Axel Pape

Acteur

Axel Pape is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

Tatort - Ohne Beweise

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Axel Pape, Dirk Mühlbach en Götz Schubert.

Lena Odenthal (Folkerts) wordt bij toeval gegijzeld na een schietpartij door Luis M[KA3]unchau (Pape), een ex-politieman die priv[KA1]edetective was geworden nadat hij bij het LKA was ontslagen wegens gewelddadig gedrag en handtastelijkheden tegenover getuigen en verdachten. Lena weet sporen achter te laten zodat haar dierbare collega Mario Kopper (Hoppe) met andere collega's een val kunnen opstellen. Lena probeert Luis over te halen het zinloze spel op te geven - zal het haar lukken of is Mario de reddende engel? Een wat fantasieloos, onopwindend avontuur met de pokdalige Folkerts, die voor een keer eens niet een jeugdige delinquente met de mantel der liefde kan bedekken. Het scenario is van Martin Pristl. Het camerawerk is van Immo Rentz en Ralf Nowak. Aflevering 606.

Tatort - Endspiel

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Ciro Cappellari. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Hubert Mulzer en Eric Baokye.

De FC Bremen is een succesvolle amateurvoetbalclub die op het punt staat prof te worden. De spelers komen uit allerlei landen: Oosteuropa, de Balkan en Afrika. De trainer is een nare kerel die slechts over [KA1]e[KA1]en positieve eigenschap beschikt: hij spoort moeiteloos de zwakke punten op bij een speler, en werkt die weg. Dat hij bij zijn werk de speler vernedert, onrechtvaardig behandelt of zich racistisch gedraagt, deert hem niet. Als hij vermoord is, komen Hauptkommissarin Inga L[KA3]ursen (Postel) en Kommissar Stedefreund (Mommsen) de zaak onderzoeken. Het blijkt dat het slachtoffer meer vijanden dan vrienden had en iedereen die bij de club betrokken is heeft wel een motief, en niet altijd een sluitende alibi. L[KA3]ursen en Stedefreund ontdekken tenslotte gesjoemel met papieren en mensenhandel, die tot regelrechte slavernij leidt. Als duo zijn L[KA3]ursen en Stedefreund ongelijk; zij is idealistisch en de meerdere; hij is praktisch en een rokkenjager; zij is eenzaam, ongemakkelijk en hij soepel, maar zij lossen samen de zaak op. Na enig gerommel welke aflevering nu eindelijk uitverkoren zou worden als de vijfhonderdste, werd het tenslotte deze, nadat in het najaar van 2001 de Duitse pers had aangekondigd dat het SCHLARAFFENLAND zou zijn, dat rijk aan stunts is, met de nieuwe, bewegelijke Hauptkommissarin Klara Blum (Eva Mattes), terwijl de toegewijde fans meenden dat het de `Weibergeschichte` LASTRUMER MISCHUNG met de eveneens nieuwe, zeer innemende Hauptkommissarin Charlotte Lindholm (Furtwängler) had moeten zijn. Hoe het ook zij, het zijn allemaal behoorlijk spannende afleveringen met onderhoudende verhalen, maar deze gaat net even te veel over de voetballerij en dat spreekt lang niet iedereen aan. Postel en Mommsen hebben hun eigen persoonlijkheid en voegen zo een extra dimensie aan hun personage toe. Het scenario is van Britta Stöckle. Het camerawerk is van Sorin Dragoi. Stereo, 16:9.

Rotlicht - Die Stunde des Jägers

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Arndt Schwering-Sohnrey, Saskia Vester en Uwe Kockisch.

