Lou Castel

Acteur

Lou Castel is acteur.
Er zijn 52 films gevonden.

La religieuse

2013 | Drama

Frankrijk/Duitsland/België 2013. Drama van Guillaume Nicloux. Met o.a. Pauline Etienne, Isabelle Huppert, Louise Bourgoin, Lou Castel en Agathe Bonitzer.

In 1763 wordt de zestienjarige Française Suzanne Simonin gedwongen het klooster in te gaan omdat haar oudere zussen al zijn uitgehuwelijkt en het potje voor bruidsschatten is uitgeput. Als non wordt ze verwaarloosd, vernederd en mishandeld. La religieuse is een degelijke, niet te zware, verfilming van de gelijknamige achttiende-eeuwse roman, met fraai camera- en acteerwerk. Wekte een verfilming uit 1966 nog de woede van de kerk op, anno 2013 is het verhaal weinig meer dan een wrange geschiedenisles.

Louise (Take 2)

1998 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1998. Misdaad van Siegfried. Met o.a. Roschdy Zem, Gérald Thomassin, Antoine du Merle, Bruce Myers en Naguim Bendidi.

De jonge Louise hangt met haar vrienden rond in de Parijse metro en vermaakt zich met rotzooi trappen en kleine diefstallen. Het ideale leven wat haar betreft. Dan ontmoet ze een zwervend jongetje en een flamboyante jongeman. Opmerkelijk, levendig gefilmd en grotendeels geïmproviseerd debuut van de publiciteitsschuwe Siegfried, die zelf een deels zwervend bestaan leidt en zich overigens, ondanks de lof voor dit werk, eerder een musicus dan filmmaker beschouwt. (RdL/VPRO Gids)

Sinon, oui

1997 | Komedie, Romantiek

Canada/Frankrijk 1997. Komedie van Claire Simon. Met o.a. Catherine Mendez, Emmanuel Clarke, Lou Castel, Agnès Regolo en Magali Leris.

Magali (Mendez) denkt dat er tussen haar man Alain (Clarke) en haar een kloof aan het ontstaan is. Ze besluit hem in twijfel te laten over over haar toestand. Is ze nu zwanger of niet? Alain is duidelijk weinig enthousiast over het idee alleen al, het vaderschap trekt hem niet, maar Magali wil niet van een abortus horen. Best te begrijpen, want ze is helemaal niet zwanger! Ze laat dus de zaken op hun beloop en hoopt daarmee de broze verhouding met Alain te redden. Deze leugen om bestwil begint echter te domineren. Stel je voor dat Alain achter de waarheid komt? Een bitterzoete, romantische tragikomedie over een vrouw die er alles voor over heeft haar huwelijk te redden. Was de film nu maar niet zo wijdlopig geweest, dan had hij best een prettige, kleine huwelijkskomedie kunnen worden, maar het scenario van Simon, Nathalie Donnini en Anny Romand is breedvoerig en bevat een aantal dieptepunten. Mendez draagt haar rol echter uitstekend en laat voor enkele stekelige tekstregels horen. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Richard Copans en Katell Dijian. Dolby Stereo.

Petites

1997 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1997. Familiefilm van Noémie Lvovsky. Met o.a. Ingrid Molinier, Julie-Marie Parmentier, Camille Rousselet, Magali Woch en Jean-Luc Bideau.

In[KA2]es (Molinier), Stella (Parmentier), Marion (Rousselet) en Emilie (Woch) zijn vier onafscheidelijke vriendinnen die samen studeren in een Frans college in de jaren 1970. Elk van hen profiteert van hun groepje om te ontsnappen aan hun omgeving, hun onzekerheden, hun problemen. De film vertelt een reeks anecdotes over deze adolescenten, i.v.m. hun ouders, de school, de jongens, hun milieu. Op een dag besluiten de meisjes om uit de jongens van de eerste klas elk hun eigen 'bibi', hun ideale verloofde, te kiezen. Toch weten ze dat niets hen zal kunnen scheiden, zelfs de jongens niet. Een onsamenhangend, maar vertederend portret van enkele jonge meisjes en hun ontdekking van de liefde. De vier prille actrices leveren prima werk en behoren zeker tot de revelaties van hun generatie. Ze worden omringd door enkele bekende namen in kleine rolletjes. Charmant, maar niet over de hele lijn geslaagd. Lvovsky schreef het auto-biografisch getinte scenario samen met Florence Seyvos. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Agnès Godard en Bertrand Chatry. Dolby Stereo.

Irma Vep

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Olivier Assayas. Met o.a. Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Antoine Basler en Nathalie Boutefeu.

Een starlet uit Hong Kong Maggie (Cheung) komt op uitnodiging van regisseur Ren[KA1]e Vidal (L[KA1]eaud) naar Frankrijk om de hoofdrol te spelen in een remake van Louis Feuillade`s legendarische serial LES VAMPIRES uit 1915-16. Vidal wordt geobsedeerd door Musidora, die de hoofdrol speelde in de serie en voor hem is Maggie de enige die dezelfde betovering kan oproepen. Het zijn echter de sc[KA2]enes achter de schermen die vooral de aandacht vragen. Hierin wordt de illusie steeds weer doorgeprikt, vooral door Vidal zelf die de Engelse dialogen - de enige taal die Maggie verstaat - met een afschuwelijk accent aanbrengt. Hij staart zich zo blind op het zoeken naar nieuwe filmische vormen dat hij op den duur zijn verstand verliest. Een vreemde film die waarschijnlijk leuker was om te maken dan om naar te kijken. De film ademt een sfeer van improvisatie uit, maar dat werkt lang niet altijd. Er worden heel wat leuke idee[KA3]en gelanceerd die uiteindelijk volledig verzanden. Assayas schreef zelf het scenario (IRMA VEP is een anagram van VAMPIRE). Achter de camera stond Eric Gautier.

