John Gilbert: cast en montage.
Er zijn 37 films gevonden.

The Glow

2002 | Mysterie, Thriller, Horror

Verenigde Staten 2002. Mysterie van Craig R. Baxley. Met o.a. Portia de Rossi, Hal Linden, Dina Merrill, Joseph Campanella en Grace Zabriskie.

Een beetje leuke woonruimte in New York is niet te betalen. En als je dan toch een hip appartement krijgt aangeboden voor weinig geld, dan moet er iets aan de hand zijn. Matt en Jackie, net getrouwd, staan daar echter niet bij stil en kunnen nauwelijks wachten om de woning te betrekken. Als dat maar goed gaat...

The Art of Woo

2001 |

Canada 2001. Helen Lee. Met o.a. Sook-Yin Lee, Don McKellar, Siu Ta, John Gilbert en Alberta Watson.

Een beetje leuke woonruimte in New York is niet te betalen. En als je dan toch een hip appartement krijgt aangeboden voor weinig geld, dan moet er iets aan de hand zijn. Matt en Jackie, net getrouwd, staan daar echter niet bij stil en kunnen nauwelijks wachten om de woning te betrekken. Als dat maar goed gaat...

The Outer Limits: Second Thoughts

1998 | Sciencefiction, Fantasy, Actiefilm, Horror, Avonturenfilm, Familiefilm

Verenigde Staten 1998. Sciencefiction van Mario Azzopardi. Met o.a. Howie Mandel, Jennifer Rubin, John Gilbert, Terry David Mulligan en Lorena Gale.

Een beetje leuke woonruimte in New York is niet te betalen. En als je dan toch een hip appartement krijgt aangeboden voor weinig geld, dan moet er iets aan de hand zijn. Matt en Jackie, net getrouwd, staan daar echter niet bij stil en kunnen nauwelijks wachten om de woning te betrekken. Als dat maar goed gaat...

Loaded

1995 | Thriller, Drama

Nieuw-Zeeland​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Thriller van Anne Campion en Anna Campion. Met o.a. Oliver Milburn, Nick Patrick, Catherine McCormack, Thandie Newton en Matthew Eggleton.

Zeven Britse jongeren trekken zich terug in een afgelegen villa om er tijdens een weekend een horrorfilm op video te maken. Ze zijn vol enthousiasme, maar lang duurt dit niet. Onder invloed van drugs (LSD) begint een deel van hen meer en meer intieme details uit hun leven in het script te verwerken. Het draaien van de film had een gezellig samenzijn moeten zijn, maar het loopt volledig uit de hand (een dodelijk ongeluk), waarbij werkelijkheid en fantasie door elkaar lopen. In het begin is het scenario goed van opbouw, de vertelling samenhangend en zijn de spelprestaties aanvaardbaar, maar in de finale lijkt het alsof regisseuse-scenarioschrijfster Campion buiten adem is geraakt en en geen greep meer op de rolprent had. Toch een aardige poging om in de voetsporen van haar beroemde zus Jane te treden, maar daar blijft het bij. Alan Almond stond achter de camera. Ook bekend als BLOODY WEEKEND.

Friends at Last

1995 | Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 1995. Drama van John David Coles. Met o.a. Kathleen Turner, Colm Feore, Julie Khaner, Sarah Paulson en Megan Bouchard.

Het tv-filmdebuut van Kathleen Turner. Ze speelt Fanny Conlon, een vrouw die niet goed in haar vel zit. De film beslaat zestien jaar uit Fanny`s leven. Omdat je niet weet wat haar drijft, is de film een moeizame kijkervaring. Turner`s spel is heel goed, maar het compenseert onvoldoende. Kijksters krijgen enigszins genoegdoening als ze een traantje kunnen laten (borstkanker), maar net zoals Fanny, worden ze nimmer tevreden gesteld.

Burial of the Rats

1995 | Horror, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Rusland 1995. Horror van Dan Golden. Met o.a. Adrienne Barbeau, Maria Ford, Kevin Alber en Eduard Plaxin.

VV.

Eclipse

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland​/​​Canada 1994. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Von Flores, John Gilbert, Pascale Montpetit, Manuel Aranguiz en Maria Del Mar.

