Eduardo Noriega (1973): cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Belle en het beest

2014 | Fantasy, Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 2014. Fantasy van Christophe Gans. Met o.a. Léa Seydoux, Vincent Cassel, André Dussollier, Eduardo Noriega en Audrey Lamy.

Een handelsman (Dussollier) plukt bij een kasteel in het bos een oogverblindende roos voor zijn lievelingsdochter Belle (Seydoux). Dat komt hem duur te staan als de kasteelheer - het beest (Cassel) - voor deze misdaad een leven ter compensatie eist. Belle offert zich op, maar leert langzamerhand de mens kennen achter het beest. Visueel spektakel in een weelderige, barokke sprookjeswereld, opgetrokken uit romantische schilderijen, vulvavormige spiegels en bloedrode rozenknoppen, die neerkomt op één grote rituele ontmaagdingsdans.
In de Nederlands gesproken versie met de stemmen van Noortje Herlaar, René van Kooten en Ernst Daniël Smid.

Una pistola en cada mano

2012 | Komedie

Spanje 2012. Komedie van Cesc Gay. Met o.a. Javier Cámara, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Jordi Mollà en Eduardo Noriega.

Mannen en hun piemel, een vruchtbare combinatie voor drama en komedie. Zo dacht ook Cesc Gay, die van verschillende korte verhaaltjes over het onderwerp een prettige mozaïekfilm maakt. Elk segment – in real time getoond – draait om een al dan niet toevallige ontmoeting tussen mannen die zich in een crisis bevinden door hun emotionele impotentie. Met warmte en humor fileren de dialogen de (verdwijnende) mannelijke identiteit. Een grappig en verrassend relaas over het zwakke geslacht.

Blackthorn

2011 | Western

Spanje​/​​Verenigde Staten​/​​Bolivia​/​​Frankrijk 2011. Western van Mateo Gil. Met o.a. Sam Shepard, Eduardo Noriega, Stephen Rea, Magaly Solier en Nikolaj Coster-Waldau.

Zoals vroeger, toen de drie Sergio's - Leone, Corbucci, Sollima - met Europese sensibiliteit fantastische spaghettiwesterns maakten, vertelt de Spanjaard Gil met veel aplomb het apocriefe verhaal van Butch Cassidy op leeftijd. In 1928 keert Robert Leroy Parker, na vele Boliviaanse ballingsjaren als de onopvallende paardenfokker James Blackthorn, naar de VS terug. En treft op zijn sentimental journey een verraderlijke Spaanse ingenieur. Gruizig, stemmig, grimmig, deze genreparel met geweldige 'Scope-fotografie van Juan Ruiz Anchía. Shepard staat ieder woord, elk zwijgen in de gelaatsgroeven gegrift en Noriega excelleert als krapuul.

El mal ajeno

2010 | Drama

Spanje 2010. Drama van Oskar Santos. Met o.a. Belén Rueda, Eduardo Noriega, Angie Cepeda, Clara Lago en Carlos Leal.

Drama van Oskar Santos over dokter die zich voor de pijn van anderen heeft afgesloten en en passant ook zichzelf en zijn gezin is kwijtgeraakt.

Transsiberian

2008 | Thriller, Drama, Misdaad, Mysterie

Spanje​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Litouwen 2008. Thriller van Brad Anderson. Met o.a. Woody Harrelson, Emily Mortimer, Ben Kingsley, Kate Mara en Eduardo Noriega.

Op weg van Peking naar Moskou met de Transsiberië Express krijgen Roy (Harrelson) en Jessie (Mortimer) gezelschap van de jonge Spanjaard Carlos en diens Amerikaanse vriendin. Carlos heeft een oogje op Jessie, blijkt al snel. Maar wat heeft hij precies in zijn bagage? Die vraag wordt vooral interessant als een Russische narcotica-agent (Kingsley) verschijnt, die op het spoor is van een smokkeloperatie. Vooral in het begin interessante psychologische thriller dankzij goed, gelaagd spel van Mortimer. De altijd interessante Kingsley levert ironisch commentaar op het nieuwe Rusland in deze sfeervolle en spannende thriller.

El método

2005 | Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2005. Drama van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Pablo Echarri en Carmelo Gómez.

