Anne Coesens

Acteur

Anne Coesens is acteur.
Er zijn 19 films gevonden.

Tous les chats sont gris

2014 | Drama

België 2014. Drama van Savina Dellicour. Met o.a. Bouli Lanners, Manon Capelle, Anne Coesens en Alexandre von Sivers.

Paul is 46 en privédetective. Dorothy is bijna 16 en zit midden in een identiteitscrisis. Hij staat buiten de conformistische Brusselse samenleving waarin zij juist geboren en getogen is. Hun enige band is het feit dat Paul weet dat hij Dorothy's biologische vader is.

Goodbye Morocco

2012 | Drama

Frankrijk/België 2012. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Lubna Azabal, Grégory Gadebois, Faouzi Bensaïdi, Ralph Amoussou en Abbes Zahmani.

Vierde kunststuk van Algerijns-Franse arthouse-regisseur Moknèche (Paloma Delight), met deze keer niet Algerije maar Marokko als horizondoek. Spil van de film is een vrijgevochten Marokkaanse projectontwikkelaar in Tanger die haar zoon - woonachtig bij vader - wil kidnappen richting Europa, samen met haar Servische partner. De vondst op haar bouwplaats van een vierde-eeuws Christelijk fresco zet de deur naar Europa open, althans financieel. Maker Moknèche jongleerde knap met invalshoeken die moderniteit, traditie en volksaard belichten, maar hij vergreep zich nergens aan goedkoop multiculti effectbejag.

Comme un lion

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Samuel Collardey. Met o.a. Marc Berman, Anne Coesens en Marc Barbé.

De vijftienjarige Mitri Diop groeit op in een klein dorpje in Senegal als hij wordt ontdekt door een Franse voetbalscout. Met hulp van het hele dorp bekostigt hij zijn reis naar het beloofde land, maar daar aangekomen spat zijn droom al snel uiteen. Uit schaamte durft hij ook niet terug te keren, maar dan komt hij in contact met de coach van een amateurteam. En plots gloort er weer hoop aan de horizon. Barstensvol clichés, maar sterk geacteerd en geschoten in een fraaie realistische stijl.

Illégal

2010 | Drama

België/Luxemburg/Frankrijk 2010. Drama van Olivier Masset-Depasse. Met o.a. Anne Coesens, Natalia Belokonskaya, Olga Zhdanova en Alexandre Gontcharov.

Hoe ver de Russische Tania bereid is te gaan om samen met haar zoontje in België te blijven wordt al duidelijk in de eerste scène van de film, als ze met een strijkijzer haar vingerafdrukken wegbrandt. En toch wordt ze opgepakt, en wordt de kijker zo'n beetje de rest van de film met haar opgesloten in een asielzoekerscentrum. Sterk spel van de Belgische actrice Anne Coesens en aangrijpende beelden van het leven in een opvangcentrum. Maar meer ook niet. Niettemin: winnaar van de scenarioprijs tijdens de prestigieuze Quinzaine des réalisateurs in Cannes en genomineerd voor een César.

9mm

2008 | Drama

België 2008. Drama van Taylan Barman. Met o.a. Morgan Marinne, Serge Riaboukine, Anne Coesens en Filip Peeters.

Een pistoolschot achter een voordeur vormt het onheilspellende begin van een lange flashback waarin het radeloze bestaan van een driekoppig gezin tot op het bot wordt gefileerd. De aanjager van het geweld lijkt zoon Laurent (Marinne), een opgeschoten tiener die school heeft ingeruild voor graffiti. Ondertussen richt moeder zich op haar loopbaan als rechercheur en verdeelt vader de tijd tussen zijn eigen zieke vader in het ziekenhuis en wijlen moeder op het knekelveld. Misère alom, kalm geregisseerd richting een dubbelzinnig troosteloze finale.

Cages

2006 | Drama

België/Frankrijk 2006. Drama van Olivier Masset-Depasse. Met o.a. Anne Coesens, Sagamore Stévenin en Micheline Goethals.

Na een ernstig auto-ongeluk zijn de fysieke wonden van Eve (Coesens) snel geheeld, maar de psychische schade is erger: ze kan nauwelijks meer praten. Het gebrek aan communicatie sloopt de verhouding tussen Eve en haar geliefde Damien (Stévenin) die nu troost in de armen van een ander zoekt. Maar Eve besluit dat ze tot het uiterste wil gaan om zijn liefde terug te winnen, desnoods onder dwang. Regisseur Masset-Depasse gooide hoge ogen met zijn korte films Chambre froide (2000) en Dans l'ombre (2004). Zijn speelfilmdebuut begint sterk maar sneuvelt door de ongeloofwaardige plot.

