Julien Duvivier: regie en scenario.
Er zijn 52 films gevonden.

Diaboliquement vôtre

1967 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1967. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Alain Delon, Senta Berger, Sergio Fantoni, Claude Piéplu en Peter Mosbacher.

Een man lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies en twijfelt aan zijn identiteit, omdat noch zijn aantrekkelijke echtgenote, noch de riante woning, noch de loyale huisvriend enige herinnering bij hem opwekken. Het merkwaardige gedrag van zijn omgeving die hem tijdens de herstelperiode in een isolement houdt, doet hem vermoeden dat men hem wil vermoorden. Deze standaard-thriller was de laatste film van Duvivier die daarmee niet meer dan een bewijs van vakmanschap leverde. Delon en Berger zijn in elk geval visueel een opmerkelijke combinatie. Duvivier en Paul Gegauff bewerkten de roman van Louis Thomas tot scenario. Camerawerk van Henri Decae.

Chair de poule

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Hossein, Jean Sorel, Catherine Rouvel, Georges Wilson en Nicole Berger.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

The Devil And The Ten Commandments

1962 |

1962. Julien Duvivier. Met o.a. Claude Nollier, Lucien Baroux, Dany Saval en Michel Simon.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

La Chambre ardente

1961 | Thriller, Horror, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1961. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Nadja Tiller, Jean-Claude Brialy, Claude Rich, Perrette Pradier en Walter Giller.

De voorouders van een bejaarde rijkaard zijn door een veronderstelde familievloek allen tragisch aan hun einde gekomen. Tijdens een vakantiebezoek van twee op de erfenis azende neven wordt hij vergiftigd. Naast de verdenking van de gasten zijn er aanwijzingen voor bovennatuurlijke krachten. De film wisselt niet steeds de overtuigende griezeleffecten af met de zwarte humor die doeltreffender is. De sfeervolle schilderachtige aanpak blijft boeiend tot aan een nogal teleurstellende ontknoping. Goed spel.

Boulevard

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Monique Brienne, Magali Noël, Pierre Mondy en Jacques Duby.

Eén jaar na Truffauts Nouvelle Vague-mijlpaal Les 400 coups draaide vakman-van-de-oude-stempel Duvivier (Pépé le Moko, La Bandera) met Boulevard zijn eigen Léaud-kroniek van een moeilijke jeugd. In de Parijse rosse buurt Pigalle moet de 16-jarige Jojo (Léaud) zich vrijwel alleen staande houden. Rotte stiefmoeder, flutbaantjes, armoede, dubieus gezelschap, liefde en andere misère krijgen hem er echter nét niet onder. Ouderwets goed scénario en béton, een natuurlijk spelende Léaud, treffend volkse nevenrollen en de prachtige fotografie van Roger Dormoy leveren een laat maar fraai poëtisch-realistisch staaltje qualité française op.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

La femme et le pantin

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Bardot, Antonio Vilar, Michel Roux, Lila Kedrova en Jacques Mauclair.

De dochter van een Franse banneling in Sevilla werkt als flamencodanseres in morsige nachtclubs. Daar wordt ze aangesproken door een rijke aristocraat die haar voorstelt zijn minnares te worden. Naar de roman van Pierre Louÿs. Regisseur Luis Buñuel, die aanvankelijk voor het project was uitgezocht, weigerde BB in de hoofdrol en staakte zijn medewerking. Vervanger Duvivier brengt er weinig van terecht; Bardot is geen femme fatale, maar de ergste ramp is Vilar als de (verondersteld) geobsedeerde held. Eerder, in 1935, door Josef Von Sternberg verfilmd met Marlene Dietrich, onder de titel The Devil is a Woman.

Das kunstseidene Mädchen

1959 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Giulietta Masina, Agnes Fink, Gert Fröbe, Ingrid von Bergen en Gustav Knuth.

Giulietta Masina als het Duitse meisje Doris Putzke in een film waarvoor producent Kurt Ulrich de franse regisseur Duvivier over liet komen. Het meisje verlangt naar kleren van echte zijde in plaats van goedkope nylon. Maar de heren die zij ontmoet denken alleen maar aan vandatteme en niet aan trouwen.

