Kurt Heintel: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

A la guerre comme à la guerre

1971 | Oorlogsfilm, Komedie

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1971. Oorlogsfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Leonard Whiting, Curd Jürgens, Sylvie Fennec, Marianne Comtell en Silvia Dionisio.

Een jonge Oostenrijkse militair die verliefd is boven zijn stand wil zich tijdens WO I onderscheiden door een vijandelijke generaal gevangen te nemen. De mislukking van zijn plan noodzaakt hem te vluchten in vrouwenkleding en hij beleeft daarin allerlei pikant bedoelde avonturen. De film combineert de flauwste elementen uit de kluchttraditie van de coproducerende landen, verspilt het talent van de acteurs en de tijd van de toeschouwer. Scenario van Claude Brule en Bernard Borderie.

Die Geschichte der 1002. Nacht

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johanna Matz, Grete Zimmer, Hans Jaray, Guido Wieland en Walter Kohut.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Jedermann

1961 | Drama

Oostenrijk 1961. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Ewald Balser, Kurt Heintel, Walter Reyer, Alma Seidler en Wolfgang Gasser.

Verfilming van een Duitse [KL]Elckerlyc[KLE] naar de toneelversie van Hugo von Hoffmannsthal door Gottfried Reinhardt (zoon van toneelregisseur Max Reinhardt, die in werkelijk Goldmann heette en in 1933 het veld moest ruimen voor de nazi's) met een uitgelezen bezetting van de Salzburgerfestspiele.

Der veruntreute Himmel

1958 |

Duitsland 1958. Ernst Marischka. Met o.a. Anni Rosar, Hans Holt, Victor de Kowa, Vilma Degischer en Kai Fischer.

Teta Linek (Rosar) werkt als kokkin op het landgoed Grafenegg in Bohemen. Ze is goed voor haar werk, gelovig, tuk op geld en verschrikkelijk gierig. Ze wil een stoel in de hemel verdienen en besluit daarom haar neef Mojmir (Meisel) om te praten om theologie te gaan studeren en priester te worden. Als hij ja zegt, stuurt ze hem geld en ze heeft geen enkele behoefte om hem op te zoeken, want de gedachte aan haar eigen zaligheid schenkt haar meer dan voldoening. Na een groot aantal jaren vraagt Mojmir zijn tante om een som geld en ze besluit hem op te zoeken. Mojmir is weliswaar de pastoor van Hustopec, maar hij heeft er niet veel van terecht gebracht, en hij heeft voortdurend met van alles en nog wat gesjoemeld. Teta, die niet meer de jongste is, besluit een bedevaart naar Rome te maken en mag tijdens een massa-audiëntie bij Paus Pius XII (hij is het zelf!) op de eerste rij zitten. Ze valt in zwijm van de emotie en sterft daarop in vrome handen. Melodramatische bewerking van Marischka, die zelf het scenario schreef naar de gelijknamige roman van Franz Werfel, die hij kort voor zijn dood in 1945 had geschreven en naar de toneelbewerking van het boek door Leslie Bush-Fekete en Mar-Helen Fay. Werfel, die als de vertegenwoordiger van het religieuze expressionisme beschouwd mag worden, vluchtte in 1938 voor de nazi's naar Amerika, waar hij in 1945 op slechts 55-jarige leeftijd stierf - altijd nog beter in exil te gaan dan in een concentratiekamp afgeslacht te worden. Rosar's sterfscène is zeer dramatisch, maar nog altijd de moeite waard. Het camerawerk is van Bruno Mondi. In 1990 onder dezelfde titel bewerkt als tv-film door Ottokar Runze. Agfacolor en Perfectone.

Der Adler vom Velsatal

1957 | Drama, Romantiek

Duitsland 1957. Drama van Richard Häussler. Met o.a. Claus Holm, Jochen Hauer, Waltraut Haas, Sepp Rist en Kurt Heintel.

In het doorgaans zo vreedzame dal is het de laatste tijd niet helemaal pluis. Er wordt gestroopt en veel gesmokkeld. Wanneer er iemand uit het dal wordt vermoord wijst alles erop dat een boerenzoon, Toni, de dader is.

