Gustaf Molander (1888-1973): regie.
Er zijn 10 films gevonden.

Stimulantia

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Hans Abramson, Jörn Donner, Lars Görling, Ingmar Bergman en Arne Arnblom. Met o.a. Hans Alfredson, Harriet Andersson, Ingrid Bergman, Gunnar Björnstrand en Gunnel Broström.

Een episodenfilm waarin regisseurs vorm kunnen geven aan wat hen in het leven opwindt. Dit vrijblijvende uitgangspunt leidt tot hoogst ongelijksoortige resultaten, waarbij Bergman een familiefilmpje over de geboorte van zijn zoon inbrengt. De leukste sketch is die van Donner, waarin een paar het bedrijven van de liefde zo systematisch en klinisch voorbereid, dat ze er tenslotte maar van afzien. Veteraan Molander haalde zijn ontdekking Ingrid Bergman na ruim 27 jaar terug voor de Zweedse camera's voor verfilming van De Maupassants Halssnoer. Deze optelsom geeft inzicht in de gevarieerdheid van de Zweedse cinema, maar helaas slechts weinig meer.

Trots

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Per Oscarsson, Harriet Andersson, Anders Henrikson, Eva Dahlbeck en Jarl Kulle.

De angst voor zijn autoritaire vader is er de oorzaak van dat een jongeman het meisje dat hij stiekem mee naar huis heeft genomen, verloochent. Ondanks haar zwangerschap weigert ze gekrenkt verder alle contact, tot de bekentenis dat de jongeman zèlf een buitenechtelijk kind is de relatie met zijn vader opklaart. Wat de problematiek betreft een gedateerd psychologisch drama - het scenario is van Vilgot Sjöman - met een gedegen spelregie van veteraan Molander, die de personages overtuigend wist te maken.

Eva

1950 | Drama

Zweden 1950. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Birger Malmsten, Eva Dahlbeck, Eva Stiberg, Inga Landgré en Stig Olin.

Een muzikant die als jongen de dood van een schoolvriendinnetje heeft veroorzaakt en van huis is weggelopen, keert terug in zijn geboortedorp waar hij zich verlooft met een jeugdvriendin wier grootvader sterft. De kennelijke samenhang tussen liefde en dood blijft ook tijdens zijn huwelijk een obsessie, tot de geboorte van hun kind. Goed spel in een drama dat de geobserdeerde psychologie en de bevrijding daarvan bij de hoofdpersoon niet overtuigend weet te maken. Een treffende tekening van de benauwdheid en de hypocrisie van het dorpsleven in de traditie van het Zweedse naturalisme.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.

Ordet

1943 | Drama

Zweden 1943. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Victor Sjöström, Holger Löwenadler, Rune Lindström, Stig Ohlin en Wanda Rothgardt.

In 1925 heeft een diepgelovige boer op het platteland van Denemarken drie zoons. De jongste is verliefd op de dochter van een conservatieve Lutheraanse sekteleider, maar mag niet met haar trouwen, tenzij vader en zoon zich aansluiten bij de sekte. En de middelste denkt dat hij Jezus is. Zeer Scandinavisch drama in zwart-wit met een prima hoofdrol voor Victor Sjöström als de boer. Gebaseerd op een toneelstuk van schrijver-dominee Kaj Munk. In 1955 won Carl Theodor Dreyer in Venetië een Gouden Leeuw met een gelijk­namige, nog iets betere versie van het stuk.

En enda natt

1938 | Drama

Zweden 1938. Drama van Gustaf Molander.

Een romantisch melodrama dat behalve de schitterende, jonge actrice niet veel te bieden heeft. Een na laatste Zweedse film van Bergman, voordat ze naar de V.S. vertrok op uitnodiging van David O' Selznick om in de Amerikaanse versie van Molander's INTERMEZZO uit 1937 opnieuw te spelen.

Dollar

1938 | Komedie

Zweden 1938. Komedie van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Georg Rydeberg, Tutta Rolf, Kotti Chave en Håkan Westergren.

Een groep vrienden is op skivakantie als één van hen bezoek krijgt van een verre, steenrijke, nicht uit Amerika. Zij brengt allerlei verborgen gevoelens en verlangens in de groep aan het licht.

A Woman's Face

1938 | Drama

Zweden 1938. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Ingrid Bergman, Anders Henrikson, Karin Kavli, Georg Rydeberg en Tore Svennberg.

Als kind liep Anna (Bergman) vreselijke littekens op en ze is als jonge vrouw een misantropische afperster geworden. Haar misdaden brengen haar in contact met Dr Wegert (Henrikson), een plastisch chirurg die haar via een ingreep een kans op een nieuw leven biedt. Typisch product van de 'gouden jaren' van de Zweedse film. Een van de laatste Zweedse films van de toen 23-jarige Bergman die kort hierop naar Hollywood zou uitwijken. De Hollywood remake uit 1941, A Woman's Face, met Joan Crawford, is heel wat bekender en ook beter.

Intermezzo

1936 | Drama

Zweden 1936. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Gösta Ekman, Ingrid Bergman, Inga Tidblad, Hasse Ekman en Britt Hagman.

Een beroemde violist wordt verliefd op Anita Hoffman (Bergman), de pianolerares van zijn dochter. Na een escapade samen beseft het meisje dat ze haar geluk niet op een gebroken gezin wil bouwen, en kiest voor een zelfstandige carrière, terwijl hij naar huis terugkeert. Vroege film van Ingrid Bergman, die in 1939 dezelfde rol op zich nam in de Amerikaanse remake.

Swedenhielms

1935 | Oorlogsfilm

Zweden 1935. Oorlogsfilm van Gustaf Molander. Met o.a. Gösta Ekman, Karin Swanstrom, Bjorn Berglund, Håkan Westergren en Tutta Rolf.

Een geleerde is altijd met onderzoekingen bezig en laat de opvoeding van zijn inmiddels grote kinderen en het huishouden aan zijn schoonzuster over.