Jean Stelli: regie.
Er zijn 13 films gevonden.

Deuxième bureau contre inconnu

1957 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1957. Misdaad van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Barbara Laage, Gérard Buhr, Olivier Mathot en Fernand Fabre.

In het vervolg op ALERTE AU DEUXIEME BUREAU wordt Kapitein Thiery naar Marseille gestuurd, waar een collega om het leven kwam toen hij een smokkelbende op het spoor was. Dank zij de hulp van een avonturierster die haar loyaliteiten verlegt, weet hij de schuldigen te ontmaskeren. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte en onderhoudende B-film.

Alerte au deuxième bureau

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Geneviève Kervine, Martine Sarcey, Marc Cassot en Albert Dinan.

Een kapitein van de geheime dienst dringt zich in een spionagebende binnen, die geheime defensie-documenten heeft bemachtigd. Deze spionagefilm heeft onvoldoende tempo en te veel cliché-elementen, tot aan de spannende en nogal spectaculair gefilmde finale waarin een helikopter een belangrijk aandeel heeft.

Les Amoureux de Marianne

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. André Luguet, Gaby Morlay, Jean Brochard, Claire Jane en Sophie Leclair.

De dochter van een boekhouder is verliefd op de zoon van diens werkgever. Als de boekhouder kandidaat wordt gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee de politieke opponent van zijn baas wordt, dreigt de rivaliteit van de vaders de jonge liefde te verstoren. Het naïeve optreden van de directeursvrouw keert alles ten goede. Simpel komedietje, dat beter wordt geacteerd dan de rollen verdienen, is vooral onderhoudend in het verkiezingsgebeuren, maar nogal flauw in de voornaamste intrige. Al te mat geregisseerd.

Une Fille sur la route

1951 | Musical, Komedie

Frankrijk 1951. Musical van Jean Stelli. Met o.a. Georges Guétary, Liliane Bert, Robert Pizani, Robert Seller en Léonore Aubert.

Een succesvolle zanger wil aan zijn fans ontsnappen tijdens een door hem incognito gehouden vakantie. Hij komt in contact met een aantrekkelijke liftster met wie hij naar de camping gaat. Daar wordt het meisje ingesponnen door een chique oplichter. Deze simpele musical werd zonder enige verve of fantasie geregisseerd en was uitsluitend gericht op de toenmalige aanhang van zanger Guétary.

Dernier Amour

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Annabella, Suzanne Flon, Jeanne Moreau, Yvette Etiévant en Arlette Merry.

Verfilming van een roman van Georges Ohnet, waarmee gezelschappen menig avondje plezierig doorbrachten bij het haardvuur. Dit verhaal over jaloezie en zelfmoord (niet geslaagd) is somber in zijn totale banaliteit in een wereld gemaakt van cliché's en conventies. We moeten opmerken dat de filmbewerking minder zot dan de roman is dankzij het spel.

Cinq tulipes rouges

1948 | Thriller, Sportfilm

Frankrijk 1948. Thriller van Jean Stelli. Met o.a. René Dary, Jean Brochard, Raymond Bussières, Annette Poivre en Suzanne Dehelly.

Tijdens de ronde van Frankrijk zijn vier wielrenners op mysterieuze wijze vermoord. Op elk slachtoffer is een rode tulp achtergelaten. In het scenario en de regie wordt al te snel het kruit verschoten, zodat de suspense halverwege in de versukkeling raakt. Een curieus beeld van de Tour van weleer blijft over. In de film wordt met animo geacteerd.

Le Mystérieux Monsieur Sylvain

1947 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Marcelle Praince, Claude Nollier, Suzanne Bara en Frank Villard.

Een waterbouwkundig ingenieur wordt gedood op het moment dat hij juist de naam van een spion zou gaan onthullen. Wie heeft hem gedood? Drie speurders duiken op, waaronder zich de geduchte en efficiënte monsieur Sulvain bevindt. Wie? Rond dit gegeven heeft Stelli, in een tijd waarin je overal spionnen zag, een situatieschets in elkaar gedraaid. Ook bekend als DANGER DE MORT.

