Guido Alberti: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Donne in un giorno di festa

1993 | Drama

Italië 1993. Drama van Salvatore Maira. Met o.a. Flora Mastroianni, Sabrina Ferilli, Bettina Giovannini, Lorella Morlotti en Claudia Muzzi.

Deze film wijkt in gunstige zin af van de veelal slechte Italiaanse produkties van de laatste twee decennia. Een oud weeshuis in Rome, geleid door nonnen met aan het hoofd Zuster Faustina (Mastroianni), staat op de nominatie gesloten te worden. Op Faustina`s verjaardag keren vier jonge vrouwen die in de problemen zitten, terug naar de plaats waar ze door de nonnen werden grootgebracht. Sabrina (Ferilli) trekt met haar sensuele charme de verkeerde mannen aan. Marta (Giovannini) is in de steek gelaten door haar getrouwde minnaar. Claudia (Muzzi) zit met een oude grootvader die bij haar in wil trekken. Door een reeks diefstallen zit Lorella (Morlotti) voortdurend in heropvoedingsgestichten. De gezondheid van Faustina gaat achteruit en in het geloof vindt zij maar weinig troost. Een knap individueel drama over menselijke solidariteit. Ook bekend als WOMEN ON A HOLIDAY.

Scoop - Servizi segreti

1992 | Thriller

Italië 1992. Thriller van José Maria Sanchez. Met o.a. Michele Placido, Alessandra Acciai, Federica Moro, John Savage en Maurizio Donadoni.

Als journalist Marco Bonelli (Placido) op onderzoek uitgaat naar de achtergrond van een poging tot bankroof, stuit hij op een internationaal netwerk van terrorisme. Zijn beste vriend, een fotograaf, sterft onder verdachte omstandigheden. In Spanje ontmoet Bonelli zijn broer Guido (Savage), een voormalig terrorist, die hij in vijftien jaar niet gezien heeft. Samen weten ze illegaal Italië weer binnen te komen en slagen ze erin Guido's vriendin te bevrijden, die is ontvoerd door een hoge piet van de Italiaanse geheime dienst. Deze laatste bereidt een aanslag op het Vaticaan voor. Ingewikkeld, maar spannend en goed gespeeld.

Scoop - Segreto professionale

1992 | Thriller

Italië 1992. Thriller van José Maria Sanchez. Met o.a. Michele Placido, Alessandra Acciai, Guido Alberti, Simonetta Stefanelli en Pao Pei Andreoli.

Journalist Marco Bonelli (Placido) probeert in Calabri[KA3]e (Zuid-Itali[KA3]e) een exclusief interview te krijgen met een ontvoerde jongen. Hij moet behoedzaam manoeuvreren met de `ndrangeta (de Calabrische mafia). Moord en ontvoering zijn in Calabrië aan de orde van de dag en Bonelli ontdekt dat het brein achter deze meedogenloze misdaden gezocht moet worden onder uiterlijk respectabele lieden, onder wie een voormalig magistraat. Een sterk plot, dat in Italië met z'n corruptie, politieke chaos en georganiseerde misdaad, helaas maar al te dicht bij de realiteit ligt.

Scoop - Fattore umano

1992 | Thriller

Italië 1992. Thriller van José Maria Sanchez. Met o.a. Michele Placido, Federica Moro, Alessandra Acciai, Guido Alberti en Corrado Pani.

Een spannende videofilm in twee delen van 100m elk. De intelligente en moedige journalist Marco Bonelli (Placido) doet in Berlijn, met behulp van zijn vrouwelijke collega Gianoli (Moro), onderzoek naar een cosmetica-concern. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de dood van twee fotomodellen, die stierven omdat de make-up artikelen die ze voor een reclamecampagne gebruikten giftig waren. Bonelli ontdekt dat het concern illegaal handelt in chemische wapens en hij slaagt erin, met gevaar voor eigen leven een duister complot van een machtige zakenman te torpederen.

