Georges Colin: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

Mélo

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Gaby Morlay, Maria Fromet, Blanche Denège, Pierre Blanchar en Victor Francen.

Voor haar ontrouw met de beste vriend van haar man, die invalide is, ziet een jonge vrouw (Morlay) geen andere uitweg, dan zelfmoord. Scenario van regisseur Czinner, Carl Mayer en Henry Bernstein, naar diens toneelstuk. Bernstein deed naderhand produktiemaatschappij Path[KA1]e-Natan een proces aan wegens verminkingen op de snijtafel van zijn oorspronkelijke schepping. Zijn beroep op het droit-personnel werd door de rechtbank afgewezen. Derhalve staat de juiste lengte van de rolprent niet vast, maar in het algemeen neemt men aan dat 95m juist is. Czinner draaide in dat jaar de Duitse versie, getiteld DER TR[KA3]AUMENDE MUND met zijn vrouw Elisabeth Bergner in de hoofdrol, die ook die rol vervulde in de Engelse versie, DREAMING LIPS (1935). De decors zijn van Zander en de camera werd bemand door Jules Krüger en René Ribault. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

La fin du monde

1930 | Sciencefiction

Frankrijk 1930. Sciencefiction van Abel Gance. Met o.a. Colette Darfeuil, Sylvie Grenade, Wanda Vangen, Jeanne Brindeau en Abel Gance.

Jean Novalic (Abel Gance) heeft zichzelf uitgeroepen tot een soort profeet die de aarde van de verdoemenis wil redden. Zijn broer Martial (Francen) is astronoom, een nuchtere man die zich aan de feiten houdt. Martial ziet dat een komeet op de aarde afkoerst en berekent dat hij binnen tien dagen tegen onze planeet zal opbotsen en verwacht dat de aarde uiteen zal spatten. Regisseur Gance schetst een beeld van het gedrag van de mensen als zij weten dat zij nog maar tien dagen te leven hebben. Het is een cynisch beeld, dat wellicht het best ge[KA3]illustreerd wordt door de effectenbeurzen, die tot op het laatste moment openblijven en mensen die op het allerlaatste ogenblik een fortuin bijeen hopen te vergaren. In de finale scheert de komeet langs de aarde en raakt hem slechts lichtjes. De decors zijn naar huidige maatstaven superna[KA3]ief, terwijl het verhaal vaart mist. Indertijd werd er een versie met geluid maar zonder dialogen gemonteerd van Gance en Andr[KA1]e Lang door Eug[KA2]ene Deslaw en was er een ingedubde Spaanse-, Duitse- en Engelse versie. Het scenario is van Camille Flammarion en het camerawerk was in handen van Jules Kr[KA3]uger, Nicolas Roudakoff, Forster en Roger Hubert. In de V.S. circuleerde vanaf 1934 een versie, waarvan het oorspronkelijke verhaal was teruggesneden tot 55 minuten, voorafgegaan door 48 minuten proloog omdat men er `politiek` anders dacht. De meeste versies die men tegenwoordig nog tegenkomt (in Frankrijk) zijn tien miuten korter dan de oorspronkelijke film.