Manila paloma blanca

1993 | Drama

Italië 1993. Drama van Daniele Segre. Met o.a. Carlo Colnaghi, Alessandra Comerio, Laura Panti, Lou Castel en Barbara Valmorin.

Carlo Carbone (Colnaghi) is een acteur van veertig jaar, die herhaaldelijk in een psychiatrisch ziekenhuis heeft gezeten maar daar ook weer uit wist te komen. Zijn leven speelt zich af in openbare eetgelegenheden en slaapzalen, en in zijn eigen wereldje dat steeds verder van de realiteit afstaat. Wanneer hij een jonge, onafhankelijke vrouw leert kennen, die interesse in hem toont en er ook een vroegere collega uit zijn toneeltijd opduikt, raakt hij verloren in de bedrieglijke schijn van een normaal leven, en staat weerloos in al zijn kwetsbaarheid. Een tamelijk deprimerende film, maar goede prestaties van de rolbezetting.

La naissance de l'amour

1993 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 1993. Romantiek van Philippe Garrel. Met o.a. Lou Castel, Jean-Pierre Léaud, Johanna ter Steege, Dominique Raymond en Marie-Paul Laval.

In zwart-wit gedraaid sluitstuk van Garels autobiografische drieluik, voorafgegaan door LES BAISERS DE SECOURS en J`ENTENDS PLUS LA GUITARE. Toneelspeler Castel is een binnenvetter die niet meer speelt, maar lijdt, ruziet met zijn zwangere vrouw en met Ter Steege naar bed gaat. Zijn vriend L[KA1]eaud is de babbelkous en de leukerd (!), een schrijver die niet meer schrijft, maar nadenkt, zoals dat heet. Op de achtergrond heerst de Golfoorlog, die hen als wereldburgers niet onberoerd laat. Slechts te genieten voor wie houdt van gefilosofeer van ouder wordende mannen die bang zijn niet meer te kunnen liefhebben. De Nederlandse Ter Steege is verrukkelijk als een soort sprookjesprinses. Scenario van Marc Cholodenko, Muriel Cerf en regisseur Garrel. Camerawerk van Raoul Coutard en André Clément.

Zuppa di pesce

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Fiorella Infascelli. Met o.a. Philippe Noiret, Chiara Caselli, Macha Méril, Andrea Prodan en Lucrezia Lante Della Rovere.

Isabella (Caselli) is de dochter van een briljante, lichtzinnige regisseur. We volgen haar ontwikkeling van kind tot vrouw. Vader en dochter zijn beiden onachtzame, jaloerse, verstrooide en bemoeizieke karakters. De tv staat nog in de kinderschoenen en vader maakt goedkope films. Het zijn moeilijke jaren, en de dochter droomt ervan ooit haar eigen film te maken. Heel persoonlijk, dit autobiografische verhaal van regisseuse Infascelli, dat aan elkaar hangt van herinneringen en zelfanalyse. Over de hele linie goed gespeeld.

Un posto freddo in fondo al cuore

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Sauro Scavolini. Met o.a. Marina Malfatti, Ray Lovelock, Lorenza Guerrieri, Kim Rossi Stuart en Valentina Lainati.

Een tv-film in twee delen over Giulia Mussi (Malfatti), lerares aan een middelbare school in Umbri[KA3]e, die met haar studenten op excursie gaat naar Rome. In een museum komt zij een oude vriend tegen en terwijl ze met hem praat wordt [KA1]e[KA1]en van haar leerlingen verkracht. Het meisje wijst later drie immigranten aan als de daders. Giulia wordt verantwoordelijk gesteld voor het gebeurde. Inspecteur Soriano (Lovelock) denkt dat het meisje in kwestie niet de waarheid heeft gesproken. Samen met Giulia, die zich niet aan haar verantwoordelijkheid wil onttrekken, en een journaliste gaat hij op onderzoek uit.

Dall'altra parte del mondo

1992 | Drama, Misdaad

Italië 1992. Drama van Arnaldo Catinari. Met o.a. Massimo Girotti, Marina Berti, Kalubi Kabongo, Issa Seck en Jean Kian Mayala.

Bekwame, in visueel opzicht sterke debuutfilm van regisseur Catinari, waarin rassenproblemen en immigratiekwesties worden aangekaart. De kunstenaar Massimo Girotti lijdt een teruggetrokken bestaan. Hij heeft heimwee naar de jaren die hij in Afrika heeft doorgebracht. Zijn ex-geliefde, Marina Berti, koestert zich eveneens in haar herinneringen en probeert hem terug te krijgen. Als de prostituée Kabongo uit Ivoorkust en haar Senegalese beschermer Issa Seck opeens voor zijn neus staan, wordt zijn kalme leventje ruw verstoord. Nadat Kabongo drugs van andere prostituées heeft gestolen, kloppen ze bij hem aan om hulp. Ze worden achtervolgd en Seck wordt vermoord. Na verloop van tijd ontstaat er tussen Girotti en Kabongo een band. Deze film behandelt op een overtuigende manier de problematiek van immigranten die in de Italiaanse onderwereld terecht zijn gekomen. Eersterangs acteerprestatie met dito techniek. Ook bekend als FROM THE OTHER SIDE OF THE WORLD.

