Rossana Podestà: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Ercole

1983 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten​/​​Italië 1983. Avonturenfilm van Luigi (Lewis) Cozzi (Coates). Met o.a. Lou Ferrigno, Mirelle d' Angelo, Sybil Danning, Ingrid Anderson en Rossana Podestà.

Zeus ziet vanaf de maan toe hoe Hercules een prinses van wrede ontvoerders tracht te redden en daartoe een variëteit aan mechanische monsters weet te verslaan. De nieuwe Hercules- film is als comic-strip met SF-elementen geconcipieerd en biedt behalve de speciale effecten weinig spectaculairs. Het talent van de superheld om verslagen tegenstanders de ruimte in te slingeren levert komische resultaten op in de film die vooral het aanzien heeft van een videospel. De actrices zijn fraaier geproportioneerd dan HULK Ferrigno, hoewel dat een kwestie van smaak is. Cozzi regisseurde als Lewis Coates.

Pane, burro e marmellata

1977 | Komedie

Italië 1977. Komedie van Giorgio Capitani. Met o.a. Enrico Montesano, Rossana Podestà, Claudine Auger, Rita Tushingham en Adolfo Celi.

Een drietal vrouwen dat in hun mannen teleurgesteld is, gaat samenwonen. De buurman raakt door het vertrek van zijn vrouw in een depressie en wekt hun moedergevoel, hoewel ze vervolgens ieder voor zich proberen hem te verleiden boven zijn ingebeelde impotentie uit. Na de ontdekking van het drievoudig bedrog krijgt hij opnieuw de bons. De ietwat feministische boulevard-komedie van Françoise Dorin Les bonhommes kreeg in een filmbewerking alle aandacht voor de mannenrol, van de Italiaanse sterkomiek Montesano, maar bleef toch doorzichtig door de theateroorsprong. Komt het door de taalbarrière van de multinationale rolbezetting dat de spelers ieder voor zich maar raak lijken te doen?

Il gatto mammone

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Nando Cicero. Met o.a. Lando Buzzanca, Rossana Podestà en Gloria Guida.

Lollo Mascialucia (Buzzanca), een fabrieksbaasje uit Sicilië, is ervan overtuigd dat zijn mooie vrouw onvruchtbaar is. Hij kan haar maar niet bezwangeren, hoe vaak hij het ook probeert. Dus ruilt hij haar in voor een ander. Dan blijkt dat hij zelf steriel is. Deze ondermaatse komedie wordt gered door Buzzanca, die er met zijn komisch talent nog wat leven in blaast, en door de beeldschone Podestà en Guida.

Paolo il caldo

1973 | Komedie, Erotiek

Italië 1973. Komedie van Marco Vicario. Met o.a. Giancarlo Giannini, Rossana Podestà, Gastone Moschin, Adriana Asti en Vittorio Caprioli.

Een Siciliaanse baron blijkt als kind al de hitsige aard van zijn voorvaderen te hebben geërfd en maakt als volwassene een reeks van veroveringen, zonder onderscheid in rang en stand en laat fascisme, oorlog en bevrijding als onbelangrijke incidenten aan zich voorbij gaan. Als bejaarde is zijn geest nog steeds willig, maar het vlees wordt zwak en het huwelijk met een jonge apothekersdochter biedt geen soelaas, omdat ze frigide is. De film heeft minder aandacht voor de seksscènes dan de uitsluitende interesse van de hoofdpersoon doet verwachten en legt vooral het accent op familie-, gezins- en politieke conflicten, maar haalt daarmee zoveel zó kluchtig overhoop, dat het uiteindelijke resultaat oppervlakkig en vermoeiend platvloers wordt.

L' Uccello migratore

1973 | Komedie

Italië 1973. Komedie van Steno. Met o.a. Lando Buzzanca, Rossana Podestà, Dominique Thorent, Gianrico Tedeschi en Paolo Cardoni.

Een Siciliaanse geschiedenisleraar krijgt een aanstelling op een school in Rome, waar zijn voorganger wegens anarchistische theorieën ontslagen is. leerlingen ondernemen in naam van het maoïsme allerlei sabotage-acties, totdat ze de nieuwe leraar - als deze erotische conflicten, waarin hij niets vermoedend is verzeild, voor het oog van de klas uitvecht - als revolutionair leider gaan zien. Deze meer sarcastische dan satirische film toont de nationale komiek Buzzanca weer als een hitsige Siciliaan, in conflict met de emancipatie elders. Politiek en onderwijs zijn niet meer dan wat andersoortig decor.

Homo eroticus

1972 | Komedie, Erotiek

Italië 1972. Komedie van Marco Vicario. Met o.a. Lando Buzzanca, Rossana Podestà, Bernard Blier, Sylva Koscina en Adriana Asti.