The Man In The Raincoat

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Jean Rigaux, Claude Sylvain, John McGiver, Bernard Blier en Fernandel.

Giulietta Masina als het Duitse meisje Doris Putzke in een film waarvoor producent Kurt Ulrich de franse regisseur Duvivier over liet komen. Het meisje verlangt naar kleren van echte zijde in plaats van goedkope nylon. Maar de heren die zij ontmoet denken alleen maar aan vandatteme en niet aan trouwen.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Lovers Of Paris

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe en Danielle Darrieux.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Deadlier Than The Male

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Lucienne Bogaert, Danièle Delorme en Jean Gabin.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Voici le temps des assassins...

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Danièle Delorme, Lucienne Bogaert, Gérard Blain en Germaine Kerjean.

André Chatelin, restaurateur-chef van Au Rendez-vous des Innocents in het Parijse quartier des Halles, ontfermt zich over de dochter van zijn ex. Catherine, echter, speelt een duister spel. Dit meesterwerk van classicist Duvivier (1896-1967) kon zwartgalliger niet zijn. Charmante schoonheid Delorme - die later met echtgenoot Yves Robert het succesvolle productiehuis Le Guéville oprichtte - is vilein gecast als giftige intrigante. Iedere bijrol is perfect bezet. Decors van Robert Gys en fotografie van Armand Thirard vangen het mythische Parijs van de 1001 grijzen. Titel verwijst naar een Rimbaud-dichtregel. Gerestaureerd in 2016.

L'homme à l'imperméable

1956 | Komedie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Bernard Blier, Edith Georges, Judith Magre en Claude Sylvain.

Een musicus wil tijdens de afwezigheid van zijn echtgenote een hoertje bezoeken, maar treft haar vermoord aan. Om het slippertje voor zijn vrouw geheim te houden gaat hij niet naar de politie, maar hij krijgt wel een chanteur achter zich aan, terwijl er steeds meer lijken op zijn pad komen. Deze komische bewerking van de roman van James Hadley Chase Tiger by the tail is een van de betere Fernandel-films, waarbij de grappen de spanning niet ondermijnen. Scenario van René Barjavel en regisseur Duvivier. Fotografie van Robert Hubert.

Marianne, meine Jugendliebe

1954 | Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1954. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Marianne Hold, Isabella Pia, Horst Buchholz, Udo Vioff en Carl Simon.

Een eigenaardige, sfeervolle Duvivier-verfilming naar het boek Schmerzliches Arkadien van Peter de Mendelssohn over een Argentijnse jongen op een Duitse kostschool die een vreemde verliefdheid opvat voor een geheimzinnig meisje in een oud kasteel. Werd tegelijk met de Franse versie, MARIANNE DE MA JEUNESSE, opgenomen. Camerawerk van Louis-Henri Burel.

Marianne de ma jeunesse

1954 | Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1954. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Vaneck, Marianne Hold, Isabelle Pia, Gil Vidal en Jean Yonnel.

Rijke kinderen die door hun ouders naar een kostschool zijn gestuurd, zijn in twee kampen verdeeld. Een in Argentinië opgegroeide jongeling weet zich met zijn verhalen tot aanvoerder te maken en gaat op onderzoek naar een landgoed aan de overkant van het meer, waar hij verliefd wordt op een geheimzinnig meisje dat angstvallig bewaakt wordt. Deze symbolische film probeert de droomwereld van jongeren in sfeervolle en mysterieuze beelden te vangen en slaagt daar grotendeels in, hoewel het 'dromerig acteren' van de jeugdige spelers op den duur gaat irriteren. Gelijktijdig werd de Duitse versie, MARIANNE MEINE JUGENDLIEBE, opgenomen, met Horst Buchholz en Udo Vioff in rollen van Vaneck en Vidal.

On Trial

1953 |

1953. Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Charles Vanel, Daniel Gélin en Anton Walbrook.