Uova di garafano

1991 | Experimenteel

Italië 1991. Experimenteel van Silvano Agosti. Met o.a. Lou Castel, Alain Cuny, Federico Zanola en Elisa Murolo.

De nadagen van Mussolini en het fascistische regiem, gezien door de ogen van een zes jaar oud jongetje. Herinneringen aan de daarop volgende tijd van de grote reformatie: Italië werd omgebakken tot democratie en de Italianen, fascisten inbegrepen, gingen in de snelkookpan en kwamen tevoorschijn als democraten. Een levensecht beeld, gedrenkt in suggesties. Meer een experimentele film voor een beperkt publiek dan een speelfilm voor in de bioscoop.

Arizona Road

1991 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1991. Avonturenfilm van Fabrizio De Angelis. Met o.a. Antonio Sabato jr, Therry Turner, Lou Castel, Frank Diogene en Donald Hodson.

Als een rijke schurk een Mexicaans meisje bij haar moeder wil kopen, verhindert haar vriendje dat op het laatste ogenblik. Jaren later is de jonge held mede-eigenaar van een goudmijn. Zijn oudere partner wordt door de bende van de rijke schurk gedood en de jonge held is verdachte nr. 1. Bovendien is de sheriff corrupt. Actiefilm specialist van het tweede garnituur Ludman stak een oud westernthema - compleet met sportvliegtuigjes - in een modern jasje.

Viaggio a Galatina

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Gabriella Rosaleva. Met o.a. Francesca Prandi, Aleksander Dubin, Dario Parisini, Lou Castel en Achille Bruni.

Het verhaal speelt rond 1600 en gaat over Anna, die door de zuid Italiaanse provincie Puglia trekt op een pelgrimstocht naar San Paolo di Galatina waar ze deelneemt aan een ceremonie. Ze danst drie dagen en drie nachten om zich te louteren. Tijdens haar reis komt ze vreemde en extravagante mensen tegen. Op een van hen, Antonio, een werkzoekende arbeider, wordt zij verliefd. Goede rolbezetting, sensuele dansscenes en prachtige opnamen op locatie.

Fuga dal paradiso

1990 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Actiefilm

Italië 1990. Sciencefiction van Ettore Pasculli. Met o.a. Fabrice Josso, Ines Sastre, Horst Buchholz, Aurore Clément en Jacques Perrin.

In een grimmige toekomst, wanneer de ecologische vernietiging van de aarde een feit is, leeft tienerheld Teo met zijn ouders in een grot. Hij is verliefd op de jonge Beatrice, met wie hij de onderaardse stad ontvlucht naar de wereld boven de grond. Thor en zijn mannen krijgen de opdracht hen terug te halen. In een stad die uit louter ruïnesbestaat, stuiten ze op mutanten, die door de achtervolgers in de pan worden gehakt. Teo voert ten slotte de overlevende mutanten aan om ze op een oud schip helpen te vluchten. Veel bloederig geweld, een onsamenhangend scenario en, met uitzondering van Buchholz, slecht acteerwerk.

Tatort: Schmutzarbeit

1989 | Thriller

Duitsland 1989. Thriller van Werner Masten. Met o.a. Lou Castel, Charles Brauer en Manfred Krug.

In een grimmige toekomst, wanneer de ecologische vernietiging van de aarde een feit is, leeft tienerheld Teo met zijn ouders in een grot. Hij is verliefd op de jonge Beatrice, met wie hij de onderaardse stad ontvlucht naar de wereld boven de grond. Thor en zijn mannen krijgen de opdracht hen terug te halen. In een stad die uit louter ruïnesbestaat, stuiten ze op mutanten, die door de achtervolgers in de pan worden gehakt. Teo voert ten slotte de overlevende mutanten aan om ze op een oud schip helpen te vluchten. Veel bloederig geweld, een onsamenhangend scenario en, met uitzondering van Buchholz, slecht acteerwerk.

Che ora è

1989 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1989. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Marcello Mastroianni, Massimo Troisi, Lou Castel, Anne Parillaud en Renato Moretti.

Een vader (Mastroianni) brengt een dag door met zijn zoon (Troisi), die in dienst is. Vader, van geringe komaf, is een succesvol advocaat en hij wil alle waarden van de middenklasse meegeven aan zijn zoon, die zijn tegendeel is: een letterkundige die liever omgaat met vissers en boeken en die een aardje heeft naar zijn Napolitaanse moeder. Een zondag samen brengt moeilijke gesprekken, spanningen, onbegrip, totdat vader en zoon er eindelijk in slagen met elkaar te communiceren. Prachtig gespeeld door beide hoofdrollen. Scenario van regisseur en Beatrice Ravaglioli. Camerawerk van Luciano Tovoli.

Tatort - Schmutzarbeit

1988 | Mysterie

Duitsland 1988. Mysterie van Werner Masten. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Lou Castel, Diana Körner en Dietrich Mattausch.

