William Chang

Acteur, Producer, Art Director, Editor

William Chang is acteur, producer, art director en editor.
Er zijn 19 films gevonden.

The Grandmaster

2013 | Actiefilm, Biografie, Drama

Hongkong SAR van China/China/Frankrijk 2013. Actiefilm van Wong Kar-Wai. Met o.a. Zhang Ziyi, Tony Leung Chiu Wai, Cung Le, Chang Chen en Yuen Woo-Ping.

Glorieuze terugkeer van Wong Kar-Wai (In the Mood for Love), de Hongkongse grootmeester van melancholie en onvervulde verlangens, zes jaar na zijn mislukte Hollywood-uitstap My Blueberry Nights. In zijn vaste huisstijl schetst hij een semibiografisch portret van Ip Man, kungfu-icoon en mentor van Bruce Lee, dat via talloze terzijdes steeds meer een algemene lofzang op de vechtkunst wordt. Onevenwichtig en verwarrend in plot en structuur, maar de gracieus gechoreografeerde kungfu-balletten zijn van zo'n grootse schoonheid dat je alle gebreken voor lief neemt.

My Blueberry Nights

2007 | Romantisch drama

China/Hongkong SAR van China/Frankrijk 2007. Romantisch drama van Wong Kar-Wai. Met o.a. Norah Jones, Jude Law, David Strathairn en Natalie Portman.

De zwijgzame Elizabeth (popzangeres Jones, die debuteert als actrice) kampt met liefdesverdriet en vindt een luisterend oor bij een begripvolle barman (Law). Hoewel de twee duidelijk iets voor elkaar voelen, neemt zij de benen en begint aan een zwerftocht door de Verenigde Staten. Zoals bij iedere grote filmmaker hebben de films van Wong Kar Wai eigenlijk allemaal hetzelfde thema: ook deze eerste Engelstalige productie van de Chinese regisseur handelt over smachten en dromen. Toch blijft de magie ditmaal achterwege: Wong strooit zo lustig met clichés dat zijn verhaal alle zeggingskracht verliest.

Eros

2004 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten/Italië/Hongkong SAR van China/China/Frankrijk/Luxemburg/Verenigd Koninkrijk 2004. Erotiek van Wong Kar-Wai, Steven Soderbergh en Michelangelo Antonioni. Met o.a. Gong Li, Chang Chen, Robert Downey jr, Alan Arkin en Christopher Buchholz.

Drieluik over erotiek van drie grote regisseurs. Antonioni verfilmt een ménage à trois van een echtpaar met huwelijksproblemen en een jonge vrouw, Soderbergh laat een drukke zakenman en zijn psychiater onderzoeken waarom de eerste een terugkerende erotische droom heeft en Wong verfilmt de onmogelijke liefde van een courtisane en haar kleermaker. Bedoeld als eerbetoon aan de oude meester Antonioni, maar helaas valt juist zijn bijdrage tegen, Antonioni maakte een gekunstelde imitatie van zijn eigen eerdere werk. Ook Soderbergh herhaalt zichzelf, alleen bij Wong heeft het woord Eros betekenis. Hij filmt erotiek, maar kan vooral opmerkelijk erotisch filmen.

2046

2004 | Romantisch drama, Fantasy, Experimenteel, Sciencefiction

China/Hongkong SAR van China/Frankrijk/Duitsland 2004. Romantisch drama van Wong Kar-Wai. Met o.a. Tony Leung Chiu Wai, Gong Li, Takuya Kimura, Maggie Cheung en Zhang Ziyi.

2046 is Wongs officieuze vervolg op het amoureuze kunststuk In the Mood for Love (2000). De titel staat wisselend voor een jaar en een plaats en symboliseert een gesteldheid van permanent verlangen. Eind jaren '60 werkt Hongkongse schrijver Chow (Leung) aan een sciencefictionverhaal waarin herinneringen kunnen worden herleefd in 2046, het jaar waarin niets verandert. Chow werkt in een bedompte hotelkamer, nummer 2047, pal naast de kamer waar zijn geliefde verbleef en waar zijn geliefden zullen verblijven. Versmolten feit en fictie over de verwoestende kracht van de romantische geest. De duizelende cameravoering is wederom van Wongs vaste verbeelder Christopher Doyle.

Lan Yu

2001 |

China/Hongkong SAR van China 2001. Stanley Kwan. Met o.a. Fang Lu, Huatong Li, Jin Su, Ye Liu en Hu Jun.

