Nagisa Ôshima

1932 Regisseur, Acteur, Scenarist, Editor

Nagisa Ôshima (1932) is regisseur, acteur, scenarist en editor.
Er zijn 23 films gevonden.

Gohatto

1999 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Japan/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1999. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Takeshi Kitano, Ryuhei Matsuda, Shinji Takeda, Tadanobu Asano en Shûji Yamaguchi.

Nieuweling Sozaburo Kano (Matsuda) zorgt voor problemen binnen een samoerai militie, een elite-politiegroep in de negentiende eeuw, als hij met zijn mooie gezicht menig mannenhart op hol laat slaan. De leiders (oa Kitano) besluiten dat Kano daarom op bezoek moet bij een geisha. Filmmaker Ôshima doorbreekt een taboe (Gohatto) met deze film door homoseksualiteit in beeld te brengen bij de krijgshaftige samoerai. Een groot pluspunt van de film zijn de prachtige beelden. Gohatto is de laatste film van Ôshima, die regelmatig met zijn films prijzen won op festivals (oa beste regisseur, filmfestival Cannes).

Level Five

1997 | Experimenteel, Oorlogsfilm

Frankrijk 1997. Experimenteel van Chris Marker. Met o.a. Catherine Beikhodja, Nagisa Ôshima, Kenji Tokitsu, Ju'nishi Ushiyama en Shigeaki Kinjo.

Een vrouw, Laura (Beikhodja), een computer en een onzichtbare gesprekspartner. Na de dood van haar man moet Laura het programma van een computerspel, waaraan haar echtgenoot begonnen was, voltooien. Het gaat over de slag om Okinawa, die de Amerikanen tegen de Japanners op 30 juni 1945 (nog tijdens WO II!) leverden. Het spel bestaat uit verschillende niveaus. Laura en haar onzichtbare partner gaan totaal op in het werk. Het eindresultaat is een soort digitale metafoor van het leven, want dat bestaat ook uit verschillende niveaus. Zullen zij erin slagen om Level Five te bereiken? Een zeer vreemde film, waarin slechts [KA1]e[KA1]en actrice verschijnt. De steeds politiek ge[KA3]engageerde Marker trekt natuurlijk een parallel tussen een der zeer bloedige veldslagen uit WO II (110.000 Japanse soldaten, 12.000 Amerikanen en 150.000 burgers lieten het leven) en de hedendaagse samenleving. Hij vatte zijn film op als een semi- documentaire (computerbeelden van een parallel internet vermengd met echte opnames o.a. van Oshima, die de slag meemaakte), waarin hij het bewijs levert dat het onmogelijk is om de geschiedenis geweld aan te doen. Als Laura vraagt hoe het met de gebeurtenissen staat, die het verloop van de geschiedenis bepalen, komt de melding 'Access denied' in beeld en als ze de veldslag wil reconstrueren komt de melding 'Request denied'. Wie vertrouwd is met het cerebrale œuvre van Marker zal probleemloos de dubbele bodems begrijpen. De toevallige toeschouwer zal zeer veel moeite hebben om door te dringen tot Marker's onpeilbare universum. Binnen dit kader mag Belkhodja's spelprestatie best een krachttoer genoemd worden. Marker schreef zelf het scenario en tekende eveneens voor de fotografie, die hij samen met Yves Angelo en Gérard De Battista verrichtte.

The Century Of Cinema: 100 Years Of Japanese Cinema

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Nagisa Ôshima.

In deze Japanse aflevering van het door het B.F.I. geproduceerde wereldoverzicht ter gelegenheid van het eeuwfeest van de cinema, toetst regisseur/scenarist Oshima de evolutie van de film in zijn land aan de sociale vooruitgang van de Japanse samenleving. Vooral interessant is hier het echte geschiedkundige deel, want de Japanse film werd pas op grote schaal in het Westen bekend in 1951 toen Akira Kurosawa met RASHOMON het Festival van Cannes veroverde. Aanvankelijk was film in Japan een zuiver theatrale aangelegenheid tot Chuji Daisuke Ito in 1927 met deze traditie brak in de vorm van een serie reisverslagen. Oshima staat ook even stil bij de na-oorlogse (WO II) film om de invloed te tonen van de nouvelle vague die uit Frankrijk kwam aanwaaien en waarvan ook hijzelf een epigoon is. Niet te missen voer voor filmstudenten. Montage is van Tomoyo Oshima en de camera werd gehanteerd door Masashi Chimamori.

