René Blancard: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Un Roi sans divertissement

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van François Leterrier. Met o.a. Claude Giraud, Charles Vanel, Colette Renard, Pierre Repp en Albert Rémy.

Een kapitein van de gendarmerie komt in een verlaten hoogvlakte een moord oplossen en ontdekt dat isolement en verveling de moordenaar tot zijn daad hebben gebracht. De eenzame speurtocht doet ook bij hem een gewelddadige agressie groeien waaraan hij ontsnapt door zelfmoord. Gebrek aan actie is het onderwerp van deze film die spanning moet ontlenen aan de beklemming van kale sneeuwlandschappen. De opmerkelijke kleurfotografie slaagt daarin, al wordt het psychologisch niet echt overtuigend gemaakt.

Julie la rousse

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Pascale Petit, Daniel Gélin, Jacques Dufilho, Michel Etcheverry en René Blancard.

Een circusartieste verleidt de zoon van een rijke fabrikant tot een huwelijk, maar haar baatzucht maakt plaats voor oprechte liefde. Het simpele en fantasieloze scenario, dat inhaakt op het hitsucces van Laforgue's chanson, werd zonder enige 'schwung' verfilmd. De bezongen en bejubelde rode lokken van Petit hebben in zwartwit geen effect.

Secret professionnel

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Raoul André. Met o.a. Raymond Pellegrin, Dawn Addams, Renée Devillers, René Blancard en Jean Wall.

Een met een arts getrouwde gynaecologe wordt geconfronteerd met enige vrouwen die zwanger zijn van dezelfde losbol. Eén van de moeders halen ze over om haar kind zelf op te voeden, terwijl ze de baby van een ander meisje zelf adopteren. De vlak gefilmde en clichématige doktersroman draait omzichtig om de hete brij van de abortus heen en wisselt de problemen van de medische ethiek af met enkele uitermate flauwe komediescènes.

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

Le Long des trottoirs

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danick Pattison, Anne Vernon, François Guérin, Françoise Rosay en Simone Paris.

Een weesmeisje wordt uit een pleeggezin gezet omdat de zoon des huizes verliefd op haar is en vervalt tot prostitutie. Haar zuster uit het pleeggezin trekt zich haar lot aan en bezorgt haar een verpleegstersopleiding, waarbij ze verliefd wordt op de arts die met haar weldoenster verloofd is. Film combineert alle clichés van trottoirfilm en gewone smartlap en is enig aanzien waard om de begaafde actrices Vernon en Rosay wier talenten overigens geen enkele kans krijgen. Pattison in de hoofdrol pruilt van begin tot eind.

Calle mayor

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1956. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Betsy Blair, José Suarez, Yves Massard, Dora Doll en René Blancard.

Een groepje lanterfanters uit een provincieplaats haalt uit verveling een misselijke grap uit met een onaantrekkelijk meisje, dat door een van hen het hof wordt gemaakt. Op de dag van de zogenaamde verloving moet de waarheid worden onthuld, maar haar minnaar krijgt wroeging en laat het aan een vriend over om haar van het bedrog op de hoogte te brengen. Hoewel in veel opzichten een plagiaat van Fellini`s VITELLONI krijgt de film een eigen, indringende waarde wanneer de aandacht geconcentreerd wordt op het aandoenlijke personage van Blair. (Dat zij in deze en andere films voor lelijk kon doorgaan is een raadsel, dat alleen binnen de filmclichés van de jaren 1950 kan worden verklaard). Scenario van regisseur Bardem. Speelt tijdens het Franco- tijdperk. Camerawerk van Michel Kelber.

Escale à Orly

1955 | Mysterie, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Duitsland 1955. Mysterie van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Dany Robin, François Périer, Heinz Rühmann, Dieter Borsche en Simone Renant.

