Dieter Wedel: regie, scenario en muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

Gier

2009 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 2009. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Ulrich Tukur, Jeanette Hain en Devid Striesow.

Een man belooft zowel grote als kleine beleggers gouden bergen, maar licht uiteindelijk iedereen op. Enkele slachtoffers leggen zich daar niet bij neer en proberen de crimineel te ontmaskeren. 2-delige tv-film.

Mein alter Freund Fritz

2006 | Komedie

Duitsland 2006. Komedie van Dieter Wedel. Met o.a. Anna Hausburg, Veronica Ferres en Ulrich Tukur.

Een man belooft zowel grote als kleine beleggers gouden bergen, maar licht uiteindelijk iedereen op. Enkele slachtoffers leggen zich daar niet bij neer en proberen de crimineel te ontmaskeren. 2-delige tv-film.

Die Affäre Semmeling

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Stefan Kurt en Heike Makatsch.

Een man belooft zowel grote als kleine beleggers gouden bergen, maar licht uiteindelijk iedereen op. Enkele slachtoffers leggen zich daar niet bij neer en proberen de crimineel te ontmaskeren. 2-delige tv-film.

Silvester Countdown

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Oskar Roehler. Met o.a. Rolf Peter Kahl, Marie Zielcke, Robert Victor Minich, Laura Tonke en Doreen Jacobi.

De jonge professionele fotograaf Romeo (Rolf Peter Kahl) heeft een stormachtige relatie met zijn vriendin Julia (verfrissend gespeeld door Marie Zielcke) in het Berlijn van de jaren ´90. De relatie wordt op de spits gedreven als Romeo een aanval van jaloezie krijgt. Om het goed te maken gaat het paar voor Nieuwjaarsnacht (het Duitse Sylvester) naar een vriend in Warschau. Daar wordt het er niet beter op. In zijn tweede film toont regisseur Roehler op pijnlijke wijze hoe een hedendaagse Romeo en Julia worstelen met hun verre van volwassen liefde. We maken kennis met de subcultuur van de Duitse jeugd, waarin drugs, heftige conversaties en seks een hoofdrol lijken te spelen. In deze stoere wereld is geen plaats voor een fragiele en wanhopige relatie, waarin de geliefden niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Silvester Countdown / In with the new was te zien op het filmfestival van Toronto in 1997.

Der Schattenmann

1996 | Thriller, Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1996. Thriller van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Stefan Kurt, Heinz Hoenig, Heiner Lauterbach en Jennifer Nitsch.

De jonge professionele fotograaf Romeo (Rolf Peter Kahl) heeft een stormachtige relatie met zijn vriendin Julia (verfrissend gespeeld door Marie Zielcke) in het Berlijn van de jaren ´90. De relatie wordt op de spits gedreven als Romeo een aanval van jaloezie krijgt. Om het goed te maken gaat het paar voor Nieuwjaarsnacht (het Duitse Sylvester) naar een vriend in Warschau. Daar wordt het er niet beter op. In zijn tweede film toont regisseur Roehler op pijnlijke wijze hoe een hedendaagse Romeo en Julia worstelen met hun verre van volwassen liefde. We maken kennis met de subcultuur van de Duitse jeugd, waarin drugs, heftige conversaties en seks een hoofdrol lijken te spelen. In deze stoere wereld is geen plaats voor een fragiele en wanhopige relatie, waarin de geliefden niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Silvester Countdown / In with the new was te zien op het filmfestival van Toronto in 1997.

Der große Bellheim

1992 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1992. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Heinz Schubert, Will Quadflieg, Hans Korte en Krystyna Janda.

Titelpersonage Bellheim (Adorf), de eigenaar van een warenhuisketen, was 57 toen hij met pensioen ging. Op zijn zestigste verjaardag hoort hij dat het bedrijf voor een faillissement staat. Hij is de enige die de zaak nog kan redden. Met Schuber, Quadflieg en Korte, drie gepensioneerde vrienden, trekt hij ten strijde tegen het dreigende faillissement. Ze laten het gerucht verspreiden dat een kapitaalkrachtige Zuidkoreaanse holding wil participeren in de warenhuisketen. Daardoor gaan de Bellheim-aandelen de hoogte in. Er moet uiteraard ook worden gesaneerd. Ontslagen dreigen. Verkoper Horwitz en zijn collega Steeger besluiten zelf in de buurt een winkel te openen. Voor verdere onvrede zorgt Hoenig, de voornaamste concurrent, die een heel aandelenpakket van Bellheim opkoopt. Ten slotte komt Adorfs vrouw Janda erachter dat hij iets heeft met Demirkan. Tijdens een vergadering van de aandeelhouders komt het tot een beslissende confrontatie tussen Adorf en Hoenig. Populair en waarheidsgetrouw verslag van een comeback van een oude rot in het zakenwereld-vak, gedragen door de vier golden boys met grijze haren Adorf (64), Quadflieg (80), Schubert (69) en Korte (65). Onderscheiden met aardig wat tv-prijzen en bejubeld door zowel de tv-kritiek als het grote publiek in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Camerawerk van Edward Klosinski.