De film begint met Brian (Gilbert), die midden in de veertig is en Henry (Flores), een mannelijke prostitu[KA1]e, oppikt. Na een nauwelijks bevredigende ontmoeting keert hij huiswaarts, waar hij eenmaal thuis de hulp in de huishouding Sylvie (Montpetit) pakt, omdat het woensdag is en zijn vrouw er niet is. Vervolgens zien we hoe Sylvie Engelse les geeft (ze draagt totaal iets anders, zodat je haar niet meteen herkent) en uit de kleren gaat voor haar leerling Gabriel (Aranguiz), een vluchteling uit Centraal-Amerika, die vervolgens met Sarah (Del Mar), de vrouw van de advocaat, die zijn vluchtelingenstatus behartigt, tussen de lakens glijdt; Sarah`s echtgenoot Norman (Ellwand) blijkt een voorkeur voor heren te hebben; en zo gaat het nog een tijdje door met totaal tien personen; de ontmoetingsplaatsen zijn wisselend en zo zien we o.a. nog dingen gebeuren in de studio van een kunstenaar en in het toilet van een nachtgelegenheid. Dit alles binnen een tweetal kaders: een middelbare scholier, Angelo (Ferguson) wil een video maken en de zonsverduistering vastleggen. Dat laatste zien we op de film, gedraaid in 1991 door Podeswa in Mexicaans Californi[KA3]e en moet als symbolisch beschouwd worden, omdat je er met het blote oog niet naar mag kijken en zo is het eigenlijk met de film. Er zullen kijkers zijn, die deze rolprent saai erotisch gedoe (in zwart-wit) vinden, terwijl er kijkers zijn die Podeswa beschouwen als een geesteskind van David Cronenberg en Atom Egoyan, die een nieuwe SEX, LIES AND VIDEOTAPE heeft gemaakt. Homo`s, biseksuelen en hetero`s komen aan hun trekken, maar (feministische) lesbische vrouwen komen niet voor - daarover kunnen (dus) protesten komen! Hoe het ook zij, de Canadese rolverdeling doet verschrikkelijk zijn best en het camerawerk van Miroslaw Baszak mag er zijn. Het scenario is van debuterend regisseur Podeswa. De tweede film van Podeswa THE FIVE SENSES liet vijf jaar op zich wachten en werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs op het festival van Cannes. David Cronenberg was dat jaar voorzitter van de jury. Voor liefhebbers zijn er nog THE WAY WE ARE en THE CHAIN REACTION van andere regisseurs weliswaar. Ultra Stereo.

Vue d'ailleurs

1992 | Korte film

Canada 1992. Korte film van Denys Arcand. Met o.a. Rémi Girard, John Gilbert en Domini Blythe.

De film begint met Brian (Gilbert), die midden in de veertig is en Henry (Flores), een mannelijke prostitu[KA1]e, oppikt. Na een nauwelijks bevredigende ontmoeting keert hij huiswaarts, waar hij eenmaal thuis de hulp in de huishouding Sylvie (Montpetit) pakt, omdat het woensdag is en zijn vrouw er niet is. Vervolgens zien we hoe Sylvie Engelse les geeft (ze draagt totaal iets anders, zodat je haar niet meteen herkent) en uit de kleren gaat voor haar leerling Gabriel (Aranguiz), een vluchteling uit Centraal-Amerika, die vervolgens met Sarah (Del Mar), de vrouw van de advocaat, die zijn vluchtelingenstatus behartigt, tussen de lakens glijdt; Sarah`s echtgenoot Norman (Ellwand) blijkt een voorkeur voor heren te hebben; en zo gaat het nog een tijdje door met totaal tien personen; de ontmoetingsplaatsen zijn wisselend en zo zien we o.a. nog dingen gebeuren in de studio van een kunstenaar en in het toilet van een nachtgelegenheid. Dit alles binnen een tweetal kaders: een middelbare scholier, Angelo (Ferguson) wil een video maken en de zonsverduistering vastleggen. Dat laatste zien we op de film, gedraaid in 1991 door Podeswa in Mexicaans Californi[KA3]e en moet als symbolisch beschouwd worden, omdat je er met het blote oog niet naar mag kijken en zo is het eigenlijk met de film. Er zullen kijkers zijn, die deze rolprent saai erotisch gedoe (in zwart-wit) vinden, terwijl er kijkers zijn die Podeswa beschouwen als een geesteskind van David Cronenberg en Atom Egoyan, die een nieuwe SEX, LIES AND VIDEOTAPE heeft gemaakt. Homo`s, biseksuelen en hetero`s komen aan hun trekken, maar (feministische) lesbische vrouwen komen niet voor - daarover kunnen (dus) protesten komen! Hoe het ook zij, de Canadese rolverdeling doet verschrikkelijk zijn best en het camerawerk van Miroslaw Baszak mag er zijn. Het scenario is van debuterend regisseur Podeswa. De tweede film van Podeswa THE FIVE SENSES liet vijf jaar op zich wachten en werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs op het festival van Cannes. David Cronenberg was dat jaar voorzitter van de jury. Voor liefhebbers zijn er nog THE WAY WE ARE en THE CHAIN REACTION van andere regisseurs weliswaar. Ultra Stereo.

