Gilles Béhat: regie, cast en scenario.
Er zijn 31 films gevonden.

Les Cordier, juge et flic: Le petit juge

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Christian Rauth, Bruno Madinier en Pierre Mondy.

Julie Lescaut : Travail au noir

1998 | Drama, Misdaad

België​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1998. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Julie Lescaut : Bal masqué

1998 | Misdaad

Frankrijk 1998. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jean-Paul Rouve.

Les Cordiers, juge et flic : Boulot de flic

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Éric Métayer, Renaud Verley en Antonella Lualdi.

Les Cordier, juge et flic : Le petit frère

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Vincent Winterhalter en Stanislas Forlani.

Inspecteur Moretti : Un enfant au soleil

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Alicia Alonso, Alain Rimoux, Luc Bernard, Mehdi en Pierre-Marie Escourrou.

Les Cordiers, père et fils : La mémoire blessée

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Isabelle Roelandt en François Dunoyer.

Tempêtes

1995 | Drama

België​/​​Frankrijk 1995. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Fanny Cottençon, Maxime Leroux, Harry Cleven, Sabrina Leurquin en Bernard Graczyk.

Tijdens een razende storm strandt een Indonesisch schip voor de kust van het vissersdorpje Vicq-sur-Mer. Aan boord bevinden zich een aantal mensen, die zijn geveld door een geheimzinnige aandoening. Ondanks het protest van de burgemeester (Crahay) besluit Anne Bergson (Cotten[KA10]con), de directrice van het ziekenhuis, haar humanitaire plicht te doen en de zieken op te nemen. Hierop volgt een heftig protest van de inwoners, die vrezen het slachtoffer van een onbekende epidemie te worden. Een drama met niet zo sterk uit de verf komende personages over (het bekende) vooroordeel, loze geruchten en racisme, dat `handig` inspeelt op de psychose van het enge en dodelijke Ebola-virus (uit o.a. Zaïre, tegenwoordig de Democratische Volksrepubliek Kongo). Rond het in première gaan van deze film op de thuisbuis boezemde het virus de mensen angst in. Het scenario van Vincent Lambert, Michel Martens en David Sierra zit goed in elkaar en is gebaseerd op een verhaal van Martens en gedelegeerd producent Georges Benayoun. Het camerawerk is van Bernard Malaisy.

L'auberge de la Jamaïque

1995 | Historische film

Frankrijk 1995. Historische film van Gilles Béhat. Met o.a. Alice Béat, Harry Cleven, Isabelle Roelandt, Bernard Yerlès en Bernard Verley.

We zijn omstreeks 1850. Na de dood van haar moeder wordt de puber Marie (B[KA1]eat) opgevangen door haar tante Patience (Roelandt) en oom Joss (Cleven) die in het ge[KA3]isoleerde Cotentin een herberg explo[KA3]iteren, dicht bij een gevaarlijke klip waar geen enkele toerist zich waagt. Het meisje ontdekt dat de werkelijke werkzaamheden van oom Joss heel wat minder nobel zijn: samen met zijn bende schurken lokt hij met valse lichtseinen de schepen naar de rotsen die aan de grond lopen om dan de lading te jutten. Overbodige remake van de Hitchcock- klassieker uit 1939. De mooie, po[KA3]etische mistige strandbeelden zijn zo`n beetje het enige gedenkwaardige aan deze film, de derde verfilming van de roman [KL]Jamaica Inn[KLE] van Daphne Du Maurier (in 1985 werd hij nog gedaan voor de Britse tv). Het scenario is van Eric-Emmanuel Schmitt. De acteurs zijn best genietbaar. Breedbeeld-formaat 16/9.

Les kilos en trop

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Marc Jolivet, Isabelle Renauld, Alexandra Vandernoot, Christophe de Barallon en Jean-Henri Compère.