Kommissar Tom Rehberg (Zierl) en zijn vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) hebben het droomeiland Mallorca de rug toegekeerd en zijn neergestreken in de de Duitse hoofdstad Berlijn. Tom moet de moord op de bazin van Caf[KA1]e Cupido op helderen. Het slachtoffer was betrokken bij prostitutie en toevallig ook een vriendin van Anna. Tom krijgt problemen met zijn bazen die zijn kordate aanpak politiek niet correct vinden, en ook met Anna die er andere opvattingen op na houdt. Tom ontdekt dat hij in Maren Richter (Vester) een machtige tegenstandster heeft. De geroutineerde regie van Rothemund houdt het behoorlijk spannend maar de verhaalelementen in het scenario van Sönke Lars Neuwöhner, Sven Poser en Jonas Winner zijn meer dan routine. Het camerawerk is van Claus Peter Hildenbrand.

Mord an Bord

2002 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2002. Komedie van Edzard Onneken. Met o.a. Barbara Wussow, Axel Pape, Stefan Jürgens, Edith Hancke en Klaus Sonnenschein.

Burkharda Meier (Wussow), een getrouwde kapster, gaat af als een gieter op een auditie, waar men een zangeres zoekt voor het luxueuze passagiersschip Olympia Voyager. Ze ontvangt door een misverstand een aanstellingsbrief, op naam van `Nancy Meyer` en begeeft zich in die hoedanigheid aan boord. Met de hulp van sympathieke pianist Hartwin (J[KA3]urgens) die meteen verliefd op haar wordt, en een paar charmante trucs valt ze niet door de mand en heeft ze zowaar succes. Burkharda is blind voor Hartwins gevoelens en ze heeft alleen maar oog voor de onsympathieke artistieke leider Fred Hahn (Pape). Ondertussen wordt ze benaderd door een passagier die zegt dat hij Nancy Meyer goed kent. Het komt tot een handgemeen en de ongelukkige valt overboord. Dit wordt toevallig gefilmd door Zopf (Choynski), een nare oude man, die Burkharda gaat chanteren. Gelukkig sterft hij voordat hij Burkharda kan compromitteren en nu is het Hartwins beurt om een avance te maken. Daarvoor moet het toeval Fred Hahn nog uit de weg helpen; hij blijkt een taaie rakker, die zomaar niet de geest geeft. Het soapachtige scenario van Ina Siefert en Andy Hoetzel is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Hera Lind. De film is een koddig geheel rond een populaire rolverdeling, die vooral op de Duitse tv bekend is geworden. Wussow kan niet zingen en zal dat nooit leren, ze valt een beetje tegen en ze had eigenlijk uit de kleren moeten gaan - de liefde bedrijven in je ondergoed is toch maar niks. Jürgens is een sympathieke sprookjesprins, maar het schip is eigenlijk mooier dan de rolbezetting. Het luchtige verhaal speelt in de Caraïben, Texas, Mexico, Honduras en Berlijn, en doet niet onder voor een aflevering van TRAUMSCHIFF met zwarte humor in plaats van romantiek en komedie. Wie het niet al te serieus neemt, kan zich best vermaken. Het camerawerk is van Benjamin Dernbrecher.

Siemensstadt

2000 | Korte film

Duitsland 2000. Korte film van Felix Randau. Met o.a. Axel Pape, Julia Hummer en Martin Reinhold.