Luca, il contrabandiere

1981 | Misdaad

Italië 1981. Misdaad van Lucio Fulci. Met o.a. Fabio Testi, Marcel Bozzuffi, Ivana Monti, Guido Alberti en Ferdinando Murolo.

In Napels opereren de gebroeders Di Angelo en weten met hun snelle schepen heel wat sigaretten te smokkelen. Aan dit ietwat speelse leven komt een abrupt eind als een gangsterbaas van buitenaf poogt de macht in de onderwereld van Napels in handen te krijgen. De lijken zijn niet meer te tellen. Een harde gangsterfilm.

L' Affaire Suisse

1978 | Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Italië 1978. Thriller van Peter Ammann. Met o.a. Jean Sorel, Brigitte Fossey, Franco Fabrizi, Colette Descombes en Silvano Tranquilli.

Een politie-inspecteur uit Genève stelt een onderzoek in naar de geheimzinnige dood van een journalist in Italië en ontdekt corruptie en misdadige praktijken bij Zwitsers-Italiaanse financiële transacties. Ondanks schandalen en moordaanslagen blijven deze praktijken bestaan. De kritische en actuele benadering van Zwitserse bankspeculaties gaat verloren in een warrig scenario waarin de met deze speelfilm debuterende documentarist Ammann helderheid noch spanning weet te brengen.

Napoli violenta

1976 | Misdaad

Italië 1976. Misdaad van Umberto Lenzi. Met o.a. Maurizio Merli, John Saxon, Barry Sullivan, Maria Grazia Spina en Silvano Tranquilli.

Een nieuw aangestelde politiecommissaris in Napels komt in conflict met de leider van de lokale mafia, maar slaagt er niet in hem uit te schakelen totdat hij buiten de wet treedt en hem doodt, terwijl hij een ander voor de moord laat opdraaien. De wijze waarop de passiviteit en angst van de burgerbevolking worden getoond, geeft enige meerwaarde aan deze harde politiefilm die zich zowel qua scenario als vormgeving aan alle (Italiaanse) clichés en effecten van het genre houdt.

Rambo sfida la città

1975 | Misdaad, Actiefilm

Italië 1975. Misdaad van Umberto. Met o.a. Lensi, Tomas Milion, Evelyn Stewart, Joseph Cotten en Guido Alberti.

Rambo wreekt de moord op zijn vriend als lid van de Milanese priv[KA1]e-politie, lost een kidnapping op en beslecht de strijd tussen gangsterbendes, terwijl de politie machteloos toekijkt. Een vlotte actiefilm zonder originaliteit, of het zou Milians schooierachtige voorkomen als de gemotoriseerde held moeten zijn (overigens zijn vaste imago in dit genre). Het probleem is dat de feitelijke intrige binnen een uur is opgelost, zodat er nog een half uur zinloos vulsel volgt.

La Mano spietata della legge

1974 | Misdaad

Italië 1974. Misdaad van Mario Gariazzo. Met o.a. Philippe Leroy, Silvia Monti, Klaus Kinski, Fausto Tozzi en Guido Alberti.

Een Amerikaanse `mafioso` wordt in een Italiaans ziekenhuis vermoord, evenals alle mogelijke getuigen. De politie staat machteloos, totdat de commissaris toestemming krijgt om tot illegale methodes over te gaan. Daardoor ontdekt hij zowel de directe schuldigen als de top-man en medeplichtigen onder zijn eigen collega`s. Deze zoveelste mafia-film is ge[KA3]inspireerd op DIRTY HARRY met een als held voorgestelde eigenmachtig en gewelddadig optredende politieman, die de film zonder de betrekkelijkheid en de produktiewaarden van het Amerikaanse voorbeeld, een kwalijke strekking geeft (hoewel daarin door reeksen andere films alweer ver overtroffen).

Tony Arzenta è big guns

1973 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Alain Delon, Richard Conte, Carla Gravina, Umberto Orsini en Roger Hanin.

