Jean-Louis Colmant: regie.
Er zijn 9 films gevonden.

Michel de Ghelderode

1991 | Drama, Mysterie, Komedie

België 1991. Drama van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Bernard Marbaix, Maurice Sevenant, Annette Brodkom, François Mairet en Frédérique Rochette.

Het is bekend dat De Ghelderode (1898-1962) een origineel en invloedrijk dramaturg was. Deze film- en tv-regisseur heeft voor de gelegenheid twee werken uitgekozen. Ten eerste L'amateur de reliques, waarin het bovennatuurlijke centraal staat, en de verzamelaar-verteller een heel vreemd relikwie in een niet minder bizarre winkel ontdekt. Ten tweede L'histoire comique de keizer Karel over Karel V die, althans volgens de schrijver, een wijze en edelmoedige vordt was die van grappen hield. Een vlakke regie en weinig evenwichtig spel, dat de originele werken aanzienlijk aan scherpte laat inboeten. Zo worden ze vervormd en uiteindelijk onjuist weergegeven, en zijn niet meer dan een zwakke weerschijn.

Le scoop

1989 |

België 1989. Jean-Louis Colmant. Met o.a. Francis Lemaire, Liliane Vincent, Christian Maillet, Philippe Geluck en Yvette Merlin.

Een Chinese ster-reporter (gespeeld door een rasechte een Amerikaan, wie daar op let is een kniesoor) maakt een uitermate wrede reportage over de oprichter van een religieuze sekte die vooral dol is op geld. Alles goed en wel, maar hij is er niet zozeer op uit de werkelijkheid naar boven te laten komen als wel om tegen elke prijs sensatie in de reportage te krijgen, zodat hij nog meer roem zal verwerven. Helaas, deze satire op het wereldje van de televisie gaat volledig de mist vanwege een al te grote voorzichtigheid en een gebrek aan originaliteit. Hoe kon het ook anders, de opdracht kwam vanuit het besloten kringetje zelf, dus had de televisiemaker geen vrij spel.

Le Calcul

1989 | Komedie

België 1989. Komedie van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Bernard Faure, Annette Broodkom, Roland Ravez, Jacques Hofman en Véronique Saumet.

Een bewerking van het stuk van Jeanine Worms. Een meedogenloze satire op zowel allerlei bureaucratische gewoonten als op de relatie van mens tot mens tussen een onbelangrijke werknemer en zijn grote baas. Een boertige klucht die ook het absurde van een Ionesco benadert. Een zeer smakeloze regie. Dat deze tv-film het bekijken nog wel waard is, komt door de goede teksten en het homerische acteerwerk van Bernard Faure.

Le tribunal des sept

1987 | Misdaad

België 1987. Misdaad van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Roger Dutoit, Jules-Henri Marchant, Nicole Valberg, Paul Clairy en Robert Roanne.

Een routine-verfilming naar de gelijknamige roman van Paul Kinnet. Dit `tribunaal van zeven` is het enige (magere) idee van de film. Het steekt de ogen van alle kindermoordenaars en kinderverkrachters uit en werd opgericht na de dood van een meisje, dat verkracht en vastgebonden in een bos werd gevonden. Zonder diepgang en onevenwichtig acteerwerk.

Le dancing

1980 | Drama, Romantiek

België 1980. Drama van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Rony Coutteure, Anne-Marie Cappeliez, Jenny Clève en Claude Talpaert.

In het karakterisiteke Frans-Vlaams-Belgische grensgebied met plaatsjes als Comines, Wervica en Bousbeque spreken de mensen een mengelmoesje van vijf talen en dialecten. Daar woont Popol en hij werkt hard in een kantoorboekhandel. Echter, nadat hij een baan als kelner in de 'Tyrol Dancing' heeft gekregen, verandert zijn hele leven. Een slecht in elkaar zittende kroniek over het alledaagse bestaan naar het voorbeeld van de Engelse persoonsgerichte cinema, hier vrij zwaar opgevat. Bovendien maakt het gebruik van de talen deze film moeilijk te volgen voor het merendeel van de kijkers. Op deze manier spreekt het bekrompen provincialisme helemaal niet aan. De spelers kunnen er in elk geval niets aan doen.

Jackson ou le mnémocide

1978 | Thriller

België 1978. Thriller van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Philippe Geluk, Roger Dutoit, Jacqueline Bir, Paul Mulder en Raymond Peira.

