Geraldine Peroni

Editor

Geraldine Peroni is editor.
Er zijn 12 films gevonden.

Brokeback Mountain

2005 | Romantisch drama, Western

Verenigde Staten 2005. Romantisch drama van Ang Lee. Met o.a. Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Randy Quaid, Anne Hathaway en Michelle Williams.

Brokeback Mountain, naar een verhaal van Annie Proulx, is de geschiedenis van een liefde tegen de klippen op. Tijdens een seizoen in de open lucht, waar Ennis (Ledger) en Jack (Gyllenhaal) voor hun werk over honderden schapen waken, ontstaat er iets moois tussen de mannen. Als het seizoenscontract is afgelopen scheiden hun wegen. Beiden trouwen, beiden worden vader, beiden proberen uit alle macht een gewoon bestaan op te bouwen. Vergeefs. Brokeback Mountain maakt het peilloze verdriet over onvervulde verlangens tastbaar. Ledger en Gyllenhaal werden genomineerd voor Oscars, Lee mocht een regie-Oscar mee naar huis nemen.

The Company

2003 | Drama, Documentaire

Verenigde Staten/Duitsland 2003. Drama van Robert Altman. Met o.a. Neve Campbell, Malcolm McDowell, James Franco en Susie Cusack.

Quasi-documentair portret van een klassiek dansgezelschap, met als centraal personage Loretta Ryan (Campbell, die ook meeschreef aan het scenario). De film concentreert zich op de periodes tussen de voorstellingen, de repetities onder leiding van artistiek leider Antonelli (McDowell), het harde bestaan van de dansers. Altman wilde 'een nagespeelde documentaire' maken, maar juist de documentaire stijl doet afbreuk aan de film. Een eenvoudige scène als die waarin een ballerina zich blesseert en een concurrente moet laten voorgaan had in een documentaire pijnlijk en aangrijpend kunnen zijn. In The Company wordt zo'n voorval niets meer dan een cliché.

The Safety of Objects

2001 |

Verenigde Staten 2001. Rose Troche. Met o.a. Mary Kay Place, Patricia Clarkson, Moira Kelly, Jessica Campbell en Joshua Jackson.

Quasi-documentair portret van een klassiek dansgezelschap, met als centraal personage Loretta Ryan (Campbell, die ook meeschreef aan het scenario). De film concentreert zich op de periodes tussen de voorstellingen, de repetities onder leiding van artistiek leider Antonelli (McDowell), het harde bestaan van de dansers. Altman wilde 'een nagespeelde documentaire' maken, maar juist de documentaire stijl doet afbreuk aan de film. Een eenvoudige scène als die waarin een ballerina zich blesseert en een concurrente moet laten voorgaan had in een documentaire pijnlijk en aangrijpend kunnen zijn. In The Company wordt zo'n voorval niets meer dan een cliché.

Dr T & the Women

2000 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten/Duitsland 2000. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Richard Gere, Helen Hunt, Farrah Fawcett, Laura Dern en Shelley Long.

Ensemblefilm met Richard Gere als vrouwenarts temidden van een kolkende oestrogeenzee in decadent Dallas, die wordt opgeschud door de charmante golfinstructrice Bree (Helen Hunt): het begin van de totale desintegratie van Dr. T's vrouwenbeeld. Gere's popcorncharme is onvoldoende voor de vereiste Oprechte Emotie maar dankzij de typische Altman-scènes - de chaos in de wachtkamer, de heisa in het winkelcentrum, de mislukte trouwerij - wakkert de film af en toe toch even flink aan. Een ander typisch Altman-kenmerk is een wervelende finale en dat nam de cineast dit keer wel erg letterlijk. Goede film, misplaatste hoofdrolspeler.

Jesus' Son

1999 |

Verenigde Staten 1999. Alison Maclean. Met o.a. Dennis Hopper, Holly Hunter, Will Patton, Jack Black en Denis Leary.

Ensemblefilm met Richard Gere als vrouwenarts temidden van een kolkende oestrogeenzee in decadent Dallas, die wordt opgeschud door de charmante golfinstructrice Bree (Helen Hunt): het begin van de totale desintegratie van Dr. T's vrouwenbeeld. Gere's popcorncharme is onvoldoende voor de vereiste Oprechte Emotie maar dankzij de typische Altman-scènes - de chaos in de wachtkamer, de heisa in het winkelcentrum, de mislukte trouwerij - wakkert de film af en toe toch even flink aan. Een ander typisch Altman-kenmerk is een wervelende finale en dat nam de cineast dit keer wel erg letterlijk. Goede film, misplaatste hoofdrolspeler.

The Gingerbread Man

1998 | Thriller

Verenigde Staten 1998. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Kenneth Branagh, Famke Janssen, Embeth Davidtz, Robert Duvall en Robert Downey jr.

