Viola Fügen: productie.
Er zijn 8 films gevonden.

Evolution

2021 | Drama

Hongarije​/​​Duitsland 2021. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. Lili Monori, Annamária Láng, Goya Rego, Padmé Hamdemir en Jule Böwe.

Drieluik over de invloed van antisemitisme op drie generaties van één familie, beginnend bij de bevrijding van de in Auschwitz geboren Eva. In deel twee krijgt zij bezoek van haar dochter Lena. In het slotdeel volgen we Lena’s zoon Jonas, na een brandje in zijn middelbare school. Dat het vermaarde Hongaarse filmkoppel Kata Wéber (scenario) en Kornél Mundruczó (regie) deze film baseerde op hun eerdere toneelstuk is merkbaar, onder meer door surrealistische, theatrale vondsten die weggedrukte emoties onderstrepen: het onmogelijke gebeurt. Even wonderbaarlijk zijn de vloeiende camerabewegingen, die elk deel in één magistrale take vangen.

Never Gonna Snow Again

2020 | Drama

Polen​/​​Duitsland 2020. Drama van Malgorzata Szumowska en Michal Englert. Met o.a. Alec Utgoff, Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati en Andrzej Chyra.

De Oekraïense immigrant Zhenia bezoekt als masseur de bewoners van een Poolse, omheinde villawijk. De heler met de magische handen voelt alles: van stress tot drugs en spanning door hoge hakken. Zelfs buldoggen belanden op de massagetafel in dit licht absurdistische, pre-apocalyptische, zwartkomische drama over de magie van het mens-zijn. De Poolse regisseur Szumowska en haar vaste cameraman Englert (Elles, Mug) combineren een stemmige sfeer met een vertelling die de delicaatheid heeft van een dans. Wat werkt voor wie zich – in navolging van zijn klanten – door Zhenia wil laten betoveren.

Il traditore

2019 | Misdaad, Biografie, Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Brazilië 2019. Misdaad van Marco Bellocchio. Met o.a. Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi en Maria Fernanda Cândido.

Portret van spijtoptant Tommaso ‘Don Masino’ Buscetta, leider van de Napolitaanse maffia, die als kroongetuige samenwerkte met de later vermoorde onderzoeksrechter Falcone in het ‘Maxiproces’ tegen de maffia. Waarna ook premier Andreotti, die banden met de maffia onderhield, in de beklaagdenbank belandde. Dit ruim twee uur lange historische drama, dat de periode 1980-2000 behandelt, komt wat moeizaam uit de startblokken, maar heeft in Favino een uitstekende hoofdrolspeler. Al met al een ingetogen vertolking van een infaam hoofdstuk uit de Italiaanse geschiedenis, waarin de onderhuidse spanning continu voelbaar is.

Martin Eden

2019 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2019. Drama van Pietro Marcello. Met o.a. Luca Marinelli, Jessica Cressy, Carlo Cecchi, Denise Sardisco en Vincenzo Nemolato.

Ambitieuze verfilming van Jack Londons gelijknamige, semi-autobiografische roman over een jonge zeeman die een beroemde schrijver wil worden, omdat hij verliefd is op een meisje uit de bourgeoisie. De Italiaanse regisseur Marcello verplaatste de actie van Amerika naar Napels, en de tijd waarin het boek zich afspeelde (begin 20ste eeuw) naar zo’n beetje de hele 20ste eeuw. Zonder aan te geven waarom – maar wel herkenbaar in de techniek en de kostuums – springt de film heen in weer in de tijd, waardoor hij nogal rommelig en log is geworden. Het is de gloedvolle vertolking van hoofdrolspeler Luca Marinelli die de film bij elkaar houdt.

Foxtrot

2017 | Drama

Israël​/​​Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2017. Drama van Samuel Maoz. Met o.a. Lior Ashkenazi, Sarah Adler, Yonaton Shiray, Shira Haas en Dekel Adin.

Absurdistisch drama over hedendaags Israël, verdeeld over drie hoofdstukken. In hoofdstuk 1 zien we hoe echtpaar te horen krijgt dat hun zoon, soldaat in het Israëlische leger, is omgekomen 'bij het uitoefenen van zijn plicht'. In hoofdstuk 2 zien we die zoon en zijn eenheid de verveling verdrijven bij een wegversperring. En wat er in hoofdstuk 3 gebeurt verklappen we niet. Gewaagde, maar bijzonder geslaagde (en ook gelaagde) vertelling van Maoz (Lebanon), die in zijn film meermalen van toon wisselt, maar evenwel een evenwichtige, fenomenale film afleverde.

Jupiter's Moon

2017 | Drama, Sciencefiction

Hongarije​/​​Duitsland 2017. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. György Cserhalmi, Merab Ninidze, Zsombor Jéger, Mónika Balsai en Majd Asmi.

Syrische vluchteling Aryan (Jéger) probeert Hongarije binnen te komen, maar wordt - na duizelingwekkend mooi gefilmde achtervolgingsscène - doodgeschoten door inspecteur László (Cserhalmi). Of toch niet, want Aryan staat weer op en blijkt te kunnen vliegen. Waarna geen superheldenfilm à la Hollywood volgt, maar curieuze mix van politieke parabel en psychologisch drama, waarin naast bovengenoemd tweetal ook de cynische dokter Stern (Ninidze) een hoofdrol speelt. Mundruczó's vervolg op White God wil zoveel tegelijk zeggen, dat uiteindelijk maar weinig binnenkomt. Zodat achteraf eigenlijk alleen de prachtige plaatjes van cameraman Marcell Rév beklijven.

Petting Zoo

2015 | Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Griekenland 2015. Drama van Micah Magee. Met o.a. Devon Keller, Kiowa Tucker en Deztiny Gonzales.

Coming of age-film over de 17-jarige Layla (Keller) uit het conservatieve San Antonio, Texas, die haar kans om te gaan studeren door een ongewenste zwangerschap ziet vervliegen. Net als regisseuse Magee op die leeftijd. De haast documentair ogende, met amateur-acteurs gedraaide debuutfilm velt geen oordeel, maar observeert nuchter en zonder toegevoegde muziek het bleke leven van de fysiek fragiel ogende tiener. Layla neemt de dingen zoals ze komen in een omgeving waar volwassenen hoofdzakelijk afwezig dan wel hard en onpersoonlijk zijn. Een warm, clichés-vermijdend portret van trailer trash in Amerika.

Araf

2012 | Drama

Turkije​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2012. Drama van Yesim Ustaoglu. Met o.a. Özcan Deniz, Neslihan Atagül, Baris Hacihan, Nihal Yalcin en Yasemin Çonka.

Zehra weet niet goed wat ze met het leven aan moet. Ze werkt in een wegrestaurant, ontmoet vrachtwagenchauffeur Mahur (Deniz) en begint met hem een geheime affaire. Dat dat niet goed kan aflopen laat regisseuse Ustaoglu vanaf het begin zien: gedrenkt in grauwe tinten in besneeuwde landschappen vertelt Araf een weinig opwekkend verhaal over perspectiefloze jonge mensen die op het Turkse platteland in een niemandsland zitten tussen willen en kunnen. Mooie hoofdrol van Atagül verhindert niet dat de filmmaakster naar het einde te expliciete, ongemakkelijke, keuzes maakt.