Een gemaskerd individu dringt de ruimte binnen, waar een grote firma al haar electronica heeft opgeslagen. Wanneer er niet een enorme losprijs wordt betaald, zal hij alles vernietigen, hetgeen de ondergang van deze onderneming, die al sinds mensenheugenis in privé-handen is, zou betekenen. Tegenwoordig een afgezaagd thema, maar toen niet. Een scenario dat te mager is voor een lange speelfilm. Een thriller zonder vaart is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Het decor doet verouderd aan en hoofdrolspeler Geluk heeft sindsdien een schitterende carrière als cartoonist opgebouwd; hij heeft er zeer goed aan gedaan van beroep te veranderen!

Printemps en hiver

1975 | Romantiek, Drama

België 1975. Romantiek van Jean-Louis Colmant. Met o.a. Marcel Josz, Arlette Biernaux, Nadia Gary, Raymond Peira en Georges Aubrey.

Deze tv-film beschrijft de ontmoeting tussen twee eenzame figuren op leeftijd. De vraag is of zij ervoor kiezen samen te leven. Een te mager scenario voor de duur van de film en de vaak droefgeestige scènes vertonen te weinig afwisseling. De personages zijn psychologisch nauwelijks uitgediept en vooral de dialogen stellen weinig voor. Daar moet echter bij worden vermeld, dat de regisseur elke cent heeft moeten omdraaien. Kortom, minder dan

La valse du collier

1972 | Avonturenfilm, Misdaad, Historische film

België 1972. Avonturenfilm van Jean-Louis Colmant en Teff Erhat. Met o.a. Max Vialle, Janine Vila, Etienne Samson, Paul Roland en Georges Aubrey.

Een nieuw avontuur van de `Engelen der nacht`, losjes ge[KA3]inspireerd op de roman [KL]Les myst[KA2]eres de Londres[KLE] (1844) van Paul F[KA1]eval P[KA2]ere (1816-87). Het gaat om een collier dat van de koningin van Engeland is gestolen. De rolverdeling die bestaat uit bijrolspelers afkomstig van de schouwburg, doet zijn best maar kan er niet meer van maken dan het zwakke scenario toelaat.

Les anges de la nuit

1968 | Drama, Mysterie, Avonturenfilm, Misdaad, Historische film

België 1968. Drama van Teff Erhat en Jean-Louis Colmant. Met o.a. Max Vialle, Etienne Samson, Paul Roland, Georges Aubrey en Georges Jamin.

Londen 1847. Sir Stanley (Samson) krijgt carte blanche om de misdadige bende, bekend als `de gezellen van de nacht`, uit te schakelen, ook al is zijn dienst onderbemand. Ondertussen bereidt zijn baas Lord Trevor (Billen) de verloving voor van zijn dochter Mary (Saurel) met de markies Rio Santo (Vialle). Stanley vertrouwt Rio Santo voor geen meter. En hij heeft volkomen gelijk, want niemand beseft dat de markies een anarchist is die de samenleving wil destabilizeren om het bewind van Koningin Victoria omver te werpen. Hiervoor schakelt hij `de gezellen van de nacht` in, want zijn vertrouweling Sir Moore (Roland) is niemand minder dan de mysterieuze gemaskerde leider van deze bende. Traag en verschrikkelijk theatraal gespeeld misdaadavontuur dat de tand des tijds niet heeft doorstaan. Het is weinig waarschijnlijk dat het gemiddelde publiek van vandaag de moed nog zal opbrengen dit verhaal van corruptie, verraad en misdaad in de hoge Britse kringen in de helft van de 19e eeuw te volgen tot het einde. Je kan beter de roman lezen die aan de basis ligt van deze reeks, Les mystères de Londres van Paul Féval. Deze klassieker van de Franse literatuur werd geadapteerd door Nathan Grigorieff. Volledig opgenomen in de RTB-studio's door Louis Demey en Bob Sentroul. Oorspronkelijk uitgezonden in zeven delen, met als ondertitels: 1. LES DEMONS DE LA NUIT, 2. LA FILLE DU REVENANT, 3. LA VALSE DU COLLIER, 4. LES ATOUTS DU DOCTEUR MOORE, 5. ÉCHEC AU MARQUIS, 6. LE SERMENT DE FERGUS O'BRIEN en 7. LE GIBEL DE NEWGATE.