Lita Stantic: productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Cordero de Dios

2008 | Drama

Argentinië​/​​Frankrijk​/​​Chili 2008. Drama van Lucía Cedrón. Met o.a. Mercedes Morán, Jorge Marrale, Leonora Balcarce, Malena Solda en Juan Minujín.

Intelligente en zelfverzekerde film over de turbulente recente geschiedenis van Argentinië. In deze debuutfilm – die deels gebaseerd is op persoonlijke ervaringen van de maakster – wordt naadloos heen en weer geschakeld tussen het fascistische Argentinië van 1978, en het Argentinië van 2002, toen het land in een diepe economische crisis belandde. De nadruk ligt niet op de politieke gebeurtenissen, maar op een familiedrama dat zich afspeelt tussen een kleindochter, haar moeder, en hun in 2002 gekidnapte opa/vader.

Cafe De Los Maestros

2008 |

Verenigde Staten​/​​Brazilië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Argentinië 2008. Miguel Kohan.

Documentaire van Miguel Kohan over de tango.

La niña santa

2004 | Drama

Argentinië​/​​Italië​/​​Nederland​/​​Spanje 2004. Drama van Lucrecia Martel. Met o.a. María Alche, Mercedes Morán, Carlos Belloso en Alejandro Urdapilleta.

De Argentijnse filmmaakster Lucrecia Martel maakte een droomdebuut met La ciénaga, een mentaliteitsgeschiedenis over het morele faillissement van de Argentijnse bovenklasse. In La niña santa voert Martel opnieuw gesneefde mensenlevens op. De 16-jarige Amalia belijdt het katholicisme op fanatieke wijze, en tegelijk worstelt ze met ontluikende seksuele gevoelens. Haar leven komt onder druk te staan nadat ze op straat wordt aangerand door de gerespecteerde KNO-arts Jano. Martel haalt van alles overhoop, en ook weer niet. Zij toont in deze suggestieve, beeldschone film de strijd van de personages om iets van het leven te maken als een soort terzijdes, als gebeurtenissen die geen nadruk behoeven.

Tan de repente

2002 | Drama, Komedie

Argentinië​/​​Nederland 2002. Drama van Diego Lerman. Met o.a. Carla Crespo, Veronica Hassan, Tatiana Saphir, Beatriz Thibaudin en María Merlino.

Twee anarchistische vriendinnen, Mao en Lenin, dwingen de lingerieverkoopster Marcia op straat in Buenos Aires met hen mee te gaan. Mao wil seks met haar hebben, in een film over liefde, geschoten in korrelig zwart-wit. Droomdebuut van de pas 27-jarige Lerman, gemaakt in 2001 toen de economische neergang in Argentinië op zijn ergst was.

Mundo grúa

1999 | Drama, Komedie

Argentinië 1999. Drama van Pablo Trapero. Met o.a. Luis Margani, Adriana Aizemberg, Daniel Valenzuela, Roly Serrano en Federico Esquerro.

Pablo Trapero kreeg de Tijgerprijs tijdens het Rotterdamse Filmfestival en ook de criticiprijs vanwege `het sobere en coherente realisme waarmee de film de menselijkheid van de hoofdpersoon toont´. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit sobere realisme misschien niet iets is waar iedereen voor warmloopt. Er gebeurt nu eenmaal niet veel in de zwartwit beelden over de 49-jarige Argentijn Rulo (Margani), die zeer gewoon is alhoewel hij als musicus tijdelijk succes kende in de jaren zeventig. Rulo voelt zijn geluk wederkeren als zijn vriend (Valenzuela) hem een baan biedt in de bouw. Rulo begint een opleiding als kraanbestuurder, maar gemakkelijk gaat het niet met zijn dikke buik en kettingrookgedrag. Onderwijl probeert zijn zoon (Esquerro) met een gitaar in de modderige voetsporen van pa te treden en start Rulo zelf een affaire met kioskmevrouw Adriana (Aizemberg). Mundo grúa (Kraanwereld) legt onmiskenbaar de vergane glorie, de aspiraties, de verveling en de uitzichtloosheid bloot die iedereen in Argentinië kent. (VM/VPRO Gids)

Yo, la peor de todas

1990 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Argentinië 1990. Historische film van Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Assumpta Serna, Dominique Sanda, Héctor Alterio, Lautaro Murúa en Alberto Segado.

De verfilming van het boek van Nobelprijswinnaar Octavio Paz [KL]Juana In[KA1]es de la Cruz[KLE] over het leven van de beeldschone non, die het klooster inging om zich aan wetenschappelijke arbeid te kunnen wijden, terwijl de Spaanse vice-koning (Alterio) haar het hof probeerde te maken. In de 17e eeuw was het echter ongehoord dat vrouwen intelligent zouden kunnen zijn, laat staan zich met wetenschap zouden kunnen inlaten en de aartsbisschop van Mexico (Caicedo) zorgde er dan ook voor dat zij door de Inquisitie werd berecht. Vernederd en uitgeblust na twee jaar procesvoering overleed zij op 44-jarige leeftijd. Ten opzichte van de historische roman heeft de film zich beperkt tot de figuur Juana Inés, gespeeld door Serna, maar het is een boeiend verslag en een representatief voorbeeld van de Zuid- Amerikaanse cinema.