Jirí Svoboda (1945-2004): muziek.
Er zijn 2 films gevonden.

Nesmrtelna teta

1993 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Tsjechië 1993. Familiefilm van Zdenek Zelenka. Met o.a. Filip Blazek, Barbora Bobulova, Jaromír Hanzlík, Jirina Bohdalová en Libuse Safránková.

In een ver koninkrijk strijden het Geluk (Safr[KA1]ankov[KA1]a) en de Wijsheid (Cup[KA1]ak) om het hardst wie de beste van de twee is en zo komt de eenvoudige boerenzoon Matej (Blazek) in het bezit van het verstand van de koning Ctirad (Hanzl[KA1]ik) van het rijk. Het bezit ervan zal hem uiteindelijk in de armen voeren van prinses Pavlina (Bobulov[KA1]a) met wie hij nog lang en gelukkig leefde, maar voor het zo ver is, moet Matej eerst de Jaloezie (Bohdalová) overwinnen. Tsjechië geldt als een der landen, waar men bedreven is in het maken van sprookjesfilms, die zich aardig weten af te zetten tegen de alles overheersende en overdonderende producties van Walt Disney. De film was naar Europese maatstaven kostbaar; de kostuums, de decors en de settings zijn prachtig. Bohdalová springt er uit met haar rol. Het camerawerk is van Viktor Ruzicka. De film werd gemaakt met deelname van de Tsjechische tv.

Jemné Umení Obrany

1987 | Familiefilm

Tsjechoslowakije 1987. Familiefilm van Jana Semschová. Met o.a. Jana Krišicová, Ladislav Mrkvička, Michal Hanuš, Monika Seligová en Petr Strejcek.

De achttien-jarige Martina (Kri[KA5]sicov[KA1]a) is wees en opgegroeid in een kindertehuis. Ze heeft een opleiding als kokkin gevolgd en ze is heel goed in de judosport. Nu moet ze de maatschappij in en dat valt haar zwaar. Enerzijds is ze een toffe meid voor haar jongere lotgenootjes, anderszijds is ze de weinige soepele jongere die geen compromissen kan sluiten met volwassenen, die het voor het zeggen hebben. Daar komt verandering in als een tv-ploeg het stadje bezoekt om een reportage over jonge mensen te maken. Dat gaat niet zonder strubbelingen. Goed bedoelde en nuttige film voor adolescenten, al vraag je je af of de doelgroep uit zichzelf wel naar zo`n werk gaat kijken, want die kiest natuurlijk veel liever eigentijdse actie-, horror- en liefdesfilms uit de V.S. Misschien zijn er mogelijkheden voor een dergelijke prent op scholen en jeugdfestivals, al kan de aarzeling van de jeugd wel begrepen worden omdat zij zich niet echt kan (of wil) identificeren met de geprojecteerde maatschappelijke achtergronden. Scenario van regisseuse Semschová en Karel Semerád. Camerawerk van Jíří Kolín.