Franz Novotny: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Jud Süß - Film ohne Gewissen

2010 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 2010. Biografie van Oskar Roehler. Met o.a. Tobias Moretti, Moritz Bleibtreu, Martina Gedeck en Justus von Dohnányi.

'Een gemiste kans,' schreef het Duitse weekblad Die Zeit over Jud Süß - Film ohne Gewissen. Het bleek een genuanceerde opmerking in een zee van Duitse (pers)verontwaardiging. Deze verfilming van de productie van de beruchte antisemitische nazi-propagandafilm Jud Süß (1940) zou een loopje hebben genomen met de historische feiten en het waargebeurde verhaal onherkenbaar hebben aangedikt. Allemaal waar, maar dat neemt niet weg dat acteurs Tobias Moretti en Moritz Bleibtreu hoogwaardig spel leveren als respectievelijk hoofdrolspeler Ferdinand Marian en propagandaminister Joseph Goebbels. Vernuftig werk, bedoeld voor de reeds onderwezen kijker.

Gori vatra

2003 | Komedie, Fantasy, Drama

Frankrijk​/​​Turkije​/​​Oostenrijk​/​​Bosnië en Herzegovina 2003. Komedie van Pjer Zalica en Pjer Zalica. Met o.a. Enis Beslagic, Izudin Bajrovic, Senad Basic, Admir Glamocak en Emir Haszihafizbegovic.

Twee jaar na de oorlog worden de inwoners van een schilderachtig Bosnisch grensstadje opgeschrikt door een laagvliegende helikopter waaronder een verlengde limousine bungelt. De wagen blijkt bestemd voor president Clinton die over een week het herrezen stadje wil bezoeken. De burgemeester beseft dat het dé gelegenheid is om zijn gemeente op de kaart te zetten. Waarbij het vooral zaak is dat de Bosniërs en de voor de gelegenheid uitgenodigde Serviërs eendrachtig samenwerken. Regisseur Pjer Zalica verbeeldde zijn zwarte komedie in de magisch-realistische filmtaal die zo kenmerkend is voor de regio. Fuse is een ode aan de menselijke veerkracht en wasemt een diep vertrouwen in de onvermijdelijkheid van het goede.

Exit II - Verklärte Nacht

1995 | Komedie, Drama

Oostenrijk 1995. Komedie van Franz Novotny. Met o.a. Hanno Pöschl, Helmut Berger, Hilde Berger, Hubsi Kramar en Michael Schönborn.

Voormalige eerste kellner Kirchhoff (P[KA3]oschl) en ontslagen verzekeringsvertegenwoordiger Plachinger (Helmut Berger) zeten in Wenen op het op een nachtelijke zuip- en ongewilde schietpartij. Terwijl Plachiner zijn vrouw op heterdaad in bed had betrapt met de huisbewaarder, ontmoet Kirchhoff in die bewuste nacht de enigszins belegen Dr. Brigitte Licking (Hilde Berger) en het is meteen dik aan.

Coconuts

1985 | Misdaad, Komedie, Actiefilm

Duitsland​/​​Oostenrijk 1985. Misdaad van Franz Novotny. Met o.a. Olivia Pascal, Rainhard Fendrich, Hanno Pöschl, Emanuel Schmid en Mario Adorf.

In deze beroerde komedie slagen drie mannen en een vrouw erin, met veel actie en geluk, met hun bijeengestolen geld via Oostenrijk en Italië naar de tropen te vluchten. Het scenario is van regisseur Novotny. Het camerawerk is van Frank Brühne.

EXIT - Nur keine Panik

1981 | Misdaad, Actiefilm, Erotiek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1981. Misdaad van Franz Novotny. Met o.a. Paulus Manker, Hanno Pöschl, Isolde Barth, Eddie Constantine en Konrad Becker.

Regisseur Frank Novotny had in Oostenrijk al het nodige opzien gebaard met zijn televisiefilms en zijn eerste speelfilm doet daar niet voor onder. Op realistische wijze worden zeer harde scénes getoond. Het verhaal draait om Kirchhoff, een jongeman die voor niets terugdeinst om zijn ideaal, een eigen cafè in Wenen, te verwezenlijken. Ook bekend als ZWEI SCHLITZOHREN HAUEN AUF DEN PUTZ.

Kassbach

1978 | Drama

Oostenrijk 1978. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Walter Kohyt, Immy Schell, Maria Engelstorfer, Konrad Becker en Erni Mangold.

Een fascinerend, ontluisterend portret van een neo-nazi, een autoritaire, onverdraagzame man die zijn vrouw en dochter terroriseert, zijn jonge winkelbediende seksueel misbruikt en, als lid van een geheime neo-nazistische vereniging, regelmatig 'strafexpedities' tegen gastarbeiders en linkse militanten leidt. Kohyt is schitterend in de hoofdrol en het met strakke hand geregisseerde fictiegedeelte blijft je zonder meer bij. Helaas onderbreekt Patzak regelmatig dat fictiegedeelte voor storende interviews en getuigenissen die het tempo van de film telkens een knauw geven. Toch een interessant en aangrijpend werkstuk.