Inspecteur Stoever (Krug) ontvangt een tip over een naar aanleiding van een wetenschappelijk congres geplande aanslag, terwijl zijn collega een verre van alledaags geval natrekt. Inderdaad hebben beide zaken met elkaar, en met een wapenhandel, te maken. Knap opgebouwde film met een innemende hoofdrolspeler en bekwame regie. Scenario van Ulrich Kressin. Camerawerk van Klaus Eichhamer.

Rorret

1988 | Thriller

Italië 1988. Thriller van Fulvio Wetzl. Met o.a. Lou Castel, Anna Galiena, Enrica Rosso, Massimo Venturiello en Rossana Coggiola.

Het debuut van Wetzl is een thriller bestaande uit fragmenten van klassieke Hollywoodfilms. Een psychopatische bioscoopeigenaar woont achter het witte doek en kan zijn onderbewuste verlangen om de vrouwelijke spelers te doden niet weerstaan. Zijn slachtoffers haalt hij uit het publiek, wie het bangste is voor griezelscènes, trekt hem het meest aan. Wetzl heeft wel ideeën, maar ze zijn weinig origineel en onsamenhangend.

Mr. Rorret ad altezza d'uomo

1988 | Horror

Italië 1988. Horror van Fulvio Wetzl. Met o.a. Lou Castel, Massimo Venturiello, Barbara D'Urso, Hege Steun en Roberto Mancini.

Rilfilm over een geesteszieke moordenaar die zijn slachtoffers onder zijn eigen klanten kiest. Mr. Rorret (Castel) is de eigenaar van een bioscoop waar alleen griezelfilms worden vertoond. Tijdens de projectie begluurt hij de reacties van het publiek met een verrekijker. Zo kiest hij een voor een zijn slachtoffers uit. Een technisch goed gemaakte film, maar het acteren doet zo nu en dan wat overdreven aan. De film probeert bovendien een eerbetoon te zijn aan de klassieke cultfilm van Michael Powell, PEEPING TOM (de naam van de griezelbioscoop is Peeping Tom). Helaas kan het spel van Castel niet op tegen de uitzonderlijke acteerprestatie van Karl-Heinz Boehm.

Elle a passé tant d'heures sous les sunlights

1985 | Experimenteel

Frankrijk 1985. Experimenteel van Philippe Garrel. Met o.a. Mireille Perrier, Jacques Bonnaffé, Anne Wiazemsky, Lou Castel en Chantal Akerman.

Een film over een film in wording (NATIVITÉ) van Philippe Garrel. In werkelijkheid worden zowel de liefde voor als het leed veroorzaakt door het filmen uitgebeeld. Garrel en zijn acteurs zijn hier aan het werk - proefopnames, mislukte opnames met opzettelijk alle gebreken van dien. Door sommigen hemelhoog geprezen, voor anderen een getuigenis van onmacht. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Trauma

1984 | Mysterie, Thriller, Drama

Duitsland 1984. Mysterie van Gabi Kubach. Met o.a. Birgit Doll, Lou Castel, Armin Müller-Stahl, Hanne Wieder en Jana Marangosov.

Een vrouwelijke privé-detective begint een speurtocht naar een verdwenen vrouw. Naarmate het onderzoek vordert, identificeert zij zich steeds sterker met degene die ze zoekt en raakt steeds dieper in waanvoorstellingen die haar bijna het leven kosten.

Der Beginn aller Schrecken ist Liebe

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Helke Sander. Met o.a. Helke Sander, Rebecca Pauly, Lou Castel, Katrin Seybold en Monica Bleibtreu.

De vriendinnen Freya en Irmtraut kennen elkaar al lang door gezamenlijk politiek activisme. De verhouding tussen beiden wordt problematisch, wanneer Freya en de vriend van Irmtraut verliefd op elkaar worden. Goede film, die het ideaal 'liefde' analyseert en probeert oorzaken voor het mislukken van relaties aan te geven.

The Eyes, The Mouth

1982 |

1982. Marco Bellocchio. Met o.a. Emmanuelle Riva, Lou Castel, Michel Piccoli en Ángela Molina.

De vriendinnen Freya en Irmtraut kennen elkaar al lang door gezamenlijk politiek activisme. De verhouding tussen beiden wordt problematisch, wanneer Freya en de vriend van Irmtraut verliefd op elkaar worden. Goede film, die het ideaal 'liefde' analyseert en probeert oorzaken voor het mislukken van relaties aan te geven.

Couleur chair

1978 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk/Verenigde Staten/België 1978. Experimenteel van François Weyergans. Met o.a. Veruschka von Lehndorff, Laurent Terzieff, Jorge Donn, Dennis Hopper en Bianca Jagger.

In een dromerige en bizarre nachtelijke omgeving maken we afwisselend kennis met een clown, een professor aan een universiteit, een stripteasedanseres, een jonge weduwe, een Amerikaanse fotograaf met een afkeer van vrouwen, een sarcastische psychiater en een boekverkoopster. Er ontstaat hierdoor beslist een sfeer van vervreemding, maar daarmee maak je zeker nog geen speelfilm, omdat zelfs voor het thema van 'het zwerven' een gestructureerd scenario nodig is. Vertolkt door een uiterst ongelijksoortig vriendenclubje. Kortom, er zal nauwelijks iemand geloven in dit kunstmatige bouwsel.

Violanta

1977 | Drama, Mysterie

Zwitserland/Spanje 1977. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Schneider, Lou Castel, Ingrid Caven en François Simon.