100 YEARS OF CINEMA

1995 | Documentaire

Japan 1995. Documentaire van Nagisa Ôshima.

In deze Japanse aflevering van het door het B.F.I. geproduceerde wereldoverzicht ter gelegenheid van het eeuwfeest van de cinema, toetst regisseur/scenarist Oshima de evolutie van de film in zijn land aan de sociale vooruitgang van de Japanse samenleving. Vooral interessant is hier het echte geschiedkundige deel, want de Japanse film werd pas op grote schaal in het Westen bekend in 1951 toen Akira Kurosawa met RASHOMON het Festival van Cannes veroverde. Aanvankelijk was film in Japan een zuiver theatrale aangelegenheid tot Chuji Daisuke Ito in 1927 met deze traditie brak in de vorm van een serie reisverslagen. Oshima staat ook even stil bij de na-oorlogse (WO II) film om de invloed te tonen van de nouvelle vague die uit Frankrijk kwam aanwaaien en waarvan ook hijzelf een epigoon is. Niet te missen voer voor filmstudenten. Montage is van Tomoyo Oshima en de camera werd gehanteerd door Masashi Chimamori.

L'envers du décor

1991 | Biografie

Frankrijk 1991. Biografie van Robert Salis. Met o.a. Pierre Guffroy, Roman Polanski, Nastassja Kinski, Milos Forman en Harrison Ford.

Nadat zijn eerste film LETTRES D`AMOUR PERDUES (1983) een flop geworden was, moest deze regisseur zeven jaar wachten voordat hij de kans kreeg een tweede film te maken. Die zou minder ambitieus worden omdat hij zich ten dienste stelde van decorateur Guffroy, die al veertig jaar in het vak zat met films als LE TESTAMENT D'ORPHEE, PIERROT LE FOU, MOUCHETTE, LA VOIE LACTEE, QUE LA FETE COMMENCE, TESS of PIRATES met zijn beroemde galjoen. Hij vertelt dit allemaal en een hoop andere dingen. Door zijn sterke aanwezigheid komt hij opvallend goed over op het scherm met zijn immense eruditie en zijn grote ingetogenheid, want hij beschouwt zichzelf als een bescheiden vakman. Misschien had de montage een beetje aangetrokken moeten worden, maar de autobiografie is over het algemeen zeer boeiend.

Max mon Amour

1986 | Komedie

Frankrijk/Verenigde Staten 1986. Komedie van Nagisa Ôshima. Met o.a. Anthony Higgins, Charlotte Rampling, Bernard-Pierre Donnadieu, Victoria Abril en Anne-Marie Besse.

Deze Franse film is gemaakt door een Japanse regisseur met Engelse hoofdrollen (en Franse bijrollen). Getalenteerde Oshima vertelt met veel zwier het schier onmogelijke verhaal van de aap die verliefd is geworden op zijn bazin (Rampling), terwijl haar man (Higgings), een jonge diplomaat haar verdenkt van overspel, maar niet met het beest - hoewel hij al in de openingssc[KA2]ene zijn geweer oppoetst; het scenario van Jean-Claude Carri[KA2]ere (naar een idee van hemzelf) en de regisseur is echter niet overtuigend. Woest als Buñuel, uitdagend dialoog en camerawerk van Raoul Coutard dat er mag zijn. Een gekke film, die een taboe poogt te doorbreken.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

Merry Christmas Mr. Lawrence

1983 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Japan/Nieuw-Zeeland 1983. Oorlogsfilm van Nagisa Ôshima. Met o.a. Takeshi Kitano, Jack Thompson, Ryuichi Sakamoto, Johnny Okura en Tom Conti.