Burkharda Meier (Wussow), een getrouwde kapster, gaat af als een gieter op een auditie, waar men een zangeres zoekt voor het luxueuze passagiersschip Olympia Voyager. Ze ontvangt door een misverstand een aanstellingsbrief, op naam van `Nancy Meyer` en begeeft zich in die hoedanigheid aan boord. Met de hulp van sympathieke pianist Hartwin (J[KA3]urgens) die meteen verliefd op haar wordt, en een paar charmante trucs valt ze niet door de mand en heeft ze zowaar succes. Burkharda is blind voor Hartwins gevoelens en ze heeft alleen maar oog voor de onsympathieke artistieke leider Fred Hahn (Pape). Ondertussen wordt ze benaderd door een passagier die zegt dat hij Nancy Meyer goed kent. Het komt tot een handgemeen en de ongelukkige valt overboord. Dit wordt toevallig gefilmd door Zopf (Choynski), een nare oude man, die Burkharda gaat chanteren. Gelukkig sterft hij voordat hij Burkharda kan compromitteren en nu is het Hartwins beurt om een avance te maken. Daarvoor moet het toeval Fred Hahn nog uit de weg helpen; hij blijkt een taaie rakker, die zomaar niet de geest geeft. Het soapachtige scenario van Ina Siefert en Andy Hoetzel is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Hera Lind. De film is een koddig geheel rond een populaire rolverdeling, die vooral op de Duitse tv bekend is geworden. Wussow kan niet zingen en zal dat nooit leren, ze valt een beetje tegen en ze had eigenlijk uit de kleren moeten gaan - de liefde bedrijven in je ondergoed is toch maar niks. Jürgens is een sympathieke sprookjesprins, maar het schip is eigenlijk mooier dan de rolbezetting. Het luchtige verhaal speelt in de Caraïben, Texas, Mexico, Honduras en Berlijn, en doet niet onder voor een aflevering van TRAUMSCHIFF met zwarte humor in plaats van romantiek en komedie. Wie het niet al te serieus neemt, kan zich best vermaken. Het camerawerk is van Benjamin Dernbrecher.

Rotlicht - In der Höhle des Löwen

2000 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2000. Misdaad van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Hanns Zischler, Jaecki Schwarz en Eva Habermann.

Acht jaar later een vervolg op de uitstekende krimi ROTLICHT met dezelfde personages. Voormalige commissaris Tom Rehberg (Zierl) heeft zich teruggetrokken op Mallorca, waar hij met zijn vaste vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) die haar carri[KA2]ere als dure callgirl was begonnen, een restaurant exploiteert. Zijn aartsvijand, de dubieuze onroerendgoed handelaar Hans Fengler (Zischler), die zich in werkelijkheid verrijkt aan de prostitutie in Berlijn, is nog steeds actief met de georganiseerde misdaad, corruptie, het vereffenen van rekeningen, maar houdt er echter een soort erecode op na. Commissaris Simon Gehring (Schwarz) komt uit de Duitse hoofdstad over en vraagt Toms medewerking om Katja B[KA3]ohme (Habermann) te laten getuigen tegen Fengler en hem zo ten val te brengen, maar Tom weigert. Tot zijn verbazing pakt Anna d`r koffers en wil Simon helpen, want ook Anna heeft nog een appeltje te schillen met Fengler. Als Simon door Fenglers toedoen verongelukt, komt Tom in beweging, maar dan doet Fengler hem later een voorstel om zijn dochtertje buiten al die smerige zaken te houden, want hij heeft longkanker en hij heeft niet lang meer te leven. Bovendien wordt hij gechanteerd door een van zijn voormalige luitenants die probeert zijn misdaadimperium over te nemen. Tom weet niet wat hij ervan moet denken en als hij ontdekt dat Anna ooit Fenglers geliefde was, moet hij wel even slikken, maar besluit tenslotte op naar Anna te luisteren en Fengler aan te horen. Hij bezoekt Fengler en krijgt diens bekentenis, waarbij zijn luitenant beschuldigd wordt; voldoende om hem te arresteren. Nog voordat Fengler met Tom naar een geheime afspraak de grote vette schurk kan gaan, sterft Fengler. Dan gaat Tom alleen, maar hij heeft een gigantische politiemacht het terrein van de afspraak laten omsingelen. Deze film bevat helaas toch wel `etwas gemachte` elementen zoals de grote arrestatie in de geijkte finale, de dubieuze bordelen met de meisjes in de rendezvouskamertjes (daar gaat het veel kijkers om!), de idylle van de Balearische eilanden en de stereotiepe schurken in de vorm van patserige souteneurs zonder geweten met een voorkeur voor oudere Jaguars XJ. Heel aardig is daarentegen de blonde politie- archivaris, een ossi die Tom met zijn rokende Trabant met een rauw motorgeluid door Berlijn vervoert, hem assisteert en soms een waardevolle opmerking maakt (waardoor Anna's leven gered kon worden). Niettemin kunnen de miljoenen fans van de eerste film hun hart ophalen en genieten van het adequate spel en de uitstekende regie van genrespecialist Rönfeldt. Het scenario is van Sönke-Lars Neuwöhner, Martin Eigler en Timo Berndt. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Alle Kinder brauchen Liebe