Wilder Westen inclusive

1988 | Film noir, Drama

Duitsland 1988. Film noir van Dieter Wedel. Met o.a. Peter Striebeck, Krystyna Janda, Katja Studt, Gudrun Gabriel en Manfred Zapatka.

De wederwaardigheden van weerkundige Striebeck, die een toeristische reis door het verre Westen van Amerika maakt in gezelschap van zijn volwassen dochter Studt, de maîtresse van een oude schoolvriend, Gabriel en zijn inmiddels hertrouwde ex, Janda op wie hij nog steeds verkikkerd is. Vanwege hun beperkte budget, krijgen ze te maken met kleine en grote rampjes, en moeten ze de reis met een Duitse groep Amerika-gangers maken. Daardoor raakt Striebecks droombeeld verstoord, maar als compensatie zijn er een overvloed aan intrigetjes en brave verwikkelingen binnen de groep - genoeg voor ongeveer vijf uur tv. Wordt meestal als miniserie in drie delen uitgezonden. Camerawerk van Jaroslav Kucera.

Kampf der Tiger

1988 | Sportfilm

Duitsland 1988. Sportfilm van Dieter Wedel. Met o.a. Daniel Olbrychski, Thomas Heinze, Peter Striebeck, Peter Fitz en Ralf Schermuly.

Over het wel en wee van een ijshockeyclub, die zowel financiëel als sportief aan de grond zit. De nieuwe voorzitter zorgt er met onorthodoxe, maar moderne methoden voor dat de slechte spelers eruit gaan en dat het publiek het spektakel geboden krijgt waar het voor gekomen is en de top wordt weer bereikt. De beste speler die team-aanvoerder is, komt in botsing met de trainer; ze vinden de aanvoerder te oud en proberen hem eruit te werken. Die komt ten slotte bij een rivaliserende club terecht en in een ontmoeting belanden hij en een voormalige teamgenoot in het ziekenhuis, want ijshocky is een rauwe sport. Daar worden vijanden weer vrienden en de kijker heeft zich lekker laten vermaken over een sport, waar hij niet zo gauw aan toekomt. Wordt in twee delen van elk 95m uitgezonden en werd geproduceerd door de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse tv- omroepen.

Schwarz Rot Gold: Nicht schießen!

1985 | Misdaad

Duitsland 1985. Misdaad van Dieter Wedel. Met o.a. Uwe Friedrichsen, Siegfried W. Kernen, George Meyer-Goll, Peter Fitz en Edgar Bessen.

In deze aflevering proberen Zaluskowski (Friedrichsen) en zijn team een val te zetten voor de gladde Hamburgse koopman J[KA3]ager (Bissmeier), die computertechnologie verkwanselt aan de Sovjetregering. Het scenario van Dieter Meichsner is niet alleen voorspelbaar, maar ook achterhaalde geschiedenis. Hij kon in 1984, toen het onderwerp hoogst actueel was, niet bevroeden dat het communisme in 1991 zo'n beetje overal gevallen was en dat de computertechnologie zich iedere achttien maanden vernieuwt en dat programma's via het Internet letterlijk overal verkrijgbaar zijn. Let op Wied als Frau Dr. Schlömp - zij zou ruim tien jaar later haar eigen serie krijgen als de doortastende reporter van een lokale krant die allerlei zaken in het reine brengt, die de politie behoort op te lossen.

Schwarz Rot Gold: Alles in Butter

1982 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1982. Misdaad van Dieter Wedel. Met o.a. Uwe Friedrichsen, Siegfried W. Kernen, George Meyer-Goll, Edgar Bessen en Udo Thomer.