Een medisch onderzoek wijst uit dat een Siciliaanse huisknecht in Bergamo een derde testikel heeft en dus seksueel superpotent moet zijn. Deze reputatie dringt ook door tot de rijke dames; hij maakt een maatschappelijke bliksemcarri[KA2]ere, tot hij zijn potentie verliest en ware liefde en geluk vindt. Deze nieuwe variant op formule-komedies rond Buzzanca als onnozele maar hitsige Siciliaan wisselt de voor de hand liggende grappen af met geslaagdere en maakt van alle actrices karikaturale nymfomanen behalve van Podest[KA2]a (vrouw van de regisseur), die gespaard blijft voor het happy end. Ook bekend als MAN OF THE YEAR.

Il prete sposato

1970 |

Frankrijk​/​​Italië 1970. Marco Vicario. Met o.a. Lando Buzzanca, Rossana Podestà, Salvo Randone, Magali Noël en Enrico Maria Salerno.

Een Siciliaanse pastoor wordt overgeplaatst naar Rome, waar de losse zeden in zijn parochie hem in grote verwarring brengen. Een goedhartige call-girl die wekelijks komt biechten doet zijn celibaat wankelen, omdat een huwelijk tenslotte haar redding zou betekenen. Het aangezette komische spel van Buzzanca in zijn confrontaties met de frivole kerkgemeente maakt van de film een standaardklucht, waarbij de kritische portretten van de religieuze hiërarchie nauwelijks iets kunnen bijdragen aan een zinnige satire. Podestà brengt enige warmte en gevoeligheid als de call-girl die zich wegcijfert om de priesterroeping niet in gevaar te brengen.

Sette uomini d'oro

1966 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Mario Vicario en Marco Vicario. Met o.a. Rossana Podestà, Philippe Leroy, Gastone Moschin, Gabriele Tinti en Maurice Poli.

Als gemeente-arbeiders vermomde bankrovers dringen via riolen de kluis van een Zwitserse bank binnen en stelen de goudvoorraad. Het brein van de bende heeft plannen om de buit voor zichzelf te houden, maar de anderen weten de vrachtwagen met goud te pakken vóór hem. Dit op zichzelf doorsnee-inbraakverhaal kreeg naar vorm en spel een verrassende humoristische aanpak. De rol van Podestà - de vrouw van de regisseur - is louter decoratie, maar de ontwerper van haar kostuums moet hebben geijld.

Il grande colpo dei sette uomini d'oro

1966 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1966. Komedie van Marco Vicario. Met o.a. Rossana Podestà, Enrico Maria Salerno, Philippe Leroy, Manuel Zarzo en Gastone Moschin.

In dit vervolg op SETTE UOMINI D'ORO slaagt de bende erin om 70.000 ton goud tijdens een transport bij klaarlichte dag en onder de ogen van de militaire bewaking te roven, waarbij hun technische vernuft wordt geëvenaard door de vermommingskunsten van de leidster van de bende. De film mist het verrassingseffect van het eerste deel, hoewel de avonturen ditmaal spectaculairder zijn en met meer raffinement uitgewerkt door de regisseur. Camerawerk van Ennio Guardieri.

La Vergine di Norimberga

1963 | Horror

Italië​/​​Frankrijk 1963. Horror van Antonio Margheriti. Met o.a. Christopher Lee, Rossana Podestà, Lucile Saint-Simon, Anny delli Uberti en Jim Dolen.

Een pasgetrouwd echtpaar neemt hun intrek in een geërfd Duits kasteel dat zowel een beeld van een vroegere beul als oude martelwerktuigen bevat. De angsten van de vrouw worden eerst voor nachtmerries aangezien, maar er blijkt inderdaad een gevaarlijke maniak in het kasteel te huizen die de vermomming van de beul aanneemt. Deze verzameling van genreclichés - met een gillende heldin in een wit nachthemd door eindeloze gangen - is doorzichtig, maar mist af en toe haar werking niet.

Sodom and Gomorrah

1962 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Stewart Granger, Pier Angeli, Stanley Baker, Rossana Podestà en Anouk Aimée.

Het koninkrijk Sodom wordt bedreigd door de barbaarse Elamieten, aangevoerd door de afgunstige broer van de vorstin. De Hebreeër Lot weet met een list de aanval te keren, maar belandt om zijn toorn over alle losbandigheid die hij ziet, desondanks in de kerkers. God laat de zondige stad ten onder gaan, waarbij alleen Lot en zijn dochters overleven. Deze spectaculaire film heeft een zwak scenario, dat de legendarische zonden alleen op slinkse wijze suggereert, hoewel Aimée als lesbische vorstin en Baker als de jaloerse en incestueuze broer met dubbelzinnige ironie acteren. Veel scènes worden verknoeid door het houtenklazerige spel van de overige rollen, zodat alleen de geslaagde speciale effecten en massa-taferelen overblijven

La freccia d'oro

1962 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy, Animatie, Actiefilm

Italië 1962. Familiefilm van Antonio Margheriti. Met o.a. Tab Hunter, Rossana Podestà, Umberto Melnati, Renato Baldini en Dominique Boschero.

