Irma Achten: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Babs

2000 | Komedie, Romantiek, Musical, Fantasy

Nederland 2000. Komedie van Irma Achten. Met o.a. Brigitte Kaandorp, John Buijsman, Michel Van Dousselaere, Cecile Heuer en Wivineke van Groningen.

De alleenstaande moeder Babs komt onverwacht de man van haar leven tegen: Juan Carlos, een louche nachtclubeigenaar. De handlanger van Juan is daar niet zo erg blij mee; hij had zijn baas voorbestemd aan zijn zus. Ook voor zijn zus Karla is het een grote teleurstelling. Dan wordt Juan opgepakt, Babs weet niet wat ze hiervan moet denken; is Juan wel te vertrouwen?

Marie Antoinette is niet dood

1996 | Drama, Experimenteel

België​/​​Nederland 1996. Drama van Irma Achten. Met o.a. Antje de Boeck, Lucas Van den Eynde, Flip Filz en Karlijn Sileghem.

Prinses Marie-Antoinette (De Boeck) groeit op onder de dwingelandij van haar vader, de Oostenrijkse keizer. Hij is wreed, want hij schiet onder haar ogen voor de lol haar hond dood, waarop ze hem koelbloedig vermoordt. Ze houdt van Frederique von Rapenburg (Van den Eynde), maar wordt uitgehuwelijkt aan Louis XVI (Filz), de koning van Frankrijk. Von Rapenburg, waarvan men denkt dat hij bij een brand om het leven is gekomen, volgt zijn geliefde Marie-Antoinette op gepaste afstand. Zijn jaloezie wordt met de dag groter. Een vreemd gefilmd experiment: de geschiedenis van Marie-Antoinette verteld alsof het vandaag gebeurde. Wie bereid is het spel mee te spelen, zal zich ongetwijfeld amuseren, ondanks het feit dat het scenario van regisseuse Achten soms als los zand aan elkaar hangt; tegen de finale slaat het zelfs op hol. De twee Vlaamse hoofdrollen benaderen hun personages met de nodige speelsheid. Niet helemaal gelukt, wel interessant. Uitstekende fotografie van Tinus Holthuis.

Belle

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Irma Achten. Met o.a. Wivineke van Groningen, Rosa Herzberg, Nelleke Zitman, Reinout Bussemaker en Do van Stek.

De levensgeschiedenis van een wispelturige en eigenzinnige Belle van Levert (overtuigend maar soms wat te pathetisch gespeeld door van Groningen), die breekt met haar ouders rond 1900 en een leven voor zichzelf probeert op te bouwen. In de jaren 1920-1930 begint zij een lesbische relatie met de zwangere ex-huishoudster van het ouderlijk huis. Hoewel zij dweperig gedichten wil schrijven en onafhankelijk wil zijn, trouwt zij, krijgt kinderen en wordt een succesvolle bedrijfsleidster. Haar strijd tussen wens en daad loopt fataal af. Er blijft haar slechts de troost van een buitenechtelijke verhouding met een oer-Hollandse boerenzoon. Aan het slot is zij net zo'n matrone als haar moeder was. Interessant, veelbelovend debuut van filmmaakster Achten, die zelf het scenario schreef maar te veel hooi op haar vork nam. Hier en daar te kitscherig en overdreven. De zwart-wit fotografie van cameraman Nestor Sanz is erg mooi en de geluidsband maakt indringend gebruik van de muziek van Mahler.