Rolf Hoppe

Acteur

Rolf Hoppe is acteur.
Er zijn 82 films gevonden.

Wilsberg - Tod einer Hostess

2004 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Het scenario van Ulli Stephan is een klein beetje in Mickey Spillane stijl geschreven. Wilsberg (Lansink) krijgt een bezoekje van de aantrekkelijke, maar niet meer zo jonge steenrijke textielonderneemster Juliane Kuhn (Malton), die hem tegen een vette cheque vraagt haar vader Erwin Kuhn (Hoppe) te observeren. Een opdracht die Wilsberg moeilijk kan weigeren, maar Alex (Klink) wil niet op het antiquariaat passen omdat zij als hostess een baantje heeft aangenomen net als haar vriendin en dat betaalt duizendmaal beter. Zij heeft haar rechtscolleges tijdelijk even opgeschoven. Dan wordt haar vriendin als lijk gevonden en Alex lijkt zich in een dodelijk wespennest te hebben gestoken. Manni (Schafmeister) moet Wilsberg dan helpen en dus meer doen dan zijn Volvo uitlenen. Uiteraard is er een connectie met de knappe Juliane. Zodra er een dode gevallen is, komt Kommissarin Springer (Russek) op de proppen en de kijker vraagt zich af of Wilsberg en Springer deze zaak nu eindelijk eens met een candlelight dinner (en wat dies meer zij) zullen beëindigen. Voer voor de fans van Wilsbergs speurdersavonturen. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Am Kap der Liebe

2004 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland 2004. Avonturenfilm van Udo Witte. Met o.a. Sigmar Solbach, Claudine Wilde, Siegfried Rauch, Ralph Herforth en Rolf Hoppe.

Jan Hansen hoort kort na de dood van zijn Australische oom dat hij diens zoon is en reist daarna meteen af naar Australië. Hij wil duidelijkheid krijgen over zijn afkomst en het paradijselijke eiland bekijken dat hij heeft geërfd.

Alles auf Zucker!

2004 | Komedie

Duitsland 2004. Komedie van Dani Levy. Met o.a. Henry Hübchen, Udo Samel, Hannelore Elsner, Golda Tencer en Steffen Groth.

Na de val van de Muur is de joodse voormalig sportverslaggever Jaecki Zucker in Oost-Duitsland gebleven, terwijl zijn orthodoxe broer Samuel naar het Westen is vertrokken. Ze hebben elkaar al jaren niet gezien. Dan verneemt Jaecki dat zijn moeder is overleden en alleen een erfenis nalaat op voorwaarde dat de broers zich weer met elkaar verzoenen. Regisseur Dani Levy creëert sitcom-achtige situaties tegen de achtergrond van een veranderd Duitsland in deze komedie die in eigen land een groot succes was. De losse grapjes over de typische gebruiken van (niet-)joden bleken voor veel Duitsers bevrijdend te werken.

Trenck - Zwei Herzen gegen die Krone

2003 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Duitsland 2003. Romantiek van Gernot Roll. Met o.a. Ben Becker, Alexandra Maria Lara, August Zirner, Hannes Jaenicke en Rüdiger Klink.

Groot romantisch avontuur over een gedoemde liefde uit Pruisen ten tijde van Koning Friedrich II (Zirner), bijgenaamd de Grote, die regeerde van 1740-86. Friedrich Freiherr von der Trenck (Becker), een jonge cavalerie-officier wordt verliefd op de zuster van de koning prinses Amélie (Lara), maar haar broer is ertegen. Koning Friedrich probeert haar uit te huwelijken aan de Zweedse troonopvolger, maar Amélie weet dit op het nippertje te verhinderen. Graf von Jaschinsky (Jaenicke) is verliefd op Amélie en beschouwt de avontuurlijke, ambitieuze Trenck als zijn rivaal. Hij intrigeert met succes tegen Trenck die onder hem dient, hoewel de veldslag tegen de Oostenrijkers dankzij Trenck gewonnen wordt. Jaschinsky speelt het klaar om Trenck tot twee maal toe te laten opsluiten, eerst in de vesting Glatz en later in Beieren. Amélie, die in het klooster van Quedlinburg gegaan was, ontmoet de naar Oostenrijk gevluchte Trenck. In een tweegevecht, dat kort erop tussen Jaschinsky en Trenck plaatsvindt, delft de verraderlijke Jaschinsky het onderspit, maar worden Trenck en Amélie door Friedrichs lijfwacht gevangen genomen. Klink speelt Nicolai, de trouwe vriend van Trenck die hem meermalen behoed voor de totale ondergang. Het scenario van Walter Kärger legt terecht het accent op de bewogen liefdesgeschiedenis en maakt handig gebruik van de fraaie locaties. De rollen zijn mooi ingevuld en genreliefhebbers kunnen hun hart ophalen en tevens genieten van het fraaie camerawerk van regisseur Roll. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Der schwarze Troll

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Vanessa Jopp en Christoph Valentien. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Judith Engel en Marek Harloff.

Het psychologisch getinte scenario van Thea Dorn gaat over de zich alles opofferende vrouw, die te veel hooi op haar vork neemt en dan onder de druk bezwijkt. Laura Kern (Engel) treft haar man Herbert (Herrmann) levenloos aan in zijn haute-cuisine restaurant in Bremen. Hij is het slachtoffer van doodslag. Men denkt aan een roofmoord. Iedereen heeft erg met Laura te doen. Zij loopt tegen de dertig. Ze staat bekend als een goede moeder, de verzorgende engel van haar doodzieke vader en de tolerante echtgenote van een chagrijnige man. Hauptkommissarin L[KA3]ursen (Postel), die de zaak onderzoekt heeft medelijden met Laura. Haar assistent Stedefreund (Mommsen) heeft gerede twijfels over de verdraagzame Laura als hij hoort dat ze ook nog een minnaar heeft, David Gussmann (Harloff) en dat ze een scheiding overwoog. Stedefreund acht het niet uitgesloten dat Laura is doorgeslagen of uit koele berekening heeft gehandeld. Dan sterft plotseling de huisarts aan een overdosis van een medicijn tegen hartstoornissen en de zaak neemt een bizarre wending. Echt spannend is aflevering 533 niet, maar hij wordt behoorlijk gebracht en Engel speelt haar rol met verve. Valentien was co-regisseur en het camerawerk is van Judith Kaufmann.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Milenas Bücher

2001 | Misdaad, Avonturenfilm

Duitsland 2001. Misdaad van Thomas Jauch. Met o.a. Friedrich von Thun, Karl Schönböck, Liane Forestieri, Rolf Hoppe en Tatjana Blacher.

Capellari (Von Thun), de enigszins, doch niet helemaal na[KA3]ieve professor in de criminologie uit het fraaie Starnberg ten Zuiden van M[KA3]unchen, wordt door Dr. Johannes Schneider uitgenodigd om een voordracht te geven aan de universiteit van Praag. In de Tsjechische hoofdstad raakt hij ongewild betrokken bij de diefstal van een wiegedruk en later bij de moord op de twijfelachtige handelaar in antiquarische boeken Hanka (Bonaventura). De charmante bibliothecaresse Milena (Blacher), die Capellari schoont van de verdenking van diefstal door de politie, brengt hem duidelijk het hoofd op hol. Zij blijkt echter twee gezichten te hebben. Bedreigd met uitzetting uit Tsjechië probeert Capellari evenwel de zaak op eigen houtje op te lossen omdat de politie faalt. Dankzij de hulp van een van Capellari's studenten uit Duitsland die in Praag opduikt, brengt hij de duistere zaak tot een goed einde. De 81-jarige Oostenrijker Schönböck, die terug mag kijken op een zeer langdurige carrière in de Duitse film - hij begon in 1936, speelt Dr. Johannes Capellari, de bejaarde vader van de speurder. Het scenario van Jochen Greve is redelijk zakelijk en bevat aardige verwikkelingen. Von Thun geeft zijn bekende, sympathiek overkomende nummers weg; zijn fans mogen tevreden zijn. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Models

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Mark von Seydlitz en Marc von Seydlitz. Met o.a. Annett Renneberg, Marie Zielcke, Markus Knüfken, Ralf Bauer en Rolf Hoppe.

Joy is 24 en het einde van haar carrière als model lijkt in zicht. Zij wil nog één keer proberen aan een belangrijke wedstrijd deel te nemen en heeft hiervoor foto's nodig die zijn gemaakt door topfotograaf Tom Kurz. Maar als blijkt dat Kurz wil dat Joy deels uit de kleren gaat neemt een assistent de fotosessie voor zijn rekening. Tijdens de wedstrijd treft Joy haar beste vriendin als concurrente

Donna Leon - Acqua Alta

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Julia Jäger, Laura-Charlotte Syniawa, Patrick Diemling en Rolf Hoppe.

Onbekenden slaan in het koele, natte en herfstachtige Veneti[KA3]e de Amerikaanse archeologe Brett Lynch (Cukrowski) in elkaar. Haar goede vriendin Flavia Petrelli (Malton) vertelt aan commissario Brunetti (Kockisch) dat er een connectie is met de tentoonstelling van antieke Chinese vazen in het museum van Semanzato (B[KA3]ohlke): twee kostbare stukken zijn vervangen door vervalsingen. Semenzato is de stille vennoot van antiquair Murino (Zischler), maar geen van beiden wil openhartig met Brunetti praten. Kort erop worden ze vermoord. Brunetti ziet op de videoband, die door een bewakingscamera van het museum is gemaakt, Salvatore La Capra (Broumis), de zoon van de notabele La Capra senior (John). Salvatore is geen onbesproken blad, maar de Vice-Questore Patta (Degen) vertelt Brunetti dat Capra senior een verwoed kunstverzamelaar is. De cirkel begint zich nu aardig te sluiten, maar we zijn in het land van de spaghetti, hetgeen betekent dat niet alles zo glashelder is als het lijkt. Brunetti weet wat voor vlees hij in de kuip heeft, en laat zich niet in een doolhof voeren. Het scenario van Kathrin Richter en Ralf Hertwig naar de gelijknamige roman van Donna Leon, die achter elkaar verhalen bedenkt, is toch wel pure routine. Het camerawerk van Dragan Rogulj is sfeervol en wordt luister bijgezet door de behoorlijke spelprestaties en de adequate regie.