Het vliegveld Orly is de achtergrond voor een reeks intriges: romance tussen een grondstewardess en een piloot; een filmster- op-retour hervindt haar zelfvertrouwen door een flirt met een medepassagier; een simpele burgerman ontmaskert een drugssmokkel. Geen van de afzonderlijke verhalen is bijzonder leuk of interessant, maar de afwisseling maakt het geheel onderhoudend. De film laat zich vergelijken met een aflevering van THE LOVE BOAT.

Marchandes d'illusions

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Raymond Pellégrin, Giselle Pascal, Philippe Lemaire en Louise Carletti.

Parijse prostituées hebben twee jongemannen ontmoet die niets van hun beroep weten, tot een moordzaak dat bekend maakt. De zorg van een lekezuster van de reclassering brengt voor een van beiden een verzoening met haar vriend tot stand en weet de ander tot een nieuw leven te brengen. De fletse relatie van het traktaat-achtig drama steunt op een overdadige en nietszeggende dialoog en geeft geen van de personages enige authenticiteit.

La Rage au corps

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Jean-Claude Pascal, Philippe Lemaire en Antoine Balpêtré.

Een nymfomane vrouw kan ondanks oprechte pogingen tot beheersing het lonken niet laten, ook niet na haar huwelijk met een degelijke wegenbouwer. Ze volgt hem naar een nieuw karwei, waar ze de enige vrouw is te midden van vele mannen die graag misbruik van de situatie maken. De broeierige, sfeervol gemaakte film overtuigt nauwelijks als analyse van een ziekte-geval, maar Arnoul is mooi en fascinerend. Dat alle sympathie naar haar uitgaat komt ook omdat de Franse jeune premiers van de jaren '50 naar huidige maatstaven allemaal zulke louche engerds lijken.

Suivez cet homme

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, Andrée Clément, Suzy Prim, France Roche en Paul Frankeur.

Een politiecommissaris vertelt op zijn verjaardag de twee affaires waarmee hij promotie heeft gemaakt: de gifmoord op een woekeraarster en de oplichting van een verzekeringsfirma door een diefstal van imitatie-juwelen. Deze twee waargebeurde misdaden in een fictieve randvertelling werd verzorgd maar weinig dynamisch vorm gegeven. Er wordt vooral goed gespeeld.

Sous le ciel de Paris

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Auber, René Blancard, Jean Bretonnière, Jean Brochard en Pierre Destailles.

Deze op de geluidsband door François Perier aan elkaar gebabbelde episodenfilm toont individuele Parijzenaars van alle leeftijden en maatschappelijke stand in hun kleine en grotere drama's met goede en slechte afloop. Een soepel gemaakte film over flarden stadsleven, die boeit door een voortdurende wisseling van toon, hoewel sommige scènes - zoals een suggestief verfilmde hartoperatie - onevenredig veel aandacht krijgen. Sfeervol gefotografeerd Parijs blijkt op den duur - en tegen de strekking in - toch onvoldoende bindmiddel tussen al die verschillende levens.

Rue des Saussaies

1950 | Misdaad

Frankrijk 1950. Misdaad van Ralph Habib. Met o.a. Anne Vernon, Maurice Régamy, Jean-Marc Tennberg, Aimé Clariond en René Blancard.

Dank zij een zangeres die zonder het te weten omgang heeft met de gangsters die haar broer hebben gedood, weet een politie-inspecteur in hun bende te infiltreren en hun ongrijpbare leider onschadelijk te maken. Deze geroutineerde misdaadfilm offert de logica en de helderheid van het verhaal op aan de spannende effecten en slaagt daarin redelijk, maar niet meer dan dat.

Le Droit de l'enfant

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Renée Devillers, Claire Duhamel, Francette Vernillat, Jacqueline Erly en Jean Chevrier.

Remake van de zwijgende film van Pouctal (1914) naar de roman van Ohnet die, in 1949, nog niet in de vergetelheid was geraakt en tal van verfilmingen kende. Daroy en zijn acteurs maken zich er, zonder al te veel schade aan te richten, handig vanaf, ook al is een dergelijk melodramatisch onderwerp vandaag de dag onverteerbaar.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

L' Epave

1949 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1949. Drama van Willy Rozier. Met o.a. André le Gall, Françoise Arnoul, Aimé Clariond, René Blancard en Charles Blavette.

