Brigitte Lecuyer

Producer

Brigitte Lecuyer is producer.
Er zijn 5 films gevonden.

Paul Auster Confidential

1998 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1998. Documentaire van Guy Seligmann. Met o.a. John Philip Sousa, François Couperin, Paul Auster en Siri Hustvedt.

Een lang gesprek met een van de belangrijkste Amerikaanse schrijvers van de jaren 1990, Paul Auster en zijn vrouw Siri Hustvedt, die zelf vooral bekend werd door het boek [KL]Yonder[KLE], dat handelt over haar huwelijk met Paul. Als bezetene van baseball schreef Paul een boek over Jackie Robinson, de eerste kleurling die voor de National League werd geselecteerd. De figuur van Robinson brengt hij trouwens terug tot leven in zijn filmregiedebuut BLUE IN THE FACE (1995). Voor zijn co-regisseur Wayne Wang schreef hij tevens het scenario voor SMOKE (1995). In 1998 maakte hij zijn eerste film als alleenstaand regisseur, LULU ON THE BRIDGE. Paul leest fragmenten voor uit zijn werk, wandelt met de makers van deze documentaire door New York, de stad die zijn muze is. Hij praat over baseball, zijn huwelijk, zijn films, zijn geloof (niet praktizerend joods), de holocaust, literatuur, 1968 en het ontstaanproces van LULU ON THE BRIDGE. Hij toont zich een charismatische persoonlijkheid, een intelligent schrijver en een uitstekend verteller, zodat ondanks de lengte de film geen ogenblik verveelt. Seligmann schreef het scenario samen met Gérard De Cortanze. Fotografie is van Christian Jacks en Jean-Pierre Caussidéry.

Une séance Méliès

1997 |

Frankrijk 1997. Georges Méliès en Jacques Mény. Met o.a. Madeleine Malthète-Méliès, Georges Méliès en Joanne Dalcy.

De reconstructie van een typische voorstelling van begin 1900 in het Théâtre Grévin in Parijs, met de vertoning (met publiek) van vijftien films van Georges Méliès, met hemzelf in de hoofdrol, meestal bijgestaan door Joanne Dalcy, de enige toenmalige filmactrice met faam. Zoals typisch voor die tijd worden de films ingeleid en van commentaar voorzien door (zijn kleindochter) Madeleine Malthète-Méliès, aan de piano begeleid door Eric Le Guen. Op het programma in volgorde: Un homme de tète (1898-1m): Een man (de cineast zelf) plaatst zijn hoofd verschillende keren op een tafel. Voyage dans la lune (1902-9m): een reis naar de maan, waar contact gemaakt wordt met de maanbewoners; de bekendste film van Méliès. Le Cake-Walk Infernal (1903-4m30): een duivelse dans met Satan wiens lichaam uit elkaar valt en terug samengevoegd wordt. Le tripot clandestin (1905-1m55): razzia in een illegaal speelhol met verrassend einde. Le mélomane (1903-2m): een dirigent (Méliès) plaatst zijn hoofd diverse keren op een notenbalk. Le chaudron infernal (1903-1m): de duivel speelt met vuur. Met de hand ingekleurd. L'homme à la tête en caoutchouc (1901-2m20): Een hoofd, geplaatst op een tafel, wordt opgeblazen tot het explodeert. Les cartes vivantes (1901-2m20): goocheltruuk met kaarten waarvan de figuren levend worden. Les affiches en goguette (1905-2m40): de figuren op enkele affiches worden levend tot grote ontsteltenis van voorbijgangers en politie. Le locataire diabolique (1909-6m30): een huurder neemt zijn intrek in een appartement en haalt zijn ganse meubilair en gezin uit een koffertje en laadt het nadien terug in. Met de hand ingekleurd. LE ROI DU MAQUILLAGE (1904- 2m30): M[KA1]eli[KA2]es tekent figuren op een bord en tranformeert er zelf in. LE THAUMATURGE CHINOIS (1904-3m): Een dansende Chinees laat personages verdwijnen en verschijnen. BARBE BLEUE (1901-9m): de legende van Blauwbaard, voor die tijd reeds een hele onderneming. NOUVELLES LUTTES EXTRAVAGANTES (1900-2m05): worstelwedstrijd waarbij het er hard aan toegaat en de lichaamsdelen rondvliegen. L`HOMME ORCHESTRE (1900-1m20): Een man vermenigvuldigt zichzelf om een orkest te vormen. Een unieke gelegenheid om een aantal perfect gerestaureerde films van een van de belangrijkste pioniers van de zevende kunst integraal te zien. Mény schreef het scenario en het nieuwe materiaal werd gefilmd door Jean-Pierre Caussidéry. Een niet te missen kleinood voor iedereen die begaan is met de filmgeschiedenis.

La magie Méliès

1997 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1997. Documentaire van Jacques Mény. Met o.a. Abdul Alafrez, Claire Mosser, Didier Cremer, Alain Kanto en Philippe Duval.