Das Traumschiff - Neuseeland

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Michael Steinke. Met o.a. Siegfried Rauch, Heide Keller, Horst Naumann, Rosemarie Fendel en Marita Marschall.

Het m.s. Duitsland onder gezagvoerder Fred Paulsen (Rauch) koerst naar Nieuw-Zeeland. Aan boord bevindt zich Heinz Schulz (Joswig), de schrijver van succesvolle damesromans, die uitkomen onder het pseudoniem Paula Pattini. Hij wordt geschaperoneerd door zijn inhalige, literaire agente Rose Gervinius (Fendel), die zowat een rolberoerte krijgt als Heinz zijn oog laat vallen op journaliste Helma Matern (Weisgerber). Een zorgvuldig gekoesterd geheim loopt nu het risico onthuld te worden en dat is slecht voor de royalties van Heinz en het percentage dat Rose ervan krijgt. Regine (Marschall) en Rolf Hartmann (R[KA3]uhaak) hebben een moeilijke tijd achter de rug na drie miskramen van Regine. Ze hopen aan boord tot rust te komen. Paulsen is dolgelukkig als zijn vlegelachtige neefje Mickey (Lindner) de genegenheid krijgt van de Hartmanns - een probleem minder voor Paulsen. Steenrijke aannemer G[KA3]otze (L[KA3]uttge) is aan boord met zijn veel jongere gade Stella (Weitzenb[KA3]ock) die meer van zijn geld dan van hem houdt. Als het duo met jonge huisvriend Benjamin Pohl (Martens) een zeiltocht gaat maken, wordt er een noodsignaal afgeschoten dat Paulsen gelukkig vanaf de brug opmerkt. G[KA3]otze`s zwakke hart zou het begeven hebben. Toevallig is Franz Engel (Hoppe) aan boord; hij is politieman. Bij het laatste verhaal is het aardig om op te merken dat Lüttge, lange tijd TATORT Kommissar was in Düsseldorf, dat Martens de commissaris in EIN STARKES TEAM speelt, en Hoppe de broer is van Andreas, de TATORT Kommissar uit Ludwigshafen, en meestal een schurkenrol heeft. Voor de rest is het nog meer van hetzelfde. De trouwe Keller als Beatrice, die van meet af aan meevaart, handhaaft zich uitstekend in haar kraakhelderde uniform ondanks de vorderende leeftijd. Het zeepachtige scenario is van routiné Ulrich del Mestre. Het camerawerk is van Dieter Sasse en Holger Greiß.

Am Ende siegt die Liebe

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Peter Weck. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Denise Zich, Rolf Hoppe, Tim Egloff en Elodie Eick.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Letzter Atem

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Bernd Böhlich. Met o.a. Claudia Michelsen, Henry Hübchen, Florian Martens, Hark Bohm en Lili Bohm.

Rond het jaar twee 2000 zijn er twee beroepen heel erg in: architect en journalist bij de tv. Ook die mensen, die ongenaakbaar lijken kunnen ondanks hun beroepsstatus door het noodlot getroffen worden. Journaliste Jutta Lingner (Michelsen) is in de dertig, heeft een dochter van negen en is getrouwd met architect Carl, die een stuk ouder is. Tijdens een reportage in Portugal wordt ze verliefd op de kaal geschoren (dat is rond het voornoemde tijdstip sexy en niet langer voorbehouden aan Yul Brynner) cameraman Sascha Hohenfels (Martens) en wil nu van de geschokte Carl scheiden. Ze blijkt zwanger (van wie weet ze niet goed) en er wordt een nare, reeds vergevorderde hersentumor geconstateerd. Nu sleept Jutta een loodzware last met zich mee, ze durft het haar ouders aan de Oostzeekust niet te vertellen als ze daar enige dagen op verhaal komt. Ze maakt krach met haar baas en vliegt er uit. Carl wil bij haar blijven om haar door die moeilijke periode heen te helpen. Jutta staat voor een verschrikkelijk dilemma. Modieus melodrama, dat door de hoofdrollen heel goed wordt ingevuld. Het scenario is van regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Dolby en 16:9.

Hans im Glück

1999 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1999. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Andreas Bieber, Walfriede Schmitt, Günter Naumann, Harald Dietl en Rolf Hoppe.

Molenaarsknecht Hans verlangt naar zijn ouderlijk huis, dat hij zeven jaar geleden heeft moeten verlaten. Hij besluit om terug te gaan.

Der Bunker - Eine todsichere Falle

1999 | Actiefilm, Sciencefiction

Duitsland 1999. Actiefilm van Hans Horn. Met o.a. Jens Neuhaus, Regula Grauwiller, Eckhard Preuß, Till Steinberger en Ralph Herforth.

Een Russisch terroristenteam neemt een Natobunker met nucleaire wapens over in Duitsland

Zucker für die Bestie

1998 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1998. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Christiane Paul, Rolf Hoppe, Gudrun Landgrebe, Marcus Signer en Alexander Radszun.

Tanja (Paul) studeert rechten bij professor Weihrauch (Hoppe). Ze is een briljante studente en vraagt Weihrauch voor haar werkcollege cassatie-recht zich bezig te mogen houden met het geval Dr. Kaltenbach (Habich). Weihrauch is verbaasd, want de zaak Kaltenbach is voor een dergelijk doel totaal ongeschikt. Kaltenbach is een vrouwenarts, die indertijd veel stof deed opwaaien; hij kwam voor de rechter wegens afgrijselijke moorden, maar de lijken van de slachtoffers werden nooit gevonden. Hij kreeg evenwel levenslang. Weihrauch stemt toe en Kaltenbach ruikt een kans om te ontsnappen als hij bezoek krijgt van Tanja, die blijkbaar blind is voor alle gevaar. Het lukt inderdaad om Kaltenbach binnen het kader van een zorgvuldig voorbereid plan te laten ontsnappen, maar dan ontdekt de voortvluchtie gynaecoloog dat hij in een dodelijke val geraakt is en dat Tanja allang geen heer en meester meer over de situatie is. Redelijk spannend misdaadverhaal, behoorlijk gespeeld door een competente rolverdeling en een aardig scenario van Mattias Seelig, die o.a. zijn sporen verdiende bij de TATORT-reeks (net zoals regisseur Markus). Het camerawerk is van Philippe Cordey.

Rot wie das Blut

1998 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1998. Actiefilm van Markus Fischer. Met o.a. André Eisermann, Stefanie Stappenbeck, Ludwig Boettger, Marcus Signer en Annekatrin Bürger.

Zodra Ronnie (Eisermann) over een paar centen beschikt of ergens op de pof wat kan verkrijgen, wordt hij door zijn wraakzuchtige ex-vrouw Thekla (Rapsch) in zijn nek geblazen: ze maakt hem het geld afhandig of ze zorgt ervoor dat zijn krediet wordt ingetrokken. Ronnie heeft verstand van diamanten. In de groezelige Pianobar, waar hij rondhangt, is dit algemeen bekend en zo moet hij regelmatig voor geldwitters de waarde van edelstenen schatten. Ronnie ontmoet er Ginnie (Stappenbeck). Ze is een leuke meid met een wat onkies verleden, maar ze is nu de assistente van Alain Demar[KA1]e (Boettger), een dubieuze Belg die illegaal in diamanten handelt. Ze vraagt Ronnie robijnen te taxeren en hij ziet onmiddellijk dat er een paar valse bij zitten. Ronnie houdt zijn mond en laat de weinig prominente koper, een pooier, erin tuinen. Zo raakt hij betrokken bij een bizar kidnapverhaal dat hem naar Knokke aan Zee voert om Simone Demar[KA1]e (B[KA3]urger) los te krijgen uit de klauwen van Oberst Tawarnata (Chinn), een enge Birmees, te bevrijden. Het scenario van Frank Grützbach zit vol onwaarschijnlijkheden en zwart- wit personages, maar de aantrekkelijke cast en het vlotte regietempo van Fischer zorgen ervoor dat de kijker zich niet verveelt. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Palmetto

1998 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten/Duitsland 1998. Thriller van Volker Schlöndorff. Met o.a. Woody Harrelson, Elisabeth Shue, Gina Gershon, Rolf Hoppe en Michael Rappaport.

Na twee jaar gevangenschap piekert ex-gedetineerde Harry Barber (Harrelson) er niet over terug te keren naar de plaats waar zijn ongeluk begon. Maar Palmetto, Florida trekt. En wanneer hij een zwoele blondine (Shue) ontmoet die een kidnap-zaakje met hem wil organiseren zit hij al gauw tot over zijn oren in nieuwe problemen. Deze moderne film noir, geregisseerd door de Duitse Schlöndorff (Die Blechtrommel) en gebaseerd op het ludieker getitelde boek 'Just another sucker' van James Hadley Chase, vertoont gaten in de logica. Maar Shue, Harrelson en Gershon zorgen wel voor een prettig broeierige sfeer.

Mörderisches Erbe - Tausch mit einer Toten

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Peter Pazak. Met o.a. Rolf Hoppe, Christoph Waltz en Nadja Uhl.

Na twee jaar gevangenschap piekert ex-gedetineerde Harry Barber (Harrelson) er niet over terug te keren naar de plaats waar zijn ongeluk begon. Maar Palmetto, Florida trekt. En wanneer hij een zwoele blondine (Shue) ontmoet die een kidnap-zaakje met hem wil organiseren zit hij al gauw tot over zijn oren in nieuwe problemen. Deze moderne film noir, geregisseerd door de Duitse Schlöndorff (Die Blechtrommel) en gebaseerd op het ludieker getitelde boek 'Just another sucker' van James Hadley Chase, vertoont gaten in de logica. Maar Shue, Harrelson en Gershon zorgen wel voor een prettig broeierige sfeer.

Eine Sünde zuviel

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Udo Witte. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Heiner Lauterbach, Marion Mitterhammer, Redbad Klynstra en Rolf Hoppe.

