Edward Klosinski

Cameraman

Edward Klosinski is cameraman.
Er zijn 14 films gevonden.

Love Comes Lately

2006 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk/Verenigde Staten 2006. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Otto Tausig, Barbara Hershey, Tovah Feldshuh, Rhea Perlman en Elizabeth Peña.

Genoeglijk drieluik, gebaseerd op drie autobiografische korte Jiddische verhalen van grootmeester Isaac Bashevis Singer (1904-1991), over oudere schrijver Max (tachtiger Tausig) die in de trein onderweg naar een lezing mijmert, fantaseert en dagdroomt over de talloze vrouwen in zijn leven. Love Comes Lately is een lofdicht op de charmes van een ontwapenend charmant Europees heertje, ietwat uit zijn element in de nieuwerwetse VS. In handen van regisseur Schütte is Max/Singer het voor vrouwen verleidelijke anachronisme waaraan oudere schrijvers zich zo graag spiegelen. Dat fantasie en werkelijkheid niet samenvallen is hierbij van generlei belang.

Supertex

2003 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland 2003. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Stephen Mangan, Jan Decleir, Maureen Lipman, Elliot Levey en Tracy-Ann Oberman.

Engels gesproken verfilming van het gelijknamige boek van Leon de Winter, over een zoon en zijn dominante vader (Jan Decleir).

Pogoda na jutro

2003 |

Polen 2003. Jerzy Stuhr. Met o.a. Jerzy Stuhr, Malgorzata Zajaczkowska en Roma Gasiorowska.

Een monnik leert de reailteit van de buitenwereld kennen als hij, na altijd binnen het klooster te zijn geweest, buiten zijn veilige thuishaven moet invallen voor een collega.

Gloomy Sunday

2000 | Romantiek, Muziek, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Hongarije 2000. Romantiek van Rolf Schübel. Met o.a. Joachim Król, Stefano Dionisi, Ben Becker, Sebastian Koch en László I. Kish.

Bijzondere liefdesgeschiedenis in het Boedapest van de jaren '30 rond een driehoeksverhouding ingekaderd door de fictieve geschiedenis van het Hongaarse lied 'Szomorú vasárnap' dat als 'Gloomy Sunday' door tientallen artiesten (oa Elvis Costello, Billie Holiday, Serge Gainsbourg en Heather Nova) werd vertolkt en inmiddels door het leven gaat als lijflied van zelfdoders aller landen. Pianist Rizsö Seress (1899), die het lied in 1935 componeerde, stapte in 1968 van zijn flat. Gebaseerd op het boek van Nick Barkow. De prachtbeelden zijn van cameraman Edward Klosinski die oa werkte voor Kieslowski (Dekalog 1 en 2), en van Jan Schütte (Abschied - Brechts letzter Sommer).

Tydzien z zycia mezczyzny

1999 | Drama

Polen 1999. Drama van Jerzy Stuhr. Met o.a. Jerzy Stuhr, Gosia Dombrowlska, Danuta Szaflarska, Krzysztof Stroi[KA1]nski en Jacek Romanowski.

VV.

Abschied

1999 | Drama

Duitsland/Polen 1999. Drama van Jan Schütte. Met o.a. Josef Bierbichler, Elfriede Irrall, Jeanette Hain, Samuel Fintzi en Rena Zednikowa.

Als het veelgebezigde woord 'karakterstudie' ergens op slaat dan is het wel op de film Abschied - Brechts letzter Sommer. De film over de beroemde Oost-Duitse toneelschrijver Bertold Brecht leidt de aandacht nog een beetje naar de vele (ex)geliefden rond Brecht, en naar een bevriende dissident, maar uiteindelijk draait de film om Brecht. Om de stabiele plaatjes van zijn granieten, introspectieve kop. Dat wil zeggen de kop van Bierbichler (Winterschläfer), die de cultuuricoon volgens kenners perfect vertolkt. Schütte voorkomt teveel sentiment, en de film heeft baat bij het camerawerk van Edward Klosinski (Dekalog), maar kan niet-Brechtfans niet blijven boeien. (IdH/VPRO Gids)

Liebe mich bis in den Tod

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Michael Keusch. Met o.a. Christine Neubauer, Claude-Oliver Rudolph, Sabine von Maydell, Dietrich Adam en Karl-Michael Vogler.

Lydia Arndt (Neubauer) is 31. Ze is een goed betaalde arts in de kliniek van Professor Bensen (Adam), die haar niet ongenegen is. Ze woont nog thuis. Als ze bereid is met Bensen tussen de lakens te glijden, is haar kostje gekocht: promotie en een huwelijksaanzoek. Vechtsporter Uwe Fedder wordt in een ontredderde toestand in de kliniek opgenomen en Lydia houdt zich met zijn genezing bezig. Achter de vervaarlijk uitziende, primitieve metaalarbeider, gaat een zacht en sympathiek karakter schuil. Lydia verkiest de spierbundel boven de gladjakkerige medicus. Als dat duidelijk wordt, reageert haar omgeving onthutst. Bensen voelt zich door haar vernederd, ontslaat haar en troost zich met Lydia`s vriendin Anita Hermann (Von Maydell). Ondertussen wordt bij Uwe een hersenbeschadiging geconstateerd. Bensen weigert een reddende schedeldakoperatie te doen. Anita en Lydia smokkelen Uwe het ziekenhuis uit, maar de knappe hersenchirurg dr. Scalfone (Schaad) constateert dat het te laat is. Lydia staat voor een moreel dilemma, maar ze laat haar verloofde niet in de steek; ook niet in zijn moeilijkste uren, want hij zal sterven. Een competente rolverdeling en een vaardige regisseur zijn de speelbal geworden van een zeperig scenario van medehoofdrol Rudolph, die zijn script waarschijnlijk veel beter had kunnen laten uitwerken door een professionele schrijver. Nu moet men constateren dat de Britten, soms met mindere middelen, beslist toch superieur zijn als het op een dergelijk huilerig, realistisch drama aankomt. Camerawerk van Edward Klosinski.