The Comrades Of Summer

1992 | Komedie, Sportfilm

Verenigde Staten 1992. Komedie van Tommy Lee Wallace. Met o.a. Joe Mantegna, Natalya Negoda, Michael Lerner, Mark Rolston en John Fleck.

Tijdens de opnamen van een commercial breekt baseball-coach Mantegna zijn enkel. Zijn baas Lerner neemt deze gelegenheid te baat om hem te ontslaan. Door zijn grote mond is hij niet erg geliefd en even lijkt het erop dat hij zijn sportcarrière kan vergeten. Maar dan verschijnt Negoda die in het nu vrije Rusland een honkbalploeg wil samenstellen die in competitie kan treden met de Amerikaanse profs. De vooruitzichten zijn alles behalve schitterend, maar toch stemt Mantegna toe om de ploeg klaar te stomen. Voorspelbare sportfilm waarin een miraculeuze trainer van een stelletje ongeregeld een topploeg maakt. Verwacht geen denderende, originele invallen, wel enkele komische momenten die de film nauwelijks verteerbaar maken voor niet-baseball- kenners. Mantegna in een zeldzaam luchtige rol is niet erg overtuigend. Scenario van Robert Rodat, in Amerika, Canada en Rusland ingeblikt door Richard Leiterman.

Face of a Stranger

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Claudia Weill. Met o.a. Tyne Daly, Gena Rowlands, Cynthia Nixon, Kevin Tighe en Rae Allen.

Als de echtgenoot van Pat Foster (Rowlands) komt te overlijden, ontdekt ze achteraf dat ze weliswaar een chique bestaan voerden, maar dat haar man torenhoge schulden heeft achtergelaten. Tegenover het appartement leeft een zwerfster (Daly) in kartonnen dozen, die zich in leven houdt door spullen uit de afvalbakken op te scharrelen.

Back Stab

1990 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1990. Misdaad van James Kaufman. Met o.a. James Brolin, Meg Foster, Dorothée Berryman, June Chadwick en Robert Morelli.

Weduwnaar Cliff Murphy is een succesvol architect die leeft voor zijn werk. Op een dag wordt de firma waar hij voor werkt overgenomen door de miljonair Arthur Chambers en staat zijn baan op de tocht. Tijdens een feestje met collega's ontmoet hij de mooie Caroline en beleeft een passionele nacht met haar. Een paar dagen later neemt zij wederom contact met hem op, nodigt hem uit voor een drankje bij haar thuis en weer eindigen de twee in bed. De volgende ochtend ontwaakt hij alleen in bed. Hij gaat op zoek naar Caroline, maar vindt in plaats van haar het lijk van zijn baas Arthur Chambers. In de verte loeien de sirenes van politiewagens en Cliff verlaat snel de plaats van het misdrijf. De verdenking valt op hem, waarmee de grootste nachtmerrie uit zijn leven begint

The Captain Hates The Sea

1934 |

1934. Lewis Milestone. Met o.a. Leon Errol, Wynne Gibson, Helen Vinson, Walter Connolly en John Gilbert.

Weduwnaar Cliff Murphy is een succesvol architect die leeft voor zijn werk. Op een dag wordt de firma waar hij voor werkt overgenomen door de miljonair Arthur Chambers en staat zijn baan op de tocht. Tijdens een feestje met collega's ontmoet hij de mooie Caroline en beleeft een passionele nacht met haar. Een paar dagen later neemt zij wederom contact met hem op, nodigt hem uit voor een drankje bij haar thuis en weer eindigen de twee in bed. De volgende ochtend ontwaakt hij alleen in bed. Hij gaat op zoek naar Caroline, maar vindt in plaats van haar het lijk van zijn baas Arthur Chambers. In de verte loeien de sirenes van politiewagens en Cliff verlaat snel de plaats van het misdrijf. De verdenking valt op hem, waarmee de grootste nachtmerrie uit zijn leven begint

Captain Hates the Sea

1934 | Komedie

Verenigde Staten 1934. Komedie van Lewis Milestone. Met o.a. Victor McLaglen, John Gilbert, Walter Connoly, Alison Skipworth en Wynne Gibson.