Eens moest het ervan komen, wat in de bioscoop maar nauwelijks gelukt was: de verfilmingen voor het kleine scherm van de veel gelezen pulpromans van Heinz Konsalik. Vier boeken om mee te beginnen in opdracht van Duitslands publieke omroep nummer 1, ARD. Deze film is de bewerking van het gelijknamige boek door Thomas Cook en Karin Howard, beiden script-doctors, die een weinig origineel scenario schreven met ongeloofwaardige personages. Hieraan werd een competente cast toegevoegd met een brede ervaring op het kleine scherm en hoofdrollen, die het ook in de Duitse donkere zalen goed gedaan zou hebben. Laura von Manstedt (Landgrebe), erfgename van een pigmentfabriek, die voor de textielververij werkt, raakt blind door een explosie in het laboratorium. Zij was juist bezig een koers uit te zetten naar een milieuvriendelijkere productie. Haar man Bert Feltoff (Lauterbach) is manager en ziet zijn kans schoon zich meer op het gewin te concentreren, nu zijn vrouw uitgeschakeld is. Laura`s jongere zuster Sandra (Mitterhammer) die kunstenares is, zegt haar leven als boh[KA1]emienne vaarwel en kiest voor het gemakkelijke, rijke leven thuis. Ze begint een verhouding met Bert, maar de blinde Laura merkt dat er iets gaande is. In Itali[KA3]e bevindt zich een getalenteerde oogspecialist, dottore Margoni (Di Mauro), die Laura haar gezichtsvermogen teruggeeft, maar ze houdt het geheim voor de familie. Samen met haar beschermeling Marek Zloska (Klynstra), een oosteuropese choreograaf, neemt Laura zoetjes wraak als Bert zich heer en meester wil maken van de onderneming. Genietbare, maar ozo banale ontspanning van de Duitse Harold Robbins voor de tv-kijker. Het talent van Landgrebe is volledig verspild aan dergelijk kijkbuisvoer. Het camerawerk van Jochen Radermacher is heel behoorlijk en de locatie is mooi, maar het nodigt niet uit om naar volgende delen te gaan kijken.

Der Handymörder

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Jochen Horst, Natalia Wörner, Rolf Hoppe, Max Volkert Martens en Hanns Zischler.

Wolfgang Dreher (Hoppe) zit in de gevangenis en komt er voorlopig niet meer uit. In het verleden zat hij bij de geheime dienst en heeft een agentennet dat hij dreigt te activeren, als men hem niet vrijlaat. Inderdaad wordt officier van justitie Stefan K[KA3]onig (Martens) onder druk gezet en dat betekent werk aan de winkel voor het duo Victor Roth (Horst) en Nicola Helling (Wörner). Standaard misdaadfilm met standaard scenario van Holger Karsten Schmidt en standaard acteerprestaties. Wörner mag er beslist zijn maar dat verheft de film niet boven de middelmaat.

Der Handymorder

1998 |

Duitsland 1998. Hans Werner. Met o.a. Rolf Hoppe, Jochen Horst en Natalia Wörner.

De tot levenslang veroordeelde Dreher was tijdens de Koude Oorlog hoofd van de geheime dienst. Hij eist onmiddellijke vrijlating en dreigt zijn slapende terroristennet te activeren. Deze zogenaamde slapers leven onder een valse identiteit en wachten totdat zij de opdracht krijgen in actie te komen. Plotseling komt er een anoniem telefoontje binnen waarvan de boodschap luidt dat de openbare aanklager Konig zal sterven wanneer Dreher niet vrijgelaten wordt. De dreigementen van Dreher blijken ernst te zijn. Nicole Helling en Victor Roth moeten dit complot uitzoeken en proberen een ramp te voorkomen

Zucker fr die Bestie

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Rolf Hoppe, Christiane Paul en Matthias Habich.

De tot levenslang veroordeelde Dreher was tijdens de Koude Oorlog hoofd van de geheime dienst. Hij eist onmiddellijke vrijlating en dreigt zijn slapende terroristennet te activeren. Deze zogenaamde slapers leven onder een valse identiteit en wachten totdat zij de opdracht krijgen in actie te komen. Plotseling komt er een anoniem telefoontje binnen waarvan de boodschap luidt dat de openbare aanklager Konig zal sterven wanneer Dreher niet vrijgelaten wordt. De dreigementen van Dreher blijken ernst te zijn. Nicole Helling en Victor Roth moeten dit complot uitzoeken en proberen een ramp te voorkomen

Tatort: Tödlicher Galopp

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Wolfgang Panzer. Met o.a. Rolf Hoppe, Bernd Michael Lade en Peter Sodann.

De tot levenslang veroordeelde Dreher was tijdens de Koude Oorlog hoofd van de geheime dienst. Hij eist onmiddellijke vrijlating en dreigt zijn slapende terroristennet te activeren. Deze zogenaamde slapers leven onder een valse identiteit en wachten totdat zij de opdracht krijgen in actie te komen. Plotseling komt er een anoniem telefoontje binnen waarvan de boodschap luidt dat de openbare aanklager Konig zal sterven wanneer Dreher niet vrijgelaten wordt. De dreigementen van Dreher blijken ernst te zijn. Nicole Helling en Victor Roth moeten dit complot uitzoeken en proberen een ramp te voorkomen

Tatort - Tödlicher Galopp

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Wolfgang Panzer. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Rolf Hoppe, Dietrich Mattausch en Klaus Manchen.

Vrouwelijke jockey Agnes Damrau wordt levenloos aangetroffen in de stallen van de renbaan in Dresden. Ze kwam om het leven door vergiftiging. Men heeft gezien, dat zij vlak voor haar dood een hoog opgelopen ruzie had met haar getrouwde minnaar Brekelsen (Mattausch). Kort erop vindt de politie het dodelijke gif bij voornoemde Brekelsen. Het ligt voor de hand dat Kommissar Kain (Lade) zijn geluk gaat beproeven bij het wedden op de paarden. Zo ontdekt hij dat Agnes gediskwalificeerd werd wegens gesjoemel en dat er geruchten gonzen over doping van het paard Feuerteufel, wat door haar bereden werd. De inzet blijkt echter veel groter: er zijn vele miljoenen gemoeid met de aanleg van een nieuwe renbaan in Leipzig. Als er op Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) een aanslag gepleegd wordt, begrijpt men dat het om de grote misdaad gaat. Geschreven door Helmut Richter, die zorgt voor een labyrint van corruptie en intriges die voor een kijker, die het paardenwereldje niet kent, niet zo gemakkelijk te volgen zijn. Het ontbreekt daarom aan spanning. Bezienswaardig is Hoppe als Karsunke met een grijze baard, de oom van het dodelijke slachtoffer. Het camerawerk is van Edwin Horak. Veertiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 364.

Sterben ist gesünder

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Gert Steinheimer. Met o.a. Monika Baumgartner, Ulrich Mühe en Rolf Hoppe.

Vrouwelijke jockey Agnes Damrau wordt levenloos aangetroffen in de stallen van de renbaan in Dresden. Ze kwam om het leven door vergiftiging. Men heeft gezien, dat zij vlak voor haar dood een hoog opgelopen ruzie had met haar getrouwde minnaar Brekelsen (Mattausch). Kort erop vindt de politie het dodelijke gif bij voornoemde Brekelsen. Het ligt voor de hand dat Kommissar Kain (Lade) zijn geluk gaat beproeven bij het wedden op de paarden. Zo ontdekt hij dat Agnes gediskwalificeerd werd wegens gesjoemel en dat er geruchten gonzen over doping van het paard Feuerteufel, wat door haar bereden werd. De inzet blijkt echter veel groter: er zijn vele miljoenen gemoeid met de aanleg van een nieuwe renbaan in Leipzig. Als er op Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) een aanslag gepleegd wordt, begrijpt men dat het om de grote misdaad gaat. Geschreven door Helmut Richter, die zorgt voor een labyrint van corruptie en intriges die voor een kijker, die het paardenwereldje niet kent, niet zo gemakkelijk te volgen zijn. Het ontbreekt daarom aan spanning. Bezienswaardig is Hoppe als Karsunke met een grijze baard, de oom van het dodelijke slachtoffer. Het camerawerk is van Edwin Horak. Veertiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 364.

Sardsch - Mörderisches Erbe

1997 |

Duitsland 1997. Axel de Roche. Met o.a. Nina Franoszek, Rolf Hoppe en Hannes Jaenicke.

Vrouwelijke jockey Agnes Damrau wordt levenloos aangetroffen in de stallen van de renbaan in Dresden. Ze kwam om het leven door vergiftiging. Men heeft gezien, dat zij vlak voor haar dood een hoog opgelopen ruzie had met haar getrouwde minnaar Brekelsen (Mattausch). Kort erop vindt de politie het dodelijke gif bij voornoemde Brekelsen. Het ligt voor de hand dat Kommissar Kain (Lade) zijn geluk gaat beproeven bij het wedden op de paarden. Zo ontdekt hij dat Agnes gediskwalificeerd werd wegens gesjoemel en dat er geruchten gonzen over doping van het paard Feuerteufel, wat door haar bereden werd. De inzet blijkt echter veel groter: er zijn vele miljoenen gemoeid met de aanleg van een nieuwe renbaan in Leipzig. Als er op Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) een aanslag gepleegd wordt, begrijpt men dat het om de grote misdaad gaat. Geschreven door Helmut Richter, die zorgt voor een labyrint van corruptie en intriges die voor een kijker, die het paardenwereldje niet kent, niet zo gemakkelijk te volgen zijn. Het ontbreekt daarom aan spanning. Bezienswaardig is Hoppe als Karsunke met een grijze baard, de oom van het dodelijke slachtoffer. Het camerawerk is van Edwin Horak. Veertiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 364.

Sardsch

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Axel de Roche. Met o.a. Nina Franoszek, Rolf Hoppe en Hannes Jaenicke.