Jolivet heeft slechts twee passies: jazz-muziek en vanillepudding. De eerste voert hij uit met vrienden tijdens te gekke jam-sessions, waaraan hij een houten kop overhoudt. Voor de tweede leeft zich in zijn eentje uit en levert hem wat kilootjes teveel op. Het enige dat hij mist in het leven is een vaste relatie. Twee vrouwen zijn belangrijk voor hem, Renauld en Vandernoot, maar hij durft zich niet te uiten. Hij voelt zich n.l. niet goed in zijn vel. Dus laat hij zich een streng diëet voorschrijven. Hij wil vermageren. Flauwe komedie rond een man die gewicht wil verliezen, maar moeite heeft met zijn wilskracht. Dit leidt tot situaties die volgens de scenaristen Jacques Santamaria, Jolivet en Gerard Miller humoristisch zouden moeten zijn. Het is jammer dat de kijker heel weinig van merkt. Roland Bernard stond achter de camera.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire Sauer-Krabbe

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Michel Galabru, Jean-Pierre Kalfon en Nathalie Roussel.

De Franse anti-terreurbrigade slaagt erin dankzij een tip van hun Duitse collega`s twee internationaal gezochte terroristen, Sauer (Lemaire) en Krabbe (Glass), te arresteren in een parkeergarage. Door de toevallige tussenkomst van een politieman is men verplicht de politie in te schakelen zodat de zaak, die geheim had moeten blijven, openlijk bekend wordt. Het gevolg is dat de leider der terroristen eist dat zijn mensen worden vrijgelaten. Rechter Rives (Weber), specialist in dit soort zaken, komt onder zware politieke druk te staan. Gebaseerd op waar gebeurde feiten - twee leden van de Duitse RAF gepakt in Parijs - toont de film de machteloosheid van de rechtsstaat tegenover het internationale terrorisme. De centrale figuur is de beruchte Venezuelaan Carlos, bijgenaamd de jakhals, die indertijd gezocht door de politie van ieder land ter wereld werd gezocht. Tenslotte wisten de Fransen hem te arresteren in Soedan en hij werd veroordeeld voor de bomaanslagen met dodelijke afloop op een trein. Weber speelt op uitstekende wijze titelrol, waardoor de film een diepe indruk achter laat. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 2 van het eerste seizoen, nummer 2 van 6.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : Action Rouge

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Nathalie Roussel, Bernard Freyd en Alain Rimoux.

Tijdens de obscure oorlog tussen Iran en Irak wordt het embargo tegen Irak meerdere malen geschonden, wat de gemoederen in Iran hoog doet oplopen. In Beiroet wordt een aanslag gepleegd tegen zowel Amerikaanse mariniers als Franse parachutisten. Onderzoeksrechter Antoine Rives (Weber) moet uitzoeken of er een rechtstreeks verband bestaat tussen Iran en de Duitse RAF (Rote Armee Fraktion). Goede politieke thriller die net als de andere films in de ANTOINE RIVES-reeks aantoont dat internationale spionage niet altijd even spectaculair hoeft te zijn als de James Bond-verhalen. Weber speelt de rol van de hoge ambtenaar die niet voor een kleintje vervaard is. Daardoor worden realistische actiescènes afgewisseld met meer persoonlijke momenten van een onderzoeksrechter op zijn kantoor of thuis. Het scenario van Norbert Saada, Yves Ellena en Béhat is uitstekend gedocumenteerd en is weer gebaseerd op een authentiek onderzoek. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 4 van het eerste seizoen, nummer 4 van 6.

Antoine Rives, juge du terrorisme

1993 | Thriller

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Pierre Bisson, Jacques Weber en Jean-François Balmer.

