Elja de Lange: montage.
Er zijn 15 films gevonden.

Ganz: How I Lost My Beetle

2019 | Documentaire

Duitsland​/​​Nederland 2019. Documentaire van Suzanne Raes.

'Daar ben je dan: de beroemdste auto uit de geschiedenis. Maar wie weet hoe je tot stand bent gekomen?' Met die woorden opent deze fascinerende documentaire, waarin de Nederlandse journalist Paul Schilperoord samen met een aantal familieleden van de Joodse ingenieur Josef Ganz op zoek gaat naar het ware verhaal van de Volkswagen Kever. Want het was Ganz die in de jaren dertig een belangrijke voorloper van de auto ontwierp, maar daar nooit de erkenning voor kreeg: de Nazi's gaven hem een beroepsverbod en wisten hem vakkundig uit de geschiedenisboeken te schrijven. Treffend eerbetoon aan een vergeten visionair.

De baby

2012 | Documentaire

Nederland 2012. Documentaire van Deborah van Dam.

Het ongelooflijke verhaal van de Joods-Duitse baby Anneke, die de oorlog overleefde op een Voorburgs onderduikadres en opgroeide in New York. 65 jaar na dato duikt de ene na de andere onthulling op uit verhalen, brieven en archieven. Zo bleken Annekes ouders goed bevriend met de familie van Anne Frank. Maar het ophalen van herinneringen blijkt geen onverdeeld genoegen. Intelligent opgebouwde, spannende documentaire die het schuldgevoel van een Holocaustoverlevende tastbaar maakt en aantoont hoe het Nederlandse oorlogsverleden is gedrenkt in vele tinten pijnlijk grijs.

Lang & gelukkig

2010 | Komedie, Familiefilm

Nederland 2010. Komedie van Pieter Kramer. Met o.a. Arjan Ederveen, Alex Klaasen, Sylvia Poorta, Hannah van Lunteren en Gijs Naber.

Een campy vlechtwerk van sketches rond sprookjesfiguren als Assepoester en Roodkapje. Met jagers die vooral op parkeerplaatsen rondhangen, een wolf die zijn zachte kant ontdekt en een boze stiefmoeder uit Wit-Rusland met twee gemene dochters, Paris en Hilton. Respectloos, maar goedmoedig en met veel plezier gemaakt door de regisseur van onder andere Ja zuster, nee zuster. Gebaseerd op de gelijknamige toneelvoorstelling van het RO Theater, gespeeld door dezelfde cast. Leuke, knullige decors, grappige liedjes. Op het NFF won Lang & gelukkig onder meer de publieksprijs.

The Rainbow Warriors of Waiheke Island

2009 | Documentaire

2009. Documentaire van Suzanne Raes.

Oud-actievoerders die op het vlaggeschip van Greenpeace, de Rainbow Warrior, voeren, halen herinneringen op aan begintijd van het schip en het opblazen ervan door de Franse geheime dienst.

Bolletjes blues!

2006 | Musical, Romantiek

Nederland 2006. Musical van Karin Junger en Brigit Hillenius. Met o.a. Negativ, Sophie van Oers, Raymzter en SugaCane.

Seks, drugs en hiphop in een treurige Bijlmerbox zijn de voornaamste pijlers van Karin Jungers en Brigit Hillenius' speelfilmdebuut. In deze musical wil de Surinaamse Spike indruk maken op de winkeliersdochter Rosalie. Dat kost natuurlijk hopen doekoe, dus biedt hij zich aan als bolletjeskoerier. De pittige rapteksten en de documentaire-achtige cameravoering moeten van Bolletjes blues! een hiphopfilm van de straat maken, maar de film zakt halverwege in en eindigt nogal braaf en zoetsappig met het motto: 'Liefde overwint alles, en slik vooral geen bolletjes'.

Ellis in Glamourland

2004 | Romantische komedie

Nederland 2004. Romantische komedie van Pieter Kramer. Met o.a. Linda de Mol, Joan Collins, Chris Tates, Nelly Frijda en Kees Hulst.

Hollands zonnigste televisiester Linda de Mol speelt in deze romantische komedie van eigen bodem een alleenstaande moeder in een arbeidershuisje die via de cursus 'Hoe trouw ik een miljonair' aan een geschikte man hoopt te komen. De cursistes begeven zich op de Gooise matras en proberen de wereld van oud geld en zo duurt het even voordat Ellis haar droomvent in de armen sluit. Kramer (Theo en Thea) zorgt met uitstekende bijrolspelers voor talloze geestige momenten maar zodra romantiek de overhand neemt wordt de film wat duf. Dynasty-ster en huwelijksexpert Joan Collins speelt met plezier de cursusleidster.

Ja zuster, nee zuster

2002 | Musical, Komedie

Nederland 2002. Musical van Pieter Kramer. Met o.a. Loes Luca, Tjitske Reidinga, Paul Kooij, Waldemar Torenstra en Paul de Leeuw.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Zaanse nachten

1999 | Fantasy, Drama

Nederland 1999. Fantasy van Kees Hin. Met o.a. Jeroen Willems, Ariane Schluter, Halina Reijn, Frieda Pittoors en Hetty Blok.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Haagse klasse

1998 |

Nederland 1998. Suzanne Raes.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

De kinderen van de Hondsberg - Terrence

1998 |

Nederland 1998. Roel van Dalen.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

De kinderen van de Hondsberg - Céline en Michael

1998 |

Nederland 1998. Roel van Dalen.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Een koninklijk gezelschap

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Roel van Dalen.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Het verlies van de toekomst

1995 |

Nederland 1995. Roel van Dalen.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Duif

1995 |

Nederland 1995. Sander Francken.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Je zaak of je leven

1992 |

Nederland 1992. Roel van Dalen.

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.