Na succesvolle verfilmingen van zijn bestsellers als The Firm en The Pelican Brief, waagde auteur John Grisham zich zelf maar eens aan een filmscript. Het resultaat was The Gingerbread Man, een thriller die zich zoals de meeste van zijn verhalen afspeelt in juridische kringen in het zuiden van de VS. Macho advocaat (Branagh) wordt gestrikt door een sensuele jongedame (Davidtz) die zich ontpopt als de spin in een web van dubieuze personages. De op het oog merkwaardige combinatie van de populistische Grisham en de artistiek grillige regisseur Altman resulteert in een spannend verhaal waarin vooral de minutenlang aangehouden shots en de uitstekende acteurs opvallen.

Michael

1996 | Fantasy, Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1996. Fantasy van Nora Ephron. Met o.a. John Travolta, Andie MacDowell, William Hurt, Bob Hoskins en Robert Pastorelli.

Michael (Travolta) is een engel. Geen standaard-engel, maar - zo laat hij zelf weten - een aartsengel die gebouwd is om tegen de Duivel te strijden, niet om aan harpjes te plukken. Michael neemt geen blad voor de mond, heeft een bierbuik en alle dames vallen voor hem. Dat past perfect bij het publieke imago van John Travolta, die op wolken liep na de daverende comeback met Pulp Fiction. De film van Nora Ephron (When Harry met Sally, Sleepless in Seattle) is op de acteur gebaseerd, ongeacht quasi-spirituele zijverhaaltjes. En Travolta blijkt inderdaad charismatisch genoeg om deze vederlichte productie te dragen.

Kansas City

1996 | Drama, Muziek, Experimenteel, Thriller

Verenigde Staten 1996. Drama van Robert Altman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Miranda Richardson, Harry Belafonte, Michael Murphy en Dermot Mulroney.

Regisseur Altman (geboren in Kansas City) presenteerde op het filmfestival van Cannes, 1996 een film over zijn geboortestad, die hij - weinig verrassend - Kansas City had genoemd. Hij vertelde erbij dat hij had geprobeerd de film als een muziekstuk te componeren. Helaas had het verhaal van de film (gangsterbaas is boos op kruimeldief, vrouw van kruimeldief probeert gangsterbaas te chanteren om man te redden) daar danig onder te lijden. Om zijn film van een waardige soundtrack te voorzien, benaderde Altman hedendaagse muzikanten om de jazzgrootheden die in de film voorkomen uit te beelden. Zodoende soleert Joshua Redman als Lester Young, en spelen Craig Handy en James Carter respectievelijk Coleman Hawkins en Ben Webster. In ruime pakken, het haar glad achterover, en de meesten getooid met een ouderwets hoedje, proberen de eenentwintig muzikanten de sfeer te treffen van een K.C. jam sessie in 1934. (IdH/VPRO Gids)

Prêt-à-Porter

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Julia Roberts, Kim Basinger, Marcello Mastroianni en Sophia Loren.

Tijdens de presentaties in Parijs van de nieuwe modecollecties wordt de topman van een belangrijk modehuis vermoord. Sportverslaggever Joe (Robbins) en journaliste Anne (Roberts) moeten erover berichten, maar al snel hebben ze meer aandacht voor elkaar dan voor hun werk. Het is slechts een van de talloze verhaallijnen in deze wat rommelige mozaïekfilm van Altman, waarin de modewereld flink op de hak wordt genomen. Leuk: Sophia Loren voert 31 jaar na Vittorio De Sica's Ieri, oggi, domani wederom een striptease op voor Marcello Mastroianni. La Loren is nog steeds bloedmooi.

Short Cuts

1993 | Drama, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1993. Drama van Robert Altman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Tim Robbins, Robert Downey jr, Andie MacDowell en Bruce Davison.

Mozaïekfilm over een aantal getroebleerde, min of meer alledaagse mensen uit Los Angeles, die worstelen met het leven: met drankmisbruik, met ontrouw, met een onverwachte tragedie. Met drie uur is de film aan de lange kant, de personages zijn niet allemaal even sympathiek, toch blijft Short Cuts boeien, omdat Altman (The Player, 1992) met zijn sterke acteurs een mooi verhaal vertelt over hoe het toeval ons leven bepaalt. Losjes gebaseerd op korte verhalen van Raymond Carver. Op het Festival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw en de Fripresci-prijs.

The Player

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg en Peter Gallagher.

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt anonieme dreigbriefjes. Op zoek naar de afzender stuit hij op de scriptschrijver David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is begint hij een verhouding met de vriendin van zijn slachtoffer, zaagt een van z'n collega's ijverig aan zijn stoelpoten en blijven de dreigbriefjes komen... Sterke comeback van Altman, die sinds de artistieke en commerciële flop Popeye uit de gratie was in Hollywood. Tevens wraak op datzelfde Hollywood, dat in The Player genadeloos op de hak wordt genomen.

Johnny Suede

1991 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten/Frankrijk/Zwitserland 1991. Romantiek van Tom DiCillo. Met o.a. Tina Louise, Samuel L. Jackson, Brad Pitt, Nick Cave en Catherine Keener.

De verwikkelingen in het leven van Johnny, een jonge rockabilly zanger.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Geraldine Peroni op televisie komt.

Reageer