Bewerking van een roman van de duitstalige Zwitserse schrijver Conrad F. Meyer [KL]Die Richterin[KLE]. Na als inzet gefungeerd te hebben voor een dobbelspelletje tussen twee mannen moet Violenta (Bos[KA1]e) met de winnaar (een rechter) trouwen. Ze vergiftigt hem en dat blijft een goed bewaard geheim waarvan alleen de kijker de hoogte is. Zij heeft bovendien zijn plaats ingenomen en regeert zonder mededinging over de bergvallei. Voor het huwelijk van haar dochter nodigt zij Silver uit, die officieel haar broer is. De twee jonge mensen worden verliefd op elkaar en begaan, althans dat veronderstellen zij, incest, maar dan komen ze te weten dat het meisje in feite de dochter van Violenta`s eerste liefde is. Niets staat hun huwelijk nu meer in de weg en Violenta vergiftigt zichzelf aan het begin van de ceremonie. Deze sinistere roman is geschreven door een auteur vol schuldgevoelens vanwege zijn verhouding met zijn zus. Daar komt dan nog eens de zelfmoord van zijn moeder bij, die zo krankzinning geworden was dat Freud deze roman analyseerde. De regisseur heeft dus met een loodzware erfenis te maken en dat is in zijn film te merken aan de spelers, die zo stijf overkomen dat het lijkt alsof de symboliek op hen drukt (het thema van de grot), hoewel Bos[KA1]e fascinerend is. De landschappen, daarentegen, zijn fantastisch (camerawerk van Renato Berta), maar vooral na een meesterwerk als LA PALOMA mogen we deze film, die Schmids zeer persoonlijke combinatie is van magie, romantiek en ironische kitsch, maar half geslaagd noemen.

Poseída

1977 | Horror, Erotiek

Spanje/Italië 1977. Horror van Giulio Petroni. Met o.a. Marisa Mell, Chris Avram, Lou Castel, Javier Escrivá en Laura Trotter.

In het kader van een satanische samenzwering raakt een vrouw zwanger van de duivel. Een soort kruising tussen ROSEMARY'S BABY en THE EXORCIST, in het teken van de sekscinema. De film onderscheidt zich door de onverwachte amoraliteit, het uitbundig anti-klerikalisme en de totale claustrofobie. De charme van Marisa Mell maakt hoe dan ook veel goed.

Porci con le ali

1977 | Drama, Erotiek

Italië 1977. Drama van Paolo Pietrangeli. Met o.a. Christina Mancinelli, Franco Bianchi, Lou Castel, Anna Nogara en Susanna Javicoli.

Twee militante studenten ontmoeten elkaar op een politieke bijeenkomst, waar een documentaire over een eerdere demonstratie wordt vertoond, en worden verliefd op elkaar. Hun relatie wordt een wederzijdse verkenning van seksualiteit in diverse vormen, van communistische idealen en maatschappij-utopieën. De film, naar de autobiografische roman 'Rocco & Antonia' die na een censuurverbod een best-seller werd, was in Italië het onderwerp van polemieken in uiteenlopende politieke kampen, maar de onhandigheid waarmee hij gemaakt is rechtvaardigt die controverses nauwelijks. De oeverloze dialoogscènes zijn inhoudelijk misschien belangwekkend, maar weinig filmisch. De seksscènes zijn fantasieloos verfilmd en daardoor anti-erotisch. Mancinelli is de mooie dochter van Elsa Martinelli.

Mr Mean

1977 |

Verenigde Staten 1977. Fred Williamson. Met o.a. Lou Castel en Fred Williamson.

Twee militante studenten ontmoeten elkaar op een politieke bijeenkomst, waar een documentaire over een eerdere demonstratie wordt vertoond, en worden verliefd op elkaar. Hun relatie wordt een wederzijdse verkenning van seksualiteit in diverse vormen, van communistische idealen en maatschappij-utopieën. De film, naar de autobiografische roman 'Rocco & Antonia' die na een censuurverbod een best-seller werd, was in Italië het onderwerp van polemieken in uiteenlopende politieke kampen, maar de onhandigheid waarmee hij gemaakt is rechtvaardigt die controverses nauwelijks. De oeverloze dialoogscènes zijn inhoudelijk misschien belangwekkend, maar weinig filmisch. De seksscènes zijn fantasieloos verfilmd en daardoor anti-erotisch. Mancinelli is de mooie dochter van Elsa Martinelli.

Der amerikanische Freund

1977 | Film noir, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1977. Film noir van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Dennis Hopper, Lisa Kreuzer, Nicholas Ray en Samuel Fuller.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

The Cassandra Crossing

1976 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland 1976. Thriller van George P. Cosmatos. Met o.a. Sophia Loren, Burt Lancaster, Ava Gardner, Richard Harris en Martin Sheen.

Onderhoudende rampenfilm over een sneltrein met honderd passagiers aan boord en een door pestbacillen geïnfecteerde terrorist die de hele trein dreigt te besmetten. De autoriteiten staan voor een dilemma: als de trein aankomt op zijn bestemming dreigt er een epidemie die de bevolking kan decimeren, de trein kan ook 'verongelukken' en dan is het aantal slachtoffers beperkt. Nu eens een in Europa gemaakte rampenfilm, uiteraard met de voor het genre gebruikelijke wagonladingen sterren. Daaronder ook Lee Strasberg, beroemd method-acting docent van The Actors Studio, wat aan het spel in de film overigens niet te zien is.