Mensonges

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Marchat, Jacqueline Porel, Henri Nassiet en Dominique Nohain.

De vrouw van een dokter roept de verleider die haar vriendin zwanger heeft gemaakt ter verantwoording, maar laat zich dan ook door hem het hof maken.Een ruzie tussen de echtgenoot en de minnaar resulteert in de dood van de eerste. Zijn vrouw wordt vervolgens verdacht en onschuldig tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Deze smartlap wordt ietwat gered door het spel van Morlay, die alle opgeklopte dramatiek overtuigingskracht weet te geven. Het scenario is geschreven door de latere minister Françoise Giroud.

La Tentation de Barbizon

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Juliette Faber, Myno Burnet, François Périer en Daniel Gélin.

Op de aarde gekomen probeert de duivel te stoken tussen twee geliefden maar hun (erg aantrekkelijke) beschermengel steekt daar een stokje voor. Op dit flauwe thema heeft Marc-Gilbert Sauvajon zowel goede dialogen als een degelijke mise-en- scène gemaakt. De film zou echter geen enkele indruk maken als de acteurs niet zo sympathiek waren.

La Cabane aux souvenirs

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Ariane Borg, Arlette Merry, Charles Vanel, Pierre Larquey en Jean Nossereau.

Torriau, geadopteerde zoon van Lauragais, doodt per ongeluk de vrouw van de laatste. Lauragais sluit de verloofde van zijn zoon op en pleegt uiteindelijk zelfmoord. Dit lugubere drama kan afglijden naar het belachelijke maar als eerlijk artiest behandelt Stelli het met ingetogenheid. Een goede weergave van het dagelijks leven. Ook heeft de film veel te danken aan Vanel. Hij is opmerkelijk eerlijk en overtuigend in de zeer moeilijke rol van Lauragais.

Le voile bleu

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Elvire Popesco, Fernand Charpin, Pierre Larquey en André Alerme.

Een oorlogsweduwe krijgt een doodgeboren kind. Ze besluit nu haar verdere leven te wijden aan de kinderen van anderen en wordt verzorgster in verschillende gezinnen. Door tijd of omstandigheden moet ze steeds weer afstand doen van de haar toevertrouwde kinderen. Toch beseft ze op haar oude dag een zinvol leven te hebben gehad. In deze beroemde smartlap een gevoelige hoofdrol van Morlay, die de film over vals sentiment heen helpt. Tien jaar later opnieuw gefilmd als THE BLUE VEIL.

Pour le maillot jaune

1939 | Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1939. Romantiek van Jean Stelli. Met o.a. Meg Lemonnier, Gilberte Joney, Albert Préjean, René Génin en Robert Arnoux.

Het verhaal is gauw verteld: een wielrenner, een voormalig kampioen die favoriet is voor de Ronde van Frankrijk, verspeelt door een verkeerde tactiek tijdens een etappe van de tour kostbare minuten en raakt achterop. Hij raakt ontmoedigd door de aangedikte verhalen in de krant van een jonge verslaggeefster, die nog een groentje is en de 'tour' voor het eerst doet. Hij wil opgeven, maar vermant zich en loopt tijdens de loodzware bergetappes minuut na minuut zijn achterstand in en wint de gele trui. Hoewel hij geen touroverwinnaar wordt, verovert hij wel het hart van de jonge journaliste. Voor ware liefhebbers van de Tour de France een tractatie en een unieke film, waarin de echte coureurs van 1939 te zien zijn: Pierre Ferval, Brutus, Braval, Clémenceau, Costia, Max Dalban, Davys, Geo Leroy, Jules Rossi, Robert Brunet, Zanus, Wyard, Fernandez Dhuez, Maffret en Deros. Het scenario is van Jean Leuillot die schreef voor het blad L'Auto, Maurice Goddet en Jean Antoine. De dialogen zijn van Michel Duran en de fotografie is van Léonce-Henri Burel, Henri Tiquet, Henri Janvier, Pierre Montazel en Roger Dormoy.

L'or du Cristobal

1939 | Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Becker en Jean Stelli. Met o.a. Albert Préjean, Charles Vanel, Dita Parlo, Conchita Montenegro en Jim Gérald.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!