Camelia Frieberg: productie.
Er zijn 4 films gevonden.

The Five Senses

1999 | Drama, Mysterie

Canada 1999. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Mary-Louise Parker, Philippe Volter, Gabrielle Rose, Daniel MacIvor en Nadia Litz.

Een masseuse is bedreven met haar cliënten, maar kan geen contact maken met haar dochter. Een taartenbakster maakt prachtige creaties maar proeft zelf hun mislukte smaak niet. Een oogarts merkt dat zijn gehoor achteruit gaat. Een schoonmaker is zo overtuigd van zijn reukvermogen dat hij zelfs liefde meent te kunnen ruiken. En een tiener moet op een klein meisje letten en verliest haar uit het zicht. Met de vijf zintuigen als rode draad laat scenarist-regisseur Jeremy Podeswa de levens van een aantal mensen in een gebouw in Toronto om elkaar heen draaien, verweven raken en dan hun eigen weg weer vervolgen. In elk van die levens staat juist (het verlies van) gehoor, reuk, zicht, tastzin en smaak centraal, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Podeswa maakt met zijn prima acteurs bescheiden schetsen van mensen die worstelen met hun angsten, onvermogen en vooral hun eenzaamheid.

The Sweet Hereafter

1997 | Drama

Canada 1997. Drama van Atom Egoyan. Met o.a. Ian Holm, Sarah Polley, Bruce Greenwood, Tom McCamus en Arsinée Khanjian.

Klein opgezet maar aangrijpend drama speelt zich af in een ingesneeuwd Canadees dorpje waar een ongeluk met een schoolbus heeft plaatsgevonden. Advocaat (Holm) benadert nabestaanden voor een mogelijke schadeclaim, maar tobt ook met eigen sores. Integere studie van verlies en rouw werd gebaseerd op een boek van Russell Banks (te zien als Dr. Robeson), ook auteur van het eveneens verfilmde 'Affliction'. Opmerkelijke rol van Polley als een jong meisje dat blijvend invalide is geraakt. (RdL/VPRO Gids)

Exotica

1994 | Drama, Experimenteel, Thriller

Canada 1994. Drama van Atom Egoyan. Met o.a. Bruce Greenwood, Mia Kirshner, Don McKellar, Arsinée Khanjian en Elias Koteas.

Exotica is een nachtclub, waar de jonge meisjes zich uitkleden in het bijzijn van hun klant onder het wakend oog van Eric (Koteas), de impulsieve en jaloerse discjockey. Vaste klant Francis (Greenwood) komt iedere avond speciaal voor Christina (Kirshner). Op een avond wil hij haar aanraken. Eric gooit hem eruit en hij komt de Exotica niet meer in. Via Thomas (McKellar), een andere vaste klant, komt hij weer met Christina in contact, en hij verklaart zijn belangstelling voor haar: zij was de vriendin van zijn dochter, die werd vermoord door een maniak. De mysterieuze verhoudingen tussen de personages onderling worden stukje bij beetje duidelijk, in een sfeer die doet denken aan de films van David Lynch. De film, briljant geregisseerd en met betoverende muziek, werkt als een letterlijke ontkleding van de personages, en vooral van een man die wordt opgejaagd door zijn verleden. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Paul Sarossy.

Eclipse

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Canada 1994. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Von Flores, John Gilbert, Pascale Montpetit, Manuel Aranguiz en Maria Del Mar.

De film begint met Brian (Gilbert), die midden in de veertig is en Henry (Flores), een mannelijke prostitu[KA1]e, oppikt. Na een nauwelijks bevredigende ontmoeting keert hij huiswaarts, waar hij eenmaal thuis de hulp in de huishouding Sylvie (Montpetit) pakt, omdat het woensdag is en zijn vrouw er niet is. Vervolgens zien we hoe Sylvie Engelse les geeft (ze draagt totaal iets anders, zodat je haar niet meteen herkent) en uit de kleren gaat voor haar leerling Gabriel (Aranguiz), een vluchteling uit Centraal-Amerika, die vervolgens met Sarah (Del Mar), de vrouw van de advocaat, die zijn vluchtelingenstatus behartigt, tussen de lakens glijdt; Sarah`s echtgenoot Norman (Ellwand) blijkt een voorkeur voor heren te hebben; en zo gaat het nog een tijdje door met totaal tien personen; de ontmoetingsplaatsen zijn wisselend en zo zien we o.a. nog dingen gebeuren in de studio van een kunstenaar en in het toilet van een nachtgelegenheid. Dit alles binnen een tweetal kaders: een middelbare scholier, Angelo (Ferguson) wil een video maken en de zonsverduistering vastleggen. Dat laatste zien we op de film, gedraaid in 1991 door Podeswa in Mexicaans Californi[KA3]e en moet als symbolisch beschouwd worden, omdat je er met het blote oog niet naar mag kijken en zo is het eigenlijk met de film. Er zullen kijkers zijn, die deze rolprent saai erotisch gedoe (in zwart-wit) vinden, terwijl er kijkers zijn die Podeswa beschouwen als een geesteskind van David Cronenberg en Atom Egoyan, die een nieuwe SEX, LIES AND VIDEOTAPE heeft gemaakt. Homo`s, biseksuelen en hetero`s komen aan hun trekken, maar (feministische) lesbische vrouwen komen niet voor - daarover kunnen (dus) protesten komen! Hoe het ook zij, de Canadese rolverdeling doet verschrikkelijk zijn best en het camerawerk van Miroslaw Baszak mag er zijn. Het scenario is van debuterend regisseur Podeswa. De tweede film van Podeswa THE FIVE SENSES liet vijf jaar op zich wachten en werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs op het festival van Cannes. David Cronenberg was dat jaar voorzitter van de jury. Voor liefhebbers zijn er nog THE WAY WE ARE en THE CHAIN REACTION van andere regisseurs weliswaar. Ultra Stereo.