Tijdens de obscure oorlog tussen Iran en Irak wordt het embargo tegen Irak meerdere malen geschonden, wat de gemoederen in Iran hoog doet oplopen. In Beiroet wordt een aanslag gepleegd tegen zowel Amerikaanse mariniers als Franse parachutisten. Onderzoeksrechter Antoine Rives (Weber) moet uitzoeken of er een rechtstreeks verband bestaat tussen Iran en de Duitse RAF (Rote Armee Fraktion). Goede politieke thriller die net als de andere films in de ANTOINE RIVES-reeks aantoont dat internationale spionage niet altijd even spectaculair hoeft te zijn als de James Bond-verhalen. Weber speelt de rol van de hoge ambtenaar die niet voor een kleintje vervaard is. Daardoor worden realistische actiescènes afgewisseld met meer persoonlijke momenten van een onderzoeksrechter op zijn kantoor of thuis. Het scenario van Norbert Saada, Yves Ellena en Béhat is uitstekend gedocumenteerd en is weer gebaseerd op een authentiek onderzoek. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 4 van het eerste seizoen, nummer 4 van 6.

Haute Tension : Au bout du rouleau

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Daniel Olbrychski, Silvana De Faria, Mauricio De Valle, Chico Diaz en Antonio Pitango.

Net uit de gevangenis komend, waar hij een lange straf wegens moord uitzat, doodt Carlos Muleque (Diaz) een rijke landeigenaar en vlucht het Amazone-oerwoud in. De vader van het slachtoffer oefent druk uit op een fotograaf, die de moordenaar goed kent, om achter hem aan te gaan. Het vervolg laat zich raden, tot en met de slachtpartij aan het slot toe. Tito Topin werkte mee aan het scenario. De marginale wereld van de filmer B[KA1]ehat (RUE BARBARE, PUTAIN D'HISTOIRE D'AMOUR) is telkens weer een van veel geweld, soms ondraaglijk. Het vertonen van deze tv-film op een woensdagmiddag duidt of op onbedachtzaamheid of op nog iets ergers.

Le vent de la Toussaint

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Etienne Chicot, Michel Albertini, Lydia Andréi, Patrick Bouchitey en Eva Darlan.

November 1954, Algerije. Dokter Chicot, die in Vietnam gewerkt had, vestigt zich in de streek van Kabylie. Daar onmoet hij de Algerijn Albertini die hij nog uit Indo-China kent. Beide mannen respecteren elkaar. Diens dochter Andrei wordt op hem verliefd. De gevoelens zijn wederkerig. Als hij tegen de vader zegt dat hij met haar wil trouwen, schiet dat in het verkeerde keelgat. Op dat moment steekt de FLN de kop op en Albertini is hun locale man. Hij raadt Chicot aan het land te verlaten maar die gaat niet. Als het dorp wordt overvallen, staat Albertini voor een dilemma. De bekende, al zo vaak eerder getoonde feiten, inclusief de ertussen gemonteerde journaal-opnamen. Knap gefilmd en vlot in elkaargezet, maar deze film draagt werkelijk niets bij over dit thema, wat niet al bekend is, terwijl bepaalde hete hangijzers, zoals bijna altijd in Franse films, worden vermeden. Een te sterk geromantiseerde tijdsreconstructie. Na enkele voortreffelijke films (RUE BARBARE, 1983), heeft deze regisseur keer op keer weten te teleurstellen met matige scenario's. Voordeze film schreef hij dAt samen met Louis Gardel. De fotografie was in handen van Roland Bernard.

Le manteau de saint Martin

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Claude Dauphin, Corinne Dacla, Robert Dhéry, Colette Brosset en Christian Rauth.

Een bewerking van de roman van Joseph Bialot, verschenen in de bekende misdaadreeks 'série noire' van Gallimard. De handeling speelt zich af in de straatarme en ongure Parijse voorstad Saint-Martin. Deze geschiedenis waarin terroristen centraal staan, moest Gilles Béhat wel liggen. Of het nu om film of televisie gaat, altijd weer geeft hij blijk van zijn bezetenheid van enerzijds racisme en geweld en anderzijds romantische en anarchistische personages. Zo'n stokpaardje kan soms op den duur in een automatisme veranderen. Intelligent spel.

Le dernier mot

1990 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Maria Schell, Marie Theres Relin, Jacques Weber, Jean-Pierre Aumont en Tom Novembre.