Kopper is een openbaar aanklager van wie men soms maar nauwelijks kan geloven dat hij aan de kant van de wet staat. Wanneer zijn beste vriend wordt doodgeschoten zweert Kopper niet te rusten voordat hij de moordenaar gevonden heeft. Tijdens zijn zoektocht stuit hij op een maffiabaas met relaties in de hoogste kringen. Als Kopper verder wil komen in zijn onderzoek heeft hij meer nodig dan alleen een grote mond en de hulp van zijn vriendin, aanklager Sonia Kroneck

Der Hauptmann von Köpenick

1997 |

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1997. Frank Beyer. Met o.a. Harald Juhnke, Udo Samel, Elisabeth Trissenaar, Hermann Beyer en Katharina Thalbach.

Derde bewerking, deze keer als tv-film, van het beroemde toneelstuk van Carl Zuckmayer uit 1931 dat de draak steekt met het Pruisische militairisme en de Duitse bureaucratie. Men heeft geprobeerd om de onvergetelijke rol van de populaire Heinz Rühmann als pechvogel Wilhelm Voigt, de vijftig-jarige schoenlapper, die zich er doorheen bluft als de Kapitein von Köpenick door Juhnke te laten evenaren. Werkloze Voigt, die meer tijd achter de tralies had doorgebracht dan ervoor wegens onbenullige vergrijpen die buitengewoon streng gestraft werden, wil een paspoort, waarmee hij reizen kan en gaan werken. Het lukt hem niet en na de dood van de zestien-jarige Lieschen, raakt hij diep getroffen, maar neemt een koen besluit. Hij koopt het uniform van een kapitein van het Pruisische leger en moeiteloos verzamelt hij een compagnie, waarmee hij het stadhuis van Köpenick bezet en de gemeentekas in beslag neemt. Hij wil de kas pas teruggeven, als hij een paspoort krijgt, maar de autoriteiten laten niet met zich spotten. Mooi verzorgde film en Juhnke wordt gesteund door een cast van formaat. Scenario van Wolfgang Kohlhaase. Productie van de Duitse openbare omroepen, waaraan ook publieke omroepen uit Zwitserland en Oostenrijk meededen.

Tatort - Schlaflose Nächte

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hartmut Schoen. Met o.a. Ulrike Folkerts, Ulrike Bliefert, Steffen Münster, Hans Günter Martens en Ingrid van Bergen.

Als er gefeest wordt vanwege het eindexamen, maakt een van de `gelukkigen`, Christine Becker een dodelijke val uit het raam. Lena Odenthal (Folkerts) onderzoekt de zaak nadat bij de sectie is komen vast te staan, dat het om moord gaat. Ze komt via Christine`s angstige vriendin Anna (Westermann) op het spoor van Klaus Lottmann (Schmidt), de eigenaar van een goedlopend meubelmagazijn. Klaus zou een verhouding met Christine gehad hebben. Als alle bewijzen zich tegen Lottmann hebben opgestapeld, wordt zijn zoon vermoord, waardoor alles in een ander perspectief komt te staan. Lena moet met haar assistente Karin Fellner (Bliefert) en assistent Ferdi Robotka (Münster) van voren af aan beginnen. Ze ontdekken dat een roekeloze levensstijl, jaloezie en haat de drijfveren achter de misdaden zijn. Het niet al te spannende scenario is van regisseur Schoen. Hij heeft het op maat geschreven voor Folkerts die zich temidden van kirrende en bange jonge vrouwen als een vis in het water voelt. Negende zaak van Lena Odenthal, aflevering 340.

Tatort - Parteifreunde

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Ulrich Stark. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Kurt Hart, Rolf Hoppe en Sven-Eric Bechtolf.

Als politiek kandidaat Wolf Hancke (Bechtolf) de voormalige partijvoorzitter Eberhard Sudhoff (Hoppe) opzoekt om zijn steun te verkrijgen bij de komende verkiezingen, wordt voor Hancke`s deur Fred Schirmer (Renner) doodgeschoten. Sudhoff weigert specifiek te zijn over Hancke`s bezoek, met name over het precieze tijdstip waarop Hancke was vertrokken, waardoor deze niet over een waterdicht alibi beschikt. Schirmer bleek een twijfelachtige figuur geweest te zijn, die hand en spandiensten voor Hancke verrichtte. Wat Stoever (Krug) betreft heeft de gladde Hancke, Schirmer koud gemaakt, maar Brockm[KA3]oller (Brauer) meent, dat Sudhoff het een en ander te verbergen heeft. Het onderzoek wordt gehinderd door machtige mensen die overal wel iets in de melk te brokkelen hebben, maar het tweetal weet de klippen handig te omzeilen. Het scenario van Detleff Müller geeft de kijker enig inzicht in de Duitse lokale partijpolitieke verhoudingen met een spannend misdaadverhaal. Hij zegt ons: moord blijft moord. Het camerawerk is van Manfred Ensinger. Aflevering 345 en de 29ste zaak van Stoever en Brockmöller.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Lorenz im Land der Lügner

1996 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm

Luxemburg/Duitsland 1996. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Rolf Hoppe, Jochen Busse, Holger Kunkel en Volker Prechtel.

Durfal Lorenz (Wien) zakt met een vlot de rivier af en ontdekt een merkwaardig eiland: de koninklijke jagers zitten achterste voren op hun paard, honden miauwen en katten blaffen. Als hij in deze omgekeerde wereld wil betalen met een echt goudstuk in plaats van vals geld, wordt hij beschouwd als een verdacht individu. Hij ontmoet de dikke tante Martha (S[KA3]agebrecht) en haar schone nichtje Elise (H[KA3]onmann), die onmiddelijk voor Lorenz in zwijm valt. Samen met tante Martha, de voddenman (D[KA3]orr) en een kat die verborgen zit in een tekening, en leeft als je er flink op wrijft, ontmaskeren ze een complot waarbij de koning (Hoppe), zijn minister (Busse) en een legerkapitein (Kunkel) betrokken zijn. Ze zorgen er weer voor dat de leugens door de waarheid worden achterhaald. Enigszins moralistisch fantasietje voor jonge kijkers naar het jeugdboek Gelsomino nel paese dei Borgierdi van Gianni Rodari. De stem van 'Kater Hinze' is van Heinz Hoenig. Beate Hanspach, Anne Goßens en regisseur Brauer, die ook de camera hanteerde, schreven het scenario.

Im Rausch der Liebe

1996 | Romantiek, Drama

Duitsland 1996. Romantiek van Markus Fischer. Met o.a. Philipp Stengele, Nina Bagusat, Rolf Hoppe, Ueli Jäggi en Babett Arens.

De zeventienjarige Jan zit wegens diefstal in de gevangenis waar hij keer op keer te maken krijgt met seksuele intimidatie door de bewakers. Op een dag ziet hij kans te ontsnappen. Hij gaat naar de zestienjarige Lucia op wie hij verliefd is. Ze is de dochter van het parlementslid Keiser, die zijn dochter het liefst naar een internaat wil sturen. Wanneer Keiser ontdekt dat Jan ontsnapt is, alarmeert hij de politie. Jan moet opnieuw vluchten, maar deze keer gaat Lucia met hem mee...

Geisterstunde - Fahrstuhl ins Jenseits

1996 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1996. Mysterie van Rainer Matsutani en Sebastian Niemann. Met o.a. Thomas Heinze, Nina Kronjäger, Robert Spitz, Klaus Stiglmeier en Laura Tonke.

Philip Hacker, programmadirecteur van de mysteryshow 'Ongelooflijk maar waar', blijft op een nacht samen met zijn redactrice Vanessa en conciërge Frank in de lift van het redactiegebouw steken. Om de tijd die ze vastzitten te overbruggen, vertelt Frank over drie ervaringen met het bovennatuurlijke, waardoor zelfs de rasscepticus Philip gegrepen wordt.

Zu treuen Händen

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Sophie von Kessel, Peter Roggisch, Rolf Hoppe, Andreas Rüdiger en Peter Lohmeyer.

In Wolkenstein, een onooglijk nest aan de voet van het Erzgebirge in de voormalige DDR is de fabriek van de Favorit naaimachines de inzet van een verbeten strijd tussen speculanten die de onderneming failliet willen laten verklaren en oud- medewerkers die hun bedrijf aan de gang proberen te houden. Nina Lensky (Von Kessel) moet voor haar baas Herr Messerschmitt (Roggisch) poolshoogte gaan nemen. De medewerkers van Favorit laten haar een prachtig uitgerust bedrijf zien, waarvan het orderboek goed gevuld lijkt met heel wat bestellingen. Aanvankelijk trapt Nina erin totdat ze doorkrijgt dat er ook nog een plaatselijke amateurtoneelvereniginging is. Geschreven door Sacha Arango in de vorm van een mislukte parodie op fortuinjagers en de wilde pogingen tot privatiseren van Volkseigene Betriebe. Regisseur Sarautzky heeft meer ervaring met TATORT en die films vaker beter gedaan. Breedbeeld 16:9.

Wachtmeister Zumbühl

1995 | Thriller

Zwitserland/Duitsland 1995. Thriller van Urs Odermatt. Met o.a. Michael Gwisdek, Anica Dobra, Jürgen Vogel, Rolf Hoppe en Norbert Schwientek.

Zumb[KA3]uhl (Gwisdek) is de koddebeier van een dorpje in het Zwitserse Nidwald. Hij is een betweterige dienstklopper, onkreukbaar en onomkoopbaar. Hij is ook onuitstaanbaar, waardoor zijn vrouw hem 16 jaar ervoor, omstreeks 1950, verlaten had. Hun zoon Albin (Vogel), die geestelijk enigszins gehandicapt is, is door zijn moeder bij zijn vader achter gelaten. Maria (Dobra) is de dorpsschone en is gezien bij iedereen.

Spreebogen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Hannelore Elsner, Rolf Hoppe, Dagmar Biener, Traugotte Buhre en Jaecki Schwarz.