Een killer wil uit de maffia stappen en wordt daarmee een risicofactor voor zijn ex-opdrachtgevers die een bom in zijn auto plaatsen. In zijn plaats komt een gezin om. Hij weet zich op drie van de vier grote mafiosi te wreken. De laatste sluit vrede, maar alleen om hem nietsvermoedend in de val te lokken. Deze film die opportunistisch inhaakt op maffia-succes in de bioscoop is onderhoudend, maar geeft wel onevenredig uitgebreid aandacht aan martel- en aftuigpraktijken (vooral op vrouwen). Alain Delon, die de film zelf produceerde, speelt in zijn eigen traditie de eenzame en gesloten wreker. Scenario van Franco Verucci en Ugo Liberatore.

Les violons du bal

1973 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1973. Biografie van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean-Louis Trintignant, David Drach, Yves Afonso en Guido Alberti.

Een regisseur (Trintignant) slaagt er ondanks commerciële bedenkingen van zijn producent (Yak) in om een film te maken over zijn riskante maar geslaagde ontsnapping als joods jongetje (David Drach) tijdens WO II (1939-44) naar Zwitserland, dankzij en samen met zijn kranige moeder (Nat). De autobiografie, zowel qua jeugdervaringen als weerstanden die de volwassen regisseur ontmoet, maakt niet écht indruk omdat Drach met te veel vertedering kijkt naar zijn jeugdig alter ego (gespeeld door zijn eigen zoon) en de moeder (gespeeld door zijn vrouw) uitsluitend idealiseert waardoor overtuigingskracht ontbreekt. Ondanks de barre realiteit lijkt de vlucht meer een avontuurlijk sprookje. Als eis van het 'star-system' neemt Trintignant voor de camera de rol van de volwassen Drach over. Nat kreeg in Cannes de prijs als Beste Actrice. Het scenario is van regisseur Drach, die trouwens in de film ook te zien is, maar niet op de aftiteling staat vermeld.

Sans sommation

1972 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1972. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Maurice Ronet, Mario Adorf, Bruno Cremer, Anny Duperey en Marina Malfatti.

Om een ex-huurling uit te schakelen zonder officieel proces en ongewenste politieke ruchtbaarheid, neemt een lid van de politie in burger de identiteit aan van een naar Venezuela gevluchte misdadiger en laat hij zich arresteren in de hoop dat de huurling zal proberen hem te bevrijden. De film laat weinig bekende politiepraktijken zien, die naar de achtergrond verdwijnen voor vlotte avonturen en romantiek van vriendschap tussen feitelijke tegenstanders. Verontachtzaming van ideologie heeft een (onbedoelde) reactionaire strekking.

Che?

1972 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Italië 1972. Komedie van Roman Polanski. Met o.a. Sydne Rome, Marcello Mastroianni, Hugh Griffith, Romolo Valli en Roman Polanski.

Een Amerikaanse liftster ontsnapt in Italie aan een aanranding en zoekt haar toevlucht in een villa waar ze als een van de (bizarre) gasten wordt gezien. Na bedreigd en belaagd te zijn, en haar oude gastheer bij de aanblik van haar charmes van genot te hebben laten sterven, ontkomt ze aan haar huisgenoten die haar achtervolgen, door weer te gaan liften. Deze variant op ALICE IN WONDERLAND mist door de zonnige Italiaanse situering en goedmoedig acteren, de verontrustende accenten van Polanski's andere werk, waardoor de film zonder verbindende sfeer chaotisch wordt met meer of minder leuke, losse scènes. Het scenario is van Polanski en Gerard Brach. Het camerawerk is van Marcello Gatti en Giuseppe Ruzzolini.

La décade prodigieuse

1971 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1971. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Marlène Jobert, Orson Welles, Anthony Perkins, Michel Piccoli en Guido Alberti.