Uiteenlopende karakters krijgen met elkaar te maken tijdens oceaanreis. Verwarde en nauwelijks interessante film.

Queen Christina

1933 | Historische film, Romantiek, Drama, Biografie

Verenigde Staten 1933. Historische film van Rouben Mamoulian. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, Ian Keith, Lewis Stone en C. Aubrey Smith.

Wellicht Garbo's beste film, met een uitmuntende rol als 17e- eeuwse koningin van Zweden, die uit liefde voor Gilbert afstand doet van de troon. De liefdesscènes van Garbo en Gilbert zijn gedenkwaardig, evenals het beroemde slot. Een film om niet te missen. Scenario van H.M. Harwood, Salka Viertel en Margaret P. Levino. De camera werd bediend door William Daniels.

Fast Workers

1933 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Tod Browning. Met o.a. John Gilbert, Robert Armstrong, Mae Clarke, Muriel Kirkland en Vince Barnett.

Snel, kundig geregisseerd verhaal met Gilbert en Armstrong als bouwvakkers. De film bewijst dat de tragische Gilbert inderdaad een goede stem had voor geluidsfilms. De twee spelen luidruchtige, grappenmakende vrienden in de traditie van Quirt en Flagg in WHAT PRICE GLORY? (ook naar een script van Laurence Stallings). Uitstekende bijrol van Mae Clarke.

Downstairs

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Monta Bell. Met o.a. John Gilbert, Paul Lukas, Virginia Bruce, Hedda Hopper en Reginald Owen.

Krakend drama over een landloper die via het bed van de ene gegoede huishouding naar de andere hopt en daarbij zowel gebruik maakt van de vrouwen des huizes die boven wonen (upstairs) en de dienstertjes die beneden wonen (downstairs). Gilbert speelt met verve en revancheert zijn besmette reputatie als acteur van de sprekende film; uit de credits blijkt dat hij het verhaal heeft geschreven. De vrouwelijke hoofdrol werd gespeeld door Bruce, met wie hij toen in werkelijkheid getrouwd was. Karen Morley is even te zien in de slotscène en is niet op de aftiteling vermeld. Het camerawerk is van Harold Rosson. Lenore Coffee en Melville Baker werkten aan het scenario.

The Phantom Of Paris

1931 |

1931. John Robertson. Met o.a. Leila Hyams, John Gilbert, Lewis S. Stone, Jean Hersholt en Natalie Moorhead.

Krakend drama over een landloper die via het bed van de ene gegoede huishouding naar de andere hopt en daarbij zowel gebruik maakt van de vrouwen des huizes die boven wonen (upstairs) en de dienstertjes die beneden wonen (downstairs). Gilbert speelt met verve en revancheert zijn besmette reputatie als acteur van de sprekende film; uit de credits blijkt dat hij het verhaal heeft geschreven. De vrouwelijke hoofdrol werd gespeeld door Bruce, met wie hij toen in werkelijkheid getrouwd was. Karen Morley is even te zien in de slotscène en is niet op de aftiteling vermeld. Het camerawerk is van Harold Rosson. Lenore Coffee en Melville Baker werkten aan het scenario.

Phantom of Paris

1931 | Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1931. Mysterie van John S. Robertson. Met o.a. John Gilbert, Leila Hyams, Lewis Stone, Jean Hersholt en C.Aubrey Smith.

Gilbert maakt met zijn ironie nog iets van dit overigens statische melodrama als kwieke goochelaar-illusionist die beschuldigd wordt van de moord op de vader van de vrouw die hij liefheeft. Politie- detective Stone is zijn ongevoelige Nemesis. Gebaseerd op een roman van Gaston LeRoux, die ook The Phantom of the Opera schreef.

Way for a Sailor

1930 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1930. Avonturenfilm van Sam Wood. Met o.a. John Gilbert, Wallace Beery, Leila Hyams, Jim Tully en Polly Moran.