Achterhaalde film over kuiperijen van hoge ambtenaren en een minister, die allen om persoonlijke redenen de verhuizing van de regeringszetel van Bonn naar Berlijn willen vertragen. De voorwerp van hun gekonkel is het lapje grond uit de titel, waar de ambtswoning van de bondskanselier gebouwd moet worden. Uitgerekend blijken de 1.830 vierkante meter terrein toe te behoren aan de gemeente J[KA3]uterbog. Burgemeester Struvitz (Schwarz) wil het ruilen voor werkgelegenheid in zijn stadje. Ambtenaar Gudrun Bendler (Biener) probeert op een geheel andere manier Struvitz af te wimpelen dan staatssecretaris Dr. Monika Segler-Ippenstedt (Elsner). Het scenario van deze film, die buiten het eigen land op een niet al te grote kijkersgunst kan rekenen, is van Wolfgang Menge. Elsner siert met haar goede spel deze bescheiden film. Camerawerk van Frank Brühe.

Matulla & Busch - Zwei Alte pokern hoch

1995 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1995. Komedie van Matti Geschonneck. Met o.a. Erwin Geschonneck, Fred Delmare, Inga Busch, Johannes Brandrup en Otto Sander.

Matulla (Geschonneck) en Busch (Delmare) zijn Berlijners die in Zuid-Duitsland in een bejaardenhuis zitten. Door de val van de Berlijnse muur erft Matulla een huis met appartementen in Oost- Berlijn. Samen met Busch gaat hij op weg naar de Duitse hoofdstad om te ontdekken dat het huis gekraakt is. Met bluf, trucs en gezond boerenverstand laten de twee oudjes, waarvan aangenomen werd dat ze niet meer meetelden, zien dat ze in staat zijn een bloeiende woning op te trekken. Plezierig vermaak voor jong en oud losjes gebaseerd op het boek Matulla und Busch met een scenario van Ulrich Plenzdorf. Schwarz die in de serie POLIZEIRUF 110 als Hauptkommissar Herbert Schmücke uit Sachsen-Anhalt een heel bekend gezicht is geworden, speelt hier een gewone Berlijnse smeris.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Tatort: Der schwarze Engel

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Rolf Hoppe, Dominic Raacke en Ulrike Folkerts.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Tatort - Der schwarze Engel

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Nina Grosse. Met o.a. Ulrike Folkerts, Michael Schreiner, Hans-Günter Martens, Dominic Raacke en Rolf Hoppe.

Door een aanslag raakt de pas getrouwde undercover agent Wilhelm Feindt (B[KA3]ohlke) van het LKA zwaar gewond. Hij zat met zijn legendarische partner en V-Mann, Ben Broder (Raacke), de zware misdadiger Santos (Teschner) op de hielen die over een lijst met namen van corrupte politici en leden van de politie beschikt. Kommissarin Lena Odenthal (Folkerts) moet samen met de charismatische, maar dubieuze Broder het onderzoek verder zetten en vooral voorkomen dat deze zich eigenhandig zou wreken op Santos. Lena maakt daarbij een enorme fout: zij wordt verliefd op hem... Het scenario is van Stefan Kolditz. De zesde zaak van Kommissarin Odenthal en de laatste samenwerking met haar assistent Seidel (Schreiner), die opgevolgd werd door Mario Kopper met de paardenstaart. Raacke zou later in Berlijn lid van het TATORT-team worden. Nummer 299 uit de reeks.

Mario und der Zauberer

1994 |

Duitsland 1994. Klaus Maria Brandauer. Met o.a. Julian Sands, Anna Galiena, Klaus Maria Brandauer, Rolf Hoppe en Elisabeth Trissenaar.

Het min of meer autobiografische, korte verhaal van Thomas Mann over een zomervakantie aan de Adriatische kust in Italië. Een aaneenschakeling van gebeurtenissen en annekdotes, waarin de sfeer bepaald wordt door het opkomende fascisme in Italië rond 1927.

La Piovra 7

1994 | Misdaad, Drama

Duitsland/Oostenrijk/Frankrijk/Italië 1994. Misdaad van Luigi Perelli. Met o.a. Patricia Millardet, Ennio Fantastichini, Florinda Bolkan, Raoul Bova en Anita Zagaria.

De door Duitsland uitgeleverde misdadiger Granchio (Coltori) wil dringend de uit Sicili[KA3]e afkomstige vrouwelijke rechter Silvia Conti (Millardet) spreken. Maar voordat hij berouw kan tonen en gaat zingen om zijn huid en haar te redden, wordt hij door de maffia neergeschoten. Silvia Conti krijgt te maken met een vloedgolf van wraakacties. Dit is al de zevende reeks (bestaande uit zes episodes) van dit maffia-epos. Rechter Conti gaat naar Sicili[KA3]e om de moorden op politie-commissarissen van vorige afleveringen te onderzoeken en de schuldigen te straffen. Zij doet dat met de rokende revolver in de hand! Conti is strijdvaardiger, harder en realistischer dan in de vorige mini`s. In Itali[KA3]e, waar de reeks het eerst werd uitgezonden, kwam aardig wat kritiek van Silvio Berlusconi, de toenmalige premier, die vond dat het imago van Itali[KA3]e in het buitenland door deze reeks geweld werd aangedaan (geen wonder, want Berlusconi bouwde zijn imperium op met onduidelijk kapitaal, waarvan gezegd wordt door gezaghebbende bronnen zoals het chique Britse weekblad [KL]The Economist[KLE] dat het afkomstig is van de georganiseerde misdaad), en van... de maffia zelf! In deze nieuwe reeks wordt Conti vooral door twee mannen geholpen: de journalist Daniele Rannisi (Burkhard) en de jonge Commissario Gianni Breda (Bova), net 24 jaar en onmiddellijk Italië's nieuwe hartedief. De eerste reeks afleveringen van LA PIOVRA dateert van 1984. De eerdere 34 episodes van de zes miniseries werden in niet minder dan zeventig landen uitgezonden. In Italië keken gemiddeld twaalf miljoen mensen naar de zevende reeks, een recordbrekend aantal. Niemand minder dan Ennio Morricone componeerde de bij momenten bombastische muziekscore. Het scenario is van Umberto Contarello, Pier Giuseppe Murgia, Sandro Petraglia, Andrea Porporati, Stefano Rulli, Allessandro Sermoneta en Segio Silva. Duurt netto een uur korter, omdat telkens uitgelegd wordt wat er in de vorige aflevering is gebeurd.

Die Elefantenbraut

1994 | Avonturenfilm

Duitsland 1994. Avonturenfilm van Dietrich Haugk. Met o.a. Leslie Malton, Ruth-Maria Kubitschek, Heinz Baumann, Rolf Hoppe en Udo Samel.

De Duitse Malton, die in het zuiden van Afrika het gedrag van olifanten bestudeert, heeft van haar oude vriend, een medicijnman, gehoord dat haar lievelingsolifant Bongo zwaar gewond is. Het dier, dat geveld is door jager Hoppe, kan niet meer gered worden. Om Bongo's dood te wreken amputeert de medicijnman twee vingers van Hoppe's rechterhand. Op een internationaal olifantencongres kan Malton niet beletten dat de olifantenjagers uiteindelijk hun zin krijgen. Het ecologisch getinte verhaal, geschreven door Manfred Purzer, bevat jammer genoeg enkele melodramatische sub-plots zoals de verhouding tussen Malton en de excentrieke oude Afrikareizigster Kubitschek, die vermoedt dat Malton haar dochter is. De veelzijdige Haugk, verantwoordelijk voor dozijnen afleveringen van de Duitse krimi's Der Kommissar en TATORT, heeft geen moeite met deze Afrikaanse avonturen van een ongewone vrouw. Camerawerk van Lothar Elias Stickelbrucks.

Das Traumschiff - Indien/Malediven

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Hans-Jürgen Togel. Met o.a. Heinz Weiss, Heide Keller, Horst Naumann, Tobias Hoesl en Karin Anselm.

Tijdens de cruise in de Indische Oceaan ontdekt scheepsarts Schr[KA3]oder (Naumann) dat zijn verslaafde zoon Matthias (Hoesl) aan boord is, terwijl zijn bezorgde vrouw Lieselotte hen in allerijl was nagereisd. Ondanks het feit dat hij dokter is, zit hij met de handen in het haar, maar Katrin Jensen (Thaler), die de passagiers vermaken moet, verricht wonderen. De liefde geneest alles. Dr. Junghans (Stankovski), die Erika Steiner (Von Weitershausen) bijgestaan heeft bij de echtscheiding van haar man Kurt (Hoppe), wil zijn liefde aan haar bekennen, maar Erika kan Kurt niet vergeten. Dan pikt de ms Berlin twee schipbreukelingen op: het zijn Kurt en zijn secretaresse Beate Bienert (Kryll) en het blijkt dat ook Kurt spijt heeft van de scheiding. Verder nog soap met een poeprijke maharadja die twee dames het hoofd op hol maakt en Ewald Kolbus (Thomalla), die de laatste wens van zijn overleden vrouw uitvoert door een reis naar India te maken en zich ontpopt als een merkwaardig sujet. Nog meer van hetzelfde, maar van gelijke kwaliteit, terwijl eerste stewardess Beatrice (Keller) van het begin af meevaart - dat wekt vertrouwen. Het scenario is van Michael Baier. Het camerawerk is van Michael Steinke.

Schtonk

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Helmut Dietl. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Götz George, Christiane Hörbiger, Rolf Hoppe en Veronica Ferres.

West-Duitsland, eind jaren zeventig. Klungelige allesvervalser 'Prof. Dr.' Fritz Knobel verzint het ultieme verdienmodel: Hitlers 'verloren' dagboeken. Hamburgs prutjournalist annex naziparafenaliaverzamelaar Hermann Willié trapt erin. Bar en boos geestige satire van Dietl (Kir Royal, Rossini), gebaseerd op de gênante Stern-affaire uit 1983. Ochsenknecht is hilarisch als knutselklaploper met lijmpotje, broodrooster en thee uit een stoomstrijkijzer. De persconferentiescène en de Kameradschaftsball-kasteelepisode zijn briljant. Prominente bijrol voor Veronica Ferres' boezem. Titel verwijst naar het fantasiewoord uit Chaplins The Great Dictator.

