Fele Martínez (1975): cast.
Er zijn 8 films gevonden.

La mala educación

2004 | Drama

Spanje 2004. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Gael García Bernal, Fele Martínez, Javier Cámara, Daniel Giménez Cacho en Lluís Homar.

Pedro Almodóvar, de plaaggeest van conservatief Spanje, maakte met zijn La mala educación ('de slechte opleiding') een film over zijn jaren op een katholieke kostschool, waar de paters niet van hun jonge pupillen konden afblijven. Een aanklacht met schrijnende beelden is het niet geworden. Voor alles is het een typische Almodóvar-film, de perfecte opvolger van Hable con ella, Almodóvars meesterwerk die hem uit de hoek van kitsch en gratuite provocaties haalde. Ook in La mala educación - gefundeerd op de giftige mix van ontluikende seksualiteit, lust en onderdrukte verlangens - laat Almodóvar verschillende tijden en verhaallijnen als vanzelfsprekend in elkaar overvloeien. Tezamen vormen de scènes een moderne film noir, gedraaid in zuurstokkleuren.

Darkness

2002 | Horror

Verenigde Staten​/​​Spanje 2002. Horror van Jaume Balagueró. Met o.a. Anna Paquin, Lena Olin, Iain Glen, Giancarlo Giannini en Reg Wilson.

'Latino-horror' werd modieus na knappe films als The Others en El laberinto del fauno. Daarnaast zijn er altijd de zwakkere broeders. Darkness lijkt op regisseur Balagueró's eerdere Los sin nombre, maar mist originaliteit. De premisse van een gezin dat in een vreemd huis trekt waar van alles aan de hand lijkt te zijn, zal menigeen bekend voorkomen. Dat dan ook het elektrisch net verouderd blijkt - te zien aan het eeuwige geknipper van lampen - is ronduit vermoeiend. Wie gedachteloos schrik aangejaagd wil worden door middelmatige variaties op The Others en The Shining, zit goed met Darkness.

El arte de morir

2000 | Horror

Spanje 2000. Horror van Álvaro Fernández Armero. Met o.a. Emilio Gutierrez Caba, Sergio Peris-Mencheta, Elsa Pataky, Adrià Collado en Lucía Jiménez.

'Latino-horror' werd modieus na knappe films als The Others en El laberinto del fauno. Daarnaast zijn er altijd de zwakkere broeders. Darkness lijkt op regisseur Balagueró's eerdere Los sin nombre, maar mist originaliteit. De premisse van een gezin dat in een vreemd huis trekt waar van alles aan de hand lijkt te zijn, zal menigeen bekend voorkomen. Dat dan ook het elektrisch net verouderd blijkt - te zien aan het eeuwige geknipper van lampen - is ronduit vermoeiend. Wie gedachteloos schrik aangejaagd wil worden door middelmatige variaties op The Others en The Shining, zit goed met Darkness.

Capitães de Abril

2000 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Portugal​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 2000. Avonturenfilm van Maria de Medeiros. Met o.a. Stefano Accorsi, Maria de Medeiros, Joaquim de Almeida, Frédéric Pierrot en Fele Martínez.

In Nederland bloeit de rode anjer vanaf medio mei. In Portugal is de bloem gelukkig vroeger present want de Anjerrevolutie in 1974 viel al op 25 april. In het historisch verantwoorde docudrama Kapiteins van april wordt de aanloop naar de nagenoeg geweldloze staatsgreep op klemmende wijze uit de doeken gedaan, met beelden van verminkte lijken in de koloniën als huiveringwekkende proloog. Maar de Portugese revolutie leent zich ook voor slapstickvermaak want welke staatsgrijper stopt nou voor rood licht op weg naar de regeringsstad? En wat te denken van de cartoonesk gemeen ogende rijke, oude, oorlogszuchtige kliek? Machtig mooi.

Lágrimas negras

1998 | Drama, Romantiek

Spanje 1998. Drama van Ricardo Franco en Fernando Bauluz. Met o.a. Elena Anaya, Elvira Mínguez en Fele Martínez.

Film van Fernando Bauluz en Ricardo Franco.

Los Amantes del Círculo Polar

1998 | Romantisch drama

Spanje​/​​Frankrijk 1998. Romantisch drama van Julio Medem. Met o.a. Najwa Nimri, Fele Martínez, Maru Valdivielso, Nancho Novo en Sara Valiente.

Wanneer Ana en Otto elkaar voor het eerst ontmoeten zijn ze allebei acht jaar. Ana verwerkt de dood van haar vader, terwijl Otto worstelt met de scheiding van zijn ouders. Dat is het begin van een onmiskenbare band tussen de twee: hun beider namen zijn palindromen (woorden die ook van achter naar voren leesbaar zijn), Otto's vader en Ana's moeder raken verliefd op elkaar en, belangrijker, hun levenspaden blijven elkaar ook later onophoudelijk kruisen. Medem springt moeiteloos heen en weer in de tijd en toont afwisselend Otto's en Ana's perspectief. Met poëtisch camerawerk en dito muziek heeft het alles van een melancholisch, mysterieus, hedendaags sprookje.

Abre los ojos

1997 | Thriller, Fantasy, Romantiek, Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1997. Thriller van Alejandro Amenábar. Met o.a. Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Chete Lera, Fele Martínez en Najwa Nimri.

Yup César (Noriega) ontdekt op een ochtend dat hij de enige levende ziel in Madrid is. Dergelijke nachtmerries zijn de enige wolkjes aan zijn vlekkeloze bestaan. Totdat een auto-ongeluk zijn gezicht verminkt. Gelukkig is zijn onheil van korte duur. Zijn gezicht wordt chirurgisch gereconstrueerd en ideale liefde Penélope Cruz ligt aan zijn voeten. Het prille geluk wankelt wanneer de grenzen tussen nachtmerrie en werkelijkheid wegvallen. Zo schakelt Amenábar over van een zinnenprikkelend grotestadsdrama naar een ver-David Lynch-te droomwereld. Amenábars grootste verdienste is dat hij zich geen moment verslikt in bombastische hocus-pocus maar het intrigerende verhaal sober opdient. In 2001 kwam er een Amerikaanse remake, Vanilla Sky met Tom Cruise.

Tesis

1996 | Horror, Thriller

Spanje 1996. Horror van Alejandro Amenábar. Met o.a. Ana Torrent, Eduardo Noriega, Nieves Herranz, Rosa Campillo en Miguel Picazo.

Van het bestaan van reality-geweldfilms als Faces of death is inmiddels wel iedereen op de hoogte. Het zijn pseudo-documentaires waarin al dan niet toevallig is vastgelegd hoe mensen bruut aan hun einde komen. Maar een nieuwer en nog veel weerzinwekkender genre is de zogenaamde snuffmovie, waarin daadwerkelijk met opzet wordt gemoord, speciaal voor het oog van de camera. Probleem is echter dat nog nooit iemand er één gezien schijnt te hebben. Er wordt wild om het verschijnsel heen gespeculeerd, maar harde bewijzen van het daadwerkelijk bestaan zijn niet geleverd. Snuff zou ook slechts een grote-stadsmythe kunnen zijn die vorm geeft aan onze diepste angsten. Tesis, een van de meer recente films in het genre, was in Spanje een kassucces maar kwam hier amper onder de aandacht. Onterecht want Tesis is een angstaanjagende spannende thriller, die het niet moet hebben van de bloederige beelden, maar van de suggestie en de ruimte die de kijker zelf krijgt om te bedenken wat zich zoal in het snuff-genre afspeelt. Tesis won de prijs voor beste fantasyfilm in Brussel. (IdH/VPRO Gids)