Anicée Alvina: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Un Second souffle

1978 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1978. Drama van Gérard Blain. Met o.a. Robert Stack, Anicée Alvina, Sophie Desmarets, Frederic Meisner en Marieke Carrière.

Een vijftiger - vriendschappelijk gescheiden van vrouw en gezin - houdt omwille van een jonge minnares vast aan de illusie van jeugd, ook om het op te nemen tegen een rivaal van haar leeftijd. Het tarten van de jaren en zijn conditie doen hem in ziekenhuis belanden, waarna zijn echtgenote die van haar zelfstandigheid heeft leren genieten hem niet terug wil. Dit bekende gegeven kreeg een ascetische, bijna filosofische benadering met zeer afstandelijk acteren (bij Hollywoodster Stack eerder uit onbegrip dan uit het volgen van regie-aanwijzingen) waardoor de relatie met het echte leven al te zeer verdwijnt.

L' Honorable societé

1978 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1978. Thriller van Anielle Weinberger. Met o.a. Daniel Gélin, Anicée Alvina, Yves-André Delubac, Hugues Quester en Marcel Dalio.

Een met een producent getrouwde actrice is tijdens de opnamen van een film verongelukt, waarna geruchten ontstaan over een eventuele moord. Vijf jaar na haar dood verordent de weduwnaar de opname van dezelfde scène met alle betrokkenen van destijds, waarop de paranormale destructieve begaafdheid van de zoon van de producent tot uiting komt. Het scenario is een onevenwichtige combinatie van who-done-it en mysterie, bedacht door acteur Delubac. In de film zien we een aantal interessante karakterspelers, maar het verhaal laat te veel vragen open.

122, Rue de provence

1978 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1978. Drama van Christian Gion. Met o.a. Francis Huster, Nicole Calfan, Anicée Alvina, Jacques François en Henri Guybet.

Langdradige bordeelfilm over een luxueus huis van plezier waar in 1943 vooraanstaande Franse politici van hun buitenechtelijk stoeiplezier kwamen genieten. Twee mensen ontmoeten elkaar: hoertje Calfan uit de provincie, die met de eigenaar van het huis is getrouwd, en een liefdeloos bestaan heeft en Huster, die hoog op de maatschappelijke ladder is geklommen. Parijs is bezet door de nazi's. Proper en met de nodige produktiemiddelen gemaakt, maar stomvervelend. Ook bekend als ONE TWO TWO.

La Barricade du Point du Jour

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van René Richon. Met o.a. Anicée Alvina, Edmond Ardisson, Jean-Luc Bideau, Eliane Boéri en Raymond Bussières.

Zowel wat middelen als filmische vormgeving betreft eenvoudige, maar integere en vrij boeiende reconstructie van de Parijse commune-opstand in 1871. De afstandelijkheid van de regisseur werkt weliswaar een emotionele identificatie met de personages niet direct in de hand, wat echter niet belet dat de film als geheel toch wel aangrijpend is. Noiret heeft een kleine gastrol als Eugène Poittier en mag in die functie de Internationale voorlezen.

Le Trouble fesses

1976 | Komedie

Frankrijk 1976. Komedie van Raoul Foulon. Met o.a. Maurice Risch, Michel Galabru, Bernadette Lafont, Vittorio Caprioli en Anicée Alvina.

Een vulgaire, niet leuke mafiaparodie waarin nochtans getalenteerde acteurs (Risch, Galabru, Lafont) zich verlagen tot de meest idiote onderbroekenlol. Het draait allemaal rond Ernesto Capoli, zoon van pizzakoning Lucki Capoli, die door Don Pasquale wordt betrapt in het bed van diens dochter. Don Pasquale stuurt huurmoordenaars op Ernesto af, en de familie Capoli lanceert meteen een tegenoffensief. Een lawaaierige, voorspelbare en bijzonder vermoeiende film.