Het sollicitatiedrama El método kreeg talloze internationale filmfestivalprijzen, waaronder twee Goya's (bijrol Carmelo Gómez en scenario). Bejubeld scenarist Mateo Gil - geestesvader van meesterwerk Abre los ojos en de remake Vanilla Sky - bewerkte het toneelstuk van Jordi Galcerán, een stuk over de ultieme sollicitatieprocedure. De personeelschef noemt het de Grönholm-methode, een loze naam voor een helse afvalrace waarbij zeven sollicitanten psychologisch worden afgebeuld totdat er zes afdruipen. El método werkt dankzij een mix van knap ensemblewerk, een pakkend script en subtiele maatschappijkritiek, met de sollicitanten als verblinde wachters van een zoveelste ivoren (kantoor)toren.

El Lobo

2004 | Drama, Thriller

Spanje 2004. Drama van Miguel Courtois. Met o.a. Eduardo Noriega, José Coronado, Mélanie Doutey, Silvia Abascal en Santiago Ramos.

Het sollicitatiedrama El método kreeg talloze internationale filmfestivalprijzen, waaronder twee Goya's (bijrol Carmelo Gómez en scenario). Bejubeld scenarist Mateo Gil - geestesvader van meesterwerk Abre los ojos en de remake Vanilla Sky - bewerkte het toneelstuk van Jordi Galcerán, een stuk over de ultieme sollicitatieprocedure. De personeelschef noemt het de Grönholm-methode, een loze naam voor een helse afvalrace waarbij zeven sollicitanten psychologisch worden afgebeuld totdat er zes afdruipen. El método werkt dankzij een mix van knap ensemblewerk, een pakkend script en subtiele maatschappijkritiek, met de sollicitanten als verblinde wachters van een zoveelste ivoren (kantoor)toren.

The Devil's Backbone

2001 | Horror, Fantasy

Spanje​/​​Mexico 2001. Horror van Guillermo del Toro. Met o.a. Eduardo Noriega, Marisa Paredes, Fernando Tielve, Irene Visedo en Federico Luppi.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Plata Quemada

2000 | Misdaad, Romantiek, Drama, Thriller

Spanje​/​​Argentinië​/​​Uruguay​/​​Frankrijk 2000. Misdaad van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Eduardo Noriega en Leonardo Sbaraglia.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Carretera y manta

2000 |

Spanje 2000. Alfonso arandia Loroño. Met o.a. Eduardo Noriega, Carmen Muara en Jordi Bosch.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Nadie conoce a nadie

1999 | Mysterie, Thriller

Spanje 1999. Mysterie van Mateo Gil. Met o.a. Eduardo Noriega, Natalia Verbeke, Paz Vega, Pedro Álvarez-Ossorio en Mauro Ribera.

De jonge Spaanse regisseur Alejandro Amenábar (o.a. Tesis en The Others met Nicole Kidman) heeft de laatste jaren niet stilgezeten. Behalve het schrijven, regisseren en muzikaal begeleiden van zijn eigen films, levert hij ook scenario's en soundtracks aan (beginnende) collega's. Zoals deze: Nadie conoce a nadie (vrij vertaald: Niemand kent elkaar), een mysterieuze, flitsende thriller boordevol film- en literatuurverwijzingen. Setting is Sevilla tijdens de Heilige Week. Simón (Noriega) is een schrijver in spe die bijverdient door het maken van kruiswoordraadsels voor een lokale krant. Op zekere dag gebiedt iemand hem telefonisch om het woord 'opponent' in een van zijn puzzels op te nemen. Als er vervolgens doden beginnen te vallen, realiseert hij zich dat hij gevangen zit in een grimmig spel. Regisseur Gil heeft goed gekeken naar Seven en The Game van David Fincher en creëert een minstens zo naargeestige en bloedstollende sfeer.

La fuente amarilla

1999 |

Spanje 1999. Miguel Santesmases. Met o.a. Miguel Hermoso, Silvia Abascal en Eduardo Noriega.