2046 is Wongs officieuze vervolg op het amoureuze kunststuk In the Mood for Love (2000). De titel staat wisselend voor een jaar en een plaats en symboliseert een gesteldheid van permanent verlangen. Eind jaren '60 werkt Hongkongse schrijver Chow (Leung) aan een sciencefictionverhaal waarin herinneringen kunnen worden herleefd in 2046, het jaar waarin niets verandert. Chow werkt in een bedompte hotelkamer, nummer 2047, pal naast de kamer waar zijn geliefde verbleef en waar zijn geliefden zullen verblijven. Versmolten feit en fictie over de verwoestende kracht van de romantische geest. De duizelende cameravoering is wederom van Wongs vaste verbeelder Christopher Doyle.

In the Mood for Love

2000 | Romantisch drama

Hongkong SAR van China/Frankrijk/Thailand 2000. Romantisch drama van Wong Kar-Wai. Met o.a. Maggie Cheung, Tony Leung Chiu Wai, Lai Chen, Rebecca Pan en Siu Ping-lam.

'Mood' is alles voor filmmaker Kar-Wai. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Kar-Wai slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

Love Will Tear Us Apart

1999 |

Hongkong SAR van China 1999. Met o.a. Rolf Chow, William Chang, Wong Ning en Tony Leung Chiu Wai.

'Mood' is alles voor filmmaker Kar-Wai. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Kar-Wai slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

Motorola

1998 |

Hongkong SAR van China 1998. Wong Kar-Wai. Met o.a. Tadanobu Asano en Faye Wong.

'Mood' is alles voor filmmaker Kar-Wai. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Kar-Wai slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

Zhuo jian

1997 |

Taiwan 1997. Ho Ping.

'Mood' is alles voor filmmaker Kar-Wai. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Kar-Wai slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

He Liu

1997 | Experimenteel

Taiwan 1997. Experimenteel van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kan-sheng, Miao Tien, Lu Hsiao-ling, Chen Chao-jung en Chen Shiang-chyi.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Jimo Fangxin Julebu

1995 | Drama

Taiwan 1995. Drama van Yu Kuan-yen. Met o.a. Hsieh Hsien-tang, Yang Kuei-mei, Huang Su-chun, You Do-Yun en Neil Feng.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Fallen Angels

1995 | Misdaad, Mysterie, Film noir, Drama, Experimenteel, Komedie, Thriller

Verenigde Staten/Hongkong SAR van China 1995. Misdaad van Wong Kar-Wai. Met o.a. Leon Lai Ming, Michelle Reis, Takeshi Kaneshiro, Karen Mok en Charlie Yeung.

Regisseur Wong Kar-Wai werd opgeleid als grafisch ontwerper en dat is te merken in zijn caleidoscopische beeldverhaal Fallen Angels. In een wirwar van beelden (uitgesmeerd, vertraagd, zwart-wit) trekt de nachtelijke hectiek van Hongkong voorbij. Wankel houvast wordt geleverd door een aantal losse verhaallijnen over onder meer een stoïcijnse huurmoordenaar die twijfelt over zijn beroepskeuze (Lai), zijn hondstrouwe opdrachtgeefster (Reis, Miss Hongkong 1989), een telefoonzieke vrouw en een zonderlinge ex-crimineel die werkt vanuit andermans winkels. De duizelingwekkende cameravoering is wederom van Wongs vaste verbeelder Christopher Doyle.

Chungking Express

1994 | Komedie, Drama, Experimenteel

Hongkong SAR van China 1994. Komedie van Wong Kar-Wai. Met o.a. Brigitte Lin Chin-Hsia, Takeshi Kaneshiro, Tony Leung Chiu Wai, Faye Wang en Valerie Chow.

De mensen in Hong Kong hebben leren omgaan met hun eenzaamheid. Hun leven bestaat uit een reeks vaste gewoontes en wie de cirkel tracht te doorbreken, komt verkeerd uit. Regisseur- scenarioschrijver Kar-Wai brengt het nerveuze levensritme van de mensen in deze miljoenenstad via zijn montage op schitterende wijze over. De film verrast en irriteert tegelijk, maar dat was juist de bedoeling van de regisseur. Het verhaal navertellen is zo goed als onmogelijk; het zijn trouwens twee los van elkaar staande episodes, die haast ongemerkt door elkaar lopen. De film komt over als een video-clip, met dat verschil echter dat Kar-Wei opvalt door een haast maniakale belangstelling voor detail. De acteurs worden eigenlijk een deel van de schitterende decors van William Chang. Fotografie van Christopher Doyle en Law Wai-Keung. Dolby Stereo. Stond op de Oscarnominatie.