In 1989 ontvlucht Schell de DDR met de grote stroom vluchtelingen, die via Hongarije het Westen bereiken. Ze wil naar Parijs, waar ze vijftien jaar geleden haar dochter heen wist te krijgen. Het weerzien met de jonge vrouw, de veelbelovende kunstenares Relin, is aanvankelijk een teleurstelling omdat de verwijdering te groot is geworden. Geleidelijk weet Schell het ijs te breken: ze schept een vriendelijke band met Relins vriend, de twintig jaar oudere architect Weber en er ontstaat vervolgens een toenadering tussen moeder en dochter. Als Aumont, die Relin als kind uit de DDR smokkelde, op de proppen komt, raakt de stemming verbitterd en blijken er diepe verwijten te zijn, die zoals later zal blijken op misverstanden berusten. Schell vertrekt naar Oost-Berlijn om zich voor de jonge democratie die door de vallende muur opkomt, te gaan inzetten. Als Relin de waarheid hoort over Aumont en haar moeder, krijgt zij spijt en vertrekt spoorslags naar Berlijn. Overtuigend en onderhoudend drama. Mooi spel van Schell. Scenario van Christine Miller en gefotografeerd door Richard Andry.

Dancing Machine

1990 | Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1990. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Alain Delon, Claude Brasseur, Patrick Dupond, Tonya Kinzinger en Marina Saura.

In een dansstudio zijn drie danseresjes omgekomen door uitputting - daartoe gedreven door de sinistere Delon of door drugs, gepusht door de verraderlijke danser Dupond. Saura, Delons jaloerse ex, tipt inspecteur Brasseur, die een onderzoek instelt. Hij benadert Delons prot[KA1]eg[KA1]ee Kinzinger, die er niets van weten wil, totdat ook zij aan haar veeleisende meester gaat twijfelen en denkt dat die de kwade genius is. De afloop is onverwacht en die te onthullen, zou dit eentonige Delon-vehikel nog meer bederven. Naar een idee van Marc Cerrone (die ook de muziek componeerde) en samen met Didier Decoin, Loup Durand, Alain Delon en bestsellerschrijver Paul-Loup Sulitzer (die beloond werd met een klein rolletje) het scenario in elkaar draaiden. De FAME-achtige choreografie is van Redha en de fotografie is van José-Louis Alcaine.

Coplan - Coups Durs

1989 | Thriller

Frankrijk 1989. Thriller van Gilles Béhat.

In een dansstudio zijn drie danseresjes omgekomen door uitputting - daartoe gedreven door de sinistere Delon of door drugs, gepusht door de verraderlijke danser Dupond. Saura, Delons jaloerse ex, tipt inspecteur Brasseur, die een onderzoek instelt. Hij benadert Delons prot[KA1]eg[KA1]ee Kinzinger, die er niets van weten wil, totdat ook zij aan haar veeleisende meester gaat twijfelen en denkt dat die de kwade genius is. De afloop is onverwacht en die te onthullen, zou dit eentonige Delon-vehikel nog meer bederven. Naar een idee van Marc Cerrone (die ook de muziek componeerde) en samen met Didier Decoin, Loup Durand, Alain Delon en bestsellerschrijver Paul-Loup Sulitzer (die beloond werd met een klein rolletje) het scenario in elkaar draaiden. De FAME-achtige choreografie is van Redha en de fotografie is van José-Louis Alcaine.

Charlie Dingo

1987 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1987. Misdaad van Gilles Béhat. Met o.a. Guy Marchand, Caroline Cellier, Laurent Malet, Niels Arestrup en Brigitte Rouan.

Sombere geschiedenis rond afrekening (co-scenarioschrijver: Jean Vautrin) die plaatsvindt in en om de havenstad Saint-Malo. Een matroos, zijn ex-vrouw, een omgekochte smeris en een paranoïede professor komen ten slotte op bloedige wijze met elkaar in botsing. Natuurlijk geeft deze geschiedenis geen revolutie binnen de 'detective' aan, maar er zit sfeer in, de acteurs tonen diepgang en onderscheiden zich in dubbelzinnigheden, terwijl het camerawerk van Pierre Lhomme heel goed de sfeer van een havenstad weergeeft: wat willen we nog meer?