De jonge Spaanse regisseur Alejandro Amenábar (o.a. Tesis en The Others met Nicole Kidman) heeft de laatste jaren niet stilgezeten. Behalve het schrijven, regisseren en muzikaal begeleiden van zijn eigen films, levert hij ook scenario's en soundtracks aan (beginnende) collega's. Zoals deze: Nadie conoce a nadie (vrij vertaald: Niemand kent elkaar), een mysterieuze, flitsende thriller boordevol film- en literatuurverwijzingen. Setting is Sevilla tijdens de Heilige Week. Simón (Noriega) is een schrijver in spe die bijverdient door het maken van kruiswoordraadsels voor een lokale krant. Op zekere dag gebiedt iemand hem telefonisch om het woord 'opponent' in een van zijn puzzels op te nemen. Als er vervolgens doden beginnen te vallen, realiseert hij zich dat hij gevangen zit in een grimmig spel. Regisseur Gil heeft goed gekeken naar Seven en The Game van David Fincher en creëert een minstens zo naargeestige en bloedstollende sfeer.

Le coup du sort

1997 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1997. Misdaad van Rafaël Moleon Gavilanes. Met o.a. Anna Galiena, Eduardo Noriega, Marta Belaustegui, Leire Berrocal en Simmon Andreu.

De jonge Spaanse regisseur Alejandro Amenábar (o.a. Tesis en The Others met Nicole Kidman) heeft de laatste jaren niet stilgezeten. Behalve het schrijven, regisseren en muzikaal begeleiden van zijn eigen films, levert hij ook scenario's en soundtracks aan (beginnende) collega's. Zoals deze: Nadie conoce a nadie (vrij vertaald: Niemand kent elkaar), een mysterieuze, flitsende thriller boordevol film- en literatuurverwijzingen. Setting is Sevilla tijdens de Heilige Week. Simón (Noriega) is een schrijver in spe die bijverdient door het maken van kruiswoordraadsels voor een lokale krant. Op zekere dag gebiedt iemand hem telefonisch om het woord 'opponent' in een van zijn puzzels op te nemen. Als er vervolgens doden beginnen te vallen, realiseert hij zich dat hij gevangen zit in een grimmig spel. Regisseur Gil heeft goed gekeken naar Seven en The Game van David Fincher en creëert een minstens zo naargeestige en bloedstollende sfeer.

Abre los ojos

1997 | Thriller, Fantasy, Romantiek, Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1997. Thriller van Alejandro Amenábar. Met o.a. Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Chete Lera, Fele Martínez en Najwa Nimri.

Yup César (Noriega) ontdekt op een ochtend dat hij de enige levende ziel in Madrid is. Dergelijke nachtmerries zijn de enige wolkjes aan zijn vlekkeloze bestaan. Totdat een auto-ongeluk zijn gezicht verminkt. Gelukkig is zijn onheil van korte duur. Zijn gezicht wordt chirurgisch gereconstrueerd en ideale liefde Penélope Cruz ligt aan zijn voeten. Het prille geluk wankelt wanneer de grenzen tussen nachtmerrie en werkelijkheid wegvallen. Zo schakelt Amenábar over van een zinnenprikkelend grotestadsdrama naar een ver-David Lynch-te droomwereld. Amenábars grootste verdienste is dat hij zich geen moment verslikt in bombastische hocus-pocus maar het intrigerende verhaal sober opdient. In 2001 kwam er een Amerikaanse remake, Vanilla Sky met Tom Cruise.

Tesis

1996 | Horror, Thriller

Spanje 1996. Horror van Alejandro Amenábar. Met o.a. Ana Torrent, Eduardo Noriega, Nieves Herranz, Rosa Campillo en Miguel Picazo.

Van het bestaan van reality-geweldfilms als Faces of death is inmiddels wel iedereen op de hoogte. Het zijn pseudo-documentaires waarin al dan niet toevallig is vastgelegd hoe mensen bruut aan hun einde komen. Maar een nieuwer en nog veel weerzinwekkender genre is de zogenaamde snuffmovie, waarin daadwerkelijk met opzet wordt gemoord, speciaal voor het oog van de camera. Probleem is echter dat nog nooit iemand er één gezien schijnt te hebben. Er wordt wild om het verschijnsel heen gespeculeerd, maar harde bewijzen van het daadwerkelijk bestaan zijn niet geleverd. Snuff zou ook slechts een grote-stadsmythe kunnen zijn die vorm geeft aan onze diepste angsten. Tesis, een van de meer recente films in het genre, was in Spanje een kassucces maar kwam hier amper onder de aandacht. Onterecht want Tesis is een angstaanjagende spannende thriller, die het niet moet hebben van de bloederige beelden, maar van de suggestie en de ruimte die de kijker zelf krijgt om te bedenken wat zich zoal in het snuff-genre afspeelt. Tesis won de prijs voor beste fantasyfilm in Brussel. (IdH/VPRO Gids)

Mujeres a flor de piel

1994 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1994. Lisa Alessandrin, Patricl Alessandrin en Lisa Alessandrin en Patricl Alessandrin. Met o.a. Miguel Hermoso, Silvia Abascal en Eduardo Noriega.