Een schuldgevoel over de verhouding met de jonge vrouw van zijn stiefvader brengt een jongeman in psychische crises en veroorzaakt geheugenverlies. Hij roept de steun van een vriend in die bij een bezoek aan zijn ouderlijk huis de chantage van de echtgenote niet weet op te lossen. Als de zoon weer in een depressie is gevlucht, wordt het lijk van de stiefmoeder gevonden. Chabrol gebruikte een roman van Ellery Queen als eerbetoon aan Welles die de rol speelt van de zich oppermachtig wanende manipulator van zijn medemensen. Het scenario van Paul G[KA1]egauff, Eug[KA2]ene Archer en Paul Gardner is aan de zwakke kant, maar visueel (camerawerk van Jean Rabier) fascineert de film voortdurend.

Il Delitto del diavolo

1971 | Horror, Thriller

Italië 1971. Horror van Tonino Cervi. Met o.a. Ray Lovelock, Haydée Politoff, Silvia Monti, Evelyn Stewart en Gianni Santuccio.

Jonge motorrijder heeft een auto-ongeval van oude reactionair veroorzaakt en wordt door een jong meisje meegenomen naar het kasteel, waar ze met haar twee zusters woont. Ze verleiden hem, maar hij wordt verliefd op de jongste. Als hij zich daarover uitspreekt, wordt hij door het drietal gedood en ritueel begraven. Het zijn heksen die zich met de reactionaire automobilist uit het begin hebben geassocieerd om jonge opposanten uit te roeien. Fraai gefotografeerde horrorfilm heeft suggestieve momenten en bizarre sfeer, maar de politieke uitleg aan het slot is een ridicuul alibi voor een logische verklaring.

Il Decameron

1971 | Experimenteel, Komedie, Historische film, Erotiek

Italië 1971. Experimenteel van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Patrizia Capparelli, Guido Alberti, Angela Luce, Ninetto Davoli en Franco Citti.

Acht verhalen van Giovanni Boccaccio (1313-75) krijgen van Pasolini een Napolitaanse inplaats van een Florentijnse situering, waardoor hij zelf de verbindende rol van de schilder Giotto di Bondone (1266-1337) kan spelen. De losse verteltrant houdt de verschillende episodes opzettelijk onaf, maar laat de beroeps- en amateuracteurs ongegêneerd vitaal spelen. De optelsom van de fantasierijke beelden en de scènes is echter teleurstellend weinigzeggend, of zoals Giotto/Pasolini na voltooiing van een fresco verzucht: 'Waarom zou je al die moeite doen, als de droom toch altijd mooier is?' Pasolini ontving in Berlijn een Zilveren Beer van de jury. Het scenario is van regisseur Pasolini naar de gelijknamige middeleeuwse roman van Boccaccio. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Technicolor, Mono.

Giovinezza, giovinezza

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1969. Drama van Franco Rossi. Met o.a. Alain Noury, Katia Moguy, Roberto Lande, Olimpia Carlisi en Guido Alberti.

De vriendschap tussen een groepje jongeren in het Italië van de jaren dertig lijkt aanvankelijk stand te houden ondanks de politieke geschillen: een jongen van eenvoudige komaf kiest uit hoop op maatschappelijke verbetering voor het fascisme, een jonge bourgeois komt tot steeds drastischer verzetsacties, maar kan ook door zijn vriend niet gered worden. De film probeert een brug te slaan van historisch verzet van jongeren naar protestacties in de tegenwoordige tijd. Dit resulteert in verwarrende stijlbreuken, maar de meer lyrische evocaties van de ongecompliceerde vriendschap, die door de buitenwereld wordt verziekt, zijn overtuigend. De jonge acteurs spelen spontaan, hoewel de Fransman Noury veel te elegant is voor zijn rol.

A Fine Pair

1969 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Komedie van Francesco Maselli en Fransesco Masseli. Met o.a. Rock Hudson, Claudia Cardinale, Walter Giller, Leon Askin en Ellen Corby.

