Georg Pahl

Cameraman

Georg Pahl is cameraman.
Er zijn 3 films gevonden.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

Schön erfolgreich

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Ilona Kalmbach. Met o.a. Senta Berger, Elke Heidenreich, Thérèse Berger, Erika Pluhar en Annemarie Renger.

In Duitsland is ze nog steeds een van de populairste dames van film, tv en toneel. Tussen 1959 en 1987 trad ze op in internationale films, aan de zijde van de grootste acteurs van haar generatie. Senta Berger werd in de buurt van Wenen geboren in 1941 uit doodgewone ouders. Als kind reeds leefde ze voor het theater. Hierin werd ze onvoorwaardelijk gesteund door haar ouders, die zelf ook beiden gedroomd hadden van een toneelcarri[KA2]ere. Ze volgde balletschool en als danseres debuteerde ze in de film DIE LINDENWIRTIN VOM DONAU STRAND (1957). Daarna kreeg ze na een auditie toelating om acteren te studeren aan het Max Reinhardtseminarie. Hier werd ze opgemerkt door Anatole Litvak, die haar een rolletje aanbood in THE JOURNEY (1959). Nadien speelde ze rollen in belangrijke internationale producties. Senta toont plaatsjes in Wenen die voor haar een speciale betekenis hebben en ook haar 94-jarige moeder Thérèse komt aan het woord, evenals een aantal mensen die met haar gewerkt hebben. Verder een hele reeks filmfragmenten en soms zeldzame archiefopnamen. Voor haar talrijke fans zeker niet te missen. Kalmbach schreef het scenario samen met Sabine Jainski en Dieter Fitzau. Ulli Peschke stond in voor de montage en Armin Fausten en Georg Pahl voor de fotografie. Stereo.

Legenden: Marlene Dietrich

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Jan-Christopher Horak, David Riva, Steven Bach, Michael Riva en Gean Harwood.

Om te zingen had ze te weinig stem, als actrice beschikte ze slechts over middelmatig talent. Toch groeide Marlene Dietrich (1901-1992) uit tot een legende van het lied en het witte doek. Hoe komt dat? Waarschijnlijk door haar mysterieuze schoonheid en haar sensuele uitstraling. Feit is dat ze in 1930 een sensatie werd met DER BLAUE ENGEL, daarna met regisseur Josef von Sternberg naar Hollywood trok, waar ze een van de populairste actrices van haar generatie werd. Ondanks meermaals aandringen van Goebbels weigerde ze terug te keren naar Duitsland. Kort voor het uitbreken van WOII nam ze de Amerikaanse nationaliteit aan, Eerst in 1960 zou ze Berlijn nogmaals aandoen, waar ze op wisselvallige emoties onthaald werd. Daarna keerde ze enkel nog naar haar geboortestad terug om begraven te worden. Uitstekend gedocumenteerde biografie van een unieke vrouw. Naast gesprekken met haar dochter en twee kleinzoons, komen nog verschillende mensen aan het woord die haar nog gekend hebben. We zien fragmenten uit haar eerste films en een proefopname voor DER BLAUE ENGEL. Ook haar bi-seksualitiet komt aan bod, waardoor ze een dankbaar onderwerp was (en is) voor travestieten. Marlene zelf komt aan het woord in een interview uit 1972. Strauven schreef het scenario. Commentaar wordt gesproken door Patrick Blank, Uwe Müller en Ursula Werner. Montage is van Uli Peschke en Oskar Kammerer. Achter de camera stond Georg Pahl.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Georg Pahl op televisie komt.

Reageer