Van het bestaan van reality-geweldfilms als Faces of death is inmiddels wel iedereen op de hoogte. Het zijn pseudo-documentaires waarin al dan niet toevallig is vastgelegd hoe mensen bruut aan hun einde komen. Maar een nieuwer en nog veel weerzinwekkender genre is de zogenaamde snuffmovie, waarin daadwerkelijk met opzet wordt gemoord, speciaal voor het oog van de camera. Probleem is echter dat nog nooit iemand er één gezien schijnt te hebben. Er wordt wild om het verschijnsel heen gespeculeerd, maar harde bewijzen van het daadwerkelijk bestaan zijn niet geleverd. Snuff zou ook slechts een grote-stadsmythe kunnen zijn die vorm geeft aan onze diepste angsten. Tesis, een van de meer recente films in het genre, was in Spanje een kassucces maar kwam hier amper onder de aandacht. Onterecht want Tesis is een angstaanjagende spannende thriller, die het niet moet hebben van de bloederige beelden, maar van de suggestie en de ruimte die de kijker zelf krijgt om te bedenken wat zich zoal in het snuff-genre afspeelt. Tesis won de prijs voor beste fantasyfilm in Brussel. (IdH/VPRO Gids)

Don't Panic

1989 | Horror

Verenigde Staten​/​​Mexico 1989. Horror van Ruben Galindo en Jr.. Met o.a. Jon Michael Bischof, Gabriela Hassel, Helen Rojo, Jorge Luke en Juan Ignacio Aranda.

Voor zijn zeven-tiende verjaardag krijgt Michael Smith (Bischof), die zojuist met zijn moeder (Rojo) van New York naar Mexico City verhuisde, een Ouija-bord kado van zijn vrienden. Erg blij is Michael er niet mee en als Tony (Aranda) tevergeefs tracht het in beweging te krijgen via het medium Virgil, wordt het achteloos de hoek in geworpen. Maar Virgil is wel gekomen en heeft zich in het lichaam genesteld van Tony. Michael krijgt last van nachtmerries en hallucinaties waarin hij getuige is van de gruwelijke dood van zijn vrienden. Nadien blijken deze inderdaad vermoord te zijn. Hij wil kost wat kost het leven redden van zijn liefje Alex (Hassel), maar voor inspecteur Velasco (Luke) is hij verdachte nummer een. Bar slecht geacteerde, voorspelbare griezelfilm die geen ogenblik huiveringwekkend of verrassend is. Je kan enkel meewarrig glimlachen om zoveel gebrek aan talent. Wat moet doorgaan voor de climax is volslagen idioot. Regisseur Galindo schreef het scenario. De fotografie - die meermaals uit focus is - werd 'verzorgd' door Michael Arana en Daniel Lopez.

El Centauro del Norte

1960 | Avonturenfilm, Musical

Mexico 1960. Avonturenfilm van Ramón Pereda. Met o.a. María Antonieta Pons, José Elías Moreno, Eduardo Noriega en Armando 'El Chicote' Soto la Marina.

De jonge Adelita is gevangen genomen tijdens het spioneren bij generaal Villa, maar de kapitein die met haar bewaking belast is, wordt verliefd op haar. Volkomen belachelijk.

Pier 5, Havana

1959 | Film noir, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Film noir van Edward L. Cahn. Met o.a. Cameron Mitchell, Allison Hayes, Eduardo Noriega, Micheal Granger en Logan Field.

Een man, Steve Daggett (Mitchell) arriveert in Havana vlak na de Cubaanse revolutie van Fidel Castro. Hij is uit gewetenswroeging op zoek naar een verdwenen vriend, Hank Miller (Field). Hij ontmoet zijn ex, Monica (Hayes), nu de vrouw van zijn vriend. Samen gaan ze op onderzoek. Spannend en onderhoudend. Het scenario is van James B. Gordon. Het camerawerk is van Maury Gertsman.