Les Longs manteaux

1986 | Avonturenfilm

Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Gilles Béhat. Met o.a. Bernard Giraudeau, Claudia Ohana, Robert Charlebois en Federico Luppi.

Een Franse geologe, verdwaald in Bolivia, helpt een uit de gevangenis ontslagen Argentijnse schrijver terug te keren naar zijn land. Dit ondanks een weerbarstige kolonel die valstrikken uitzet. Het politieke aspect van deze film vervaagt al snel bij het theater-aspect dat meer bij Kuifje en strips in het algemeen past. En Giraudeau speelt als een kip zonder kop. Niettemin biedt het totaal enig amusement en cameraman Ricardo Aronovich heeft vooral geprofiteerd van het fantastische natuurlijke decor in de Andes.

Urgence

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Fanny Bastien, Bernard-Pierre Donadieu, Nathalie Courval en Jean-François Balmer.

Een film over hoe een journalisten-echtpaar een komplot van fascisten verijdelt na een race tegen de klok en de nodige lijken. Een jagend ritme en harde en socio-documentaire beelden, maar ook enkele onsamenhangende aspecten. Na RUE BARBARE ietwat aan de wispelturige kant maar toch af en toe boeiend. Béhat maakt veel van zijn mislukkingen goed dankzij de mooie opnamen van de stad. Scenario van regisseur Béhat en Jean Herman.

Rue Barbare

1983 | Drama, Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1983. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Bernard Giraudeau, Christine Boisson, Michel Auclair, Jean-Pierre Kalfon en Jean-Pierre Sentier.

Een voormalig straatschoffie werkt bij de spoorwegen. Hij is verantwoordelijk voor een familie die uit kneusjes bestaat en houdt zich afzijdig van het toenemend geweld in zijn woonwijk, tót hij er zijns ondanks toch weer bij betrokken raakt en met de bendeleider wordt geconfronteerd. Een opzichtige - door MAD MAX geïnspireerde - verfilming van David Goodis' Street of the Lost. De onheilspellende locaties, de rituele karate-duels en het leer-fetisjisme geven de buitenkant een - negatieve - fascinatie. De inhoud en de toegewijde spelprestaties gaan echter vrijwel verloren in die verpakking. Het scenario is van Jean Herman naar de roman van Davvid Goodis.

Putain d'histoire d'amour!

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Mirella d' Angelo, Evelyne Dress, Didier Sauvegrain en Nathalie Guerin.

Goklust doet een jongeman de ene baan na de andere verliezen. Omdat hij zijn zoveelste ontslag niet aan zijn vrouw durft te vertellen, probeert hij zijn 'salaris' te winnen in het casino, maar hij verliest alles aan een aantrekkelijke gokster. De film heeft een verrassend humoristische toon die afwijkt van komedietraditie. Uitgangspunt was een toneelmonoloog waardoor tegenspelers van de operkelijke Berry in hun scènes wat onderbedeeld blijven, maar ze vullen ze met flair in.

Haro!

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Valérie Mairesse, Laurent Malet, Nathalie Courval en Guy Mairesse.

Een boer die kreupel is teruggekomen uit WO I is een van de weinige overlevende jongemannen in zijn dorp. Zijn succes bij de vrouwen maakt hem weinig populair. Zijn jongere broer, die geïsoleerd en bijna verwilderd opgroeide, stroopt op de naburige boerderijen en wordt bij de politie aangegeven. Die vindt geen bewijs, maar kan hem wel arresteren wegens dienstweigering. Dit ongewone plattelandsdrama was het lowbudget-debuut van ex-acteur Béhat, en werd collectief geproduceerd door de spelers. Deze sympathieke poging en inzet worden niettemin gehandicapt door het gebrek aan financiële middelen en routine. Deze film is de ontdekking van Malet als potentieel nieuwe ster.

Docteur Justice

1975 | Avonturenfilm, Actiefilm

België​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1975. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. John Phillip Law, Nathalie Delon, Gert Froebe, Roger Paschy en Gilles Béhat.

