Gordon Hollingshead: productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Star in The Night

1945 | Western, Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1945. Western van Don Siegel. Met o.a. J.Carrol Naish, Donald Woods, Rosina Galli, Dick Erdman en Lynn Baggett.

Drie zware jongens rijden door de prairie met handen vol geschenken. Waarvoor of voor wie ze deze gekocht hebben weten ze zelf niet. Eensklaps zien ze in de verte een ster schitteren. Ze gaan die richting uit. De ster is een nieuwe aanwinst van `Nick`s Auto Center`. Nick (Naish) is een norse kerel die weinig boodschap heeft aan naastenliefde of de kerstboodschap. Veel vriendschap ontvangt hij al evenmin van zijn ontevreden klanten. Hij weigert dan ook een zwerver die bij hem aanklopt eten te geven. Dan komt er een jong koppeltje binnen, waarvan het meisje hoogzwanger is. Er is echter geen kamer meer vrij en mijlen in het rond is er geen ander hotel te vinden. Nicks vrouw biedt hen plaats aan in de schuur. Een western-versie van het kerstverhaal in de rauw-realistische stijl gebracht die het kenmerk zou worden van de latere Siegel. De personages zijn levensecht en je aanvaardt zelfs alle toevalligheden die het bekende verhaal kenschetsen. De acteurs zijn stuk voor stuk te genieten. Saul Elkins baseerde het scenario op een verhaal van Robert Finch. Sfeervolle zwart-wit fotografie van L.Robert Burks. In 1945 bekroond met de Oscar voor de beste korte film.

Roaring Guns

1944 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1944. Historische film van Jean Negulesco. Met o.a. Robert Shayne, Virginia Patton, Stephen Richards, Charles Arnt en Norman Willis.

De goldrush naar Californi[KA3]e van 1849 opende de weg naar het westen van de V.S. In 1865 volgden de pionniers en een nieuwe staat werd geboren. In 1877 werden hydraulische pompen ingezet in de zoektocht naar goud. De bevolking morde. Met de machines werd de grond verknoeid, oogsten mislukten, huizen stortten in en mensen lieten het leven onder het puin. De directeur van de Golden Moon Mine, Jared Whitney (Shayne), wil iets ondernemen om de last op de bevolking te verminderen, maar zijn bazen zijn enkel geïnteresseerd in winst. Jared wordt ontslagen, een opstand is onvermijdelijk. Een boeiend beeld van de strijd van een boerenbevolking tegen een machtige organisatie. Het wordt allemaal erg idealistisch voorgesteld, maar Negulesco, bij de aanvang van zijn rijke carrière, weet er toch wel spanning in te brengen, ondanks het pamfletachtige scenario van Ed Earl Repp, naar een verhaal van Clements Ripley. Art Baker spreekt de commentaar. Fotografie is van Carl Guthrie.

Oklahoma Outlaws

1943 | Western, Drama

Verenigde Staten 1943. Western van B. Reaves Eason. Met o.a. Robert Shayne, Juanita Stark, Warner Anderson, Erville Alderson en Addison Richards.

In 1893 wordt het grondgebied van Oklahoma vrijgegeven voor blanke bezetting door President Cleveland. In september mogen de pioniers gratis een stuk land in Cherokee Strip registreren. Duizenden hoopvolle gezinnen staan aan de startlijn op het ogenblik dat de stormloop begint. John Kincaid (Shayne) en zijn zoon Ned (Anderson) hebben reeds een plaats voor ogen waar ze een stad kunnen bouwen. Op het ogenblik dat ze dit gebied willen afbakenen blijkt outlaw McCord (Alderson) en zijn bende hen, op bedrieglijke wijze, voor te zijn. Kincaid kan niets anders dan een compromis sluiten met de moordenaar. Deze wil een saloon en een casino uitbaten, maar zo komt ook de misdaad in het nieuwe stadje, dat Tulsa genoemd wordt. Een stukje geromantiseerde Amerikaanse geschiedenis, gebracht op de semi-documentaire wijze waarin producer Gordon Hollingshead een hele reeks korte films verwezenlijkte. Acteren wordt er nauwelijks gedaan en de commentaar, onpersoonlijk ingesproken door William Haworth, gaat op de zenuwen werken. Ed Earl Repp schreef het scenario en Carl Guthrie stond achter de camera.

March on America!

1942 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Drama van Richard Whorf.

In 1620 arriveerden de eerste pioniers in de nieuwe wereld. Ze stonden voor de haast onmogelijke taak om een nieuw continent op te bouwen. Zo gauw zij de eerste basis gelegd hadden volgden andere migranten vanuit de hele wereld. De indianen leerden met het nieuwe volk samen te leven. Vanaf het begin van het ontstaan van Amerika moesten de nieuwe bewoners strijd leveren, de strijd voor de persvrijheid, voor de onafhankelijkheid, voor het uitbreiden van het territorium, tegen de Spanjaarden in het Zuiden en de Britten in het Noorden, de burgeroorlog, WO I. Steeds weer kwam Amerika als overwinnaar, nog groter uit de strijd. Een haast infantiele propagandafilm, gedraaid kort na de aanval op Pearl Harbour (7 december 1941). De hero[KA3]iek stroomt van het scherm en Amerika wordt schaamteloos voorgesteld als d[KA1]e bewaker van de wereldvrede. Het kan allemaal misschien wel waar zijn, maar zestig jaar na productie komt de film (die voor een groot deel bestaat uit stock-shots voor goedkope B-westerns) eerder lachwekkend over. Het scenario werd geschreven door Owen Crump. Regisseur Whorf spreekt de enthousiaste commentaar. Achter de camera nam Charles P. Boyle plaats.

Teddy, The Rough Rider

1940 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1940. Drama van Ray Enright. Met o.a. Sidney Blackmer, Pierre Watkin, Theodore Von Eltz en Arthur Loft.

Een eerder over-enthousiast portret van Theodore Roosevelt (Blackmer). In 1895 werd hij politiecommissaris van New York. Hij slaagde erin om de misdaad in de stad omlaag te drijven ondanks de corrupte politie en de tegenwerking van de overheid. Terwijl deze werkten aan zijn politieke ondergang kreeg hij promotie van President McKinley, die hem naar Washington haalde. Na zijn persoonlijk succes in de bevrijding van Cuba werd hij gouverneur van New York en later vice-president van McKinley. Nadat deze vermoord werd volgde hij hem op. De Roosevelt die hier neergezet wordt is een blaaskaak, haast een karikatuur, maar waarschijnlijk wel efficiënt, volgens de producenten, op een ogenblik dat de wereldvrede weer in gevaar was in 1940. De bevolking moest opkijken en vertrouwen hebben in de Amerikaanse leiders, maar vandaag komt die stelling eerder lachwekkend over. Duidelijk een routine-opdracht voor regisseur Enright, die de film met minder persoonlijkheid draaide dan we van hem gewoon zijn. Charles L. Tedford schreef het scenario. Roy Rennahan stond achter de camera.