Dans l'ombre

2004 | Korte film

België/Frankrijk 2004. Korte film van Olivier Masset-Depasse. Met o.a. Kris Kuppens, Anne Coesens en Laura Van Maaren.

Na een ernstig auto-ongeluk zijn de fysieke wonden van Eve (Coesens) snel geheeld, maar de psychische schade is erger: ze kan nauwelijks meer praten. Het gebrek aan communicatie sloopt de verhouding tussen Eve en haar geliefde Damien (Stévenin) die nu troost in de armen van een ander zoekt. Maar Eve besluit dat ze tot het uiterste wil gaan om zijn liefde terug te winnen, desnoods onder dwang. Regisseur Masset-Depasse gooide hoge ogen met zijn korte films Chambre froide (2000) en Dans l'ombre (2004). Zijn speelfilmdebuut begint sterk maar sneuvelt door de ongeloofwaardige plot.

La fonte des neiges

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Laurent Jaoui. Met o.a. Wladimir Yordanoff, Anne Coesens en Robin Renucci.

Na een ernstig auto-ongeluk zijn de fysieke wonden van Eve (Coesens) snel geheeld, maar de psychische schade is erger: ze kan nauwelijks meer praten. Het gebrek aan communicatie sloopt de verhouding tussen Eve en haar geliefde Damien (Stévenin) die nu troost in de armen van een ander zoekt. Maar Eve besluit dat ze tot het uiterste wil gaan om zijn liefde terug te winnen, desnoods onder dwang. Regisseur Masset-Depasse gooide hoge ogen met zijn korte films Chambre froide (2000) en Dans l'ombre (2004). Zijn speelfilmdebuut begint sterk maar sneuvelt door de ongeloofwaardige plot.

Des épaules solides

2003 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/België 2003. Drama van Ursula Meier. Met o.a. Louise Szpindel, Guillaume Gouix, Jean-François Stévenin, Dora Jemaa en Anne Coesens.

In de opgroeifilm 'Stevige schouders' steekt verliefdheid een spaak in het wiel der sportambities. In de Zwitserse Alpen geeft de zestienjarige Sabine alles om topatlete te worden. Ze wil zelfs met jongens trainen om haar tijden te verbeteren en filmt haar spurten met een digitaal cameraatje. Haar focus is totaal, totdat Rudi ten tonele verschijnt. Een pijnlijk juist script ligt aan de basis van deze tv-filmuitschieter met verbeten hoofdrol voor Szpindel. Stévenin is de robuuste trainer met een missie. Vliegende carrièrestart voor regiedebutante Meier: haar naturalistische adolescentenportret won diverse prijzen.

Un fils de notre temps

2002 |

Frankrijk 2002. Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Anne Coesens, Jean-Pierre Lorit, Bernard Le Coq, Quentin Baillot en Manuel Le Lièvre.

In de opgroeifilm 'Stevige schouders' steekt verliefdheid een spaak in het wiel der sportambities. In de Zwitserse Alpen geeft de zestienjarige Sabine alles om topatlete te worden. Ze wil zelfs met jongens trainen om haar tijden te verbeteren en filmt haar spurten met een digitaal cameraatje. Haar focus is totaal, totdat Rudi ten tonele verschijnt. Een pijnlijk juist script ligt aan de basis van deze tv-filmuitschieter met verbeten hoofdrol voor Szpindel. Stévenin is de robuuste trainer met een missie. Vliegende carrièrestart voor regiedebutante Meier: haar naturalistische adolescentenportret won diverse prijzen.

Le Secret

2000 | Romantiek, Drama

Frankrijk 2000. Romantiek van Virginie Wagon. Met o.a. Anne Coesens, Michel Bompoil, Tony Todd, Quentin Rossi en Jacqueline Jehanneuf.