Rijke kinderen die door hun ouders naar een kostschool zijn gestuurd, zijn in twee kampen verdeeld. Een in Argentinië opgegroeide jongeling weet zich met zijn verhalen tot aanvoerder te maken en gaat op onderzoek naar een landgoed aan de overkant van het meer, waar hij verliefd wordt op een geheimzinnig meisje dat angstvallig bewaakt wordt. Deze symbolische film probeert de droomwereld van jongeren in sfeervolle en mysterieuze beelden te vangen en slaagt daar grotendeels in, hoewel het 'dromerig acteren' van de jeugdige spelers op den duur gaat irriteren. Gelijktijdig werd de Duitse versie, MARIANNE MEINE JUGENDLIEBE, opgenomen, met Horst Buchholz en Udo Vioff in rollen van Vaneck en Vidal.

Le retour de Don Camillo

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Paolo Stoppa en Charles Vissière.

Tweede aflevering van een reeks Don Camillo films met de beroemde Franse komiek Fernandel in de hoofdrol van excentrieke pastoor. Dit vervolg op Don Camillo (1952) is beter dan het origineel. Het verhaal is geloofwaardiger, de dialogen zijn flitsender en de hoofdrolspelers zijn aantoonbaar beter op elkaar ingespeeld. Don Camillo heeft zijn geliefde dorp verlaten in ruil voor een nogal afgelegen post in de bergen. Hij wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis, en andersom willen zijn vroegere parochianen, met inbegrip van de burgemeester, hem graag weer terug. René Barjavel en regisseur Duvivier baseerden het scenario op de boeken van Giovanni Guareschi.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Don Camillo

1952 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Franco Interlenghi, Luciano Manara en Vera Talchi.

De film speelt omstreeks 1953 in Brescello, een Italiaans provinciestadje in Reggio Emilia. De communisten hebben net de plaatselijke verkiezingen gewonnen, en hun stoere leider Peppone (Cervi) wordt burgemeester. Zijn grote tegenstander is Don Camillo (Fernandel), de strijdlustige dorpspastoor. Op de lange duur laten ze elkaar in hun waarde (al hoort God ze brommen) en leren ze respect te hebben voor elkaars opvattingen. Zo lossen ze samen de sociale problemen in het stadje op. Fernandel en Cervi zijn groots. Daarbij komt nog een prachtscript.

Captain Blackjack

1951 |

1951. Julien Duvivier. Met o.a. Patricia Roc, Agnes Moorehead, George Sanders en Herbert Marshall.

De film speelt omstreeks 1953 in Brescello, een Italiaans provinciestadje in Reggio Emilia. De communisten hebben net de plaatselijke verkiezingen gewonnen, en hun stoere leider Peppone (Cervi) wordt burgemeester. Zijn grote tegenstander is Don Camillo (Fernandel), de strijdlustige dorpspastoor. Op de lange duur laten ze elkaar in hun waarde (al hoort God ze brommen) en leren ze respect te hebben voor elkaars opvattingen. Zo lossen ze samen de sociale problemen in het stadje op. Fernandel en Cervi zijn groots. Daarbij komt nog een prachtscript.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Black Jack

1949 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1949. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. George Sanders, Patricia Roc, Herbert Marshall, Agnes Moorehead en Aline MacMahon.

Een aan lager wal geraakte advocaat hoopt met de opiumhandel een grote slag te slaan en dan stil te gaan leven. Bij een schipbreuk leert hij een meisje kennen dat zijn betere ik naar boven brengt en voor wie hij de zaak opgeeft, echter te laat voor de politie die hem al op het spoor is. Deze internationale avonturenfilm heeft een verward en praterig scenario met een tegenstrijdige psychologische tekening, waardoor de sfeervolle fotografie en een aantal virtuoze scènes slechts bij vlagen kunnen boeien.

Au royaume des cieux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Suzanne Cloutier, Serge Reggiani, Monique Mélinand, Suzy Prim en Jean Davy.

Deze ooit opzienbarende en zelfs baanbrekende film over een tehuis voor moeilijk opvoedbare meisjes en de averechts werkende strenge discipline aldaar is nu achterhaald en cliché geworden. Nog wel interessant om de vele jonge actrices die hier debuteerden.

Anna Karenina

1948 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1948. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Vivien Leigh, Ralph Richardson, Kieron Moore, Hugh Dempster en Gino Cervi.

Ondanks de voortreffelijke rolverdeling een nogal hoogdravende versie van de klassieke roman van Tolstoi over een vrouw die blindelings verliefd is op een officier. Scenario van regisseur Duvivier, Jean Anouilh en Guy Morgan.

