Mike Libanon

Acteur

Mike Libanon is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Spaak

2017 | Drama, Thriller

Nederland 2017. Drama van Steven de Jong. Met o.a. Tim Douwsma, Raymond Thiry, Mike Libanon, Jack Wouterse en Aart Staartjes.

Luuk Meijer is een talentvolle baanwielrenner en een geniale scheikundestudent. Hij experimenteert veelvuldig met zelfgemaakte drugs. Na een mislukte smokkelpoging belandt Luuk in een Zweedse cel. Hij ontsnapt en weet zijn weg terug naar Nederland te vinden. Hier is hij veilig, want Nederland heeft geen uitleveringsverdrag met Zweden. Luuk wil echter naar de Olympische Spelen, maar zal hiervoor de grens over moeten.

Spijt!

2013 | Jeugdfilm

Nederland 2013. Jeugdfilm van Dave Schram. Met o.a. Stefan Collier, Robin Boissevain, Dorus Witte, Charlotte Bakker en Dave Mantel.

Doelwit in Dave Schrams moedige adaptatie van Carry Slee's gelijknamige roman over pesten is Jochem, die afwijkt omdat hij dikker is dan de rest. Protagonisten David en Vera zien het pesten met lede ogen aan maar grijpen niet in. Spijt! is daarmee meer een verhaal over meelopers en zwijgers dan over daders en slachtoffers. Misschien wordt de boodschap - dat schoonheid vooral van binnen zit - wat al te opzichtig gepresenteerd en wordt de doelgroep daarmee onderschat. Maar Spijt! won toch publieksprijzen op Cinekid, bij de European Film Awards en op het filmfestival van Toronto.

Skin

2008 | Drama

Nederland 2008. Drama van Hanro Smitsman. Met o.a. Robert de Hoog, John Buijsman, Sylvia Poorta, Juda Goslinga en Teun Kuilboer.

Als zijn moeder doodgaat, breekt Frankie (De Hoog), een schonkig joch met een pokdalig gezicht, met zijn joodse, getraumatiseerde vader en vindt hij aansluiting bij een groepje skinheads. Hij verandert van een behulpzame puber met een gekleurde beste vriend in een neonazi. Het gaat al snel van kwaad tot erger: van knokpartij naar steekpartij naar de gevangenis. Telefilm van regisseur Smitsman, die in 2007 met zijn korte film Raak een Gouden Beer won op het festival van Berlijn. De Hoog kreeg voor zijn rol een Gouden Kalf en werd eervol genomineerd voor een Emmy.

Het echte leven

2008 | Drama

Nederland 2008. Drama van Robert Jan Westdijk. Met o.a. Sallie Harmsen, Ramsey Nasr, Loek Peters, Loes Haverkort en Mike Libanon.

Ramsey Nasr levert secuur spel als een regisseur die zichzelf regisseert naast zijn eigen vriendin (glorieus debuut Harmsen) in een driehoeksverhaal over de vraag of liefde is voorbestemd. Filmmaker Westdijk (1964) bewees met deze intelligent gelaagde - naar verluidt deels autobiografische - film-in-een-film dat hij na de kunststukjes Phileine zegt sorry (2003) en Zusje (1995) behoort tot de topcineasten van Nederland. Het echte leven bruist van de energie en subtiliteit, zonder te vervelen met gekunstelde vergezichten. Het best te genieten zonder tussentijds ontleden.

Madame Jeanette

2004 | Drama, Komedie

Nederland 2004. Drama van Paula van der Oest. Met o.a. Cheryl Ashruf, Mike Libanon, Sophia Wezer, Manoushka Zeegelaar-Breeveld en Mike Reus.

De Creoolse Ted (Libanon) wil groot worden met zijn band, maar belandt door een verkeerde agent in de bak. Zijn vrouw Bibi (Ashruf) moet vervolgens voor inkomen zorgen en slaagt daar met een eetkraam enorm in, wat tot gemengde gevoelens bij Ted leidt. Een lichte, zomerse komedie, waarin een vrolijk spel gespeeld wordt met etnische clichés. Surinamers zijn hardwerkende, blijmoedige mensen, die ondanks rampspoed dansend door de kamer gaan; de paar blanken in Madame Jeanette zijn amorele criminelen of hoerenlopers. En voor wie het niet wist: een 'Madame Jeanette' is een Surinaamse hete peper.

Paramaribo Papers

2002 | Thriller

Nederland/Suriname 2002. Thriller van Ger Poppelaars. Met o.a. Mark Rietman, Daniëlla Mercelina, Kenneth Herdigein, Wilgo Baarn en Farida Van den Stoom.

