Antonio Gades: cast en scenario.
Er zijn 9 films gevonden.

El amor brujo

1986 | Romantiek, Musical, Muziek

Spanje 1986. Romantiek van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Cristina Hoyos, Laura del Sol, Emma Penella en Juan Antonio Jiménez.

De derde verfilming van de opera van Manuel de Falla, waarin de danser Antonio Gades - evenals in de voorafgaande verfilming - de hoofdrol speelt. Met deze film, die volgde op BODAS DE SANGRE en CARMEN, besluit de regisseur Carlos Saura zijn trilogie over de flamenco. Het resultaat is ondanks alles zwak, houterig en doorspekt met stereotiepen.

Carmen

1983 | Documentaire, Muziek, Romantiek, Drama, Musical

Spanje 1983. Documentaire van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Laura del Sol, Cristina Hoyos, Juan Antonio Jiminez en Sebastian Moreno.

Een danser/choreograaf zoekt een danseres voor de titelrol van een flamenco-balletversie van CARMEN en vindt een jonge debutante op wie hij verliefd wordt en die weerstanden wekt binnen zijn gezelschap. Hun privé-romance gaat parallel lopen aan het drama van Merimée. Saura's tweede ballet-film volgt het schema van zijn BODAS DE SANGRE met de combinatie van repetities en uitvoering, waardoor het resultaat minder verrassend is. Het ballet is boeiend genoeg, óók door de ironie ten aanzien van Bizets folklore-clichés. Muziek van De Lucia. Op de geluidsband worden ook fragmenten uit de opera gezongen door Joan Sutherland en Mario del Monaco.

Bodas de sangre

1981 | Drama, Experimenteel

Spanje 1981. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Antonio Gades, Cristina Hoyos, Juan Antonio, Pilar Cardenas en Carmen Villena.

Filmversie van Antonio Gades' ballet, naar Lorca's drama over een Andalusische bruiloft, die een tragedie wordt als de ex-minnaar van de bruid samen met haar vlucht en in een duel met de bruidegom sterft. Het opmerkelijke en meeslepende ballet wordt voorafgegaan door een reportage van repetities en schmink- en kostuumsessies. Het ballet zelf wordt niet louter geregistreerd, maar de film maakt van de camera een 'deelnemende danser' aan de actie met een vervoerend resultaat.

Fortunata y Jacinta

1969 | Drama

Spanje​/​​Italië 1969. Drama van Angelino Fons. Met o.a. Emma Penella, Liana Orfei, Máximo Valverde, Bruno Corazzari en Terele Pávez.

Twee vrouwen uit een verschillend milieu vechten om de liefde van een man. Een social-erotisch drama, geïnspireerd door een klassiek stuk uit de Spaanse literatuur, nogal pretentieus en gekunsteld geregisseerd, kenmerkend voor het gehalte van de film.

El Amor brujo

1967 | Romantiek, Drama

Spanje 1967. Romantiek van Francisco Rovira Beleta. Met o.a. Antonio Gades, La Polaca, Rafael de Córdoba en Nuria Torray.

Herverfilming onder dezelfde titel van een film uit 1949. UItgaande van de beroemde opera van Manuel de Falla wordt de flamengo op zeer expressieve wijze weergegeven. Min of meer kleurige folkloristische beelden worden achterwege gelaten.

Días de viejo color

1967 | Romantiek

Spanje 1967. Romantiek van Pedro Olea. Met o.a. Cristina Galbó, Andrés Resino, Gonzalo Caãs, María Martín en Luis Eduardo Auto.

Tijdens de Paasweek wordt een adolescente verliefd op een leeftijdsgenoot. Een onrijpe en onduidelijke film, het debuut van Pedro Olea, gemaakt in samenwerking met de regisseur Luis G. Berlanga.

Ultimo encuentro

1966 | Drama

Spanje 1966. Drama van Antonio Eceiza. Met o.a. Antonio Gades, María Cuadra, Daniel Martín en La Polaca.

De film vertelt de levensgeschiedenis van een beroemde en welgestelde balletdanser, die er alles aan doet om zijn eenvoudige afkomst niet te laten doorschemeren. Een produktie van de oud-voetballer Querejeta, die eveneens het scenario schreef samen met de regisseur Eceiza.

Con el viento solano

1965 | Drama, Romantiek

Spanje 1965. Drama van Mario Camús. Met o.a. Antonio Gades, María José Alfonso, Vicente Escudero en Imperio Argentina.

Binnen een zigeunertroep ontluikt een hartstochtelijke liefde. Het is de vijfde film van de beroemd geworden Mario Camús. Een heel acceptabele film.

Los Tarantos

1963 | Musical, Drama

Spanje 1963. Musical van Francisco Rovira Beleta. Met o.a. Sara Lezana, Daniel Martín, Carmen Amaya, Antonio Prieto en Antonio Gades.

De zoon van een zigeneurfamilie wordt verliefd op de dochter van een concurrerende clan. Een film in de trant van EL AMOR BRUJO, die in cinematografisch opzicht niet zo geslaagd is. Scenario van Francesco Rovira-Beleta en Alfredo Mañas. Camerawerk van Massimo Dallamano.