De dochter van een Italiaanse politieman wordt uit reactie op haar opvoeding een dievegge, maar raakt door haar gebrek aan routine in moeilijkheden. Ze doet een beroep op een Newyorkse collega van haar vader om de gestolen juwelen bij de eigenaar terug te bezorgen, maar deze ontdekt dat ze haar leven helemaal niet wil beteren en laat zich steeds meer door haar uitbundigheid meeslepen. De regie heeft geen vat op de tegenstrijdige elementen in het scenario en Hudson weet met zijn rol als een ontdooiende dienstklopper ook geen raad. De temperamentvolle Cardinale blijft daardoor in het luchtledige hangen. Ook bekend als RUBA AL PROSSIMO TUO.

Niente rose per OSS 117

1968 | Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1968. Actiefilm van Renzo Cerrato en Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Luciana Paluzzi en Robert Hossein.

Geheim agent OSS 117 infiltreert in een internationale organisatie, gespecialiseerd in het vermoorden van staatshoofden. De agent wint hun vertrouwen en zij sturen hem naar Tunesië met de opdracht een efficiënt werkende functionaris van de Verenigde Naties op te ruimen. OSS 117 doet alsof hij de moord pleegt en roept daarmee een reeks kettingreacties op binnen de organisatie. Hierdoor raakt deze verzwakt en uiteindelijk geneutraliseerd. Op het tempo en de spanning van de film is niets aan te merken. De regie is middelmatig en John Gavin als OSS 117 komt geloofwaardig over. Een interessant detail is dat Gavin in de jaren 1980-90 tot ambassadeur van de VS in Mexico benoemd werd.

Un choix d'assassins

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Philippe Fourastié. Met o.a. Bernard Noël, Duda Cavalcanti, Mario David, Guido Alberti en Corinne Armand.

Nadat zijn vrouw bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen, vervalt een striptekenaar tot wanhoop en raakt aan de drank. Wanneer hij zo een echt menselijk wrak is geworden, is hij bereid om te doden om aan alcohol te komen. Een kleine film die met weinig middelen werd gemaakt, maar waarin de spanning vakkundig op peil wordt gehouden en die gekenmerkt wordt door zeer scherpe psychologische observaties. Noël speelt een uitstekende hoofdrol in deze film.

Spara forte, più forte...non capisco!

1966 | Komedie, Thriller

Italië 1966. Komedie van Eduardo De Filippo. Met o.a. Marcello Mastroianni, Raquel Welch, Eduardo De Filippo, Guido Alberti en Leopoldo Trieste.

Een Napolitaanse beeldhouwer kan droom en werkelijkheid niet meer scheiden. Na een ontmoeting met een rijkaard, die bang voor een moordaanslag zegt te zijn, droomt hij dat zijn gehate buren de daders zijn en geeft ze vervolgens aan bij de politie. Deze op een succesvol volksstuk geïnspireerde film van De Filippo mist verve en fantasie in de regie om deze stof aannemelijk te maken. De voor de export ingelaste rol van Welch voegt zowel decoratie toe als overbodige extra-complicaties aan het bizarre verhaal. Het aardigste is nog De Filippo's eigen rol als de met explosieven experimenterende oom van de held, die communiceert via Morse-knallen.

La fabuleuse aventure de Marco Polo

1965 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Joegoslavië​/​​Italië​/​​Egypte​/​​Tsjechië 1965. Avonturenfilm van Denys de La Patellière, Noël Howard en Raoul Lévy. Met o.a. Horst Buchholz, Anthony Quinn, Orson Welles, Omar Sharif en Bruno Cremer.