Een vroege sprekende film met zwijgende-ster Gilbert als zeeman die zijn meisje verliest als hij het ruime sop kiest. Vooral nog leuk voor filmgekken.

The Hollywood Revue of 1929

1929 | Musical

Verenigde Staten 1929. Musical van Charles Riesner. Met o.a. Conrad Nagel, Jack Benny, John Gilbert, Norma Shearer en John Crawford.

De 'sprekende' introductie van de MGM-sterren van de zwijgende film. De gastheren zijn Benny en Nagel. Beslist een curiositeit voor liefhebbers van filmgeschiedenis. Verscheidene scènes zijn zelfs in kleur. Er is ook een versie van 116m.

Hollywood Revue Of 1929

1929 |

1929. Charles Riesner. Met o.a. Bessie Love, John Gilbert, Norma Shearer, Jack Benny en Conrad Nagel.

De 'sprekende' introductie van de MGM-sterren van de zwijgende film. De gastheren zijn Benny en Nagel. Beslist een curiositeit voor liefhebbers van filmgeschiedenis. Verscheidene scènes zijn zelfs in kleur. Er is ook een versie van 116m.

The Cossacks

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van George W. Hill en Clarence Brown. Met o.a. John Gilbert, Renée Adorée, Ernest Torrence, Nils Asther en Paul Hurst.

Een prachtig drama en een geweldige love-story naar de roman van Leo Tolstoy. Lukashka (Gilbert) is een jonge kozak die zich meer voor het vrouwelijke schoon interesseert dan voor de oorlog. Zijn vader Ivan (Torrence) vindt dit verschrikkelijk en Lukashka`s geliefde Maryana (Ador[KA1]ee) eveneens, want zij zou gewoon willen dat hij net zoals alle andere kozakken was. Hoewel Lukashka zich bewijst door paardendieven te vangen, gaat zijn pad en dat van Maryana niet over rozen, voordat ze elkaar in de aremen kunnen sluiten. Het scenario van Frances Marion is heel dik aangezet, maar de hoofdrollen zijn zo klassiek dat ze een eeuw later nog steeds aantrekkelijk zijn. De kostuums en decors zijn schitterend alsmede het camerawerk van Percy Hilburn. Voor filmliefhebbers een niet te missen gelegenheid als deze zwijgende film (een der laatsten) op de tv vertoond wordt.

Four Walls

1928 | Misdaad

Verenigde Staten 1928. Misdaad van William Nigh. Met o.a. John Gilbert, Joan Crawford, Vera Gordon, Carmel Myers en Robert Emmet O'Connor.

Gangsterleider Gilbert wordt wegens moord opgesloten en verbetert zijn leven. Zijn voormalige volgeling van het eerste uur heeft de leiding en zijn vriendin (Joan) overgenomen. Dat leidt tot vele verwikkelingen, waarbij Joan met de film wegloopt onder de neus van Gilbert vandaan.

A Woman of Affairs

1928 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, Lewis Stone, John Mack Brown en Hobart Bosworth.

Goedgemaakt en onderhoudend verhaal uit de nadagen van de zwijgende films waarin Garbo als roekeloos meisje uit de betere kringen de zware taak op zich neemt de diefstallen van haar overleden man goed te maken. Prima spelers. Het verhaal werd bewerkt door Bess Meredyth tot scenario bewerkt naar Michael Arlen's boek The Green Hat. Camerawerk van William Daniels. In 1983 is de film gerestaureerd, en er is muziek bij gecomponeerd door Carl Davies.

Twelve Miles Out

1927 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1927. Avonturenfilm van Jack Conway. Met o.a. John Gilbert, Joan Crawford, Ernest Torrence, Betty Compson en Bert Roach.

Een amusante, opwindende film over motorstuntrijders en hun strijd om een mooi meisje. Jerry (Gilbert) is altijd de winnaar en McCue de verliezer.

The Show

1927 | Drama, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten 1927. Drama van Tod Browning. Met o.a. John Gilbert, Renée Adorée, Lionel Barrymore, Edward Connelly en Gertrude Short.