Les Enfants du placard

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Brigitte Fossey, Lou Castel, Jean Sorel, Georges Marchal en Isabelle Weingarten.

De nauwe band tussen een broer en zijn zus, nog versterkt door de zelfmoord van de moeder, vindt tijdens hun volwassenheid voortzetting in de rituele spelletjes van weleer. De vrouw, die met de zakenpartner van de verachte vader is getrouwd, probeert incest te vermijden (of plaatsvervangend te realiseren) door te trachten haar broer aan haar beste vriendin te koppelen. Na de mislukking daarvan vlucht ze en gaat overstag voor de moraal en de materiële zekerheid van het huwelijk. Deze ingetogen maar gespannen psychologische studie krijgt emotionele lading door intens spel van Fossey en Castel, die worden afgezet tegen opzettelijk aangebrachte elementen uit een driestuiversroman. Schitterende fotografie van Pierre Lhomme.

Caro Michele

1976 | Drama, Komedie

Italië 1976. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Mariangela Melato, Delphine Seyrig, Aurore Clément, Lou Castel en Marcella Michelangeli.

Een rebelse en enige zoon uit een bourgeoisgezin verlaat Italië, voor politieke strijd elders, maar blijft corresponderen en vraagt zijn moeder om voor zijn vriendin te zorgen, die een kind van hem heeft. Het meisje weigert zich aan de normen aan te passen en zoekt contact met andere relaties van Michele, tot het bericht komt dat hij gestorven is en de baby dus 'stamhouder' is. Opmerkelijke film naar roman-in-brieven van Natalia Ginzburg laat zonder karikaturen een mentaliteits- en generatiekloof zien in een verscheurde samenleving, met treffend en contrasterend spel in alle rollen rond de afwezige titelpersonage.

Cambio de sexo

1976 | Drama

Spanje 1976. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Lou Castel, Bibiana Fernández, Fernando Sancho en Rafaela Aparicio.

Een jonge man betreurt het dat hij niet als vrouw op de wereld is gekomen... Een van de beste films van Vicente Aranda, die met een wonderlijk evenwicht tussen kritische hardheid en fijngevoeligheid een geval van transseksualiteit aanroert. Een overdreven en weinig overtuigend stuk aan het eind van de film doet hieraan enigszins afbreuk.

Come una rosa al naso

1975 | Komedie

Italië/Verenigd Koninkrijk 1975. Komedie van Franco Rossi. Met o.a. Vittorio Gassman, Ornella Muti, Lou Castel, Adolfo Celi en Madeline Hinde.

Een Italiaanse restauranthouder in Londen krijgt van zijn mafia-verwanten op Sicilië opdracht te waken over de maagdelijkheid van een aantrekkelijk nichtje dat naar Engeland komt. Deze stereotiepe situatie-komedie is geconstrueerd rond de komische talenten van Gassman en de charme van Muti die door gebrek aan inhoudelijke verrassingen wel erg zwaar belast worden.

Voyage en Grande Tartarie

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Micheline Lanctot, Lou Castel, Cathérine Verlor en Cathérine Laborde.

Een man en vrouw met zelfmoordplannen willen nog een keer zien wat voor zooitje de wereld is voor ze er een eind aan maken. Uiteindelijk besluiten ze om samen toch door te leven. Deze satire blijkt vriendelijker dan het gegeven doet verwachten. Een al te losse opbouw van het scenario is de voornaamste zwakte in deze debuutfilm van Tacchella.

Output

1974 | Misdaad

Duitsland 1974. Misdaad van Michael Fengler. Met o.a. Lou Castel, Katja Rupé, Claus Eberth, Marquard Bohm en Hildegard Wensch.

Een schrijver en een filmregisseur bedenken een volmaakt misdaadverhaal en besluiten het aan de werkelijkheid te toetsen. De verfilming van Ulf Miehes boek Ich hab noch einen Toten in Berlin.

Gangsterfilmen

1974 | Drama, Misdaad

Zweden 1974. Drama van Lars G. Thelestam. Met o.a. Clu Gulager, Per Oscarsson, Lou Castel, Ernst G[KA11]unther en Anne-Lise Gabold.

Een Amerikaanse gangster arriveert in Zweden en geeft zich uit als een Billy Graham-achtige zedelijkheids-apostel achter wiens succesvolle massahypnose zeer kwalijke oogmerken schuil gaan. Deze veelbelovende debuutfilm schiet zijn doel voorbij door te nadrukkelijke en slecht gedoseerde effecten, waardoor de intrigerende dubbelzinnigheid van Culager al snel ontmaskerd wordt en hij slechts een psychopaat, verkrachter en moordenaar blijkt in de dik aangezette scènes. De eerste helft is uiterst boeiend en de fotografie van Jörgen Persson is opmerkelijk.

Nada

1973 | Thriller

Italië/Frankrijk 1973. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Fabio Testi, Mariangela Melato, Lou Castel, Michel Duchaussoy en Maurice Garrel.