The Living Idol

1957 | Horror, Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1957. Horror van Albert Lewin. Met o.a. Steve Forrest, Liliane Montevecchi, James Robertson Justice, Sara Garcia en Eduardo Noriega.

Prof. Justice is een internationaal befaamd archeoloog, gespecialiseerd in de Maya en Azteken-cultuur. Vooral hun ideeën over het hiernamaals en de reïncarnatie boeien hem overmatig. Op een expeditie in het Yucatan-gebied wordt hij vergezeld door de Amerikaanse journalist Forrest en de dochter van een vriend Montevecchi. Het meisje reageert huiveringwekkend wanneer ze een afbeelding vinden van de Jaguar-god. Hieruit leidt Justice af dat zij de reïncarnatie is van een prinses uit de oudheid. Trage, zich voortslepende film vol magie, die meermaals herinneringen oproept aan CAT PEOPLE. De overesthetische stijl van Lewin werkt storend. Wie het tot het einde volhoudt krijgt een gruwelijke, maar prachtig geënsceneerde climax. Lewin produceerde en schreef het scenario. Als Mexicaanse co-regisseur fungeerde René Cardona. Mooie fotografie van Jack Hildyard. Cinemascope.

The Beast of Hollow Mountain

1956 | Western, Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten​/​​Mexico 1956. Western van Edward Nassour en Ismael Rodriguez. Met o.a. Guy Madison, Patricia Medina, Eduardo Noriega en Carlos Rivas.

De ongebruikelijke combinatie van Western en monsterfilm werkt hier goed. De film eindigt sterk. Opgenomen in Mexico.

Música y dinero

1956 | Komedie, Musical

Mexico 1956. Komedie van Rafael Portillo. Met o.a. Tito Guízar, Eduardo Noriega, Rebeca Iturbide en Jorge Treviño.

De werknemers in een hotel dreigen met een staking als zij niet uitbetaald worden. Een stomvervelende film.

Locura musical

1956 | Komedie, Musical

Mexico 1956. Komedie van Rafael Portillo. Met o.a. Tito Guízar, Eduardo Noriega, Rebeca Iturbide en Jorge Treviño.

Een operazangeres wordt beschuldigd van de diefstal van een armband. Een deerniswekkende film. De eerste film uit een drieluik de vervolgens zouden zijn LOCOS POR LA TELEVISION en MUSICA Y DINERO.

Locos por la televisión

1956 | Komedie, Musical

Mexico 1956. Komedie van Rafael Portillo. Met o.a. Tito Guízar, Eduardo Noriega, Rebeca Iturbide en Jorge Treviño.

Een werknemer in een hotel wil met alle geweld televisie op de kamers maar zijn baas ziet er niets in. De opvolger van LOCURA MUSICAL en niet minder pijnlijk.

Bambalinas

1956 | Drama, Musical

Mexico 1956. Drama van Tulio Demicheli. Met o.a. Libertad Lamarque, Carlos Montalbán, Eduardo Noriega en Lucy Gallardo.

Een meisje laat haar vriend in de steek om een beroemd artiest te worden in deze volstrekt belachelijke film.

The Far Horizons

1955 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1955. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Fred MacMurray, Charlton Heston, Donna Reed, Barbara Hale en William Demarest.

Duffe actieloze western naar het boek Sacajawea Of The Shoshones van Della Gould Emmons, door Winston Miller en Edmund North bewerkt. Reed is Sacajawea, een Indiaanse die als gids fungeert voor MacMurray en Heston die in 1803 opdracht krijgen van president Jefferson zijn nieuwe aanwinst, Louisiana - overgenomen van de Fransen - te gaan verkennen. Het enige mooie is het camerawerk van Daniel Fapp, die de schoonheid van de natuur weet uit te buiten. William Pine en William Thomas produceerden.

Seven Cities of Gold

1955 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1955. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Richard Egan, Anthony Quinn, Jeffrey Hunter, Rita Moreno en Michael Rennie.