Dertiger Marie (Anne Coesens) is gelukkig getrouwd met François (Michel Bompoil). Ze hebben een leuk kindje, een leuk huis en allebei een leuke baan. Schone schijn want Marie gaat steeds meer gruwen van alle voorspelbaarheid. François is zich van geen kwaad bewust en stuurt aan op een tweede kind. Dat is de druppel voor Marie die haar leven niet in 'een definitieve plooi wil leggen'. Ze zoekt een uitweg die zich voordoet in de persoon van zwarte Amerikaan Bill West (Tony Todd) die ze tegen het lijf loopt tijdens haar encyclopedieëncolportage. Bill past op een huis van een vriend. Hij doet de hele dag niets en Marie zoekt een man die haar niets te bieden heeft. Ze laat haar echtgenoot in het ongewisse maar de uitbundige buitenechtelijke seks laat sporen na die François niet over het hoofd kan zien. Een platgetreden verhaal dat in handen van Virginie Wagon zeer goed uit de verf komt.

Chambre Froide

2000 |

België 2000. Olivier Masset-Depasse. Met o.a. Marie-Madeleine Masset, Jo Coesens, Anne Coesens en Francine Blistin.

Dertiger Marie (Anne Coesens) is gelukkig getrouwd met François (Michel Bompoil). Ze hebben een leuk kindje, een leuk huis en allebei een leuke baan. Schone schijn want Marie gaat steeds meer gruwen van alle voorspelbaarheid. François is zich van geen kwaad bewust en stuurt aan op een tweede kind. Dat is de druppel voor Marie die haar leven niet in 'een definitieve plooi wil leggen'. Ze zoekt een uitweg die zich voordoet in de persoon van zwarte Amerikaan Bill West (Tony Todd) die ze tegen het lijf loopt tijdens haar encyclopedieëncolportage. Bill past op een huis van een vriend. Hij doet de hele dag niets en Marie zoekt een man die haar niets te bieden heeft. Ze laat haar echtgenoot in het ongewisse maar de uitbundige buitenechtelijke seks laat sporen na die François niet over het hoofd kan zien. Een platgetreden verhaal dat in handen van Virginie Wagon zeer goed uit de verf komt.

Pure fiction

1998 | Drama

België 1998. Drama van Marian Handwerker. Met o.a. Anne Coesens, Michel Kartchevsky, Patrick Goossens, Jacques De Bock en Yves Degen.

C[KA1]ecile (Coessens), een meisje wordt opgewacht door twee ongure types in een witte bestelwagen als zij uit een zijuitgang van het station komt. Ze wordt verkracht onder een rollende camera. De opdrachtgever, een priester vindt het meisje echter te oud. Vijf jaar later herkent C[KA1]ecile, die inmiddels serveerster is, in Johnny (Kartchevsky) een van haar aanranders. Ze doet aangifte bij de politie, maar die geloven geen snars van haar verhaal. Geconfronteerd met de hypocrisie van het systeem, gaat ze zelf op onderzoek uit en ontdekt dat Johnny samen met zijn maat Eddie (Goossens) een kelder heeft ingericht om kinderen te verbergen. Ze hebben nu van een zekere Mr. Paul (Degen) een opdracht, die ze ten koste van alles willen uitvoeren. Een bitter psychologisch drama dat duidelijk geïnspireerd werd door de in België ophef makende zaak van kindermoordenaar Dutroux. De film stelt de traagheid en de onmacht van de Belgische justitie aan de kaak. Handwerker, die het scenario samen met Luc Jabon en Philippe Elhem schreef, neemt zelf geen standpunt in. Hij toont en observeert en weigert de film af te ronden. Hij laat het over aan de toeschouwer om het einde in te vullen. Zijn film is als de realiteit: wat er ook gebeurt, behalve de slachtoffers is er niemand veranderd. Hij eindigt met het citaat: 'Fictie is leugen. De werkelijkheid is veel erger'. Een onvergetelijk, aangrijpend document. Het camerawerk is van Pierre Gordower.

De père en fils

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Jérôme Foulon. Met o.a. Rufus, Thibault de Montalembert, Anne Coesens, Erick Demaretz en Catherine Salviat.