De eerste Engelstalige film van de Japanse New Wave meester Ôshima (Taboo) is indrukwekkend, maar geen massabehager. De regisseur onderzoekt de verschillen en discriminatie tussen mensen, een vertrouwd onderwerp voor hem, op zeer emotioneel-psychologische wijze en dat komt soms hard aan. Conti speelt de kolonel Lawrence uit de titel, die gevangene is in een Japans kamp tijdens WO II. Door zijn ogen zien wij de 'relatie' die hij onderhoudt met zijn brute bewaker sergeant Hara (schitterend gespeeld door de latere filmauteur Takeshi Kitano). En we zien de nog vreemdere omgang tussen kampbaas Yonoi en de rebellerende gevangene Celliers, beide rollen opmerkelijk genoeg vertolkt door popsterren, Sakamoto en Bowie. Deze laatste betoont zich (na onder meer The Man Who Fell to Earth) andermaal een getalenteerd acteur.

Ai no borei

1978 | Drama, Erotiek

Japan/Frankrijk 1978. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kazuko Yoshiyuki, Tatsuya Fuji, Takahiro Tamura en Takuzo Kawatani.

Ook bekend als L'empire de la passion, In the Realm of Passion, Phantom Love en nog een hele reeks namen. Nagisa borduurt voort op de stijl en thematiek van zijn omstreden Ai no corrida/In the Realm of the Senses uit 1976, over een sadomasochistische relatie, inclusief expliciete seksscènes. Ditmaal staat een verhouding tussen een getrouwde vrouw en haar jongere minnaar centraal. Wanneer zij haar echtgenoot vermoorden, keert deze terug als geest om hen te confronteren. Ai no borei toont aan dat Japanse spookfilms als Ringu en Ju-on in een traditie staan. Nagisa Oshima won in 1978 de regieprijs in Cannes.

In the Realm of the Senses

1976 | Drama, Erotiek

Japan/Frankrijk 1976. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Eiko Matsuda, Tatsuya Fuji, Aoi Nakajima en Meika Seri.

Ai no korîda / L'empire des sens verbeeldt het waargebeurde verhaal van Sada (gespeeld door Matsuda), een dienster en voormalige prostituee die seksueel geobsedeerd raakte door haar baas Kichizo (Fuji). In mei 1936 werd zij gearresteerd met zijn genitaliën in haar handtas. Naar verluidt 'straalde ze van geluk'. Regisseur Oshima balanceerde op de rand van kunst en pornografie en moest vanwege de expliciete seksscènes uitwijken naar Frankrijk om de film te monteren en vertonen. Nog steeds is de film baanbrekend vanwege het subliem geacteerde, onconventionele rollenspel. Internationaal uitgebracht als In the Realm of the Senses.

Gishiki

1971 | Drama, Historische film, Experimenteel

Japan 1971. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kenzo Kawarazaki, Atsuko Kawarazaki, Atsuko Kaku en Atsuo Nakamura.

Aan de hand van feesten, bruiloften en begrafenissen, waarop alle familieleden elkaar ontmoeten, wordt het leven van een Japanse familie tussen 1946 en 1971 in beeld gebracht. De familie blijft bijeen door haat en richt zichzelf te gronde door moord, zelfmoord en incest. Op den duur zijn alle relaties en kruisbestuivingen moeilijk uit elkaar te houden maar desondanks blijft de film boeien, ook omdat hij gezien kan worden als de weerslag van 25 jaar Japanse geschiedenis.

Shonen

1969 | Thriller, Drama

Japan 1969. Thriller van Nagisa Ôshima. Met o.a. Fumio Watanabe, Akiko Koyama en Tetsuo Abe.

Klassieker van Japanse filmgrootheid Nagisa Ôshima (Merry Christmas Mr. Lawrence, In the Realm of the Senses) over een Shônen - Japans voor een kind onder de vijftien - dat door zijn vader wordt gedwongen om automobilisten geld af te troggelen door te doen alsof ze hem hebben geraakt met hun voertuig. Wijlen enfant terrible Ôshima (1932-2013) wilde met zijn werk duidelijk maken hoe de Japanse jeugd wordt verziekt door de senioren, en dat de gevestigde orde alleen oog heeft voor geldelijk gewin en status. Belerend en stroef, maar filmtechnisch en als tijdsbeeld solide.

Shinjuku dorobo nikki

1969 | Drama, Experimenteel

Japan 1969. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Tadanori Yokoo, Rie Yokoyama, Moichi Tanabe, Tetsu Takahashi en Kei Sato.