In 1769 trekt een Spaans militair konvooi onder leiding van kapitein Quinn en luitenant Egan van Mexico City naar Californië, met de bedoeling het gebied te annexeren. Pater Rennie, die eveneens meereist, probeert de Indianen menselijk te behandelen, tot ongenoegen van de soldaten. De Indianen helpen hem uit dankbaarheid echter bij de bouw van een missie-post. Ondertussen zoeken Quinn en Egan naar de legendarische zeven gouden steden. Pseudo-historische religieuze western met een aantal fantastische sequenties en een onvergetelijk slot. Prachtig gespeeld door een reeks bekende acteurs. Richard L. Breen en John C. Higgins bewerkten de roman van Isabelle Gibson Ziegler, die de faam heeft historisch verantwoord te zijn. Knappe beelden van Lucien Ballard. Gedraaid in CinemaScope.

Hell's Island

1955 | Mysterie, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Mary Murphy, Francis L. Sullivan, Eduardo Noriega en Arnold Moss.

Een obscuur werkje van Karlson over advocaat Mike Cormack (Payne), die geconfronteerd wordt met zijn ex-verloofde, Janet Martin (Murphy). Zij blijkt betrokken te zijn bij diefstal van een kostbare edelsteen en een serie enge moorden. Op de soundtrack is 'muziek uit voorraad' te horen van o.a. Franz Waxman en Victor Young zonder dat zij op de credits staan vermeld. Het scenario is van Maxwell Shane, producenten William H. Pine en William C. Thomas naar een verhaal van Martin Goldsmith en Jack Leonard. Ook regisseur Karlson schaafde aan het scenario, maar hij staat in die hoedanigheid niet op de aftiteling. Het camerawerk is van Lionel Lindon. In 1962 opnieuw uitgekomen als SOUTH SEA FURY.

Hell's Island

1955 | Avonturenfilm, Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Mary Murphy, Francis L. Sullivan, Eduardo Noriega en Paul Picerni.

Flink wat actie in een prent over een groep gangsters die op een Cara[KA3]ibisch eiland op zoek naar zijn een kostbare robijn. Wanneer ex-jurist Payne vermoedt dat zijn vroegere vriendin Murphy bij de zaak betrokken is, besluit hij mee te doen. Het scenario van Maxwell Shane roept duidelijk herinneringen op aan THE MALTESE FALCON tot en met een Sydney Greenstreet-figuur toe (Sullivan). Routinewerk van het betere soort met uitstekende locatie-fotografie van Lionel Lindon. Payne en Murphy zijn echter maar een flauw afkooksel van Bogart en Astor. Voor tv werd de film herdoopt tot SOUTH SEAS FURY.

Estafa de amor

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Miguel M. Delgado. Met o.a. Elsa Aguirre, Ramón Gay, Carmen Mantejo en Eduardo Noriega.

Asunción houdt van Daniël; Daniël houdt van Mayte; Mayte houdt van Gustavo, broer van David; Mariana houdt ook van Gustavo; de schilder César houdt van Mariana, zijn petekind. Maar nooit is de liefde wederzijds. Deze film, gebaseerd op een hoorspel, is één ononderbroken reeks van idiote dialogen.

Sindicato de telemirones

1953 | Komedie, Musical

Mexico 1953. Komedie van René Cardona. Met o.a. Tito Guízar, Emilia Guiú, Eduardo Noriega en Rebeca Iturbide.

Een vooraanstaand programmamaker daagt een ex-leerling uit een concurrerend programma te maken, om uit te vinden wie van de twee het populairst is. Tegelijkertijd opgenomen met DE RANCHERO A EMPRESARIO, eveneens van Cardona en geproduceerd door de Guatemalteek Manuel Zeceña Diéguez, aan wie zelfs een goed decor teveel gevraagd was.

El Niño y la niebla

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Pedro López Lagar, Eduardo Noriega en Miguel Angel Ferriz.

Een vrouw lijdt, net als haar moeder en haar broer, aan aanvallen van waanzin; daarom wil zij geen kinderen. Jammer dat een goed script door een regisseur zo verprutst kan worden; al met al blijft de uitstekende rol van de geniale Dolores del Río recht overeind.

De ranchero a empresario

1953 | Komedie

Mexico 1953. Komedie van René Cardona. Met o.a. Tito Guízar, Emilia Guiú, Eduardo Noriega en Lupita Morán.