2000 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2000. Drama van Karsten Wichniarz. Met o.a. Witta Pohl, Franziska Troegner, Dietmar Huhn, Ulrich Pleitgen en Heinrich Schafmeister.

De geëngageerde Anna Stolberg, groepsleidster in een weeshuis, treft met haar kinderen voorbereidingen voor het naderende kerstfeest. Witt, de eigenaar van het oude, kleine slot waar het weeshuis gevestigd is, wil de boel echter nog voor kerst laten ontruimen. Anna ondervindt van alle kanten tegenwerking, tot het onbevangen weesmeisje Georgina het hart van Witt verovert.

Lola + Bilidikid

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Kutlug Ataman. Met o.a. Gandi Mukli, Baki Davrak, Erdal Yildiz, Inge Keller en Michael Gerber.

Osman (Mete) is taxichauffeur in Berlijn. Hij is een Turk van de tweede generatie met ouderwetse opvattingen. Zo bestaat homoseksualiteit niet in zijn optiek, het is hooguit een nare ziekte. Zijn jongere, zeventien-jarige broer Murat (Davrak) moet ontmaagd worden en voor honderd mark (bijna vijftig euro) drijft Osman hem in de armen van een prostitu[KA1]ee, maar Murat zet het op een lopen. Osman heeft boze dromen; en met reden: een oudere broer (Mukli), waarvan het bestaan ontkend wordt, is travestiet, en heet nu Lola. Osman wil niet dat Murat zo wordt. Zijn boze droom komt uit als Lola een keer aanbelt als hij weg is. Zo komt Murat dan toch uit de kast en maakt kennis met Lola`s bonte wereldje. Lola`s vriend is Bilidikid (Yildiz), een leermacho, die wil dat Lola een seksoperatie ondergaat, zodat ze als een `normaal` stel kunnen leven, maar Lola wil niet. In hun kringetje - een homocabaret - beweegt zich de gecultiveerde architect Friedrich (Gerber), midden in de vijftig, volslagen gelukkig als chauffeur-minnaar van schandknaapje Iskender (Yilmaz) met een moeder die nog behoort tot het oude Duitsland uit de keizertijd. Lola eindigt tenslotte als lijk en de dader hoeft men niet ver te zoeken. Kutlug Ataman's film schetst een interessant beeld over - in dit geval - de Turkse gemeenschap, die op een eiland leeft te midden van - in dit geval - de moderne Duitse maatschappij en er zelf middeleeuwse opvattingen op na houdt. Het spel is mooi en de boodschap is duidelijk. Het scenario is van regisseur Kutlug Ataman. Het camerawerk is van Chris Squires. Een interessante film.

Gomez - Kopf oder Zahl

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Edward Berger. Met o.a. Antonio Wannek, Lou Bihler, Michael Schenk, Heinz-Werner Kraehkamp en Dagmar Manzel.