Cock Robin (Gilbert) staat met een rariteitenkabinet op de kermis en lokt heel talentvol als Blanus (`Van binnen moet je kijken`) het publiek naar binnen. Zo handig als hij het volk in de tent weet te krijgen, zo onhandig is hij om vrouwen voor zich te winnen. Salome (Ador[KA1]ee), het mooiste meisje van de kermis, is hopeloos verliefd op hem, maar hun baas (Barrymore), bijgenaamd The Greek, beschouwt haar als zijn eigendom. Een boerentrien (Short), wiens vader werd vermoord door The Greek, vertrouwt Cock Robin al haar geld toe, maar als Salome op de proppen komt, denkt ze dat Cock Robin er met haar centjes vandoor wil gaan. Ze klaagt hem aan wegens roofmoord. Hoewel de film alle ingrediënten bevat voor een supersentimentele draak, wist Browning door zijn strakke regie er een spannende, beklijvende thriller van te maken. Barrymore is uitstekend als de vervanging voor Browning's fetisj-acteur Lon Chaney. Het scenario van Waldemar Young is gebaseerd op de roman The Day of Souls van Charles Tenny Jackson. De tussentitels zijn van Joe Farnham. Het camerawerk is van John Arnold en doet heel expressionistisch aan.

Man, Woman and Sin

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Monta Bell. Met o.a. John Gilbert en Jeanne Eagles.

Een opmerkelijk klein drama dat de geweldige talenten van toneellegende Eagles aantoont. Gilbert is de krantenman die met haar te maken krijgt. Loopt uit op een regelrecht melodrama, maar het blijft sfeervol en levendig.

Love

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, George Fawcett, Emily Fitzroy en Brandon Hirst.

Een zwijgende versie van ANNA KARENINA in een modern decor als de getrouwde Garbo verliefd wordt op de zwierige militaire wacht Gilbert, een affaire die vanaf het begin gedoemd is te mislukken. Een zwakke film voor het befaamde liefdespaar van het witte doek. Gilbert fronst op allerlei manieren zijn wenkbrauwen; hij is op zijn slechtst. Veel beter toen hij opnieuw werd gemaakt als ANNA KARENINA. Bovendien was aan deze versie een gelukkig einde geplakt, dat weinig te maken had met het verhaal, maar in 1927 het publiek wel behaagde.

Flesh and the Devil

1927 | Romantiek

Verenigde Staten 1927. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, Lars Hanson, Barbara Kent en William Orlamond.

Garbo op haar verleidelijkst als verlokster Felicitas, die tussen twee oude vrienden, Leo (Gilbert) en Ulrich (Hanson) onrust zaait. Pulserend romantisch, schitterend gefilmd en misschien wel de beste liefdesstrijd tussen Garbo en Gilbert. En dan die verrassende ontknopingen aan het eind. Het scenario is van Benjamin Glazer naar een roman van Hermann Sudermann. Het camerawerk is van William Daniels. In 1982 gerestaureerd door Photoplay Productions en MGM, de muziek is erbij gemaakt door Carl Davis.

The Flesh and the Devil

1926 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1926. Zwijgende film van Clarence Brown. Met o.a. Barbara Kent, Lars Hanson, John Gilbert en Greta Garbo.

Garbo op haar verleidelijkst als verlokster Felicitas, die tussen twee oude vrienden, Leo (Gilbert) en Ulrich (Hanson) onrust zaait. Pulserend romantisch, schitterend gefilmd en misschien wel de beste liefdesstrijd tussen Garbo en Gilbert. En dan die verrassende ontknopingen aan het eind. Het scenario is van Benjamin Glazer naar een roman van Hermann Sudermann. Het camerawerk is van William Daniels. In 1982 gerestaureerd door Photoplay Productions en MGM, de muziek is erbij gemaakt door Carl Davis.

The Merry Widow

1925 | Drama

Verenigde Staten 1925. Drama van Erich von Stroheim. Met o.a. John Gilbert, Mae Murray, Tully Marshall, Roy d'Arcy en Josephine Cromwell.

De film is gebaseerd op de operette van Franz Lehar, maar wijkt daar nogal vanaf. De prins moet om het geld trouwen met een rijke onderdane, want de koninklijke familie loopt op haar laatste financiële benen. Ook deze film werd behoorlijk gesnoeid door de studio, maar er blijft genoeg over om te zien hoe briljant Von Stroheim te werk is gegaan. Hij schreef ook het scenario samen met Benjamin Glazer. Camerawerk van Ben Reynolds, William Daniels en Oliver Marsh. Er is een gerestaureerde versie met een nieuwe muzikale bewerking, samengesteld uit archiefmateriaal.

The Big Parade

1925 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Oorlogsfilm van King Vidor. Met o.a. John Gilbert, Hobart Bosworth, Claire McDowell, Claire Adams en Karl Dane.