De eigenaar van een [KL]rancho[KLE] begint een revue en brengt het zelf tot zanger. Praktisch zonder verhaal, omdat bijna de halve film wordt gevuld met liedjes (bij elkaar 33 min).

La Mujer que tú quieres

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. Irasema Dilián, Jorge Mistral, Eduardo Noriega en Tana Lynn.

Een meisje geeft zich uit voor haar vermoorde tweelingzusje om haar zwager, op wie zij verliefd is, te redden. Dit melodrama bleek zo ingewikkeld te zijn dat de regisseur niet meer wist wie hij aan het regisseren was. Een complete chaos.

El Genial detective Peter Pérez

1952 | Komedie, Misdaad

Mexico 1952. Komedie van Agustín P. Delgado. Met o.a. Clavillazo, Rosa Arenas, René Cardona en Eduardo Noriega.

Een detective raakt verzeild in een eindeloze reeks verwikkelingen als hij een moordenaar op de hielen zit. Debuut van de komiek Clavillazo, die voor de camera's een te kille en te mechanische indruk maakt, met overdreven gebaren. Zwak.

La Reina del mambo

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Ramón Pereda. Met o.a. María Antonieta Pons, Sara García, Gustavo Rojo en Eduardo Noriega.

Een meisje laat haar vriendje in de steek om er vandoor te gaan met een pooier die haar drogeert om haar vervolgens te prostitueren. Veel te gecompliceerd en te wreed.

Inmaculada

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Julio Bracho. Met o.a. Rosario Granados, Carlos López Moctezuma, Eduardo Noriega en Eva Martino.

Een moeder weerhoudt haar dochter ervan met een jongen weg te lopen door haar haar levensverhaal te vertellen. Vervelend en veel te lang.

Fierecilla

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Fernando Méndez. Met o.a. Rosa Arenas, Eduardo Noriega, Domingo Soler en Carlos López Moctezuma.

Na eerst zijn vrouw en haar minnaar te hebben vermoord vlucht een man de bergen in met zijn dochtertje, die als een wild dier opgroeit, zonder enig menselijk contact. Prima film met een opvallende rol van de debutante Rosita Arenas, die de film bijzonder de moeite waard maakt.

Un Cuerpo de mujer

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Tito Davison. Met o.a. María Antonieta Pons, Rubén Rojo en Eduardo Noriega.

Een jonge schilder wordt gefascineerd door het schilderij van een naakte vrouw zonder gezicht. In dit armzalige drama is het plot gebaseerd op het voortdurend gebruik van flash-backs.

La Mujer del puerto

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Antonieta Pons, Víctor Junco en Eduardo Noriega.

Een jong meisje wordt belaagd door twee mannen, die haar het hof maken. Zij weet echter niet wie zij moet kiezen. De film is zeer kil en bovendien erg vervelend. Boytler regisseerde de eerste versie van deze film onder dezelfde titel.

La Hija del panadero

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Joselito Rodríguez. Met o.a. Carlos Orellana, Amanda del Llano, Eduardo Noriega en Mantequilla.

De dochter van een bakker brengt haar vader in de problemen. Ge[KA3]inspireerd op de Franse film LA FEMME DU BOULANGER (Marcel Pagnol, 1938). De film is niet meer dan een druilerig en volstrekt oninteressant melodrama.

El Paso

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Lewis R. Foster. Met o.a. John Payne, Gail Russell, Sterling Hayden, George 'Gabby' Hayes en Dick Foran.

Payne, een advocaat, bezoekt vlak na de Burgeroorlog een westernstadje. Hij stelt vast dat de bende van Hayden niet met woorden is te bevechten. Hij grijpt naar de wapens. Hayden is als schurk maar matig; des te beter is Hayes die de nodige grappen en grollen uithaalt. Russell zorgt voor de romantiek. Ze leeft in misère met haar dronken vader Hull. Foran is de corrupte sheriff en Noriega een harde maar snelle revolverheld. Aan technische zijde is cameraman Ellis Carter de ster van de film, die door William Pine en William Thomas werd geproduceerd.

Allá en el Rancho Grande

1948 | Drama

Mexico 1948. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. Jorge Negrete, Lilia del Valle en Eduardo Noriega.

Dit is een nieuwe versie, ditmaal in kleur, van de film met dezelfde titel die in 1936 werd gemaakt, en tamelijk gezocht en dubbelzinnig.