Een diepzeeduiker is getrouwd met een tingeltangelmeisje en belandt na een riskante opdracht in het ziekenhuis, waarna zijn vrouw er met een minnaar vandoor gaat. Hij meent ten onrechte haar in woede gewurgd te hebben en neemt dan willens en wetens een nieuwe, fatale opdracht aan. In deze voorloper van de (voorzichtige) seksfilm debuteert Arnoul, waarbij de naaktscènes door een stand-in gespeeld worden. Afgezien daarvan zijn de duikopnamen bezienswaardig, maar het verhaal rammelt aan alle kanten.

Drame au Vel d'Hiv'

1949 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1949. Mysterie van Renée Devillers. Met o.a. Claire Duhamel, Francette Vernillat, Jacqueline Erly, Jean Chevrier en Michel Jourdan.

Een mededirecteur van Vel d'Hiv' is tijdens een inbraak vermoord. Zijn neef leidt het onderzoek en ontmaskert de schuldige, die de dood vindt. Inderdaad, de genoemde neef is politie-inspecteur. Rond dit banale gegeven heeft Cam een goede reconstructie geschreven van de sfeer op de fameuze wielerbaan tijdens de Zesdaagse in de grote dagen van Van Steenbergen, Peters, Lapébie, etc. Vele bekende acteurs redden deze film van de onbeduidendheid.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Sergyl et le dictateur

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jacques Daroy. Met o.a. Paul Meurisse, Liliane Bert, Arlette Merry, Christiane Sertilange en Gaby Bruyère.

Verwikkelingen rond de geheimzinnige verdwijning van een dictator in Zuid-Amerika. Sergyl (Meurisse) gaat op effici[KA3]ente wijze te werk. Deze acteur is dus dankzij Jacques Schenk, bijgenaamd Jacques Daroy (1896-1963) de held van vescheidene succesvolle films uit die tijd. Ongetwijfeld bestemd voor een publiek van 8 tot 80 jaar maar het ontbreekt de film niet aan een venijnig soort humor die zich nergens iets van aantrekt. Meurisse speelt later in dezelfde stijl in de serie MONOCLE van Georges Lautner.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

Les gosses mènent l'enquête

1947 | Misdaad

Frankrijk 1947. Misdaad van Maurice Labro. Met o.a. Lise Topart, Claire Gérard, Luce Fabiole, Constant Rémy en René Génin.

Het hoofd en een leerling van het college Fran[KA10]cois I worden dood aangetroffen. Opgehangen. Ten gevolge daarvan stelt een oudere leerling parallel aan dat van de politie een onderzoek in. Hij heeft succes. Een film in de stijl van LES DISPARUS DE SAINT-AGIL van Christian-Jaque (1938) maar dan minder goed. Labro, niet te verwarren met Philippe Labro was van 1934 tot 1966 actief. Niettemin getuigt deze eerste lange speelfilm van hem van een prima acteursregie met inbegrip van de jongeren die dit internaat bevolken. Naar de roman van Francis Didelot.

La Dame de Haut-le-Bois

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Françoise Rosay, Madeleine Rousset, Annie Hémery, Yvette Dinville en Raymond Loyer.

In het echt heette Daroy Jacques Schenck en hij deed voornamelijk radiowerk, maar dan onder de naam Jacques Rey. Hij heeft ook een aantal speelfilms geregisseerd, waarvan RABOLIOT (1945) en VIDOCQ (1938) de bekendste zijn. De rest van zijn films, waaronder deze, was niet zo bijzonder. Bij deze film ligt dat dan niet aan de regisseur of de acteurs, maar meer aan het het hopeloos ouderwetse boek van Jean-José Frappa waarnaar de film gemaakt is.

Danger de Mort

1947 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1947. Mysterie van Gilles Grangier. Met o.a. Colette Richard, Micheline Francey, Fernand Ledoux, Georges Lannes en Piéral.