Sociaal-psychologische film met experimentele pretenties waarin de intrige (een jongen wordt betrapt bij het stelen van een paar boeken, en hij begint een avontuurtje met de winkelbediende) voortdurend wordt verweven met losse babbels tussen de hoofdacteurs en acteurs uit vorige films van Oshima, sight-seeing in de artiestenwijk Shinjuku en veel gefilosofeer over 'underground' theater en de 'seksuele extase'. Ongetwijfeld belangrijk in de evolutie van Oshima als filmmaker, maar voor de toeschouwer een gedateerde irritante zit. Ook bekend als DIARY OF A SHINJUKU BURGLAR.

Shinjuku doboro nikki

1969 | Experimenteel, Drama

Japan 1969. Experimenteel van Nagisa Ôshima. Met o.a. Rie Yokoyama en Tadanori Yokoo.

Sociaal-psychologische film met experimentele pretenties waarin de intrige (een jongen wordt betrapt bij het stelen van een paar boeken, en hij begint een avontuurtje met de winkelbediende) voortdurend wordt verweven met losse babbels tussen de hoofdacteurs en acteurs uit vorige films van Oshima, sight-seeing in de artiestenwijk Shinjuku en veel gefilosofeer over 'underground' theater en de 'seksuele extase'. Ongetwijfeld belangrijk in de evolutie van Oshima als filmmaker, maar voor de toeschouwer een gedateerde irritante zit. Ook bekend als DIARY OF A SHINJUKU BURGLAR.

Koshikei

1968 | Komedie, Experimenteel

Japan 1968. Komedie van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kei Sato, Yundo Yum, Fumio Watambe, Toshirô Ishidô en You Do-Yun.

Een jonge Koreaanse student die twee meisjes heeft verkracht en vermoord is ter dood veroordeeld, maar de terechtstelling mislukt en de jongen leeft nog maar is buiten bewustzijn. In deze omstandigheid mag de executie niet direct overgedaan worden en is er een nieuwe bekentenis van de veroordeelde nodig. Deze is wanneer hij bijkomt echter zijn geheugen kwijt. Er volgt een serie komische maar bittere scènes om een nieuwe bekentenis te bewerkstelligen waarbij ethiek in het algemeen en de doodstraf in het bijzonder aan de kaak worden gesteld.

Ninja Bugeicho

1967 | Avonturenfilm, Animatie

Japan 1967. Avonturenfilm van Nagisa Ôshima.

Deze Japanse avonturenfilm is gebaseerd op een strip van Sampei Shirato. Het verhaal speelt zich af in de 16e eeuw en vertelt over de gebeurtenissen uit die tijd. De film is te Japans om ons te kunnen aanspreken. Voor de liefhebber.

Hakachu no torima

1966 | Drama

Japan 1966. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Kei Sato, Saeda Kawaguchi, Akiko Koyama, Rokko Toura en Hosei Komatsu.

Aangrijpend liefdesdrama waarin de liefde van een jongen voor Shino, een meisje afkomstig uit een klein bergdorpje, een obsessie wordt. Hij wordt een vrouwenverkrachter en ook al vermoedt Shino dat haar aanbidder de door de politie gezochte seksmaniak is, aarzelt ze toch zijn identiteit prijs te geven. Een van Oshima's beste films. Ook bekend als VIOLENCE AT NOON.

Etsuraku

1966 | Misdaad

Japan 1966. Misdaad van Nagisa Ôshima. Met o.a. Katsuo Nakamura, Mariko Kaga, Yumiko Nogawa en Masako Yagi.

Een gedesillusioneerde jongen wordt zwaar gechanteerd door een uit de gevangenis ontslagen man. Een draak van een film die niet om aan te zien is, geschreven en gerealiseerd door de overgewaardeerde Oshima.

Shiiku

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Rentaro Mikuni, Sadako Sawamura, Eiko Oshima, Masako Nakamura en Kyu Sazanka.

