Renato Romano: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

L'année sainte

1975 | Misdaad, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Girault. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Paolo Giusti, Jean-Claude Brialy en Nicoletta Macchiavelli.

Laatste rol van Gabin (die op 15 november 1976 stierf), als oude gangster die vermomd als priester in Rome de verstopte poet gaat achterhalen. Een voorspelbaar scenario en een matte regie maken de film een onwaardige afsluiting van zijn grootse carrière. De scènes met zijn oude vlam Darrieux hebben echter melancholieke tederheid. Het scenario is van Louis-Emile Galey en Jacques Vilfrid, die ook de dialogen schreef. Guy Suzuki stond achter de camera.

Das Bildnis der Doriana Gray

1975 | Erotiek

Duitsland​/​​Liechtenstein​/​​Italië 1975. Erotiek van Jesús Franco. Met o.a. Lina Romay, Renato Romano, Howard Vernon, Stewart Black en Pamela Stanford.

Lady Doriana Gray (Romay) woont eenzaam in groot kasteel. De vrouwen met wie zij de liefde bedrijft sterven onder mysterieuze omstandigheden. Haar tweelingzuster leeft in een psychiatrische inrichting, gekweld door het liefdesleven van Doriana, dat zij fel-realistisch mee-ervaart langs telepathische weg. Doriana bezoekt haar zuster en bedrijft de liefde met haar tot de dood erop volgt. Einde. Deze pornofilm heeft dus niets te maken met Oscar Wildes [KL]The Picture of Dorian Gray[KLE] dat is duidelijk. Zoom-happy Franco (hier regisserend als Jess Frank) driftig in de weer rond zijn favoriete seks- en porno-actrice Lina Romay.

Los amigos

1973 | Western

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1973. Western van Paolo Cavara. Met o.a. Anthony Quinn, Franco Nero, Pamela Tiffin, Franco Graziosi en Ira von Fürstenberg.

Twee avonturiers worden gestrikt door de berooide gouverneur van de nieuwe staat Texas om het op te nemen tegen een generaal die met Duits kapitaal de dictatuur wil vestigen. Komische western in de traditie van ongelijksoortige duo's met Quinn als doofstomme en Nero als zijn zuipende en rokkenjagende partner. 'Stil spel' van beiden is zo overdadig dat het resultaat meer vermoeiend dan aanstekelijk is, al zit het scenario van Oscar Saul en Harry Essex gedegener in elkaar dan bij dit genre verwacht mag worden en houdt de regie de vaart en actie erin. Tonino Delli Colli schoot de plaatjes.

II caso Mattei

1972 | Mysterie, Drama, Misdaad

Italië 1972. Mysterie van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Peter Baldwin, Luigi Squarzina, Renato Romano en Edda Ferroano.

Enrico Mattei (Volontè), de directeur van staatsoliemaatschappij kwam in 1962 bij mysterieus vliegtuigongeval om het leven. Regisseur Rosi en zijn schrijvers gingen zelf op onderzoek uit, ontdekten vele verzwegen feiten, maar niet de oplossing van het raadsel. Fascinerende filmische journalistiek. Regisseur Rosi ontving de Gouden Palm op het festival van Cannes, terwijl Volontè een speciale vermelding kreeg. Deze prijs moesten ze overigens delen met 'La classe operaia va in paradiso' van Elio Petri, maar ook daarin speelde Volonté de hoofdrol, die zijn prijs dus met zichzelf moest delen.

Sin

1971 | Romantiek, Drama

Griekenland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1971. Romantiek van George P. Cosmatos. Met o.a. Raquel Welch, Richard Johnson, Flora Robson, Jack Hawkins en Renato Romano.

Johnson is Orestes, die terugkeert naar zijn eiland om de erfenis van zijn moeder te verkrijgen. Hij wordt verliefd op de getrouwde Helena (Welch) en samen besluiten zij haar man uit de weg te ruimen; hun geluk is van korte duur, want het eindigt voor hun zoals het de hoofdpersonen in de klassieke tragedie vergaat. Een vermenging van schuld en boete, misdaad en liefde. Het landschap is boeiender dan de hoofdrolspelers. Het scenario is van regisseur Cosmatos. Het camerawerk is van Marcello Gatti.

L'uccello dalle piume di cristallo

1970 | Thriller, Mysterie

Italië 1970. Thriller van Dario Argento. Met o.a. Tony Musante, Suzy Kendall, Enrico Maria Salerno, Eva Renzi en Mario Adorf.