In opdracht van de paus gaat een jonge Venetiaan in de 13de eeuw naar China om een verdrag met keizer Kublai Khan tot stand te brengen. Ondanks de ambitieuze opzet, ster-bezetting en exotische decors mislukt dit dichterlijke spektakel door het verwarde scenario en de houterige regie. Financiële en praktische problemen hadden vervanging tot gevolg van Alain Delon voor de oorspronkelijke hoofdrol, en van Christian-Jaque als eerste regisseur, terwijl ook andere acteurs in de loop van drie jaar opnamen afvielen: Dorothy Dandridge, Michel Simon, France Nuyen. Aan het scenario werkten naast regisseur De la Patellière, Raoul J. Lévy, Jacques Remy en Jean-Paul Rappenau.

Le Grain de sable

1964 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Lilli Palmer, Pierre Brasseur, Laurent Terzieff, Sylva Koscina en Paul Hubschmid.

Een magnaat is uit de weg geruimd door degene die hem hoopt op te volgen. Er zijn nog twee kandidaten, zodat tussen één vrouw en twee mannen een strijd vol intriges ontstaat om de successierechten. Regisseur Kast heeft in films twee duidelijke interesses: beredeneerde strategie in de erotiek en architectuur. Beide probeert hij ook tot uitdrukking te brengen in een commerciëel opgezette misdaadfilm met een internationale bezetting. Opnamen in Portugal en een spel van aantrekken en afstoten leveren boeiende momenten op, maar de thriller gaat in langgerektheid verloren. Koscina is niet geschikt voor die rol en het bederft al haar scènes, Palmer is waar mogelijk subliem.

El Verdugo

1964 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1964. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Nino Manfredi, Emma Penella, José Isbert, José Luis Lopez Vasquez en Ángel Álvarez.

Jos[KA1]se Luis Rodriguez (Manfredi), een jonge begrafenisondernemer is getrouwd met Carmen (Penella), de dochter van de Spaanse staatsbeul Amadeo (Isbert), die na zijn pensionering zijn dienstwoning zal verliezen en daarom zijn schoonzoon overhaalt hem op te volgen als beul, met de geruststelling dat er op het laatste moment toch altijd gratie wordt verleend. Ondanks al zijn tegenstribbelingen moet de schoonzoon toch een keer het schavot bedienen. De scenario- inbreng van Rafael Azcona geeft venijnige impulsen aan het werk van de tot dan toe milde satiricus Berlanga, die in zwarte humor opmerkelijke resultaten bereikt, maar achterblijft bij Azcona`s vaste filmpartner Marco Ferreri. Door co-productie met Itali[KA3]e kon de film zich onttrekken aan Franco`s censuur. De film ging er in premi[KA2]ere (in 1963), maar kwam pas uit in Spanje op 17 februari 1964. Het scenario is van Rafael Azcona, Ennio Flaiono en regisseur Berlanga. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Wstrex Recording System.

Aimez-vous les femmes?

1964 |

Italië​/​​Frankrijk 1964. Jean Léon. Met o.a. Sophie Daumier, Guy Bedos, Edwige Feuillère, Grégoire Aslain en Gérard Séty.

Door Roman Polanski geschreven burleske over geheime sekte die jonge vrouwen culinair opdient en verorbert kreeg te brave regie, waardoor acteurs zich overmatig moeten uitsloven om het leuk te houden. Het resultaat lijkt ook meer op revue dan film.

Le mani sulla città

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Rod Steiger, Salvo Randone, Guido Alberti, Carlo Fermariello en Angelo D'Alessandro.

Een aannemer gespecialiseerd in goedkope maar ondeugdelijke woningbouw in Napels, is altijd de hand boven het hoofd gehouden door de rechtse gemeenteraad. Bij nieuwe verkiezingen dreigt een verschuiving naar het midden en dan stort een woning in elkaar. Er wordt een onderzoek ingesteld. Een boeiende pamflet-film die de vermenging van ondernemers- en politieke belangen aan de kaak stelt. Het scenario is van Enzo Provenza, Enzo Forcella en regisseur Rosi naar de roman van Raffaele La Capria. Achter de camera stond Gianni Di Venanzo.