Dominik (Wannek) uit Berlijn is zestien. Hij lijkt al aardig volwassen voor zijn leeftijd. Zijn vader die al eerder getrouwd was, is aan de drank geraakt en zijn moeder verdient de kost. Eigenlijk bevindt het gezin zich aan de rand van het bestaansminimum. Dominik kan aardig tekenen en maakt een strip, waarin hij zijn hoofdfiguur Gomez de wereld wil laten veranderen. Dominiks enige vriend is Mustafa (Bihler), een jongen met een Vespa en Turkse ouders, die tot de middenklasse behoren. Dominik heeft ook nog een oudere halfbroer, Frank (Schenk), die het huis verlaten heeft omdat hij het niet meer kon uithouden. Hij verdient de kost door zwart te werken als automonteur. Dominik leert Vivian (Deimling) kennen, die bijna vier jaar ouder is dan hij zelf. Met haar doet hij zijn eerste seksuele ervaringen op. Plezier hebben met zo`n vriendin kost natuurlijk het nodige geld, wat Dominiks ouders niet hebben. Met Vivian pleegt hij kleine vergrijpen, inclusief overvalletjes. Bij dat laatste raakt hij door een schotwond van de politie gewond. Als iedereen, halfbroer Frank inbegrepen, hem in de steek gelaten heeft en hij geen uitweg meer weet, vindt hij alleen Mustafa bereid hem te helpen. Het speelfilmdebuut van regisseur-scenarioschrijver Berger, zelf pas 28 jaar oud, is een stedendrama over een talentvolle jongen, die door zijn milieu gedoemd is te mislukken. De achttien-jarige Wannek speelt zijn tweede rol. Hij en de film werden een beetje beschouwd als een Duitse THIS BOYS LIFE (een sterke film) of THE BASKETBALL DIARIES (een mindere film), beide films met Leonardo DiCaprio, maar dat gaat toch wel wat ver. Het camerawerk is van Wolfgang Held.

Kuppke

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Dieter Pfaff, Max Oelze, Olivier Bröckner, Martin Seifert en Brigitte Janner.

Op een landweg, ergens in Duitsland, wordt door hulpdiensten gevochten voor het leven van een chauffeur die door een hartinfarct getoffen wrd. Het is Siggi Kuppke (Pfaff). Terwijl men vertwijfeld tracht zijn leven te redden overschouwt de zieke enkele fragmenten uit zijn leven: de laatste oorlogsdagen, de moeilijke verhouding met zijn vader, de komst van de Russen, zijn schooljaren in de DDR, de vlucht naar het Westen en de vervulling van zijn grote droom na verschrikkelijk stresserend werk. De geschiedenis van het na-oorlogse Duitsland in een notedop, gezien door de ogen van een stervende. De titelrol wordt door drie personen gespeeld: Pfaff als de oudere Kuppke, Oelze als de jongeman en Br[KA3]ckner als de knaap. De film is zeer conventioneel van opbouw, maar kan toch boeien door de rijke inhoud. Prietzel schreef het scenario samen met Peter Henning. Achter de camera stond Johannes Hollmann.

14 Tage Lebenslänglich

1997 | Drama, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Kai Wiesinger, Michael Mendl, Katharina Meinecke, Sylvia Leifheit en Marek Wlodarczyk.