Die Männer vom K3 - Halali für einen Jagdfreund

1992 | Misdaad

Duitsland 1992. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Uwe Friedrichsen.

Het feit dat een voorlopig onbekend gebleven dader met een bulldozer geprobeerd heeft het huis van makelaar Herbert D[KA3]orien (Friedrichsen) te laten instorten in de hoop dat hij onder het puin zou worden begraven, deed niet alleen een hoop stof opwaaien, maar trok ook de aandacht van het team uit de titel. Later gaat de onverschrokken Dörien op jacht, een ideale gelegenheid om de mislukte aanslag tot een succes te verheffen. Het probleem voor het oplossende vermogen van onze mannen van K3 wordt gevormd door het feit dat Dörien een massa vijanden heeft omdat hij een hoop mensen veel leed heeft berokkend, die hem nu naar het leven staan. Het scenario van Harald Vock is de gebruikelijke wie-is-de-dader en de kijker mag meepuzzelen met de politie. De bulldozer-scène is behoorlijk spectaculair.

Die Lok

1992 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland 1992. Familiefilm van Gerd Haag. Met o.a. Rolf Hoppe, Marcus Fleischer, Katharina Schüttler, Isabel Dotzauer en Christian Kitsch.

Ze noemen zich de 'de hongerige wolven': vijf kinderen uit het Ruhrgebied hebben genoeg van hun trieste jeugd en willen ervandoor gaan. Ze klimmen op een oude stoomlocomotief en bepalen met de computer de reisroute: ze willen richting Siberië, maar ze hebben niet in de gaten dat ze zich op dezelfde koers bevinden als een speciale trein en daarmee in botsing zullen komen. Rolf Hoppe speelt een schitterende rol als ex-machinist. Intelligent en onderhoudend voor groot en klein. Het camerawerk is van Reinhard Köcher.

Den demokratiske terroristen

1992 | Misdaad, Thriller

Zweden/Duitsland 1992. Misdaad van Per Berglund. Met o.a. Stellan Skarsgård, Katja Flint, Ulrich Tukur, Rolf Hoppe en Günther Maria Halmer.

Carl Hamilton van de Zweedse geheimedienst wordt in Hamburg door zijn Duitse collega's undercover het milieu ingeschoven om een bende van illegale wapenhandelaren met verbindingen naar internationale terroristen uit het Midden-Oosten te bespioneren en op te rollen.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Brandnacht

1992 | Mysterie, Thriller

Zwitserland/Duitsland 1992. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Bruno Ganz, Barbara Auer, Rolf Hoppe, Ueli Jäggi en Gunter Malzacher.

De jonge Zogg zit in de gevangenis voor verkrachting en moord van een jonge vrouw in het Zwitserse dorpje Emmenthal. Hij is onschuldig en roept de hulp in van zijn vroegere leger-luitenant Ganz. Deze komt uit Berlijn om de zaak op te helderen, maar in het dorp stoot hij op een muur van stilte en vijandigheid. Een bewijs van hoe van een uitstekend roman een oppervlakkige film gemaakt kan worden, ondanks goede acteerprestaties. De film lijkt keer op keer op gang te geraken om dan weer opnieuw plat te vallen. Rosemarie Fendel en Fischer bewerkten de roman van Sam Jaun en we raden aan de film te laten voor wat hij is en het boek te lezen. Fotografie van Jörg Schmidt-Reitwein. Stereo.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Das Licht der Liebe

1991 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1991. Familiefilm van Gunther Scholz. Met o.a. Sven Jansen, Eva Vejmelková, Rolf Hoppe, Dietrich Mechow en Linde Sommer.

Bengel is een afstotend lelijke en arme jongeman, die in een klooster is opgevoed. Op een dag wordt het lot hem goedgezind: hij hoort dat hij van adellijke afkomst is en hij wordt verliefd op een schoonheid van een prinses. Een sprookjesfilm met alle cliché's vandien, maar met zoveel liefde vormgegeven dat het toch weer leuk is om naar te kijken.

Bronsteins Kinder

1990 | Drama

Duitsland/Polen 1990. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Hans Hoppe, Matthias Paul, Angela Winkler en Katharina Abt.

Als de bijna volwassen Paul ontdekt dat zijn vader Mueller- Stahl de evenoude Hoppe, een voormalig bewaker uit het concentratiekamp Neugamme, in hun huisje in de volkstuin gevangen houdt, wordt hij zich bewust van zijn joodse afkomst. De poging van zijn vader om eigen rechter te spelen en zijn afkomst verzwijgt hij liever voor zijn vriendin. Een gevoelige film over een brandend en nog altijd actueel thema - het Gustav Mahler - probleem - naar de gelijknamige roman van Jurek Becker, die zijn boek aanvankelijk had willen titelen 'Wie ich ein Deutscher wurde' en daarmee alles samenvat. Gesitueerd omstreeks 1973 in Oost-Berlijn, in de voormalige DDR. Bronstein was de werkelijke naam van de vooraanstaande communist, de joodse Leon Trotzki, die op last van zijn rivaal Lenin in Mexico werd vermoord. Becker maakte samen met de regisseur het scenario en Witold Sobocinski zorgde voor de fotografie.

Maihime

1989 | Drama, Romantiek, Historische film

Japan/Duitsland 1989. Drama van Masahiro Shinoda. Met o.a. Hironi Go, Lisa Wolf, Brigitte Grothum, Haruko Kato en Mareike Carrière.

Een jonge Japanse militaire arts (Go) krijgt in 1885 een beurs om zijn kennis te verbreden in het Westen en hij gaat onder het wakend oog van de militaire attach[KA1]e studeren in Berlijn bij de vermaarde professor Robert Koch (Hoppe). Daar ontmoet Oost West in de vorm van hartstocht, romantiek en armoede, die hem doen besluiten het leger te verlaten en met een westerse vrouw (het danseresje, Wolf) te gaan samenleven totdat hij na veertien jaar terugkeert naar zijn vaderland, omdat hij een aanbod heeft gekregen dat hij niet kon weigeren. Mooi kijkspel dankzij de internationale produktie en dito vertolking. Gebaseerd op het autobiografische verhaal van Ogai Mori door Hans Borgelt, Tsutomu en regisseur Shinoda tot scenario bewerkt. De fotografie is van Jürgen Jürges.

Der Bruch

1989 | Misdaad, Komedie

Duitsland/DDDE 1989. Misdaad van Frank Beyer. Met o.a. Götz George, Rolf Hoppe, Otto Sander, Hermann Beyer en Gerhard Hähndel.

'Wij zullen deze grote verteller missen,' sprak Duitse cultuurminister Neumann na het bericht dat regisseur Frank Beyer op 1 oktober 2006 was overleden. Beyer maakte naam met films in en over de DDR. Der Bruch speelt in de Russische sector van verslagen Berlijn in 1946. Drie mannen - een beroepsdief, een kelner en een brandkastkraker - hebben genoeg van de armoede en besluiten samen de kluis van de spoorwegen te kraken. De klus loopt gesmeerd totdat een jaloerse vrouw een deel van de buit opeist. Bovendien hebben de dienstdoende politierechercheur en de kluiskraker elkaar eerder gezien, in de gevangenis. Een interessante film met een gedegen tijdsbeeld.

Bangkok Story

1989 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1989. Misdaad van Rolf von Sydow. Met o.a. Heiner Lauterbach, Günther Maria Halmer, Christine Garner, Rolf Hoppe en Joachim Kerzel.

Brandau (Lauterbach), die adviseur is voor ontwikkelingshulp, wordt buiten zijn wil betrokken bij de handel en wandel van drugsbaronnen in Thailand. Ook bekend als KILLING DRUGS.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria - Aus dem Siebenjährige Krieg

1987 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

DDDE 1987. Drama van Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Ezard Haußmann, Jitka Molavcová, Rolf Hoppe, Irma Münch en Eberhard Esche.

Laatste deel uit de historische trilogie. Pruisen heeft zich onder Friedrich de Tweede (Wyzniewski) ontwikkeld tot een machtig land dat Sachsen naar de kroon steekt en probeert voorbij te streven. Max de Simonis (Meincke) wordt door Pruisen naar het Saksische hof in Dresden gestuurd met een diplomatieke missie, maar in werkelijkheid moet hij spioneren en berichten over de zwakte en de sterkte van het rijk van August de Derde (Hoppe). De gevreesde Br[KA3]uhl (Haus[KL29]mann) heeft een geducht politieapparaat opgebouwd en beschikt over informanten, verraders en spionnen. Max maakt in Dresden kennis met de knappe barones Pepita von Nostitz (Kunze) op wie hij verliefd wordt. Om haar in te palmen loopt hij over en wordt als het ware dubbelspion. Inmiddels woedt de zevenjarige oorlog in alle hevigheid en laat Friedrich de Tweede Sachsen brandschatten. Ook Br[KA3]uhl ontkomt niet aan zijn lot, maar gravin Franziska (Molavcová) en Pepita ontpoppen zich als superintriganten. Friederich zal tenslotte overwinnen. Deze aflevering wordt meestal in twee delen uitgezonden. Het scenario is van Albrecht Börner en regisseur Kasprzik naar de roman van Josef I. Kraszewski. Het camerawerk is van Horst Hardt.

Magnat

1987 | Historische film, Drama

Polen 1987. Historische film van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki, Olgierd Lukaszewicz, Jan Englert, Boguslaw Linda en Grazyna Szapolowska.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.

Das Haus am Fluss

1986 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1986. Oorlogsfilm van Roland Gräf. Met o.a. Katrin Saß, Manfred Gorr, Jutta Wachowiak, Sylvester Groth en Rolf Hoppe.

Een serieuze, maar niet geheel geslaagde poging om de desastreuze invloed van WO II op het leven van een gewoon Duits arbeidersgezin te laten zien. Het draait om Agnes, die wordt verleid door de eigenaar van een fabriek en haar man Jupp, die kreupel terugkomt van het front in Rusland en de waarheid vertelt over de wreedheden van het Duitse leger. Het scenario is gebaseerd op de roman die Friedrich Wolf in 1942 in Moskou schreef als communistische propaganda. Op het festival van Karl Marxstadt won deze film in 1986 de prijs als beste DDR-film van het jaar.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria - Brühl

1985 | Drama, Historische film

DDDE 1985. Drama van Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Ezard Haußmann, Gunter Schoß, Rolf Hoppe, Irma Münch en Jitka Molavcová.