Op 8 december 1982 deed legerleider Bouterse zijn definitieve greep naar de macht door zijn laatste tegenstanders in Fort Hollandia uit te schakelen, nadat Suriname in 1975 onafhankelijk was geworden en zeven jaar in een chaos verkeerd had en het land voor de helft was leeggelopen. In deze spannende sleutelroman beleeft de kijker mee hoe de Nederlandse geheime agent Robert Lipmann (Rietman) op zoek gaat naar de verdwenen journalist Kevin Poelgeest (Brave), die in het bezit zou zijn van de Parimaribo Papers, waaruit de betrokkenheid van Nederland bij de staatsgreep van 1980 zou blijken. Die betrokkenheid van Nederland (het kabinet Den Uyl) is nooit aangetoond, maar historici nemen aan dat die er w[KA1]el was. Lipmann krijgt hulp van Poelgeests zus Elvira (Marcellina) bij zijn zoektocht. Kleurrijke film naar een idee van medeproducent Arnold Heslenfeld en Thomas Ross die hun project combineerden met een geplande onderneming van medeproducent Eddy Wijngaarde (DE VLIEGENDE HOLLANDER, ZOEKEN NAAR EILEEN), die zijn broer Frank, een journalist, bij de moorden verloor. Herdigein, die de legerbevelhebber Raymond Markelo speelt, lijkt verschrikkelijk veel op Desi Bouterse - dat was ook de bedoeling. Regisseur Poppelaars die het scenario vier maal herschreef draaide voor het minimale budget van ruim [KA1]e[KA1]en miljoen euro in Rotterdam en op locatie in Suriname in totaal 28 draaidagen, twee in Nederland en de rest in Suriname. In Fort Zeelandia zelf mocht niet gefilmd worden omdat men nog steeds (twintig jaar later) bezig is met forensisch (DNA) onderzoek naar de moorden. Geproduceerd met grotendeels geld van omroep VARA. De film ging eerst in première in Suriname en werd twee maanden later in Nederland op de beeldbuis uitgezonden. Het camerawerk van Lex Wertwijn is heel erg mooi. Een interessant stukje moderne geschiedenis over Suriname in de vorm van een boeiende belevenis, dat natuurlijk buiten Nederland en de voormalige kolonie een weinig relevante inhoud heeft. De werktitel was DE TOVENAARSLEERLING.

Total loss

2000 | Drama, Komedie, Experimenteel

Nederland 2000. Drama van Dana Nechushtan. Met o.a. Roef Ragas, Yorick van Wageningen, Franky Ribbens, Ricky Koole en Mike Libanon.

Bert Pot laat gelijk zien waarom hij als de beste cameraman van Nederland beschouwd wordt. De manier waarop te zien is hoe een auto op een wegversperring inrijdt, gevat door liefst negen camera's, is koud en overdonderend tegelijk. Het ongeluk geeft regisseuse Nechushtan aanleiding om de drie inzittende mannen te leren kennen zoals zij de paar dagen ervoor waren. Duco (Ragas) is een arrogante crypto-homoseksuele dokter die opportunistische gokker Reinier (Van Wageningen) in huis neemt. Samen nemen zij Jeroen (Ribbens) onder hun hoede, die net een zelfmoordpoging achter de rug heeft. Uit verdere flashbacks en de moeizame driehoeksverhouding moet blijken hoe de mannen al 'total loss' zijn voordat ze op oudejaarsnacht in de auto stappen. Total loss doet qua vorm en inhoud wel denken aan Winterschläfer (1997) van Tom Tykwer, maar mist net de urgentie van die meesterregisseur. De ietwat spastische reclamecampagne waarin telkens een man met een over zijn hoofd getrokken truitje van Total loss te zien was, bracht niet de gewenste aantallen mensen naar de bios. Yorick van Wageningen reisde na deze film af naar Hollywood voor bijrollen in onder andere The Chronicles of Riddick.

De stilte van het naderen

2000 | Drama

Nederland 2000. Drama van Stephan Brenninkmeijer. Met o.a. Elvira Out, Daan Hugaert, Ronald Top, Mark van der Laan en Tom van Beek.

Het verhaal - over een carrièrevrouw die in contact komt met een moordenaar - wordt voor een belangrijk deel fraai onnadrukkelijk, als het ware tussen de beelden door verteld. Bij zo'n verteltrant is het maar het beste om vooraf zo weinig mogelijk van het verhaal te weten. De Arvo Pärt-achtige muziekflarden komen uit de computer van Soundpalette. En daar is deze keer niks mis mee.

Naar de klote!

1996 | Drama, Muziek, Misdaad

Nederland 1996. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Fem van den Elzen, Afke Reijenga, Mike Libanon, Hugo Metsers en Thom Hoffman.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Haar

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Wolke Kluppell. Met o.a. Pauline Greidanus, Casper Jansen, Mike Libanon, Kim van Kooten en Olga Zuiderhoek.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Nosmo King - Marijke

1995 |

Nederland 1995. Gerrard Verhage. Met o.a. Lukas Dijkema, Mike Libanon, Hans Dagelet en Anneke Blok.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Flying Kicks: Bertje

1992 | Drama

België/Nederland 1992. Drama van Ken Hannam en Chiem van Houweninge. Met o.a. Fedja Nijholt, Henriette Tol, Jaloe Maat, Frederik de Groot en Mike Libanon.

Nijholt als vijftien-jarige titelfiguur Bertje keert niet terug van proefverlof naar strafinrichting voor jonge criminelen. Met een vriendinnetje tracht hij auto's te kraken, rooft een winkeletalage leeg, veroorzaakt de dood van een meisje en ander fraais. Natuurgetrouwe weergave van het criminele gedrag van schoftjes maar ook van het politiemilieu. Tol schittert als vrouwelijke rechercheur van de afdeling jeugdzaken die veel doet om jonge criminelen opnieuw op het rechte spoor te helpen. Film biedt uiteraard geen pasklare oplossingen voor jeugdcriminaliteit maar het scenario van van Houwinge belicht aanvaardbaar, zonder moraliserend te doen, de problemen van kinderen, hun ouders, de politie en de samenleving.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mike Libanon op televisie komt.

Reageer