Een blinde man die van puzzelen houdt, vangt toevallig een raadselachtig gesprek op over een moord en roept de hulp in van een Amerikaanse journalist. De journalist is getuige van een moordpoging in een galerie. De moord wordt gemaskeerd door vier volgende moorden. Dit speelfilmdebuut van Dario Argento, die eerder filmcriticus en scenarioschrijver voor Sergio Leone was, was een groot publiek succes. Argento werkte de archetypen van de Italiaanse horror van Riccardo Freda en Mario Bava verder uit, maar voegde er ook van alles aan toe: een uitzinnig plot, een keiharde slotscène en diverse desoriënterende technieken die de kijker een nachtmerrie binnenvoeren die even lang duurt als de film. Vele imitators volgden, maar Argento blijft de beste. Enkele scènes werden geïnspireerd door Fritz Lang, andere door Alfred Hitchcock. Een dokter uit Turijn die dezelfde naam had als een personage in de film, stond erop dat deze gewijzigd werd.

Gott mit uns

1969 | Oorlogsfilm

Joegoslavië​/​​Italië 1969. Oorlogsfilm van Giuliano Montaldo. Met o.a. Franco Nero, Richard Johnson, Helmut Schneider, Bud Spencer en Larry Aubrey.

In 1945 geeft een onderdeel van het Duitse leger zich over aan een Canadees detachement, waarbij ook twee deserteurs gevangen worden genomen. Deze krijgen een voorkeursbehandeling van de Canadese kolonel, maar de kampdiscipline en handhaving van nationaal zelfbewustzijn van de Duitse krijgsgevangenen resulteert in een geïmproviseerd proces en uiteindelijk de veroordeling van de deserteurs. De eis om geweren voor hun executie wordt kracht bijgezet met een kampoproer. Boeiend scenario over absurditeit van de oorlog tot in de kersverse vredestijd wordt enigszins ondermijnd door de eisen van deze co- produktie, waarbij vrijwel geen acteur zijn veronderstelde nationaliteit heeft en nasynchronistatie de spelprestaties behoorlijk afvlakt. Naar een waargebeurd voorval; de betrokkenen werden zo laat als 1956 terechtgesteld. Ook bekend als SS DESERTION en THE 5TH DAY OF PIECE.

La Battaglia di El Alamein

1968 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Robert Hossein, Michael Rennie, Ettore Manni, Marco Guglielmi en George Hilton.

Een poging tot de reconstructie van de slag bij El Alamein in 1942, waarbij de Duitsers en de Italianen strijden tegen het Britse Achtste Leger aangevoerd door de legendarische vechtjas veldmaarschalk Montgomery. Nogal spectaculaire actie in een oorlogsfilm die een beetje aan geschiedvervalsing doet door middel van een merkwaardige sympathieverdeling: de schurken zitten in het Britse leger, terwijl de Italianen de slachtoffers zijn van de minachting van hun Duitse bevelhebbers. De aandacht aan het Italiaanse front concentreert zich op de antifascist die zijn heetgebakerde jongere broer geleidelijk van zijn gelijk weet te overtuigen. Scenario van Ernesto Gastaldi en Remigo de Grosso. Ook bekend als THE BATTLE OF EL ALAMEIN.

Il Momento di uccidere

1968 | Western

Italië 1968. Western van Giuliano Carmineo. Met o.a. George Hilton, Loni von Friedl, Walter Barnes, Horst Frank en Arturo Dominici.

Een rechter haalt een duo scherpschutters naar een stadje waar sinds de burgeroorlog een goudschat verborgen is die bandietenbendes heeft aangetrokken. Bij hun aankomst is de rechter vermoord, maar ze associëren zich met zijn verlamde dochter die dubbel spel blijkt te spelen. Dit nogal fantasierijke scenario kreeg een verfilming die de banaalste elementen van spaghetti- en Sauerkraut-western verenigt. Goede rol van Von Friedl. Het heldenduo van de jonge vlotterik en de humeurige domme kracht kondigt de TRINITÀ-formule al aan, nog zonder slapsticks. Carmineo regisseerde als Anthony Ascott. Ook bekend als THE MOMENT TO KILL.

La Morte ha fatto l'uovo

1967 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1967. Thriller van Giulio Questi. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Louis Trintignant, Ewa Aulin, Jean Sobieski en Conrad Andersen.

De eigenaresse van een pluimvee-fokkerij experimenteert om meer gestroomlijnde kippen te krijgen, maar stuit daarbij op het verzet van haar intellectuele echtgenoot. Hij heeft ook genoeg van haar seksuele veeleisendheid en laat haar het slachtoffer worden van de geavanceerde foktechniek. Veel zwaargewicht talent werd losgelaten op een bizarre combinatie van zwarte komedie en horror-thriller, die door de regie overwegend pretentieus wordt gemaakt. De briljante fotografie haalt maximaal effect uit een decor vol eieren en machinerieën.