Panique

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Michel Simon, Viviane Romance, Paul Bernard, Charles Dorat en Lucas Gridoux.

Een excentrieke oude man wordt van moord verdacht. Hij is verliefd op de minnares van de echte dader die ongemerkt belastende bewijzen bij hem deponeert. De buurtbewoners komen het slachtoffer wreken. Een traditioneel driehoeksdrama wordt door Duvivier geplaatst binnen massa-hysterie in deze sfeervolle maar erg zwartgallige film. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak naar de roman van Georges Simenon. De camera werd bediend door Nicolas Hayer.

The Impostor

1944 |

1944. Julien Duvivier. Met o.a. Allyn Joslyn, Peter van Eyck, Jean Gabin, Ellen Drew en Richard Whorf.

Een excentrieke oude man wordt van moord verdacht. Hij is verliefd op de minnares van de echte dader die ongemerkt belastende bewijzen bij hem deponeert. De buurtbewoners komen het slachtoffer wreken. Een traditioneel driehoeksdrama wordt door Duvivier geplaatst binnen massa-hysterie in deze sfeervolle maar erg zwartgallige film. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak naar de roman van Georges Simenon. De camera werd bediend door Nicolas Hayer.

The Imposter

1944 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Ellen Drew, Jean Gabin, Richard Whorf, Allyn Joslyn en Peter van Eyck.

Een goed geacteerd, maar nogal gewoon verhaal over een Fransman, een patriot, die uit de gevangenis ontsnapt en een nieuwe identiteit aanneemt om deel te nemen aan WO II. Hertiteld: STRANGE CONFESSION.

Flesh and Fantasy

1943 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1943. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Charles Boyer, Edward G. Robinson, Barbara Stanwyck, Robert Benchley en Betty Field.

Film in drie delen over het bovennatuurlijke, aan elkaar gepraat door Benchley. Field is het lelijke meisje dat een schoonheid wordt dankzij Cummings liefde; Robinsons leven wordt veranderd door waarzegger Mitchell; Boyer is een helderziende circusster die door Stanwyck bespookt wordt. De episode met Robinson is het interessantst. Naar de literaire werken van Oscar Wilde, Ellis Saint-Joseph en Laszlo de Vadnai.

Flesh And Fantasy: Destiny

1943 | Thriller

Verenigde Staten 1943. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Gloria Jean, Alan Curtis en Frank Craven.

Zwerver Cliff Johnson (Curtis) zoekt een onderkomen voor de storm in het huis van Jane (Jean) en haar vader (Craven). Jane is blind, maar ze voelt intuïtief dat Cliff niet te vertrouwen is en inderdaad de volgende ochtend merkt ze dat geld en juwelen verdwenen zijn. Duistere psychologische thriller die oorspronkelijk bedoeld was als vierde luik van de film FLESH AND FANTASY, maar door de producenten geweerd omdat deze anders te lang zou worden. Op zich is het een juweeltje als stijloefening in raadselachtige gebeurtenissen, met vooral een opvallend sterke Jean in de hoofdrol. In 1944 werd deze korte film uitgewerkt tot een langspeler, maar Duvivier weigerde hieraan mee te werken, dus werd de job geklaard door Reginald Le Borg. Scenario van Ernest Pascal, naar een verhaal van Jean Levy-Straus. Sfeervolle fotografie van Paul Ivano. In 1996 werd deze korte film eerst vrijgegeven voor zelfstandige vertoning.

Tales of Manhattan

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Henry Fonda, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Charles Boyer en Edward G. Robinson.

Een hartveroverende film over de gevolgen voor verschillende eigenaars van het dragen van een rokkostuum in vijf afleveringen die nu weer amusant dan weer spits en ironisch zijn. Onze favoriet: de aan lager wal geraakte Robinson die een schoolreünie bijwoont.

Lydia

1941 | Romantiek

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Julien Duvivier. Met o.a. Merle Oberon, Edna May Oliver, Alan Marshal, Joseph Cotten en Hans Yaray.

Een sentimenteel verhaal over een oudere vrouw (Oberon) die haar voormalige aanbidders ontmoet en zich hun hofmakerij herinnert. Naar de beroemde Franse film UN CARNET DE BAL.