Een groep anarchisten van uiteenlopende ideologie ontvoert de Amerikaanse ambassadeur, maar is daarbij gefilmd door de Inlichtingendienst. De afgelegen boerderij waar ze op het losgeld wachten wordt aangevallen door de gendarmerie die ze -in opdracht van het ministerie - geen mogelijkheid tot overgave laat, zodat de overheid hen als levensgevaarlijk en bloeddorstig zal kunnen afschilderen. Deze virtuoos gemaakte en knap gespeelde politieke thriller heeft als strekking dat onbezonnen revolutionaire acties de repressieve krachten alleen maar versterken en mobiliseren, wat Chabrol bij de première niet in dank werd afgenomen, maar waar de ontwikkelingen sindsdien hem gelijk in hebben gegeven. Scenario van regisseur Chabrol en Jean- Patrick Manchette. Camerawerk van Jean Rabier.

Der Scharlachrote Buchstabe

1973 | Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland 1973. Historische film van Wim Wenders. Met o.a. Senta Berger, Hans Christian Blech, Lou Castel, Rüdiger Vogler en Yella Rottländer.

Het beroemde verhaal van Nathaniel Hawthorne over het meisje in een 17e-eeuws puriteins kolonistendorp in Amerika, dat weigert te bekennen met wie zij overspel pleegde en daarom jaarlijks in het openbaar te schande wordt gezet met een grote rode A van Adultery (overspel) op haar jurk, werd gebrekkig in beeld gebracht.

Pianete Venere

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Elda Tattoli. Met o.a. Bedi Moratti, Lilla Brignone, Marina Berti, Lou Castel en Pierre Cressoy.

Een burgerman verliest tijdens de oorlog zijn bezit, gaat bij het communistische verzet en wordt na 1945 een alleen om eigen status denkende partijbons, terwijl zijn geliefde merkt dat de politieke zaak waaraan ze zich heeft gewijd haar als vrouw net zomin een eigen plaats gunt als welk ander maatschappijsysteem dan ook. De bij vlagen zeer effectieve politieke satire is te vaak schetsmatig en melodramatisch, hoewel de debuterende regisseuse haar uitgebreide rolbezetting de personages m[KA1]e[KA1]er reli[KA3]ef laat geven dan ze zelf als schrijfster heeft gedaan. (Tattoli was medewerkster van Marco Bellocchio, die haar hielp met het scenario en zelf ook nog een rolletje speelt)

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië/Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Matalo!

1970 | Western

Spanje/Italië 1970. Western van Cesare Canevari. Met o.a. Lou Castel, Corrado Pani, Antonio Salines, Luis Davila en Claudia Gravy.

Een jongeman uit Europa sluit zich aan bij bandieten. Zijn bende berooft een postkoets en duikt onder met de buit in een spookstadje, waar onderlinge twisten het gezelschap uitdunnen. Deze vrij sadistische spaghetti-western bewandelt nog eens de bekende paden. Ook bekend als THEY CALLED HIM MATALO.

Orgasmo

1969 | Thriller, Erotiek

Frankrijk/Italië 1969. Thriller van Umberto Lenzi. Met o.a. Carroll Baker, Lou Castel, Colette Descombes, Tino Carraro en Lilla Brignone.

Een rijke Amerikaanse weduwe wordt tijdens een Italiaanse vakantie het hof gemaakt door een jongeman die zijn zuster aan haar voorstelt. Broer en zus die in werkelijkheid geliefden zijn, weten haar met drugs en seks te domineren en van de buitenwereld te isoleren. Het komplot om haar erfenis te bemachtigen, lijkt te lukken, totdat na haar dood blijkt dat ze zelf haar echtgenoot had vermoord, waardoor het geld naar andere verwanten gaat. Deze typische formule-thriller met Baker als de Amerikaanse die door haar zinnelijkheid een makkelijke prooi is voor op fortuin beluste minnaars of echtgenoten, onderscheidt zich in niets van haar eerdere of volgende Italiaanse vehikels, zeker niet in kwaliteit. GB-titel: PARANOIA, door Lenzi gebruikt als originele titel voor een nieuw Caroll Baker-vehikel een jaar later. Ook bekend als PARANOIA.

Con quale amore, con quanto amore

1969 | Romantiek, Komedie

Italië 1969. Romantiek van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Catherine Spaak, Aldo Giuffrè, Lou Castel en Erika Blanc.

Een jonge architect probeert op alle manieren de liefde van zijn mooie vrouw terug te winnen, die er met zijn beste vriend en zakenpartner van door is. Middelmatige film, niet zonder humor, maar de vrouwen zijn de moeite waard. Geen buitengewoon spel.

I Protagonisti

1968 | Drama, Misdaad

Italië 1968. Drama van Marcello Fondato. Met o.a. Sylva Koscina, Jean Sorel, Pamela Tiffin, Lou Castel en Gabriele Ferzetti.

Een vijftal jonge mensen probeert omwille van de sensatie een ontmoeting te arrangeren met een beruchte bandiet, op wiens hoofd tien miljoen lire staat. Deze laat weten dat hij zich tegen betaling wil laten interviewen en fotograferen. Als hij z'n levensverhaal vertelt blijkt hij een idealistische anarchist te zijn wiens bezieling het vijftal aansteekt tot ze weer terug zijn in de 'beschaafde wereld'. Deze debuutfilm met sterbezetting maakt de psychologische en sociologische pretenties onvoldoende waar, al valt hij verre te prefereren boven Fondato's latere Bud Spencer-knokkluchten.

Galileo

1968 | Biografie, Historische film

SU/Italië 1968. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Cyril Cusack, Lou Castel, Gheorghi Koloiansjew, Gigi Ballista en Paolo Graziosi.

