Zhang Jian: camera.
Er zijn 5 films gevonden.

Xizhao

1999 | Experimenteel, Komedie

China 1999. Experimenteel van Zhang Yang. Met o.a. Zhu Xu, He Zeng, Jiang Wu en Quanxin Pu.

De festivalhit Shower opent opmerkelijk in een moderne zakenwijk. Een man maakt zich los uit de mensenstroom en stopt bij een gebouw met de welluidende geveltekst 'Shower station'. Nadat hij geld in een gleuf heeft gestopt en machinaal is gemeten en gewogen zoeft de deur open. De man kleedt zich uit en betreedt een volautomatische douchecel, gemodelleerd naar een autowasstraat. Even later staat hij weer buiten: gesproeid, geborsteld en geshamponeerd. De klinische douchemachine staat in schril contrast met het traditionele badhuis van de hoofdpersoon, een oude man (Zhu Xu) die zijn dito cliëntèle ontspanning biedt in de vorm van knippen, douchen, vuurglazen (alleen al reden om te kijken), massage, rugschrobbering en pedicure. Shower is een verfijnde film van tegenstellingen: modern versus traditioneel, de oprukkende stad versus de oude wijken. Eenvoud versus complexiteit is in handen van de geestelijk gehandicapte zoon (Jiang Wu) en de economisch succesvolle zoon (Pu Cun Xin). Een veelgebruikte constructie die in handen van regisseur Zhang Yang vederlicht uitpakt. Een film over en als een verkwikkend bad.

Xizao

1999 | Komedie

China 1999. Komedie van Zhang Yang. Met o.a. Zhu Xu, Pu Cunxin, Jiang Wu, Li Ding en Feng Shun.

De festivalhit Shower opent opmerkelijk in een moderne zakenwijk. Een man maakt zich los uit de mensenstroom en stopt bij een gebouw met de welluidende geveltekst 'Shower station'. Nadat hij geld in een gleuf heeft gestopt en machinaal is gemeten en gewogen zoeft de deur open. De man kleedt zich uit en betreedt een volautomatische douchecel, gemodelleerd naar een autowasstraat. Even later staat hij weer buiten: gesproeid, geborsteld en geshamponeerd. De klinische douchemachine staat in schril contrast met het traditionele badhuis van de hoofdpersoon, een oude man (Zhu Xu) die zijn dito cliëntèle ontspanning biedt in de vorm van knippen, douchen, vuurglazen (alleen al reden om te kijken), massage, rugschrobbering en pedicure. Shower is een verfijnde film van tegenstellingen: modern versus traditioneel, de oprukkende stad versus de oude wijken. Eenvoud versus complexiteit is in handen van de geestelijk gehandicapte zoon (Jiang Wu) en de economisch succesvolle zoon (Pu Cun Xin). Een veelgebruikte constructie die in handen van regisseur Zhang Yang vederlicht uitpakt. Een film over en als een verkwikkend bad.

Dong Gong Xi Gong

1997 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​China 1997. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Si Han, Liu Yuxiao, Ma Wen, Wang Quan en Ye Jing.

Regisseur Zhang Yuan toont met deze beklemmende toneelstuk-achtige film verboden Chinese vruchten. In het verhaal wordt de homofiele schrijver A Lan (Si Han) verliefd op een ruwe agent (Hu Jun) die hem voor ëverachtelijk homo-gedrag´ arresteert. Een masochistische jongensdroom komt ermee uit. De agent moet inmiddels moeite doen om zijn latente homoseksualiteit te onderdrukken. De film is een metafoor voor de liefde/haat-verhouding tussen China enerzijds en de regisseur (en veel landgenoten?) anderzijds. In een interview zegt Yuan: 'Ik houd van de Communistische Partij, zoals A Lan in mijn film van de agent houdt.´ Bespeuren we sarcastische Chinese humor? Waarschijnlijk. Ook wanneer de opgewonden A Lan zijn boeien niet af wil doen en de agent zegt: 'Als je een paar wilt, koop ze dan zelf. Deze zijn van de politie.´

Erzi

1996 | Drama, Experimenteel

China 1996. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Li Maojie, Fu Derong, Li Ji, Li Wei en Fu De-rong.

Op het 25ste Rotterdamse Filmfestival bekroonde film van de Chinese regisseur Zhang Yuan (1963, Nanjing) is een docudrama over een Chinese familie, of beter: de reconstructie van een familietragedie. Vader Li Maojie, moeder Fu Derong (een danseres), en de twee werkloze, thuis wonende zonen Li Ji en Li Wei spelen zichzelf. Regisseur Zhang 'leende´ de alcoholische pater familias uit het krankzinnigengesticht waar hij verbleef en vroeg hem en zijn familieleden de episodes na te spelen die tot de familietragedie hebben geleid. Ook onder zijn Chinese collega´s staat Zhang Yuan bekend als 'rebels´. De Chinese regering moet al helemaal weinig van hem hebben. Zhangs debuut Mama (1991) mocht in China maar zeer beperkt worden gedistribueerd en vertoning in het buitenland werd verboden. Toen Zhangs laatste film Dong gong xi gong / East Palace, West Palace (1997) zonder toestemming in Cannes werd gedraaid, trok China de 'vrijgegeven´ film Keep Cool van Zhang Yimou terug.

Beijing zazhong

1993 | Drama

China 1993. Drama van Zhang Yuan. Met o.a. Cui Jian, Tang Dalian, Li Wei, Wu Gang en Bian Tianshuo.

Tegen alle tradities in worden een reeks episodes getoond van het uitzichtloze leven van een groep jongeren in het China van de jaren 1990. Jian, een van China's grootste rocksterren wiens concerten vaak worden verboden, is de hoofdpersoon. Andere personages zijn de eigenaar van een kleine muziekpub, een werkloze schrijver en een jonge schilder die door vrienden bestolen wordt. De film werd gedeeltelijk gefinancierd door de regisseur zelf, maar ook door bronnen in Hong Kong terwijl de postproduktie in Parijs plaatsvond. De regisseur heeft een beroepsverbod gekregen van de partijbonzen uit de Volksrepubliek. Zijn eerste film MAMA uit 1991 kreeg een prijs van de jury van het 'Festival des Trois Continents de Nantes' en is eveneens verboden in China. Camerawerk van Zhang Jian.