Arrogante yuppie-advocaat Konrad von Seidlitz (Wiesinger) heeft twee jaar lang zijn parkeerboetes niet betaald. Nu is hij veroordeeld tot veertien dagen achter de tralies. Om munt uit het geval te slaan en publiciteit te maken voor zijn advocatenkantoor geeft hij een groot feest, waarop hij aankondigt zich te verloven met Cornelia (Leifheit), de knappe, sexy dochter van de minister van justitie van de deelstaat en dat hij om het parkeerprobleem aan de kaak te stellen, gaat zitten. In een optocht en met veel fanfare en bombarie trekt een stoet van feestende lieden naar de poorten van het gevang. Konrad is van plan zijn zaken van achter de tralies voort te zetten met zijn meegenomen gsm-telefoon. Hij behandelt de bewakers en zijn medegevangenen als oud vuil en maakt zich bij niemand geliefd. Op de laatste dag wordt zijn cel bestormd door de bewakers en de politie. Men vindt tweehonderd gram coca[KA3]ine. Konrad krijgt twee jaar zonder een kans op voorwaardelijke in vrijheidsstelling. Wegens plaatsgebrek moet hij blijven zitten in de gevangenis, waar hij was en ontdekt dat hij voor de bewakers niets meer en niets minder is dan het gespuis wat er zit. Hij krijgt mot met zijn medegevangenen. King- pin Czernetzky (Mendl) zorgt ervoor dat Konrad flink wordt afgetuigd en in de douche kan Konrad maar net het vege lijf redden bij een poging tot aanranding. Zware misdadiger Ramon (Wlodarczyk) laat zich de gevangenis insluizen aangezien hij nog een appeltje te schillen heeft met Czernetzky over een vette buit, die als sneeuw voor de zon was verdwenen. Dan vinden Konrad en Czernetzky elkaar en bovendien krijgt Konrad hulp van de sympathieke gevangenispsychologe Annika Hofer (Meinecke) en kan hij zijn onschuld bewijzen. De kool was hem gestoofd door zijn verraderlijke partner H[KA3]aring (Pape), die niet alleen het kantoor wilde inpikken, maar ook de ontrouwe Cornelia van hem aftroggelde. Eenmaal op vrije voeten valt er nog een rekening te vereffenen met Ramon. De film is tamelijk straightforward, maar drijft op het uitstekende spel van Wiesinger, Mendl en Meinecke. Het onderhoudende scenario is van Holger Karsten Schmidt, dat helaas ontsierd wordt door het overdreven einde. De regie is vlot en het camerawerk van Martin Langer is zeer doelmatig en werkt sfeer verhogend. Door het Duitse bioscoopppubliek ten onrechte in de steek gelaten, is deze film beslist een thuisbuisaanrader.

Uno di noi

1996 | Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1996. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Gioele Dix, Heio von Stetten, Virna Lisi, Glauco Onorato en Ciro Esposito.

Twaalfdelige melodramatische reeks met Dix als Ettore de Lavelle, een gereputeerd architect die door samenloop van omstandigheden, zoals dat heet, de nieuwe directeur wordt van een weeshuis in Rome, waar hij zelf als kind destijds verbleef vooraleer geadopteerd te worden. Hij beseft dat, ondanks de inzet en de goede zorgen van de opvoeders, de levensomstandigheden voor de kinderen er allesbehalve rooskleurig zijn. Good old Lisi speelt in deze tranerige Europudding de vrij welstellende adoptiemoeder van de Lavelle, die bereid is financieel over de brug te komen om het weeshuis op te smukken. De Lavelle tracht ook radicaal de verouderde opvoedingsmethoden te veranderen. Van meet af aan wordt hij geconfronteerd met Vito (von Stetten), de kinderpsycholoog en onderdirecteur, zijn jeugdkameraad in het weeshuis, die het hem nooit vergeven heeft geen teken van leven te hebben gelaten nadat hij geadopteerd werd. De lotgevallen van de kinderen, die snel in een liefdeloze wereld terechtkomen, worden eindeloos lang in twaalf afleveringen uitgesponnen. Geconfronteerd met de harde realiteit der volwassenen verliezen zij vaak hun identiteit en kinderzieltjes. Zwaar op de hand liggende toestanden, soms met enige tederheid, hier en daar met een vleugje humor in beeld gebracht. Kinderen moeten uiteraard de show stelen in de scenario's van Massimo en Simone de Rita, geassisteerd door Luisa Montagnana. Stroperige muziek van Lucio Dalla en Beppe d'Onghia.

Auf dünnem Eis

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Andreas Eicher. Met o.a. Axel Pape, Claus Theo Gärtner, Gabriela Skrabakova, Jana Hubinska en Juraj Sarvas.

Fred Bender (Pape) wordt tegen zijn zin in door zijn bedrijf uitgezonden naar Bratislava om de teruggelopen bedrijfsresultaten van het Slowaakse filiaal dat door zijn vriend Michael Schänker gerund wordt, te helpen opkrikken. Hij komt terecht in een wespennest, maar krijgt dat pas door als zijn auto in de lucht vliegt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Axel Pape op televisie komt.

Reageer