Een goed gestoffeerde documentaire over Georges M[KA1]eli[KA2]es (1861-1938), niet enkel een van de belangrijkste filmpioniers, maar tevens de uitvinder van de speciale effecten. Tussen 1896 en 1914 maakte hij meer dan vijfhonderd films, in speelduur vari[KA3]erend tussen de veertig sekonden en tien minuten. Reeds als kind stelde hij veel belang in goochelkunst en optische illusies. Hij werd een vriend van Robert Houdini en kocht later diens theater op. Hij was in 1895 aanwezig op de eerste publieke filmvoorstelling van de broers Lumi[KA2]ere en was onmiddellijk gewonnen voor dit nieuwe medium, maar de broers wilden hun uitvinding niet aan hem verkopen. Dus bouwde hij zelf zijn eigen camera en projector. Na WO I (1914-18) raakte M[KA1]eli[KA2]es in de vergeethoek, tot de journalist L[KA1]eon Druhot hem in 1929 herkende in de snoepverkoper van een kiosk aan de Gare Montparnasse. Jean Mauclaire, stichter van Studio 28, vond per toeval enkele van zijn films terug en samen restaureerden ze deze banden. Het grootste deel van zijn werk is echter verloren gegaan, deels vernietigd uit bitterheid door M[KA1]eli[KA2]es zelf, terwijl de militaire overheid een ander deel tijdens WOI had gesmolten om er laarzenhielen van te maken. Deze documentaire, naar een scenario van M[KA1]eny zelf, reconstrueert enkele passages uit het leven van M[KA1]eli[KA2]es met acteurs en maakt verder gebruik van archiefbeelden, ge[KA3]illustreerd met een groot aantal fragmenten uit films van de cineast, die zelf steeds de hoofdrol vertolkte, produceerde, schreef, monteerde, fotografeerde (vandaar het onveranderlijk stilstaand camerastandpunt), de decors en maquillages uitwerkte, enz. Een waar eenmansbedrijf. Tevens geeft de documentaire een uitstekend beeld van de beginperiode van de zevende kunst en wordt gedemonstreerd hoe Méliès met de hand sommige van zijn films inkleurde. Met getuigenissen van Madeleine Malthète-Méliès, Christian Fechner, Laurent Mannoni, Anne-Marie Malthète-Quévrain, Jacques Malthète, Paolo Cherchi Usai en André Gaudréault. Daniel Ceccaldi leest fragmenten voor uit de teksten van Méliès, terwijl Marina Moncade en Charles Antoine- Decroix de commentaar verzorgen. Achter de camera stond Jean- Pierre Caussidéry. Verplicht materiaal voor filmstudenten.

Charlot et son double

1997 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1997. Documentaire van Claude-Jean Philippe.

Aan de hand van fragmenten uit films van en met Charles Chaplin tekent regisseur/scenarist Philippe een portret van de eerste jaren van de komiek in Hollywood. De film is onderverdeeld in drie hoofdstukken. [KL]La gloire[KLE] toont de evolutie van Chaplins klassieke figuurtje vanaf het prille begin tot de doorbraak. In [KL]Qui [KA10]ca Charlot?[KLE] wordt de opgang van het figuurtje ge[KL3]illustreerd waarmee getoond wordt dat Chaplin zijn humor vooral putte uit de ellende en armoe die op dat moment heerste. Tenslotte wordt fictie en realiteit met elkaar vergeleken in [KL]Qui [KA10]ca Chaplin?[KLE], waarin aandacht besteed wordt aan het dubbelleven van zowel Chaplin als zijn creatie. In heel wat van zijn films heeft Chaplin twee gezichten (o.a. THE IDLE CLASS, THE GREAT DICTATOR en MONSIEUR VERDOUX). De film wordt ingeleid door Groucho Marx (een opname uit 1976), die Chaplin ontmoette in 1913. Veel nieuws heeft deze documentaire niet te vertellen en ze is dan ook enkel geschikt voor studenten in de Chaplinologie. Voor de montage tekende Frédérique Oger.

Klioutch

1992 | Misdaad, Historische film

Frankrijk/Rusland 1992. Misdaad van Pavel Tchoukhraï. Met o.a. Anatoli Kouznetsov, Alexandre Kaliaguine, Anatoli Romachine, Benjamin Smékhov en Alexis Sérébriakov.

Petrograd, februari 1917. De bekende bankier Fisher wordt dood aangetroffen in een appartement in de rosse buurt van de stad. Bij het onderzoek ontdekt de commissaris van politie dat Fisher in dit appartement regelmatig seksparty's organiseerde. Hij ondervraagt de personen waarvan hij vermoedt dat ze hierop meermaals aanwezig waren. Trouwens iedereen die een sleutel voor het appartement bezit is een potentiële verdachte. Voor de pers is de zaak duidelijk: Fishers veel jongere vrouw heeft hem laten ombrengen om de erfenis op te strijken. Op de achtergrond van het onderzoek doemt het spook van de revolutie op. Sfeervolle thriller waarin afgevraagd wordt of het nog belangrijk is een moordzaak op te lossen als de hele stad in de greep van een bloedige revolutie zit. Langzaam maar zeker sijpelt het gegeven van de revolutie in het klassieke misdaadverhaal door, tot het uiteindelijk het hoofdthema wordt. Het knap opgebouwde scenario van Jacques Baynac is gebaseerd op de roman van Mark Aldanov. De nostalgisch aandoende fotografie is van Yvan Bagaev.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Brigitte Lecuyer op televisie komt.

Reageer