Een van de beste films over WO I ooit vervaardigd; goed geschoren Jim Apperson (Gilbert) is de prachtige held, M[KA1]elisande (Adorée) een onvergetelijke heldin. Gevuld met memorabele scènes en enige van de meest hartverscheurende veldslagscènes ooit gedaan. Een juweel. Scenario van Harry Behn naar een verhaal van Lawrence Stallings. Camerawerk van John Arnold.

He Who Gets Slapped

1924 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Drama van Victor Sjöström. Met o.a. Norma Shearer, John Gilbert, Tully Marshall, Marc McDermott en Ford Sterling.

Een briljante geleerde probeert een persoonlijke tragedie te verbergen onder het masker van een circusclown die verliefd wordt op een mooie paardrijdster (Shearer). Een beroemd verhaal wordt een paljastypefilm voor Chaney. Het scenario is van Carey Wilson en Sjöström naar het toneelstuk He, The One Who Gets Slapped van Leonid Andreïev. Het camerawerk is van Milton Moore. Later van muziek voorzien door Jürgen Lamke.

Cameo Kirby

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. John Gilbert, Gertrude Olmstead, Alan Hale, Eric Mayne en William E. Lawrence.

Drama van Ford, geschreven door Robert Lee, die het stuk bewerkte van Booth Tarkington en Harry Leon Wilson over gokker Gilbert, die betrokken raakt bij een gokpartij tussen de snoodaard Hale en Mayne. De laatste verliest alles aan Hale en pleegt zelfmoord. Gilbert wordt door Hale neergeschoten, maar in een duel slaat hij terug. George Schneiderman was de cameraman. Het drama werd zeven jaar later opnieuw verfilmd. Maynard en Arthur hadden zojuist in een korte 20m durende western samen gespeeld: SOMEBODY LIED, onder regie van Stephen Roberts en Bryan Foy, over een cowboy die meer bla-bla doet dan te handelen.

The Love Gambler

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Joseph Franz. Met o.a. John Gilbert, Carmel Myers, Bruce Gordon, Cap Anderson en William Lawrence.

Gilbert was voorbestemd een romantisch idool te worden en na Rudolph Valentino werd hij in de jaren twintig op dat gebied de allergrootste. In deze western met humor weet hij wildebras Myers te temmen zoals in De Getemde Feeks. Een beetje sentiment komt als hij snel trouwt met een stervende vrouw om zo haar kind een naam te geven. De vrouw gaat echter niet dood maar herstelt, beseft de ellende voor Gilbert en pleegt zelfmoord. Jules Furtman bewerkte het verhaal van Lillian Benett-Thompson en George Hubbard. Harts befaamde cameraman Joe August was eveneens van de partij.

The Apostle of Vengeance

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Nona Thomas, Joseph J. Dowling, Fanny Midgley en John Gilbert.

De vader van een dominee (Hart) wordt vermoord. Hij keert terug naar huis. Zijn familie ligt al lange tijd overhoop met een andere. Maar hij weigert gewapend tegen de andere partij op te treden, hetgeen hem de minachting van zijn familie oplevert. Hij redt op een dag de dochter van de tegenpartij maar korte tijd daarna wordt zijn eigen zusje door een lid van die tegenpartij het water ingesmeten. Als Hart de kreten niet had gehoord zou ze jammerlijk zijn verdronken. Dan grijpt hij naar de revolvers. Joe August deed het goede camerawerk en regietechnisch had Hart hulp gekregen van Cliff Smith, die als assistent-regisseur optrad.

Hell's Hinges

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van William S. Hart en Charles Swickard. Met o.a. William S. Hart, Clara Williams, Jack Standing, Louise Glaum en Alfred Hollingsworth.

Deze klassieke western heeft een psychologische ondergrond. C. Gardner Sullivan schreef het boeiende scenario over dominee Standing, een zwakkeling die naar een westernstadje komt in de hoop daar iets nuttigs te kunnen doen. Hij wordt overal tegengewerkt. De climax is perfect, alles gaat in rook op en Hart houdt grote opruiming onder het tuig. Cameraman Joe August deed fantastisch werk en de film werd voor Hart de absolute doorbraak: hij was de leidende westernster geworden. Hij zou een legende worden in alle landen waar zijn films vertoond werden. Deze film was het debuut van Gilbert.