Natuurkundige Galilei verzamelt bewijzen voor zijn theorie dat de aarde om de zon draait, wat de verontwaardiging wekt van wereldse en kerkelijke autoriteiten. Verdediging van dezelfde theorie doet Giordano Bruno op de brandstapel belanden, waarna Galilei voor de rechters zijn idee[KA3]en afzweert maar er wel (stiekem) aan blijft doorwerken. Wijdlopige en gezwollen dialoog en te uitdrukkelijk mooie beelden ontnemen historisch belangwekkende stof dramatische overtuigingskracht. Film haalt het niet bij-ook verfilmd-toneelstuk van Bertolt Brecht over zelfde onderwerp.

Requiescant

1967 | Western

Duitsland/Italië 1967. Western van Carlo Lizzani. Met o.a. Lou Castel, Mark Damon, Pier Paolo Pasolini en Barbara Frey.

Na vele jaren komt een Mexicaans jongetje dat werd grootgebracht door een predikant, oog in oog te staan met de moordenaar van zijn familie. Deze goede western is uit de tijd dat westerns nog aan de lopende band geproduceerd werden. Opmerkelijk is de rol van regisseur Pier Paolo Pasolini.

Grazie zia

1967 | Drama, Erotiek

Italië 1967. Drama van Salvatore Samperi. Met o.a. Lisa Gastoni, Lou Castel, Gabriele Ferzetti en Luisa de Sanctis.

Jongen die uit verzet tegen kapitalistisch milieu verlamming simuleert, wordt door ouders aan jonge tante toevertrouwd en weet haar met sado-masochistisch kat-en-muis-spel tot seksuele horigheid te brengen en van omgeving te isoleren. Debutant combineerde scenario's van PRIMA DELLA RIVOLUZIONE van Bertolucci en I PUGNI IN TASCA van Bellocchio, nam cameraman van eerste en hoofdrol van tweede en goot er sensationeel seksueel sausje overheen. Gevolg: commercieel succes maakte hem lieveling van producenten, terwijl voorbeelden jarenlang werkloos bleven. Niettemin goed spel van Gastoni en Castel.

Aunt Thank You

1967 |

1967. Salvatore Samperi. Met o.a. Lisa Gastoni en Lou Castel.

Jongen die uit verzet tegen kapitalistisch milieu verlamming simuleert, wordt door ouders aan jonge tante toevertrouwd en weet haar met sado-masochistisch kat-en-muis-spel tot seksuele horigheid te brengen en van omgeving te isoleren. Debutant combineerde scenario's van PRIMA DELLA RIVOLUZIONE van Bertolucci en I PUGNI IN TASCA van Bellocchio, nam cameraman van eerste en hoofdrol van tweede en goot er sensationeel seksueel sausje overheen. Gevolg: commercieel succes maakte hem lieveling van producenten, terwijl voorbeelden jarenlang werkloos bleven. Niettemin goed spel van Gastoni en Castel.

A Bullet for the General

1967 | Western

Italië 1967. Western van Damiano Damiani. Met o.a. Gian Maria Volonté, Klaus Kinski, Lou Castel, Martine Beswick en Andrea Checchi.

Een jonge Amerikaan sluit vriendschap met Mexicaanse rebellen na een overval op de trein waarin hij zat. Hij doet mee aan de revolutionaire strijd en na een aanval worden de opstandelingen verantwoordelijk gesteld voor een slachtpartij onder regeringstroepen. De leider wordt ter dood veroordeeld, waarna de Amerikaan tot actie overgaat door een aanval te plegen op het legerkamp van General Elias met bloedige gevolgen. Deze Mexicaanse spaghetti-western heeft een scenario vol actuele politieke verwijzingen en is beter gemaakt en geacteerd dan het gemiddelde.

Fist In His Pocket

1966 |

1966. Marco Bellocchio. Met o.a. Liliana Gerace, Marino Masé, Paola Pitagora en Lou Castel.

Een jonge Amerikaan sluit vriendschap met Mexicaanse rebellen na een overval op de trein waarin hij zat. Hij doet mee aan de revolutionaire strijd en na een aanval worden de opstandelingen verantwoordelijk gesteld voor een slachtpartij onder regeringstroepen. De leider wordt ter dood veroordeeld, waarna de Amerikaan tot actie overgaat door een aanval te plegen op het legerkamp van General Elias met bloedige gevolgen. Deze Mexicaanse spaghetti-western heeft een scenario vol actuele politieke verwijzingen en is beter gemaakt en geacteerd dan het gemiddelde.

I pugni in tasca

1965 | Drama

Italië 1965. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Lou Castel, Paola Pitagora, Marino Masé, Liliane Gerace en Jennie MacNeil.

De jongste zoon uit een gezin van epilepsielijders doodt zijn moeder en zijn broer om hen uit hun hopeloze situatie te redden. Uit trots bekent hij zijn daad aan zijn zuster. De gemotiveerde, maar ondoordachte en door toevalligheden bepaalde revolte leverde een uitdagende en verontrustende debuutfilm op, met zwarte humor en onvoorspelbare personages (Castel in de eerste plaats). Ouder geworden zouden regisseur en acteur hun film in een wat bezonkener variant overdoen met Gli occhi, la bocca.

op televisie
1 uitzending

A Bullet for the General (1967) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
vrijdag 24 november
ARD
02:55 - 04:50

Reageer