Zhang Jian

Cameraman

Zhang Jian is cameraman.
Er zijn 5 films gevonden.

Xizhao

1999 | Experimenteel, Komedie

China 1999. Experimenteel van Zhang Yang. Met o.a. Zhu Xu, He Zeng, Jiang Wu en Quanxin Pu.

De festivalhit Shower opent opmerkelijk in een moderne zakenwijk. Een man maakt zich los uit de mensenstroom en stopt bij een gebouw met de welluidende geveltekst 'Shower station'. Nadat hij geld in een gleuf heeft gestopt en machinaal is gemeten en gewogen zoeft de deur open. De man kleedt zich uit en betreedt een volautomatische douchecel, gemodelleerd naar een autowasstraat. Even later staat hij weer buiten: gesproeid, geborsteld en geshamponeerd. De klinische douchemachine staat in schril contrast met het traditionele badhuis van de hoofdpersoon, een oude man (Zhu Xu) die zijn dito cliëntèle ontspanning biedt in de vorm van knippen, douchen, vuurglazen (alleen al reden om te kijken), massage, rugschrobbering en pedicure. Shower is een verfijnde film van tegenstellingen: modern versus traditioneel, de oprukkende stad versus de oude wijken. Eenvoud versus complexiteit is in handen van de geestelijk gehandicapte zoon (Jiang Wu) en de economisch succesvolle zoon (Pu Cun Xin). Een veelgebruikte constructie die in handen van regisseur Zhang Yang vederlicht uitpakt. Een film over en als een verkwikkend bad.

Xizao

1999 | Komedie

China 1999. Komedie van Zhang Yang. Met o.a. Zhu Xu, Pu Cunxin, Jiang Wu, Li Ding en Feng Shun.

Daming (Pu Cunxin) is in het zuidelijke Shenzhen een succesvolle zakenman. Hij is afkomstig uit Beijing in het arme noorden. Hij neemt een douche in een wasautomaat die op een car wash lijkt. Zijn jonge vrouw kent haar schoonfamilie niet eens. Daming ontvangt een kaart van zijn niet al te snuggere broer Erming (Jiang Wu), waaruit hij meent te begrijpen dat hun vader is overleden. Hij besluit huiswaarts te keren, maar treft zijn vader Liu (Li Ding), die badmeester is van een traditioneel badhuis, in levende lijve aan, en naar omstandigheden in goede gezondheid. Het was een list van Erming om hem terug te halen. De film geeft een portret van het komen en gaan in het badhuis, dat in dit geval voornamelijk een mannelijke aangelegenheid is. Het is symbolisch voor het verschil tussen het oude, en traditionele China tegenover het moderne van de yuppen. De zwakbegaafde Erming is goed genoeg als helper van zijn vader. Tijdens Damings verblijf raakt Erming zoek, maar wordt later weer opgespoord. Liu wordt echter ziek en overlijdt. Daming, die zijn vaders wijsheid als een spons heeft opgezogen, besluit diens rol over te nemen en voor zijn broer te zorgen. Het badhuis staat echter op de nominatie om binnenkort gesloopt te worden. Deze Chinese feelgood-film in Hollywoodstijl over een verloren zoon en de precaire balans van het leven, het belang van vriendschap en de hechte familieband heeft een onrealistische strekking. Dit neemt echter niet weg dat het geheel erg mooi gedaan is en de rollen heel goed zijn zodat de kijker geboeid zit te kijken. Er is één valse noot, die echter heel snerpend klinkt: Ermings tijdelijk opname in een psychiatrische inrichting. Het scenario is van regisseur Zhang, Liu Fendou, Huo Xin, Diao Yinan en Cai Xiangjun. Het camerawerk is van Zhang Jian en Bi'er. Leverde buiten China ruim 1,8 miljoen dollar op, waarvan bijna 1,2 in Amerika. Meervoudig bekroond.

Dong Gong Xi Gong

1997 | Drama, Experimenteel

Frankrijk/China 1997. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Si Han, Liu Yuxiao, Ma Wen, Wang Quan en Ye Jing.

Regisseur Zhang Yuan toont met deze beklemmende toneelstuk-achtige film verboden Chinese vruchten. In het verhaal wordt de homofiele schrijver A Lan (Si Han) verliefd op een ruwe agent (Hu Jun) die hem voor ëverachtelijk homo-gedrag´ arresteert. Een masochistische jongensdroom komt ermee uit. De agent moet inmiddels moeite doen om zijn latente homoseksualiteit te onderdrukken. De film is een metafoor voor de liefde/haat-verhouding tussen China enerzijds en de regisseur (en veel landgenoten?) anderzijds. In een interview zegt Yuan: 'Ik houd van de Communistische Partij, zoals A Lan in mijn film van de agent houdt.´ Bespeuren we sarcastische Chinese humor? Waarschijnlijk. Ook wanneer de opgewonden A Lan zijn boeien niet af wil doen en de agent zegt: 'Als je een paar wilt, koop ze dan zelf. Deze zijn van de politie.´

Erzi

1996 | Drama, Experimenteel

China 1996. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Li Maojie, Fu Derong, Li Ji, Li Wei en Fu De-rong.

Op het 25ste Rotterdamse Filmfestival bekroonde film van de Chinese regisseur Zhang Yuan (1963, Nanjing) is een docudrama over een Chinese familie, of beter: de reconstructie van een familietragedie. Vader Li Maojie, moeder Fu Derong (een danseres), en de twee werkloze, thuis wonende zonen Li Ji en Li Wei spelen zichzelf. Regisseur Zhang 'leende´ de alcoholische pater familias uit het krankzinnigengesticht waar hij verbleef en vroeg hem en zijn familieleden de episodes na te spelen die tot de familietragedie hebben geleid. Ook onder zijn Chinese collega´s staat Zhang Yuan bekend als 'rebels´. De Chinese regering moet al helemaal weinig van hem hebben. Zhangs debuut Mama (1991) mocht in China maar zeer beperkt worden gedistribueerd en vertoning in het buitenland werd verboden. Toen Zhangs laatste film Dong gong xi gong / East Palace, West Palace (1997) zonder toestemming in Cannes werd gedraaid, trok China de 'vrijgegeven´ film Keep Cool van Zhang Yimou terug.

Beijing zazhong

1993 | Drama

China 1993. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Cui Jian, Tang Dalian, Li Wei, Wu Gang en Bian Tianshuo.

Tegen alle tradities in worden een reeks episodes getoond van het uitzichtloze leven van een groep jongeren in het China van de jaren 1990. Jian, een van China's grootste rocksterren wiens concerten vaak worden verboden, is de hoofdpersoon. Andere personages zijn de eigenaar van een kleine muziekpub, een werkloze schrijver en een jonge schilder die door vrienden bestolen wordt. De film werd gedeeltelijk gefinancierd door de regisseur zelf, maar ook door bronnen in Hong Kong terwijl de postproduktie in Parijs plaatsvond. De regisseur heeft een beroepsverbod gekregen van de partijbonzen uit de Volksrepubliek. Zijn eerste film MAMA uit 1991 kreeg een prijs van de jury van het 'Festival des Trois Continents de Nantes' en is eveneens verboden in China. Camerawerk van Zhang Jian.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Zhang Jian op televisie komt.

Reageer