L'affiche rouge

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Drama van Frank Cassenti. Met o.a. Roger Ibáñez, Pierre Clémenti, László Szabó, Malka Ribowska en Anicée Alvina.

Een groot aantal verzetsstrijders werd tijdens de Tweede Wereldoorlog op de Mont Valérien, een heuvel vlakbij Parijs, door de nazi's geëxecuteerd. Dertig jaar later bereiden toneelspelers een openluchtvoorstelling over hen voor, waarbij nabestaanden en andere betrokkenen informatie en kritische kanttekeningen komen geven. Door de combinatie van flashbacks, de discussies en het toneel illustreert deze eigenzinnige film de theatertheorieën van Bertolt Brecht (1898-1956) over didactiek en politieke effectiviteit. De vormgeving, muziek en het elan van de jonge acteurs maken het resultaat meeslepend en aansprekend.

L' Arriviste

1976 | Drama

België​/​​Frankrijk 1976. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Adinda, Anicée Alvina, Lucien Charbonnier en Anny Duperey.

Mislukte film over een ambitieuze zoon van Italiaanse emigranten die koste wat het kost hogerop wil.

Anima persa

1976 | Drama, Mysterie, Horror

Italië​/​​Frankrijk 1976. Drama van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Catherine Deneuve, Danilo Mattei, Anicée Alvina en Esther Carloni.

Kunststudent trekt in bij een autoritaire trotse oom in Veneti[KA3]e en ontdekt dat in een afgesloten gedeelte van het huis, de krankzinnige broer van zijn oom verblijft. Ge[KA3]intrigeerd volgt hij het spoor van zijn oom die niet blijkt te werken, maar buiten de deur drinkt en gokt en zich op de zolder van zijn huis terugtrekt om als zgn `broer` frustraties over huwelijk en verlies van kind, in waanzin uit te leven. Niet zo sterk scenario (dat al vrij snel voorspelbaar wordt en een voor het verhaal overbodige romance van de jongen bevat) krijgt suggestieve werking door vergane glorie van Venetië en de interieurs en door het sterke spel van Gassman en Deneuve.

Le jeu avec le feu

1975 | Erotiek, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1975. Erotiek van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Philippe Noiret, Anicée Alvina, Agostina Belli en Serge Marquand.

Als filmmaker is de romanschrijver Robbe-Grillet een gekunstelde en verdorven prutser, die onder het voorwendsel van speelsheid pornofilms maakt voor intellectuelen of wie daarvoor doorgaat. Dat wordt bewezen door dit scenario, waarin sprake is van een ontvoering en een bordeel waarin zich allerlei vreemde, wrede en perverse zaken afspelen. Het camerawerk (van Catherine Robbe-Grillet) is vervreemdend en mooi, de verpakking is aantrekkelijk en er wordt goed geacteerd, maar de inhoud is nietszeggend.

Une Femme fatale

1974 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1974. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Anicée Alvina, Heinz Bennent, Jacques Weber, Tilly Breittenbach en Marc Moulin.

Een saai melodrama over de rivaliteit tussen twee piloten, rivaliteit die zelfs dodelijke gevolgen heeft als de jonge piloot de vrouw van zijn oudere collega het hof begint te maken, waarna deze reageert met de perfecte moord. Flets en vervelend.

Glissements progressifs du plaisir

1973 | Experimenteel, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Experimenteel van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Anicée Alvina, Olga Georges-Picot, Marianne Egerickx, Jean Martin en Maxence Mailfort.

Een meisje wordt verdacht van moord op haar vriendin en krijgt een advocate toegewezen die sprekend lijkt op het slachtoffer. In haar bekentenis loopt de gefrustreerde fantasie over in werkelijkheid waardoor de geschiedenis zich herhaalt met de advocate, hoewel de verdachte onschuldig was aan de eerste moord. Deze intellectuele film van pionier van de nouveau roman , Robbe-Grillet, is aanleiding voor soms frappante, maar vaker gezochte beelden en scènes, waarin mooie jonge vrouwen als objecten in lesbische of sado-masochistische beelden worden gebruikt. Voyeurisme krijgt de overhand op het experiment met verhaalsmechanisme en de film gaat in beide opzichten irriteren.