Untel père et fils

1940 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1940. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Louis Jouvet, Suzy Prim en Lucien Nat.

Een familiekroniek tussen 1871 - als na de dood van de vader de zuster de zorg voor haar jongere broers op zich neemt - en 1939, als de kleinzoon van de idealist afgestudeerd arts is en voor het front wordt opgeroepen. De film gaat te vluchtig over de historie en de familie-ontwikkelingen heen om echt boeiend te kunnen worden en was bedoeld om patriottisme aan te wakkeren tegenover de oorlogsdreiging. (De opnamen waren net voltooid bij de Duitse invasie, Duvivier vluchtte naar Hollywood en de film kon pas in 1945 in première gaan.) Een opmerkelijke rolbezetting met Jourdan in zijn eerste rol.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

The Great Waltz

1938 | Muziek, Romantiek, Biografie

Verenigde Staten 1938. Muziek van Julien Duvivier en Josef von Sternberg. Met o.a. Luise Rainer, Fernand Gravet, Miliza Korjus, Hugh Herbert en Lionel Atwill.

De muziek overtreft het drama in deze met zorg vervaardigde biografie van componist Johann Strauss, met genoeg walsen om het banale verhaal over een driehoeksverhouding in te pakken. Joseph Ruttenberg kreeg een Oscar voor zijn prachtige camerawerk.

Un carnet de bal

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Marie Bell, Harry Baur, Pierre Blanchar, Fernandel en Louis Jouvet.

Jonge weduwe denkt na over de in haar leven gemiste kansen en speurt de tien mannen op wier namen in haar eerste balboekje staan. Ook voor hen blijken de jeugd-illusies definitief verloren. Het uitgangspunt is de rode draad tussen een reeks tragi-komische sketches - toen een nieuwe vorm die veel navolging kreeg - met opmerkelijke vooroorlogse sterbezetting.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

La belle équipe

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Charles Vanel, Jacques Baumer, Viviane Romance en Charles Dorat.

Vijf werkloze kameraden beginnen met het geld van hun winnend loterijlot gezamenlijk een guinguette (dans- en eetgelegenheid) aan de Oost-Parijse Marne-oever. De euforische eendracht heeft echter een houdbaarheidsdatum. Levendig tijdsbeeld, subliem geschreven door Duvivier en dialogentovenaar Charles Spaak, thematiseert de eeuwige frictie tussen vriendschap en rivaliteit, ego en collectief. De oorspronkelijke sombere finale moest van de linkse producenten worden vervangen. Zeventig jaar later werd deze enormiteit, na lang juridisch gehakketak, alsnog gecorrigeerd. De feestelijke Gabin-meedeiner 'Quand on s'promène au bord de l'eau' was een interbellumhit.

L'homme du jour

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Maurice Chevalier, Elvire Popesco, Josette Day, Alerme en Robert Lynen.

De gemakken en ongemakken van een rechtschapen, brave burger die een even opwindende als kort durende populariteit geniet. Een vroege satirische komedie over de media met een bittere nasmaak, kenmerkend voor het werk van Duvivier. Uitgezonderd het helaas overdreven en gedateerde spel van Chevalier, is deze film in geen enkel opzicht verouderd.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

Maria Chapdelaine

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont, Suzanne Desprès en Alexandre Rignault.

Een boerendochter in Noord-Canada is verliefd op een landloper, die in een winters woud verdwaalt en doodvriest. Het meisje moet daarna kiezen tussen een Franse stedeling en een buurman en trouwt met de laatste om op haar boerderij te kunnen blijven. Dit vrij simpele drama krijgt kracht door de Canadese landschapsfotografie en het oog voor de Quebec-folklore. Onopgesmukt spel van Renaud en Gabin, die als de landloper voor het eerst onder Duvivier speelt en dat in de loop van twintig jaar nog zes keer zou doen. De roman van Louis Hémon werd opnieuw verfilmd in 1950 en 1983.

Maigret : La tête d'un homme

1933 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1933. Mysterie van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Gina Manès, Valéry Inkijinoff, Line Noro en Maryse Damia.