Johannisnacht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Willy Birgel, Hertha Feiler, Erik Schumann, Sonja Sutter en Ingrid Simon.

Baron Christian von Hergeth (Birgel) is harteloos, egoïstisch en gemakkelijk op zijn tenen getrapt. Zijn (tweede) vrouw Martina Lynn (Feiler), thans een gevierde zangeres, heeft hem verlaten omdat zij niet voor het huishouden wilde zorgen, maar haar zangtalent middels een carrière tot bloei wilde brengen. De mokkende Von Hergeth heeft zijn maatregelen getroffen, dat hun dochtertje Micky (Simon) haar moeder niet te zien krijgt, want de baron laat het kind al haar vrije tijd doorbrengen bij Liesl (Englisch) op een hoge, bijna onbereikbare Alpenweide. Baron Christian staat inmiddels op het punt om voor een derde keer te trouwen. Ondertussen bezoekt Martina haar dochtertje zonder te zeggen wie zij is. Na de nodige verwikkelingen komt alles op zijn pootjes terecht in deze suikerzoete Heimatfilm van veelfilmer Reinl.

Die Försterbuben

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Robert A. Stemmle. Met o.a. Erich Auer, Kurt Heintel, Eva Probst, Hermann Erhardt en Annie Rosar.

Dit verhaal naar de roman van Peter Rosegger (1843-1918) over een Oostenrijkse boswachter met twee zoons, waarvan er een priester wil worden en de andere een lokaal vechtersbaasje is, kadert helemaal in de Duitse na-oorlogse heimatfilms met als trendsetters Grün ist die Heide en Der Förster vom Silberwald waarin de bergen blauw, de dalen groen, de huisjes klein en de stukjes aarde herrlich waren. Vakantiestemming te midden van de Duitse (en Oostenrijkse) wederopbouw met de Alpen als decor voor ontspanningsidyllen. Loutering en gelukkige liefde. Van Tirolerseks was er toen nog geen sprake.

Der Klosterjäger

1953 | Romantiek, Drama, Historische film

Duitsland 1953. Romantiek van Harald Reinl. Met o.a. Paul Hartmann, Erich Auer, Marianne Koch, Joe Stöckl en Willy Rösner.

Een super drakerig melodrama over een arme boer, die zo weinig te eten heeft dat hij gaat stropen en op heterdaad betrapt wordt door de jachtopziener van het klooster. Hij steekt hem neer, maar heeft spijt van zijn daad en neemt de levensgevaarlijk gewonde koddebeier mee naar het boerenhof, waar zijn stiefzuster, die een onecht kind van een graaf is, de jachtopziener verzorgt. Die twee worden verliefd op elkaar, maar de jachtopziener vreest dat de leenheer een huwelijk zal afkeuren. De fraaie landschapsopnamen en de situering in de middeleeuwen zijn de belangrijkste positieve kanten van deze huilerige sentimentele rolprent.

Der Bauernrebell

1953 | Historische film, Drama

Oostenrijk 1953. Historische film van Alfred Lehner. Met o.a. Kurt Heintel, Eduard Köck, Marianne Schönauer, Georg Filser en Hans Brand.

Drama rond een boerenzoon uit Tirol. De achtergrond wordt gevormd door de opstand tegen de Fransen onder Andreas Hofer (rond 1800). Na een langdurige internering komt de verloren zoon terug op de ouderlijke boerderij, waar hij als buitenstaander wordt behandeld. Zijn broer heeft uit zelfverdedigin een man gedood en om zijn leven weer zin te geven neemt hij de schuld op zich. Oostenrijkse kitsch met een zwak verhaal en zo mogelijk nog zwakkere spelers.

Der Weibsteufel

1951 | Drama

Oostenrijk 1951. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Kurt Heintel, Bruno Hübner, Hermann Erhardt en Franz Muxeneder.

Dramatisch verhaal over een driehoeksverhouding in de bergen. Een jonge grenswachter wordt verliefd op de vrouw van een meedogenloze en zieke smokkelaar, die haar het leven tot een hel maakt. De acteurs zijn verbazingwekkend goed maar de verfilming van het toneelstuk van Karl Schönherr blijft helaas te toneelmatig.