Ronny Waterschoot: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Ad Fundum

1993 | Familiefilm, Drama

België 1993. Familiefilm van Erik Van Looy. Met o.a. Tom Landuyt, Tom Van Bauwel, Mathias Sercu, Sven De Ridder en Margot Van Doorn.

Interessante debuutfilm over een uit de hand lopende ontgroening. Het eerste deel van de film baadt in een sfeertje van studentikoze gein, maar door overmatig drankgebruik en een fascistoïde houding van een harde kern van oudere studenten loopt een en ander behoorlijk uit de hand. In de ontknoping zorgt een wild-westvergelding voor een omgekeerde moraal.

Moordterras

1991 | Thriller

België 1991. Thriller van Roland Verhavert. Met o.a. Hilde Heijnen, Erik Goossens, Nora Tilley, Ronny Waterschoot en Ludo Busschots.

Heijnen in de rol van jonge onderwijzeres, bedenkt met haar man Goossens een list om de miljoenen afhandig te maken van haar steenrijke stiefvader. Nadat alles in kannen en kruiken lijkt te zijn en de stiefvader handig is opgeruimd, wordt Heijnen zelf het slachtoffer van haar echtgenoot en diens vriendin. Aardig scenario van Paul Jacobs maar verschrikkelijk houterige vertolkingen die van een pseudo-thriller bijna een klucht maken. Een onderdeel van een reeks tv-films met de gemeenschappelijke noemer Made in Vlaanderen.

De grijze man

1991 | Komedie

België 1991. Komedie van Paul Schellekens. Met o.a. Bob Vanderveken, Katrien de Vos, Marijn De Valck, Inneke Geerts en Willy Vandermeulen.

Vanderveken is een innemende, wat oudere man - een cursiefjesschrijver? - die inspiratie zoekt in het leven van alledag. Hij is getuige van vier tragikomische voorvalletjes: een burenruzie in een rechtszaal, een ontmoeting in een eettent tussen een bedrogen echtgenoot en zijn rivaal, een ruzie tussen een hoogbejaarde vader en zijn zoon in een bejaardenhome en een aanrijding op een parkeerterrein van een hotel. Aardige typetjes, alledaagse tafereeltjes met telkens een verrassend slot en een bindfiguur.

Mama mijn Papa

1990 | Drama

België 1990. Drama van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Jelle Van Den Eden, Arthur Semay, Chris Boni en Liliana Dorekens.

Een jochie (Van Den Eden) wordt heen en weer geslingerd tussen zijn gescheiden levende vader (Semay) en moeder (Van Mieghem), een werkeloze, eenzame vrouw met financiële problemen uit de laagste sociale klasse. Het kind wordt aangereden, in comateuze toestand opgenomen en sterft. Aangrijpend drama met een goed scenario van Leen Wuyts, een geïnspireerde regie en prima vertolkingen, vooral van Van Mieghem die alle registers opentrekt, van onmenselijk leed tot diep geluk van liefde en genegenheid tot afschuw en verbijstering. Het camerawerk is van Michael Van Laer.

Boerenpsalm

1989 | Drama

België​/​​Nederland 1989. Drama van Roland Verhavert. Met o.a. Ronny Waterschoot, Jef Burm, Magda Lesage, Christel Domen en Karen van Parijs.

Geslaagde verfilming van de bekende streekroman van Felix Timmermans. Het is het epos van een symbolische Vlaamse boer, zijn menselijke zwakheden, de arbeid, de vruchtbaarheid, de ellende, het lijden en zijn vroomheid. Somber, krachtig en gekunsteld in beeld gebracht met een berekende vorm van theatraliteit die warempel herinnert aan bepaalde films van Rainer Werner Fassbinder. Overtuigend mengsel van melodramatiek, humor en ernst, ondanks het samenbrengen van zowat alle bestaande noodlot-clichés. De prachtige Waterschoot poot een innerlijk en uiterlijk overtuigende Boer Wortel neer.

Het gezin van Paemel

1986 | Drama

België 1986. Drama van Paul Cammermans. Met o.a. Senne Rouffaer, Chris Boni, Ronny Waterschoot, Jos Verbist en Mark Van Eeghem.

De verfilming van een hevig gedateerd gelijknamig toneelstuk uit 1903 van de Vlaamse schrijver Cyriel Buysse, dat op meedogenloze wijze het leven van de arme pachters tegenover dat van de grootgrondbezitters had moeten uitbeelden. De debuutspeelfilm van auteur Cammermans als regisseur is minder naturalistisch-dramatisch dan het technisch knap en warmhartig- bezielde plattelandsdrama. Het scenario van Hugo Claus zorgt ervoor dat de sociale strijd en de lotsverbondenheid gesymboliseerd worden in de liefde tussen de zoon van een baron (Hoffman) en het boerenmeisje (Pinoy). Mooie beelden en een bij momenten boeiende acteursfilm.