In 1733 sterft August de Sterke (Hoppe), die wordt opgevolgd door August de Derde (wederom Hoppe). Omdat hij een zwak figuur is, ontbrandt er een machtsstrijd. Eerst werkt Graf von Br[KA3]uhl (Hau[KL29]mann) zich op en krijgt grote invloed op de keurvorst August de Derde. Hij huwt uit politieke overwegingen gravin Franziska von Kolowrath (Molavcov[KA1]a) en ontdekt achteraf dat zij de ma[KA4]itresse van graaf Christian von Watzdorf (Weber) is. Tegelijkertijd probeert ook Graf Joseph von Sulkowski (Schoß) in de gunst van de koning te komen. Brühl, die alleen op zijn eigen belang uit is, probeert hem met de laagste middelen verdacht te maken. Sulkowski zet zich schrap, maar Brühl geeft voortdurend stoten onder de gordel. Nu dreigt Sachsen betrokken te raken bij de zevenjarige oorlog. Deze aflevering wordt meestal in twee delen uitgezonden. Het scenario is van Albrecht Börner en regisseur Kasprzik naar de roman van Josef I. Kraszewski. Het camerawerk is van Horst Hardt. Vervolg: SACHENS GLANZ UND PREUßENS GLORIA - AUS DEM SIEBENJÄHRIGEN KRIEG.

Hälfte des Lebens

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Hermann Zschoche en Herrmann Zschoche. Met o.a. Swetlana Schönfeld, Jenny Gröllmann, Ulrich Mühe, Michael Gwisdek en Christine Harbort.

Een 'biopic' over de 'poète maudit' Friedrich Hölderlin. Scenarioschrijfster Christa Kozik en regisseur Herrman Zschoche concentreren zich op zijn ongelukkige liefde voor Susette, de vrouw van bankier Gontard. Enkele jaren lang was Hölderlin hun huisonderwijzer en toen hij werd ontslagen kreeg hij een zenuwinzinking. De film eindigt als hij in 1806 in een gesticht wordt opgenomen, waar hij 36 jaar zou blijven. Een conventionele bewerking van een literaire legende met indrukwekkend spel van Mühe. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe, die ook de muziek schreef.

Die Grünstein-Variante

1985 | Drama, Historische film

Duitsland 1985. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Fred Düren, Klaus Schwarzkopf, Jörg Gudzuhn en Rolf Hoppe.

Drie mannen, een Duitse zeeman, een Griekse kok en een Poolse joodse slager leren elkaar kennen in het Parijs van 1939, in een cel waar ze wachten op uitwijzing. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden kunnen ze goed met elkaar opschieten. De titel van de film slaat op de geniale schaakzet, die de jood Grünstein in de gevangenis ontwikkelt, en waarmee hij de Duitser Lodek, een schaakprof, verslaat. Het geheel doet denken aan het beroemd geworden verhaal Schachnovelle van Stefan Zweig.

Der Staatsanwalt hat das Wort: Hubertusjagd

1985 |

1985. Hans Werner. Met o.a. Marion van de Kamp, Angelika Waller en Rolf Hoppe.

Drie mannen, een Duitse zeeman, een Griekse kok en een Poolse joodse slager leren elkaar kennen in het Parijs van 1939, in een cel waar ze wachten op uitwijzing. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden kunnen ze goed met elkaar opschieten. De titel van de film slaat op de geniale schaakzet, die de jood Grünstein in de gevangenis ontwikkelt, en waarmee hij de Duitser Lodek, een schaakprof, verslaat. Het geheel doet denken aan het beroemd geworden verhaal Schachnovelle van Stefan Zweig.

Besuch bei Van Gogh

1985 | Sciencefiction

DDDE 1985. Sciencefiction van Horst Seemann. Met o.a. Grazyna Szaplowska, Christian Grashof en Rolf Hoppe.

Een vrouwelijke geleerde gaat terug in de tijd om enige schilderijen bij Van Gogh te kopen die nodig zijn voor een onderzoek. Een zwakke science fiction-film.

Ärztinnen

1984 | Misdaad, Drama

DDDE 1984. Misdaad van Horst Seemann. Met o.a. Rolf Hoppe, Inge Keller, Judy Winter, Daniel Jacob en Käthe Reichel.

Een kritische blik op de farmaceutische industrie en de praktijken van de medische wereld in de DDR. De pillenmakers blijken graag en makkelijk geld te verdienen, al moet daarvoor met de regels weleens de hand gelicht worden. Bij experimenten voor medisch onderzoek worden risico`s veronachtzaamd. Ongelukken kunnen niet uitblijven. Het scenario is van regisseur Seemann naar het toneelstuk van Rolf Hochhuth (bekend geworden door Der Stellvertreter). Het camerawerk is van Otto Hanisch. Met fondsen uit West-Duitsland, Zweden en Zwitserland geproduceerd en niet geheel vrij van propaganda-elementen: het vrije westen wordt als decadent afgebeeld.

Wer war Edgar Allen?

1984 |

Oostenrijk 1984. Michael Haneke. Met o.a. Guido Wieland, Rolf Hoppe en Paulus Manker.

Een kritische blik op de farmaceutische industrie en de praktijken van de medische wereld in de DDR. De pillenmakers blijken graag en makkelijk geld te verdienen, al moet daarvoor met de regels weleens de hand gelicht worden. Bij experimenten voor medisch onderzoek worden risico`s veronachtzaamd. Ongelukken kunnen niet uitblijven. Het scenario is van regisseur Seemann naar het toneelstuk van Rolf Hochhuth (bekend geworden door Der Stellvertreter). Het camerawerk is van Otto Hanisch. Met fondsen uit West-Duitsland, Zweden en Zwitserland geproduceerd en niet geheel vrij van propaganda-elementen: het vrije westen wordt als decadent afgebeeld.

Robert Schumann: Frühlingssinfonie

1983 |

Duitsland 1983. Peter Shamoni. Met o.a. Nastassja Kinski, Rolf Hoppe en Herbert Grönemeyer.

Een kritische blik op de farmaceutische industrie en de praktijken van de medische wereld in de DDR. De pillenmakers blijken graag en makkelijk geld te verdienen, al moet daarvoor met de regels weleens de hand gelicht worden. Bij experimenten voor medisch onderzoek worden risico`s veronachtzaamd. Ongelukken kunnen niet uitblijven. Het scenario is van regisseur Seemann naar het toneelstuk van Rolf Hochhuth (bekend geworden door Der Stellvertreter). Het camerawerk is van Otto Hanisch. Met fondsen uit West-Duitsland, Zweden en Zwitserland geproduceerd en niet geheel vrij van propaganda-elementen: het vrije westen wordt als decadent afgebeeld.

Frühlingssinfonie

1983 | Muziek

Duitsland 1983. Muziek van Peter Schamoni. Met o.a. Nastassja Kinski, Herbert Grönemeyer, Anja-Christine Preussler, Edda Seipel en Rolf Hoppe.

De geschiedenis van Robert Schumann van student tot een van de belangrijkste romantische componisten en zijn liefde voor de beroemde pianiste Clara Wieck, de dochter van zijn leermeester. Menselijk en muzikaal aansprekend portret naar echte bronnen met prima vertolkingen van Kinski en Hoppe in een zeer gedetailleerde film. Scenario van Peter Schamoni en Hans A. Neunzig. Camerawerk van Gerard Vandenberg.

Mephisto

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Hongarije/Duitsland/Oostenrijk 1981. Drama van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Krystyna Janda, Ildikó Bánsági, Karin Boyd en Rolf Hoppe.

De jonge, zeer ambitieuze Duitse acteur Hendrik Hoefgen heeft er alles voor over dé grote ster te worden, zelfs als dit leidt tot een verregaande aanpassing aan een fascistisch regime à la Hitlers nazisme. Fascinerende en professioneel gemaakte film over de relatie kunst en politiek, gebaseerd op de gelijknamige roman van Klaus Mann uit 1936. Het hoofdpersonage is gebaseerd op de bestaande Duitse acteur Gustaf Gründgen en wordt in de film gespeeld door Klaus Maria Brandauer, die daarmee de rol van zijn leven speelt. Met een Oscar bekroond als beste niet-Engelstalige film. Deel 1 van een drieluik; de andere twee - duidelijk mindere - delen zijn getiteld Oberst Redl en Hanussen.

Die Gerechten von Kummerow

1981 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

DDDE 1981. Familiefilm van Wolfgang Luderer. Met o.a. Jan Rohde, Mario Herrmann, Fred Delmare, Martin Hoefs en Martin Trettau.

Een teleurstellende zwaar op de hand zijnde DDR-prul over een stel kinderen, die een gemene molenaar als dierenbeul weten te ontmaskeren, terwijl iemand anders ten onrechte daarvoor verbannen was (het enige positieve!). Daarna zijn ze de helden van het dorp en strekken tot voorbeeld voor openbaar- en ouderlijk gezag. Een zeer clichématige verfilming van het populaire volksverhaal van Ehm Welk. Uitsluitend voor lagere schoolgangertjes, die absoluut niets meer weten te doen en zich bijna dood vervelen. Het scenario is van Konrad Reich. Het camerawerk is van Hans-Jürgen Sasse.

Polizeiruf 110: Doppeltes Spiel

1978 | Misdaad

DDDE 1978. Misdaad van Ingrid Sander. Met o.a. Peter Borgelt, Werner Tietze, Katarina Tomaschewski, Rolf Hoppe en Heidemarie Wenzel.

