Jean-Claude Rolland: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

L' Archipel des amours

1982 | Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1982. Drama van Paul Vecchiali, Jacques Frenais, Gérard Frot-Coutaz, Michel Delahaye en Jean-Claude Guiguet. Met o.a. Jean-Christophe Bouvet, Jean-Claude Drouot, Françoise Fabian, Christine Fersen en Dénise Gence.

Deze episodenfilm, een manifestatie van een collectief rond Vecchiali van in de bioscoopmarge opererende acteurs als een demonstratie van eensgezindheid, schiet zijn doel voorbij omdat de formule juist de verschillen in kwaliteit en talent benadrukt. Lang niet elke filmer heeft de vereiste puntigheid voor dit korte bestek, hoewel de bijdrage van Frot-Coutaz een scenaristisch meesterstukje is met een reeks van parallel-intriges in een beperkt aantal minuten. De geestigste sketch is die van Davila, nota bene over de besmettelijkheid van platjes. Treilhous episode over een keutelig-ruziënd oud echtpaar tegen de absurde achtergrond van winters Lourdes met alle verwijzingen naar bedevaart-toerisme en -commercie viel als afzonderlijke film in diverse prijzen. De belangeloze medewerking van prominente toneel-acteurs zorgt soms voor andere boeiende momenten.

L'espagnol: L'étranger dans la vigne

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jean Prat. Met o.a. Jean-Claude Rolland, Dominique Davray, Léonore Corne, Paul Frankeur en Roger Ibanez.

Eerste deel van de tweedelige tv-film [KL]L`espagnol[KLE] wiens maker samen met de schrijver van de roman, Bernard Clavel, het scenario schreef. 1939: twee Spaanse republikeinen die juist bevrijd zijn uit de gevangenkampen, komen werken in Ch[KA4]ateau-Chalons, een dorpje in de Jura dat vandaag de dag nog steeds bekend staat om zijn wijn. Ze worden aangenomen als landarbeiders en maken kennis met de bewoners van de streek. De door de oorlog gebroken Pablo (Rolland) slaagt erin zich aan te passen, terwijl de nog altijd opstandige Enrique (Ibanez) weer vertrekt naar nieuwe gevechten. Echte en innemende personages. Strikte en beheersde regie. Realistisch en meeslepend. Dit is ongetwijfeld het beste werk tot dan toe van deze tv-producent. De Franse tv-omroep Antenne 2 heeft het (aanzienlijke) lef deze film anno 1991 te presenteren alsof het om iets nieuws gaat.

Espagnol: Les dernières vendanges

1967 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Jean Prat. Met o.a. Jean-Claude Rolland, Dominique Davray, Léonore Corne, Jean-Paul Frankeur en Roger Ibanez.

Tweede en laatste deel van de tv-film [KL]Espagnol[KLE]. De tv-regisseur maakte samen met Bernard Clavel het scenario. Sinds de dood van zijn baas houdt `L`Espagnol`, Pablo (Rolland), zich met de boerderij bezig, hecht zich aan het dochtertje van zijn ex-baas en wordt de geliefde van diens weduwe. Zij kopen nieuwe grond aan, terwijl de oorlog doorgaat en het ondergrondse verzet om hen heen wordt opgericht. Fijnzinnige en subtiele psychologische beschrijving van de personages van een uitstekend filmmaker. Een gevoelige en genuanceerde regie. Juist door zijn niets verbloemdende weergave van de werkelijkheid boeiend acteerwerk.

Objectif cinq cents millions

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1966. Misdaad van Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Bruno Cremer, Marisa Mell, Jean-Claude Rolland en Jean-Claude Rolland.

Schoendoerffer heeft ongetwijfeld geprobeerd zijn succes (en wellicht zijn chef d`oeuvre) LA 317e SECTION uit 1964 te herhalen met dit werk over een verbitterde ex-para (wederom de goed gecaste Cremer), die na zijn ontslag uit de gevangenis ertoe wordt overgehaald door een mysterieuze schone dame om het postvliegtuig Parijs-Bordeaux te beroven van vijfhonderd miljoen (oude) Franken. De anti-held Cremer vindt niemand bereid hem bij zijn wandaad te helpen, behalve de meerdere die hem aangaf voor een vergrijp waardoor hij in de bak belandde. De misdaad loont natuurlijk niet maar vlak voor Cremer sterft, krijgt hij toch de kans diegenen die zijn maatschappelijke wrok symboliseren, neer te leggen. Deze film met een wat vergezocht plot is geen meesterwerk, maar best boeiend en typerend voor de Franse cinema van zijn tijd en nog altijd het aankijken waard. Ook bekend als OBJECTIF 500 MILLIONS.

Safari-diamants

1965 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean-Louis Trintigant, Horst Frank, Jean-Pierre Kalfon en Hellmut Lange.

De vriendin van een gedode juwelendief gaat met haar nieuwe aanbidder naar Monte Carlo, waar de in geld omgezette buit verborgen is. Ze worden echter achtervolgd door zowel de politie als haar gangsterrivalen. Het achtervolgingsavontuur van de in een serieuzer genre gespecialiseerde regisseur Drach, weet de juiste toon niet te treffen, en lijkt door laconiek acteren in de richting van een parodische komedie te gaan, maar neemt dan plotseling wel weer onverwachte noodlottige wendingen. Onderhoudend, maar geen moment overtuigend.

Les Grandes gueules

1965 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Bourvil, Lino Ventura, Marie Dubois, Jean-Claude Rolland en Michel Constantin.

Een man heeft een houtzagerij in de Vogezen geërfd en laat zich aanpraten om als arbeiders voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen uit de omgeving aan te nemen. Een van hen hoopt zo de rekening te kunnen vereffenen met een oude tegenstander. De natuur en het accent op vriendschap tillen de film boven het gemiddelde avonturenniveau uit. Scenario van José Giovanni naar zijn eigen roman, met een ongewone rol van Bourvil.