Ashes of Time Redux

1994 | Drama, Actiefilm

Hongkong SAR van China/China/Taiwan 1994. Drama van Wong Kar-Wai. Met o.a. Brigitte Lin, Leslie Cheung, Maggie Cheung, Tony Leung Chiu Wai en Jacky Cheung.

De mensen in Hong Kong hebben leren omgaan met hun eenzaamheid. Hun leven bestaat uit een reeks vaste gewoontes en wie de cirkel tracht te doorbreken, komt verkeerd uit. Regisseur- scenarioschrijver Kar-Wai brengt het nerveuze levensritme van de mensen in deze miljoenenstad via zijn montage op schitterende wijze over. De film verrast en irriteert tegelijk, maar dat was juist de bedoeling van de regisseur. Het verhaal navertellen is zo goed als onmogelijk; het zijn trouwens twee los van elkaar staande episodes, die haast ongemerkt door elkaar lopen. De film komt over als een video-clip, met dat verschil echter dat Kar-Wei opvalt door een haast maniakale belangstelling voor detail. De acteurs worden eigenlijk een deel van de schitterende decors van William Chang. Fotografie van Christopher Doyle en Law Wai-Keung. Dolby Stereo. Stond op de Oscarnominatie.

The Moonlighter

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Roy Rowland. Met o.a. Barbara Stanwyck, Fred MacMurray, Ward Bond, William Ching en John Dierkes.

Een matte western, opgenomen in 3D, dat voor tv- kijkers dus ook nog verloren gaat. MacMurray is een veedief, Stanwyck zijn ex-geliefde.

Give a Girl a Break

1953 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1953. Musical van Stanley Donen. Met o.a. Marge Champion, Gower Champion, Debbie Reynolds, Kurt Kasznar en Larry Keating.

Kort voor de première van een nieuwe Broadwayshow gaat de ster er vandoor en aan regisseur Ted Sturgis is nu de lastige taak om op heel korte termijn een opvolgster te vinden. Na een selectie zijn er nog drie dames in de race: de elegante balletdanseres Joanna Moss, Sturgis' vroegere danspartner en ex-minnares Madelyn Corlane en de onervaren nieuwkomer Suzy Doolittle. Sturgis heeft natuurlijk een zekere voorkeur voor Madelyn, maar uiteindelijk gaat de rol naar Joanna. Dan blijkt dat Joanna zwanger is en dat is de grote kans voor Suzy

Pat and Mike

1952 | Komedie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1952. Komedie van George Cukor. Met o.a. Katharine Hepburn, Aldo Ray, William Ching, Jim Backus en Sammy White.

Hepburn is Pat, een topatlete; Tracy is Mike, haar manager, in deze aangename komedie, maar niet op het niveau van andere films door het duo gespeeld. Ray is goed als een schuine grappen makende sportster. Het scenario is van niemand minder dan Ruth Gordon en Garson Kanin. Veel cameo's van echte topsporters uit die tijd. Wordt ook uitgestraald als ingekleurde versie. Camerawerk van William Daniels.

Belle Le Grand

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Vera Ralston, John Carroll, William Ching, Hope Emerson en Stephen Chase.

Weer eens een grote western van Republic, dat wil zeggen dat Herbert Yates persoonlijk de produktie deed, dat er veel geld tegenaan werd gesmeten en dat Daniel Beauchamp het scenario schreef. Maar zelfs hij heeft van het verhaal van Peter Kyne niet veel kunnen maken. Ralston is als gokster nauwelijks opwindend te noemen en Carroll heeft nog nimmer een westernfan enthousiast kunnen maken. Onder aan de lijst van acteurs vinden we de naam van James Arness, de latere Matt Dillon uit de tv- serie GUNSMOKE.

The Wistful Widow of Wagon Gap

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Charles Barton. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Marjorie Main, George Cleveland en Gordon Jones.

Weduwe Main is een 'stuk' maar voor de rest krijgen A&C weinig mee om er iets van te maken. De beste scènes komen als Costello sheriff wordt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer William Chang op televisie komt.

Reageer