Les grands sentiments font les bons gueuletons

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Michel Berny. Met o.a. Michel Bouquet, Michael Lonsdale, Jean Carmet, Anicée Alvina en Anouk Ferjac.

In een appartementengebouw in een Parijse buitenwijk wordt bij de ene familie feest gevierd: de dochter gaat trouwen. Bij de buren wordt juist getreurd, oma is omgekomen bij een auto-ongeluk. Het is allemaal aanleiding voor stevig doordrinken door de vaders, die hun verdriet wegspoelen in de wijnkelder. Zwart-komische karakterschets van de middenklasse aan het begin van de jaren zeventig, met prima spel van gerenommeerde acteurs, maar aan het einde wel een tikje traag. Desondanks een mooi tijdsbeeld.

Le rempart des Béguines

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Guy Casaril. Met o.a. Nicole Courcel, Anicée Alvina, Jean Martin, Venantino Venantini en Ginette Leclerc.

Een meisje dat adolescente is, verzet zich tegen de huwelijksplannen van haar vader, een weduwnaar. Ze gaat diens ruim denkende minnares opzoeken. Er ontstaat een lesbische relatie die van de oudere vrouw vooral tactiek is om de afweer van het meisje dat het huwelijk in de weg staat, te ondermijnen. De inzet en suggestieve dubbelzinnigheid van de hoofdrolspeelsters wegen enigzins op tegen de vlakke scenariobewerking (van de schrijfster zelf) en botte regie van de roman van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (die eveneens een verfilmd vervolg kreeg met LA CHAMBRE ROUGE). De andere acteurs passen zich bij de regie aan en zijn dus beneden peil. Achter de camera stond Andreas Winding.

Friends

1971 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1971. Romantiek van Lewis Gilbert. Met o.a. Sean Bury, Anicée Alvina, Pascale Roberts, Sady Rebbot en Ronald Lewis.

Het veertien-jarige weesmeisje Alvina ontmoet in Parijs de zoon (Bury) van een zakenman. Pa heeft nooit tijd voor zoonlief. De jongen maakt met het meisje een ritje in de auto en uit angst voor zijn vader vlucht hij met haar naar een huisje in de Camargue. Hij gaat werken in de wijngaarden en het meisje wordt zwanger. Poëtisch maar gekunsteld melodrama van twee jonge mensen die de wereld der volwassenen trachten te ontvluchten. De film werd degelijk gemaakt, maar kan geen ogenblik overtuigen. Toen bijzonder populair vooral dank zij de muziek van Elton John, maar zelfs dat element is nu zijn charme verloren. Het kunstmatige scenario is het werk van Jack Russell en Vernon Harris, die zich baseerden op een verhaal van regisseur Lewis. Andrew Winding stond aan de camera. Kreeg in 1974 een vervolg: PAUL AND MICHELLE.

Elle boit pas, elle fume pas, elle drague pas, mais... elle cause!

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Blier, Mireille Darc, Jean Le Poulain en Sim.

Opgewekt blijspel van regisseur/scenarist/volkstaalkunstenaar Michael Audiard (1920-1985) over roddelende werkster Germaine (hupse Annie Girardot) die dagdroomt over een weelderig leven in Monte Carlo terwijl ze haar werkdag verdeelt tussen een bijbeunende televisiepresentatrice, een slinkse bankier en een leraar met pikante buitenschoolse theateractiviteiten. 'Ze drinkt niet, rookt niet, flirt niet maar... ze kletst!' grossiert in gevatte jaren 60-dialogen en in fraaie plaatjes van Parijse rommelbuurtjes en fantastische retrofuturistische jaren 70-interieurs. Gebaseerd op het boek Bonne vie et meurtres van Fred Kassak.