Een jonge prins uit Damascus wordt van een wrede despoot gered en opgevoed door woestijnrovers. Als de kroonprinses moet worden uitgehuwelijkt, meldt hij zich ook als gegadigde en weet zijn rivalen uit te schakelen dankzij de kunsten van een bevriende tovenaar die hem drie beschermgeesten meegeeft. Wie de blonde pin-up acteur Hunter als Oosterse prins weet te accepteren, kan kinderlijk genoegen beleven aan deze variant op THE THIEF OF BAGDAD vol vernuftig bedachte, maar niet steeds overtuigend uitgevoerde speciale effecten. Het scenario is van Bruno Vailati, Augusto Frassineti, Filippo Sanjust, Giorgio Prosperi, en Giorgio Arlorio. Het camerawerk is van Gabor Pogany.

La schiava di Roma

1961 | Actiefilm, Avonturenfilm, Historische film

Italië 1961. Actiefilm van Sergio Grieco en Franco Prosperi. Met o.a. Rossana Podestà, Guy Madison, Mario Petri, Giacomo Rossi Stuart en Ignazio Leone.

De Romeinse tribuun Caius Valerius wordt door de opstandige Galli[KA3]ers verslagen. Julius Caesar stuurt zijn zoon Marcus (Madison) met honderd soldaten om de opmars van 3.000 Galli[KA3]ers te stuiten totdat hij een leger bijeen heeft. De leider der Galli[KA3]ers, Lysircus (Petri) wil doorstoten, maar stamhoofd Marfus sluit liever vrede met de Romeinen. Bij een schermutseling met de Romeinen wordt de dochter van Marfus, Antea (Podestà), gevangen genomen en tot slavin gemaakt. Lysircus doet tegenover Marfus alsof hij ook vrede wil sluiten met de Romeinen, maar hij doodt hem voor de ogen van Antea. Marcus, die bij het gevecht gewond was geraakt, wordt door Antea verzorgd, die hem weer snel op de been heeft met haar kennis van geneeskrachtige kruiden. Tussen hen ontluikt een romance, maar dan is er altijd nog die onbetrouwbare Lysircus, die haar aan zich wil onderwerpen. Typische spektakelfilm, historisch nauwelijks betrouwbaar, met de nodige actie en een hele mooie Podestà. Voor genreliefhebbers een feest. Het scenario is van regisseur Prosperi, Silvano Reina en Marco Vicario. Het camerawerk is van Vincenzo Seratrice.

La furia dei barbari

1960 | Avonturenfilm

Italië 1960. Avonturenfilm van Guido Malatesta. Met o.a. Edmund Purdom, Rossana Podestà, Frank Leroy en Piero Lulli.

Deze film speelt in 568 v.Chr. De genadeloze leider van de stam Ruter verkracht en vermoordt de vrouw van Toryok (Purdom), hoofdman van de stam die in het dorp Nyssia woont. Na een aantal bloedige gevechten neemt Toryok wraak. Hij doodt de leider van het Ruter-volk en diens doortrapte vrouw.

La Bigorne, caporal de France

1957 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1957. Avonturenfilm van Robert Darène. Met o.a. François Périer, Rossana Podestà, Henri Logan, Robert Hirsch en Jean Lefebvre.

Een franse korporaal zonder zee-ervaring krijgt het bevel over een schip dat jacht moet maken op een piraat aan de kust van Madagascar. In plaats daarvan neemt de piraat hem gevangen, maar hij weet te ontsnappen. Périer heeft vele kwaliteiten, maar atletische souplesse is daar niet bij. Hij probeert zich te redden met een ironische knipoog, evenals zijn voor dit soort film net zo ongeschikte medespelers en regisseur. Scenario biedt hun onvoldoende humoristische kansen, zodat het resultaat een opgewekte maar slome film is.

Le Ragazze di San Frediano

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Valerio Zurlini. Met o.a. Antonio Cifariello, Corinne Calvet, Rossana Podestà, Giovanna Ralli en Marcella Mariani.

Een aantrekkelijke jongeman vergroot zijn succes bij de meisjes in zijn buurt door een beroep als autocoureur te verzinnen. Als hij met zijn nieuwste verovering tegen de klippen op zijn leugen wil waarmaken met een zogenaamde internationale carrière, brengt zijn broer hem tijdig realiteitsbesef bij. Aandacht voor milieu- en karaktertypering tilt Zurlini's debuut boven de gemiddelde romantische komedie uit, al vervalt hij ook in onnodige herhalingen.