Eerste lange aflevering, nummer 54, van anderhalf uur, maar waarschijnlijk vanwege de vakanties aan de Oostzeekust, in de bossen van Th[KA3]uringen, de bergen van Bohemen of aan het Balatonmeer in Hongarije, matig bekeken t.o.v. van vorige films. Het scenario van Horst Angerm[KA3]uller verschilt niet veel van de andere verhalen en het gaat hier om het lijk van een jonge vrouw dat in een bouwput is gevonden. Voor Oberleutnant Fuchs (Borgelt) is er duidelijk misdaad in het spel en met de hulp van Leutnant Woltersdorf (Tietze), gaat hij pluizen en zuigen, net zolang totdat de dader in de kraag gevat is. Ze komen er al snel achter dat het slachtoffer niet zuiver op de graad was en betrokken was bij gesjoemel met de administratie van een opslagmagazijn. Tekorten in Honeckers arbeidersparadijs waren er nog steeds, hoewel de DDR inmiddels dertig jaar bestond. Naar de roman van Tom Wittgen Das sanfte Mädchen.

Die Flucht

1977 | Drama, Thriller

DDDE 1977. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Jenny Gröllmann, Rolf Hoppe, Erika Pelikowsky en Wilhelm Koch-Hooge.

Communistenpropaganda van de onbedoeld curieuze soort. Wanneer de in de DDR werkende dr Schmith geen financiële steun krijgt voor een onderzoek naar kindersterfte bereidt hij met een West-Duitse organisatie zijn vlucht naar de vrije wereld voor. Dan wordt Schmith echter verliefd op collega Katharina en krijgt te elfder ure toch nog het groene licht voor zijn project. Probleem: zijn vluchtvoorbereiders zijn van de weeromstuit niet gecharmeerd. Eerste DEFA-productie over taboethema in totalitaire territoria is tevens de laatste Oost-Duitse filmrol van Mueller-Stahl vóór diens emigratie naar West-Berlijn in 1980.

Polizeiruf 110: Die Rechnung geht nicht auf

1975 | Misdaad

DDDE 1975. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar, Alfred Rücker en Hans-Gerd Sonneburg.

In het arbeidersparadijs van Erich Honecker moesten eerzame burgers zonder speciale connecties met de communistische partij, vijf tot tien jaar op een wachtlijst staan om een tweetactautootje met een gedeeltelijk houten frame en plastik panelen te kunnen kopen. Op de zwarte markt, waar men met harde marken uit het Westen of Amerikaanse dollars kon betalen, viel veel sneller aan een nieuw karretje te komen. Om aan die markt te leveren werd in de fabriek de bestemming van een auto op de productielijn veranderd; hij werd dan op papier als taxi aan een co[KA3]operatieve onderneming geleverd. Om zaak sluitend te krijgen moest men natuurlijk knoeien met de kentekenbewijzen en de oude wrakken op de weg houden. Door een inbraak bij een VEB (Volks Eigener Betrieb) komt men op het spoor van een autozwendel. Het geslepen team van de heldhaftige politie uit de titel stapelt de bewijzen op tegen een boekhouder bij een taxibedrijf en een voormalige chauffeur. Het scenario van Joachim Plötner was op de werkelijkheid gebaseerd en bedoeld als een ernstige waarschuwing om vooral niet te frauderen. De partijtop evenwel reed in Volvo's, die waren veel beter en luxueuzer dan Trabants, Wartburgs of Wolga's uit de Sovjetunie. Aflevering 34.

Kit & Co

1974 | Avonturenfilm

DDDE 1974. Avonturenfilm van Konrad Petzold. Met o.a. Dean Reed, Rolf Hoppe, Renate Blume, Manfred Krug en Monika Woytowicz.

Twee mannen zoeken naar goud in Alaska in de vorige eeuw. Een oninteressante avonturenfilm gebaseerd op verhalen van Jack London, door Günter Karl tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans Heinrich.

Ulzana

1973 | Western

DDDE 1973. Western van Gottfried Kolditz. Met o.a. Gojko Mitic, Renate Blume, Rolf Hoppe, Colea Rautu en Amza Felea.

Een goed bedoelde, maar primitieve Indianen-western uit de DDR met Mitic, een Joegoslaaf, in de hoofdrol. Mitic en Kolditz schreven het scenario dat op historische feiten is gebaseerd. Het gaat over de ellende die de Apachen over zich heen krijgen na de Amerikaans/Mexicaanse oorlog, midden 19e eeuw. Maar het is allemaal wat te kinderlijk om echt te kunnen boeien.

Tri orísky pro Popelku

1973 | Fantasy

DDDE/Servië en Montenegro 1973. Fantasy van Václav Vorlícek. Met o.a. Libuse Safránková, Pavel Trávnícek, Carola Braunbock en Rolf Hoppe.

Het Assepoester-verhaal van de gebroeders Grimm overgebracht naar een modernere tijd. Assepoester woont nu in een herenhoeve met stiefmoeder en -zuster en is niet langer de slaaf van beiden. De fee is de meesterknecht van de hoeve die haar tovernoten ten geschenke geeft waaruit kleren te voorschijn komen. Verder een uitstekende fotografie en een zeer goede vertolking. Het liedje wordt gezongen door Karel Gott.

Die Hosen des Ritters von Bredow

1973 | Familiefilm, Historische film

DDDE 1973. Familiefilm van Konrad Petzold. Met o.a. Rolf Hoppe, Lissy Tempelhof, Kati Bus, Petr Skarke en Hannjo Hasse.

Het jaar des heren 1500. Ridder G[KA3]otz von Bredow (Hoppe) uit Brandenburg draagt een leren broek. Deze mag, zo is hij aan zijn stand verplicht, nimmer gewassen worden tot grote ergernis van zijn gade, jonkvrouw Brigitte (Tempelhof). Op een woest drinkgelach komt het er toch van, maar de broek verdwijnt tegelijkertijd. En dan blijkt dat een ridder zonder (lederen) broek geen ridder is (die respect afdwingt). Vrolijke, avontuurlijke historische film voor het jonge volkje, die helaas doorspekt is van Oost-Duitse, communistische propaganda. De film heeft zijn tijd uitgediend voor een regime dat inmiddels vergaan is. Het scenario is van Günter Kalthofen, Konrad Petzold en gebaseerd op een jeugdboek van Willibald Alexis. Hans Heinrich verzorgde het camerawerk. Let op de nog jonge Mueller-Stahl in de rol van Dechant.

Susanne und der Zauberring

1972 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1972. Familiefilm van Erwin Stranka. Met o.a. Monika Wolf, Roland Geissler, Rolf Hoppe, Klaus-Peter Thiele en Stefan Lisewski.

Suzanna heeft overal moeilijkheden: op school, thuis en met haar speelkameraadjes. Ze heeft echter één goede vriend, de sluiswachter, met wie zij goed kan opschieten. Hij geeft haar een glanzende toverring, waardoor ze zelfvertrouwen krijgt. Een aardige film over dagelijkse probleempjes die kinderen door vlijt, zelfstandigheid en saamhorigheid kunnen oplossen; de prent neemt zijn jonge kijkers au serieux. Scenario van de regisseur en camerawerk van Lothar Gerber.

Weiße Wölfe

1969 | Drama, Historische film, Western

DDDE/YU 1969. Drama van Konrad Petzold. Met o.a. Slobodan Dimitrijevic, Holger Mahlich, Rolf Hoppe, Horst Schulze en Gojko Mitic.

In de nadagen van de Far West raakt de Indiaan Ver Spiedende Valk (Mitic) verzeild in een allengs gewelddadiger wordend machtsconflict tussen een goudmijnbaas en zijn malafide concurrent. Deze goed geschreven DEFA-Ostern, oftewel Oostblokwestern, toont de intrinsieke slechtheid van het westerse imperialisme-kapitalisme. De zakelijk geregisseerde genrefilm heeft slechts zijn pessimistische ondertoon gemeen met de linkse, avontuurlijk barokke spaghettiwesterns van Sergio Corbucci en Sergio Sollima. Opgenomen en deels nagesynchroniseerd in het Duits, dit vervolg op Spur des Falken (1968). De Hoge Tatra in de Pools-Slowaakse Karpaten diende als berglocatie.

Karla

1966 | Drama

DDDE 1966. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Jutta Hoffmann, Jürgen Hentsch, Inge Keller en Rolf Hoppe.

Een `misstap` van regisseur Zschoche, die het jaar daarvoor nog een tendentieuze, geschiedvervalsende jeugdfilm over de Oktober-revolutie gemaakt had. Deze film gaat over de ontluikende mondigheid van de DDR-burger gesymboliseerd door een kersverse onderwijzeres (Hoffmann), die een oudere man in het rustige Noorden van de DDR ontmoet die eigenlijk graag wil berichten over zijn verschrikkelijke ervaringen in de Stalinistische periode, maar het boek niet durft te schrijven. Deze film was teveel voor het regime en zelfs de geluidsmontage mocht niet meer worden voltooid ondanks nog snel opgelegde zelfcensuur. De regisseur maakte het jaar daarop een onbenullige liefdesfilm. De 'première' in 1990 biedt slechts een achterhaald onderwerp in een ouderwetse verpakking. Het scenario komt van de regisseur en Ulrich Plenzdorf, de camera deed Güner Ost.

Der Frühling braucht Zeit

1966 | Drama

DDDE 1966. Drama van Günter Stahnke. Met o.a. Eberhard Mellies, Günther Simon, Elfriede Née, Doris Abesser en Rolf Hoppe.

Een ingenieur raakt in de problemen als hij zich verzet tegen beslissingen van zijn meerderen. Een typische opvoedkundige film uit de DDR. Geschreven door Hermann O. Lauterbach, Konrad Schwalbe en Günther Stahnke. Gefilmd door Hans-Jürgen Sasse.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria

-1 |

DDDE. Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Rolf Hoppe, Gunter Scho§, Ezard Haußmann, Irma Münch en Ezard Hau?mann.

Een ingenieur raakt in de problemen als hij zich verzet tegen beslissingen van zijn meerderen. Een typische opvoedkundige film uit de DDR. Geschreven door Hermann O. Lauterbach, Konrad Schwalbe en Günther Stahnke. Gefilmd door Hans-Jürgen Sasse.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rolf Hoppe op televisie komt.

Reageer