Op vliegveld wordt lid van misdaadsyndicaat door zijn bazen neergeschoten en sterft in armen van lid van Wereld Gezondheidsorganisatie. Omdat deze belastende laatste woorden zou kunnen hebben opgevangen, probeert de bende hem uit te schakelen. Verfilmd stripverhaal probeert op beproefde succeselementen in te haken - Froebe als superschurk, karate door Franse kampioen Paschy - maar komt amechtig achter voorbije modes aan, ook door vermoeide regie van bejaarde Christian-Jaque. Het scenario is van Jacques Robert.

Les rois maudits: Le lis et le lion

1972 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1972. Biografie van Claude Barma. Met o.a. Georges Ser, Claude Brosset, Geneviève Casile, Jean Piat en Gilles Béhat.

Zesde en laatste deel van het epos Les rois maudits van Maurice Druon. Een symbolische titel, want het verhaal eindigt aan het begin van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, die uitbreekt danzij de onwetendheid, hebberigheid en ambities van genoemde koningen en de konkelaars in hun directe omgeving. Deze laatste film heeft, hoewel hij heel kleurrijk is, een sombere en tragische ondertoon, alsof het noodlot elk moment kan toeslaan. Schitterende regie, net als bij de vijf voorgaande delen.

Les Cordier, juge et flic: Mémoire blessée

-1 |

Frankrijk. Gilles Béhat. Met o.a. Charlotte Valandrey, Bruno Madinier en Pierre Mondy.

Zesde en laatste deel van het epos Les rois maudits van Maurice Druon. Een symbolische titel, want het verhaal eindigt aan het begin van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, die uitbreekt danzij de onwetendheid, hebberigheid en ambities van genoemde koningen en de konkelaars in hun directe omgeving. Deze laatste film heeft, hoewel hij heel kleurrijk is, een sombere en tragische ondertoon, alsof het noodlot elk moment kan toeslaan. Schitterende regie, net als bij de vijf voorgaande delen.

Les Cordier, juge et flic: Cathy

-1 |

Frankrijk. Gilles Béhat. Met o.a. Christian Rauth, Bruno Madinier en Pierre Mondy.

Zesde en laatste deel van het epos Les rois maudits van Maurice Druon. Een symbolische titel, want het verhaal eindigt aan het begin van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, die uitbreekt danzij de onwetendheid, hebberigheid en ambities van genoemde koningen en de konkelaars in hun directe omgeving. Deze laatste film heeft, hoewel hij heel kleurrijk is, een sombere en tragische ondertoon, alsof het noodlot elk moment kan toeslaan. Schitterende regie, net als bij de vijf voorgaande delen.

Julie Lescaut: Travail au noir

-1 |

. Gilles Béhat. Met o.a. Renaud Marx, Mouss Diouf en Véronique Genest.

Zesde en laatste deel van het epos Les rois maudits van Maurice Druon. Een symbolische titel, want het verhaal eindigt aan het begin van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, die uitbreekt danzij de onwetendheid, hebberigheid en ambities van genoemde koningen en de konkelaars in hun directe omgeving. Deze laatste film heeft, hoewel hij heel kleurrijk is, een sombere en tragische ondertoon, alsof het noodlot elk moment kan toeslaan. Schitterende regie, net als bij de vijf voorgaande delen.

Julie Lescaut: Bal masqué

-1 |

Frankrijk. Gilles Béhat. Met o.a. Renaud Marx, Mouss Diouf en Véronique Genest.

Zesde en laatste deel van het epos Les rois maudits van Maurice Druon. Een symbolische titel, want het verhaal eindigt aan het begin van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, die uitbreekt danzij de onwetendheid, hebberigheid en ambities van genoemde koningen en de konkelaars in hun directe omgeving. Deze laatste film heeft, hoewel hij heel kleurrijk is, een sombere en tragische ondertoon, alsof het noodlot elk moment kan toeslaan. Schitterende regie, net als bij de vijf voorgaande delen.