Ulisse

1954 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1954. Avonturenfilm van Mario Camerini en Mario Bava. Met o.a. Kirk Douglas, Silvana Mangano, Anthony Quinn, Rossana Podestà en Jacques Dumesnil.

Oorspronkelijk in 3D gedraaide Homerus-adaptatie in Technicolor is een van de eerste fors gebudgetteerde Italiaanse peplums (zwaard-en-sandalenfilms) in de jaren vijftig. Ulisse vertelt, grotendeels in flashback en met panache, over de wederwaardigheden van Ithaka's koning Odysseus, nadat hij met een list de stad Troje heeft ingenomen. Fantastische creaturen (zoals de Cycloop) en spektakel op het niveau van de kleurrijke Vittorio Cottafavi-peplums. Niet op de titelrol vermeld staat co-regisseur Mario Bava (1914-1980), zelf meester-cameraman, speciale-effectentovenaar en maker van barokke horrorfilms. Mangano speelt zowel Odysseus' echtgenote Penelope als zijn verleidster Circe.

La Voce del silenzio

1952 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Bruno Paolinelli en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Marais, Daniel Gélin, Cosetta Greco, Frank Villard en Aldo Fabrizi.

In een rusthuis midden in Rome komen mannen tijdens een korte retraite antwoord zoeken op gewetensvragen: een schrijver van misdaadromans heeft indirect de dood van een kind veroorzaakt, een verzetsstrijder heeft niet alleen Duitse tanks maar ook onschuldige voorbijgangers in de lucht laten vliegen, de vrouw van een krijgsgevangene is met een ander getrouwd omdat ze hem dood waande. De priester die hen niet weet te troosten komt in een geloofscrisis. Ondanks flashbacks steunt de film voornamelijk op de erg hoogdravende dialoog en wordt daardoor loodzwaar.

Fanciulle di lusso

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Pietro Musetta. Met o.a. Jacques Sernas, Susan Stephen, Anna-Maria Ferrero, Marina Vlady en Rossana Podestà.

Een arme studente komt met een beurs op een luxe Zwitserse kostschool, waar de vriendschap met een rijk meisje haar helpt om door het verwende en vijandige milieu geaccepteerd te worden, hetgeen ook voor beiden tot amoureuze belevenissen leidt. Ten slotte wordt het duidelijk dat het instituut allesbehalve pedagogisch functioneert. De gangbare internaatsintriges wisselen komedie, melodrama en vage pikanterieën nogal willekeurig af, maar het is aardig om pas later bekend geworden actrices aan het begin van hun loopbaan te zien in overigens erg zwart-wit voorgestelde personages.

Guardie e ladri

1951 | Komedie, Drama

Italië 1951. Komedie van Mario Monicelli en Steno. Met o.a. Totò, Steno, Aldo Fabrizi, Ove Ninchi en Pina Piovani.

Kleine oplichter Ferdinando Esposito (Tot[KA2]o) wordt gearresteerd maar weet te ontsnappen, waardoor politieman Bottoni (Fabrizi) met ontslag wordt bedreigd. In burger weet deze het gezin van de dief binnen te dringen. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de beide mannen en hun families. De agent ziet van arrestatie af, maar de dief geeft zich omwille van zijn vriend zelf aan. Deze vroege voorloper van de commedia all'Italiana plaatst satirische kanttekeningen bij de toenmalige rooskleurigheid van het neorealisme en laat door middel van alle grappen Totò en Fabrizi genuanceerde rollen spelen als vertegenwoordigers van de arbeiders- en middenklasse, die ontdekken dat hun overeenkomsten groter zijn dan hun verschillen. Bekroond op Festival met de prijs voor het Beste Scenario van Piero Tellini en Steno. De dialogen zijn van Vitaliano Brancati, Aldo Fabrizi, Ennio Flaiano, Mario Monicelli en Ruggero Maccari. Het camerawerk is van Mario Bava. Mono.

Domani è un altro giorno

1951 | Drama

Italië 1951. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Pier Angeli, Aldo Silvani, Laura Gore, Anna-Maria Ferrero en Rossana Podestà.

Een jonge getrouwde vrouw wordt van een zelfmoordpoging weerhouden door een arts die haar met een aantal suïcide-gevallen uit zijn praktijk confronteert: een prostituée, een eenzame oude vrouw en een ongehuwde moeder. Ze ziet daarna van haar voornemen af en keert terug naar haar echtgenoot. Dit episodisch opgebouwd pleidooi voor levensmoed is nogal naïef optimistisch, maar het geeft onbedoeld wel een weinig rooskleurig beeld van de positie van de Italiaanse vrouw rond 1950.