Een apotheker maakt per ongeluk een drankje van cyaankali en verkoopt er vijf flessen van. Als een amateur-detective moet hij ze nu weer opsporen, voordat er ongelukken gebeuren. Het is een wat mager gegeven voor deze zeden-detective. De film, met een scenario van Charles Exbrayat en dialogen van René Wheeler, is degelijk geregisseerd. Ook wordt er prima in geacteerd. Toch een goede film tussen de overvloed van middelmatige films die door Grangier gemaakt zijn.

Raboliot

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Lise Delamare, Blanchette Brunoy, Linette Lemercier, Annie Hémery en Julien Bertheau.

Daroy heeft van de meest bekende roman van Maurice Genevoix (Prix Goncourt 1925) een getrouwe en nauwgezette verfilming gemaakt. De film is echter vlak, weinig overtuigend en bovendien zo slap gespeeld dat het nauwelijks mogelijk is dat men zich er voor kan interesseren aangezien er weinig meer van het boek is overgebleven dan een verhaal over stropers.

Mensonges

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Marchat, Jacqueline Porel, Henri Nassiet en Dominique Nohain.

De vrouw van een dokter roept de verleider die haar vriendin zwanger heeft gemaakt ter verantwoording, maar laat zich dan ook door hem het hof maken.Een ruzie tussen de echtgenoot en de minnaar resulteert in de dood van de eerste. Zijn vrouw wordt vervolgens verdacht en onschuldig tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Deze smartlap wordt ietwat gered door het spel van Morlay, die alle opgeklopte dramatiek overtuigingskracht weet te geven. Het scenario is geschreven door de latere minister Françoise Giroud.

Inspecteur Sergil

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Jacques Daroy. Met o.a. Paul Meurisse, Liliane Bert, Véra Maxime, Vittorio Marino en Mag-Avril.

Een bewerking van de roman van Jacques Rey waarin inspecteur Sergil uiteraard de dader van drie misdaden ontmaskert. Hij wordt ook terzijde gestaan door een charmante dame. Doet denken aan het fameuze koppel Nestor Burma-Hélène Châtelein, de oogappels van Léo Malet. Ondanks die misdaden is eerder sprake van een humoristisch toontje dankzij Paul Meurisse, aan wie deze film veel te danken heeft.

La câge aux rossignols

1944 | Drama, Komedie

Frankrijk 1944. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Micheline Francey, René Génin, Paul Frankeur en Marthe Mellot.

De meer op begrip dan op discipline gerichte aanpak van een onderwijzer aan een opvoedingsgesticht voor jongens blijkt effectief te zijn, maar leidt niettemin tot zijn ontslag. Een publicatie van zijn ervaringen in de krant heeft zijn eerherstel tot gevolg, zodat hij met zijn geliefde kan trouwen. De onnadrukkelijke aanpak redt de film van het traktaat, en de zangertjes van het eertijds beroemde jongenskoor acteren de rebelse leerlingen verrassend overtuigend. Hun zoetgevooisdheid is strikt voor de liefhebbers en binnen de situatie ook weinig aannemelijk.

L' Honorable Catherine

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, André Luguet, Claude Génia en Charles Granval.

Een meisje dat door haar werk veel onverwachte huisbezoeken pleegt, komt nog weleens ongelegen. Op een gegeven moment treft ze een getrouwde vrouw met een minnaar, die haar prompt voor zijn verloofde laat doorgaan als ook de echtgenoot van de vrouw opduikt. Dat spelletje wordt werkelijkheid, en uiteindelijk redt de minnaar haar als ze ontvoerd wordt door juwelendieven die ze ook heeft betrapt bij een van haar bezoeken. Een voor de oorlogsjaren kenmerkende escapistische komedie, waarvan de nadrukkelijke vrolijkheid eerder vermoeiend dan aanstekelijk werkt. Scenario van Solange Térac. Oorspronkelijk getiteld: SOLANGE.