Un air si pur

1997 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk/Polen 1997. Oorlogsfilm van Yves Angelo. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie Gillain, Jerzy Radziwilowicz en Yolande Moreau.

Tijdens WO I (1914-18) slaan Magnus (Luchini), een advocaat, en dokter Boyer (Dussollier), de handen ineen om een oud gebouw hoog in de bergen te kopen. Ze restaureren het tot een rusthuis annex luxe hotel dat gelijktijdig kan dienen ter ontspanning en ter genezing. De oorlog is slechts merkbaar omdat er veel gewonden te zien zijn. De gasten hebben alle mogelijke nationaliteiten. Zieken en rustzoekers hebben zich aangemeld onder een valse naam, omdat ze niet willen weten wie ze in werkelijkheid zijn. Achter de luxueuze fa[KA10]cade van de fraai gedecoreerde instelling en de prachtige landschappen gaan echter menselijke drama`s van wanhoop en eenzaamheid schuil. Een redelijk geslaagde satire die zich afspeelt binnen de muren van een herstellingsoord dat een wereldje op zich vormt binnen de grote buitenwereld met kanonnengebulder, dood en verderf. De personages werden raak getypeerd en de situaties zijn uit het leven van toen gegrepen. Regisseur Angelo (LE COLONEL CHABERT) baseerde zich voor zijn scenario op de roman Het laatste hoofdstuk van Knut Hamsun, maar slaagt er niet in diens bittere cynisme dat zich tussen de regels bevindt, in de film om te zetten. Niettemin onderhoudend. Edward Klosinski stond achter de camera.

Der große Bellheim

1992 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Italië 1992. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Heinz Schubert, Will Quadflieg, Hans Korte en Krystyna Janda.

Titelpersonage Bellheim (Adorf), de eigenaar van een warenhuisketen, was 57 toen hij met pensioen ging. Op zijn zestigste verjaardag hoort hij dat het bedrijf voor een faillissement staat. Hij is de enige die de zaak nog kan redden. Met Schuber, Quadflieg en Korte, drie gepensioneerde vrienden, trekt hij ten strijde tegen het dreigende faillissement. Ze laten het gerucht verspreiden dat een kapitaalkrachtige Zuidkoreaanse holding wil participeren in de warenhuisketen. Daardoor gaan de Bellheim-aandelen de hoogte in. Er moet uiteraard ook worden gesaneerd. Ontslagen dreigen. Verkoper Horwitz en zijn collega Steeger besluiten zelf in de buurt een winkel te openen. Voor verdere onvrede zorgt Hoenig, de voornaamste concurrent, die een heel aandelenpakket van Bellheim opkoopt. Ten slotte komt Adorfs vrouw Janda erachter dat hij iets heeft met Demirkan. Tijdens een vergadering van de aandeelhouders komt het tot een beslissende confrontatie tussen Adorf en Hoenig. Populair en waarheidsgetrouw verslag van een comeback van een oude rot in het zakenwereld-vak, gedragen door de vier golden boys met grijze haren Adorf (64), Quadflieg (80), Schubert (69) en Korte (65). Onderscheiden met aardig wat tv-prijzen en bejubeld door zowel de tv-kritiek als het grote publiek in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Camerawerk van Edward Klosinski.

Herzlich willkommen

1990 | Romantiek

Duitsland 1990. Romantiek van Hark Bohm. Met o.a. Uwe Bohm, Barbara Auer, David Bohm, Hark Bohm en Anna Thalbach.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

And The Violins Stopped Playing

1989 | Oorlogsfilm, Romantiek

Polen/Italië/Verenigde Staten 1989. Oorlogsfilm van Alexander Ramati. Met o.a. Horst Bucholz, Maya Ramati, Piotr Polk, Didi Ramati en Zitto Kazann.

Ramati schreef het scenario, produceerde en regisseerde deze heroïsche love-story, die speelt tijdens WO II. Het gaat over het droeve lot der zigeuners, die net als de joden door de nazi's werden uitgemoord.

Der Bulle und das Mädchen

1985 | Actiefilm, Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 1985. Actiefilm van Peter Keglevic. Met o.a. Jürgen Prochnow, Annette von Klier, Franz Buchrieser, Stefan Meinke en Krystyna Janda.

Een door zijn beroep hard en cynisch geworden politieagent leert 'het meisje' kennen. Ze is jong, maar ook teleurgesteld en verwaarloosd. Uit de oorspronkelijke haat tussen beiden ontwikkelt zich al snel liefde en tederheid in deze aardige film. Scenario van Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich. Camerawerk van Edward Klosinski.

Człowiek z zelaza

1981 | Drama, Historische film

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwilowicz, Irena Byrska, Bogusław Linda, Lech Wałesa en Wieslawa Kosmalska.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Edward Klosinski op televisie komt.

Reageer