Tonia Marketaki: regie.
Er zijn 3 films gevonden.

Cristallines Nichtes

1991 | Thriller, Romantiek

Griekenland 1991. Thriller van Tonia Marketaki. Met o.a. François Delaive, Juliu Moldovan, Michele Valley en Tania Tripi.

Zij is een welgestelde Duitse; hij een arme jood in Griekenland rond 1938. Ze worden op elkaar verliefd, maar uiteindelijk kan zij de druk niet verdragen en pleegt zelfmoord. Maar haar liefde is sterker dan de dood en ze komt terug als een jong meisje. Ze ontmoeten elkaar opnieuw en hij voedt haar op als zijn eigen dochter. Maar kan liefde sterker zijn dan het noodlot? Een film die niet onder [KA1]e[KA1]en noemer te klasseren is. Het is een intens liefdesdrama, een bovennatuurlijke thriller, magisch mysticisme, een moralistische parabel. De personages zijn niet sympathiek, maar mensen die alles willen riskeren in een passie die geen grenzen kent. Het scenario van Malvina Karani is niet glashelder en dwingt de toeschouwer tot nadenken, en wie even de moeite wil nemen, ontdekt een mooie, po[KA3]etische film, gefotografeerd door Stavros Hassapis. Op het Festival van Bastia in 1992 kreeg de film de Zilveren Olijf en de Prijs voor de Beste Muziek (van Giorgos Papadakis).

I Timi tis Agapis

1984 | Drama

Griekenland 1984. Drama van Tonia Marketaki. Met o.a. Toula Stathopoulou, Anny Loulou, Stratis Tsopanellis, Spyros Antiochos en Georgi Agiovlassitis.

Een geforceerd melodrama waarin een moeder en haar oudste dochter hard moeten werken om hun drankzuchtige echtgenoot/vader en vier andere kinderen te onderhouden. Als het meisje dan iemand vindt die, ondanks haar familiale toestand, toch met haar wil trouwen kan de moeder de bruidsschat niet betalen. Het zijn universele problemen, maar Marketaki is vooralsnog geen Griekse tegenhanger van Sirk of Ozu. Kleurrijk, maar voornamelijk vervelend.

Ioannis o vieos

1973 | Drama

Griekenland 1973. Drama van Tonia Marketaki. Met o.a. Manolis Logiadis, Mika Flora en Nikitas Tsakiroglou.

Het onderzoek dat volgt op een moord dient als kruiwagen voor het eigenlijke onderwerp van de film: een beschouwing over de plaats van het individu in de maatschappij. Een jong onaangepast persoon trekt zich in een fantasiewereld terug. Hij geeft zich vervolgens aan bij de politie en bekent een misdaad die hij niet gepleegd heeft, louter en alleen om de maatschappij erkenning van zijn bestaan af te dwingen. Engelse titels: VIOLENT JOHN en THE BITTERNESS OF THE JEWISH SCAPEGOAT.