Weer een aardige aflevering uit de inmiddels behoorlijk achterhaalde reeks met een eigenzinnige, maar goede regie. Het nog relatief jonge talent Elsner als Birgit en veteraan Moog als boterfabrikant Lohse schitteren in deze film, die gaat over de gigantische boterberg, productiequota, geknoei met palmolie en een niet slapende concurrentie, die vader en zoon Lohse (B[KA3]ockmann) verlinken aan de douanesnuffelaars Zaluskowski (Friedrichsen), Hobel (Kernen) en Globig (Bessen) uit de Hamburgse haven. Het scenario van Dieter Meichsner is goed genoeg voor een aha-erlebnis van ja, zo zat dat in de EEG met de zuivelsubsidie (de minimumprijs voor de melk) en groen Europa (dat nog steeds niet is opgegeheven, anno 2005 veertig procent van het EU budget opeet en slechts aan twee procent van de EU burgers werkgeeft). Het camerawerk van Lajos Koltai is heel goed.

Alle Jahre wieder: Die Familie Semmeling

1976 | Komedie, Drama

Duitsland 1976. Komedie van Dieter Wedel. Met o.a. Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Martin Fechtner, Walter Sedlmayr en Hans Brenner.

Na vier jaar ging het dan toch weer verder met het gezin Semmeling met Lichtenhahn in de rol van Bruno en Hagen als zijn vrouw Trude. De familie Semmeling dook in 1972 voor het eerst op het Duitse tv-scherm met perikelen rond het bouwen van een huis. Het huis is klaar, en de schulden zijn betaald. De familie Semmeling kan met vakantie gaan. Besloten wordt voor de wintersport, waarvan vader Semmeling eerst nauwkeurig uitrekent of het wel kan. De voordeligste manier van reizen blijkt een reis met een gezelschap te zijn. Hij hoopt op die manier nergens meer het kind van de rekening te worden, maar hij heeft buiten de waard gerekend met alle anderen die hij op zijn weg tegenkomt; ze hebben allemaal hun eigen sommetjes gemaakt en hopen dat die gunstig voor ze uitkomen: het reisbureau, de hoteleigenaar, de kamermeisjes en de obers. Minder geslaagd als Wedel's eerste film EINMAL IM LEBEN - GESCHICHTE EINES EIGENHEIMES, maar toch heel grappig. Het scenario is van regisseur Wedel, die het onderwerp voor een derde keer zou uitmelken met een grootse miniserie in 2002 DIE AFFÄRE SEMMELING, een soort sleutelroman over het politieke reilen en zeilen in Hamburg met een uitgekiende rolverdeling, die tot het fetsj meubilair van Wedel behoort. Het camerawerk is van Kurt Weber.

Einmal im Leben: Die Familie Semmeling

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Eva Brumby, Til Erwig en Hans Korte.

Het ironische, maar geslaagde verhaal over ingenieur Bruno Semmeling (Lichtenhahn), vader van een kind en gelukkig getrouwd, die een bescheiden baan heeft op de research- en ontwikkelingsafdeling van een machinefabriek in Hamburg. Hij verdient modaal en woont in een modale woning met een modale huur. Als hij met een huurverhoging wordt geconfrontreerd, besluit hij een eigen huis te laten bouwen. Dit gaat niet zonder slag of stoot en drijft hem bijna naar het randje van de afgrond, maar zoals de titel het al aangeeft, zoiets doe je maar een keer in je leven om je toekomst te verzekeren. Alle gevaren van uitloop, nieuwe leningen, niet nagekomen afspraken e.d. zijn nog altijd even actueel, ook dertig jaar nadat de film gedraaid werd. Hoewel de benadering typisch Duits is (de reglementering, de bouwfinanciering enz.) zijn de wederwaardigheden van de familie Semmeling uit het leven gegrepen. De film doet kwa aankleding gedateerd aan, maar dáár moet je doorheen kijken. Regisseur Wedel schreef samen met Günter Handke het scenario en heel wat later zou Wedel hoog scoren met zijn mini DER SCHATTENMAN.

Gedenktag

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Wolfgang Hagemeister, Walter Riß, Harry Kalenberg, Claus Eberth en Joachim Wolff.

De gedramatiseerde documentaire van Wedel over de opstand tegen de communistische dictatuur op 17 juni 1953, die het marionettenregime van Walter Ulbricht liet neerslaan met de hulp van Russische Sovjettanks. Wedel analyseert de oorzaken aan de hand van gebeurtenissen bij het Elektro-Chemische Kombinat in Bitterfeld. Een leerling met een te grote waffel werd uit het verkeer gehaald en verdween spoorloos (in een heropvoedingsgesticht). Er werden plotseling onredelijke productietargets opgelegd, de lonen werden verlaagd, enz., waardoor er spontaan een staking uitbrak, die dan weer tot een groot drama heeft geleid. Het scenario is van regisseur Wedel. Het camerawerk is van Wolfgang Zeh.