Een dodelijk zieke man wil vóór zijn sterven een perfecte misdaad plegen, vermoordt een woekeraarster en verlegt de aanwijzingen naar een eenvoudige dief. Commissaris Maigret ontmantelt zijn opzet en komt toch op zijn spoor. Deze historisch interessante, eerste film rond Maigret blijft ook boeien om het verhaal en - misschien wel onovertroffen - de creatie van Baur als de politieman. Scenario van Louis Delapree, Pierre Calmann en regisseur Duvivier.

Poil de carotte

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Lynen, Harry Baur, Catherine Fonteney, Christiane Dor en Colette Segall.

'Peenhaar', derde zoon uit een boerengezin, leidt onder de liefdeloosheid van zijn moeder die ook haar echtgenoot domineert. Een zelfmoordpoging van de jongen doet de vader het zwijgen om de lieve vrede verbreken, zodat hij zijn zoon het besef zal bijbrengen dat hij niet anders of slechter is dan andere kinderen. Deze film naar een roman van Jules Renard weet ontsporingen in smartlappigheid te vermijden en behoudt ook door hetspel van Lynen en Baur als de jongen en zijn vader onverminderde indringendheid. Veertig jaar later opnieuw verfilmd.

Les cinq gentlemen maudits

1931 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1931. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, René Lefèvre, Robert le Vigan, Rosine Déréan en Marc Dantzer.

Een Marokkaanse tovenaar spreekt de vloek uit over een vijftal heren op doorreis, van wie er inderdaad drie vervolgens om het leven komen. Alles blijkt echter geënsceneerd te zijn om een oplichterskomplot op te rollen. Deze vroege geluidsfilm maakt vernuftig gebruik van de nieuwe mogelijkheden en heeft boeiende locatieopnamen van Marokko. Het verrassende scenario maakt het méér dan alleen een filmhistorische curiositeit, hoewel Baur de hoofdrol wel heel erg plechtstatig aanzet.

Allo Berlin, ici Paris

1931 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Josette Day, Marthe Mussine, Wolfgang Klein en Charles Redgie.

Een Duitse werknemer van de telefooncentrale Berlijn-Parijs heeft een mondelinge flirt met een Franse collega en zal haar in Parijs ontmoeten. Misverstanden resulteren in ontmoeting van de Duitser met de vriendin van het contact en van zijn vriend met de telefoniste. Deze simpele komedie vol met identiteitsverwisseling heeft de charme van zijn gedateerdheid, opmerkelijke fotografie en zeker voor die periode ongewone tweetaligheid (Duitsers en Fransen spreken hun eigen taal), maar is een van de mindere voor-oorlogse Duvivier-films. Scenario Van Rolf E. Vanloo. Camera Van Reimar Kuntze, Heinrich Balasch en Max Brinck.

David Golder

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Jackie Monnier, Paule Andral, Jean Coquelin en Gaston Jacquet.

Een rijkgeworden Poolse jood leeft alleen voor zijn bezit en voor zijn verwende dochter, die het kind van een huisvriend blijkt te zijn. Het meisje weet hem ervan te overtuigen dat haar bruidsschat onvoldoende is voor haar huwelijk met een prins, zodat hij naar Rusland gaat voor nog lucratiever zaken. Tijdens de thuisreis sterft hij eenzaam, te midden van andere joodse emigranten. Deze vroege geluidsfilm van Duvivier is ook boeiend door de milieukeuze, al worden naar de huidige maatstaven de melodramatische effecten wel héél zwaar aangezet.

Au Bonheur des Dames

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dita Parlo, Pierre de Guingaud, Armand Bour en Germaine Rouer.

Eind jaren twintig denkt naïef weesmeisje Denise (Parlo) in de Parijse stoffenwinkel van haar oom een betrekking te vinden. De vergammelde zaak is echter zieltogende door het chique warenhuis Au Bonheur des Dames aan de overkant. Wanneer Denise haar geluk aldaar beproeft, zet ze onwetend een tragedie in gang. Fantastische Émile Zola-adaptatie, opgenomen in de destijds voor renovatie gesloten Galeries Lafayette, heeft niets aan bijtende relevantie verloren. In zijn meeslepende zwijgende film, een waar delirium voor Art Deco-zotten, rijgt Duvivier de scènebriljantjes aaneen. Slotakte is cinematografisch zevenklapperdrama.