Oshima's eerste onafhankelijke produktie is een broeierig drama over een zwarte Amerikaanse piloot die net aan het einde van WO II gevangen wordt genomen door een groep dorpelingen en uiteindelijk door hen vermoord zal worden. De film is een rake observatie van een xenofobe gemeenschap en is, zoals gebruikelijk bij Oshima, intens vertolkt en visueel interessant. De eerste release-versie duurde 105m. Ook bekend als THE CATCH.

Taiyo no hakaba

1960 | Drama

Japan 1960. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Junzaburo Ban, Tanie Kitabayashi, Kamatari Fujiwara, Isao Sasaki en Kayoko Honoo.

Oshima's eerste onafhankelijke produktie is een broeierig drama over een zwarte Amerikaanse piloot die net aan het einde van WO II gevangen wordt genomen door een groep dorpelingen en uiteindelijk door hen vermoord zal worden. De film is een rake observatie van een xenofobe gemeenschap en is, zoals gebruikelijk bij Oshima, intens vertolkt en visueel interessant. De eerste release-versie duurde 105m. Ook bekend als THE CATCH.

Seishun zankoku monogatari

1960 | Drama, Experimenteel

Japan 1960. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Yusuke Kawazu, Miyuki Kuwano, Yoshiko Kuga, Fumio Watanabe en Shinji Tanaka.

Makoto Shinjo (Kuwano) is een sexy meid die liftend van de middelbare school naar haar onderkomen gaat. Meestal vallen rijpere heren met auto`s voor haar prille charme. Als een van die bestuurders handtastelijk begint te worden en haar een hotel probeert binnen te slepen, wordt ze uit de nood gered door een jonge student, Kiyoshi Fuji (Kawazu) die de opdringerige man een paar stoten uitdeelt. Om verdere problemen te voorkomen biedt de man hen geld aan. Ze wordt Kiyoshi's minnares en als ze mot krijgt met haar zuster trekt ze bij Kiyoshi in. Zij weet niet dat Kiyoshi in greep staat van de onderwereld om zijn studie te financieren. Algauw laat zij zich als lokeend gebruiken om passerende automobilisten geld af te persen... Oshima, die bekend staat als de vader van de Japanse nouvelle vague, maakte op 27- jarige leeftijd een prachtige film over het failliet van de Japanse maatschappij na WO II en de uitzichtloze toekomst van de jeugd. Hoewel de tijd hem geen gelijk heeft gegeven wat zijn visie betreft, is een interessante en mooi gespeelde film ontstaan die tientallen jaren later nog steeds een boeiend tijdsdocument is. Scenario van regisseur Oshima en fraaie beelden van cameraman Takashi Kawamata.

Nihon no Yuru to Kiri

1960 |

Japan 1960. Nagisa Ôshima. Met o.a. Fimio Watanabe, Miyuki Kuwano, Masahiko Tsugawa, Rokko Toura en Kei Sato.

Een gestileerde politieke reconstructie van de bloedige demonstraties in 1960 waarmee linkse jongeren een einde probeerden te maken aan de Amerikaanse-Japanse veiligheidsovereenkomsten. Oshima veroordeelt zowel het egoïsme van links als de dogmatische stijfhoofdigheid van de Japanse Communistische Partij in vaak symbolisch geladen beelden en suggestieve montages. Onder politieke druk werd de film al na drie dagen uit de roulatie genomen. Hij is visueel boeiend, hoewel enige voorkennis en interesse in de geciteerde feiten eigenlijk onontbeerlijk zijn.

Ai to kibo no machi

1959 | Drama

Japan 1959. Drama van Nagisa Ôshima. Met o.a. Hiroshi Fujikawa, Michiko Ito, Yuko Mochizuki, Yuki Tominaga en Fumio Watanabe.

Sociaal-psychologisch drama over de vriendschap tussen een jongen uit een arm arbeidersgezin en de dochter van een fabriekseigenaar. De jongen verkoopt duiven om een beetje geld te verdienen voor zijn familie. Hij hoopt op een dag te kunnen werken in de fabriek. Hij zakt echter voor zijn toelatingsexamen. Oshima behandelt in een kort tijdsbestek te veel thema's waardoor de film nogal gechargeerd en zwaarwichtig overkomt. Ook bekend als A TOWN OF LOVE AND HOPE.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nagisa Ôshima op televisie komt.

Reageer