De jonge ingenieur Romain (De Montalembert) werkt voor een belangrijke industi[KA3]ele multinational. Hij staat bekend als crisis-manager en wanneer er een sociale strijd ontstaat in een van de provinciale afdelingen van de firma, wordt Serge aangesteld als directeur. Dit filiaal bevindt zich in zijn geboortestad en er werken driehonderd mensen. Een van deze arbeiders is Serge (Rufus), de vader van Romain, die hij niet meer gezien heeft sinds de dood van zijn moeder twee jaar geleden. De ontmoeting verloopt erg moeizaam, zeker wanneer Romain kennis maakt met Myl[KA2]ene (Salviat), de nieuwe levensgezellin van zijn vader. De liefde-haat relatie tussen vader en zoon wordt nog aangesterkt door de sociaal uiteenlopende positie waarin ze tegenover elkaar komen te staan. Dank zij de schitterende prestatie van Rufus wordt de film, die hoofdzakelijk uit eindeloze dialogen bestaat, dragelijk. Pascale Bréton en Pierre Schoeffer schreven het voorspelbare scenario. Fotografie is van Valéry Martynov.

La soupe aux herbes sauvages

1997 | Biografie, Drama

Frankrijk 1997. Biografie van Alain Bonnot. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Samie, Rufus, Amélie Pick en Bernard Fresson.

Bij een demonstratie van landbouwers in de buurt van Brian[KA10]con (Hautes-Alpes) tegen de aanleg van een snelweg door de vallei van de Clar[KA1]ee niet ver van de grens met Itali[KA3]e, ontmoeten jeugdvriendinnen Justine (Samie) en [KA1]Emilie Carles (Girardot) elkaar weer nadat er ettelijke jaren zijn verstreken. Zij zijn beiden op leeftijd. De herinneringen aan vroeger worden opgehaald: de bliksem, die [KA1]Emilie`s moeder trof toen zij pas vier was, hoe [KA1]Emilie en Justine vriendinnen werden, Gaston (Lefebvre), op wie zij als opgeschoten meiden verliefd werden, en de gebeurtenissen die hun stempel drukten op het keiharde, karige boerenbestaan. Girardot is ontroerend echt als de menslievende, milieubewuste vrouw die al haar hele leven strijdt tegen onrecht en onderdrukking. Émilie als klein kind wordt gespeeld door Coesens en als adolescente door Legrix. Justine als kind wordt gespeeld door Bénichou, als adolescente door Martel en als volwassen vrouw door Bois. Speelt begin jaren 1980. Naar de autobiografische roman van Émilie Carles en Robert Destanques. Het scenario is van Michèle Letellier. Het camerawerk is van Francis Junek. Stereo.

Alliance cherche doigt

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. François Morel, Guillaume Depardieu, Carmen Maura, Florence Geantly en Bruno Flender.

Deze film is bedoeld als een bijtende komedie over een huwelijksbureau, maar dat is niet gelukt. De directrice, Genevi[KA2]eve (Maura), draagt de zaak over aan haar zoon Andr[KA1]e (Depardieu). Hij heeft echter veel minder ervaring dan zijn moeder. Het lukt als maar niet om voor Jean Morlaud (Morel), een boer, de juiste partner te vinden. Hij vraagt de psycholoog van de zaak om raad, maar dat levert telkens het verkeerde resultaat op. Hij komt tot de conclusie dat zijn eigen moeder de enige geschikte kandidate voor die Jean is. Het kersverse stel neemt de touwtjes in handen op het bemiddelingsbureau, hetgeen André tot uiterste wanhoop drijft. Er blijft hem weinig anders over dan het als landbouwer te proberen en op Jeans boerderij te gaan wonen met een van de dames die door hem werd afgewezen. Kijkers, die geilen op het onkiese sfeertje dat deze regisseur altijd weet te maken, komen ruimschoots aan hun gerief, en treffen ook hier weer voldoende dubbelzinnige grappen en idiote situaties die nu eenmaal bij een dergelijk theater-van-de- lach horen. Gemaakt als een vluggertje op een koopje, de teugels van de rolverdeling flink gevierd, het camerawerk van Edmond Richard pover, de moppen met baarden en de som van het totaal vormt wederom een nieuwe nagel aan de doodskist van deze regisseur. Bovendien houd je als kijker er een vieze smaak van over in de mond.

Le neuvième jour

1996 | Thriller, Drama

Frankrijk 1996. Thriller van David Delrieux. Met o.a. Michel Voïta, Jean-Paul Comart, Anne Jacquemin, Anne Coesens en Jean-Pierre Cassel.

Door het broeikasteffect beginnen de poolkappen te smelten. Zo komt het schip terug aan de oppervlakte dat tijdens een poolexpeditie in 1918 verdween. Het Europees Centrum voor Virologie, dat geleid wordt door Voïta en Comart, wil de lichamen van de bemanningsleden, die bijna tachtig jaar in het ijs goed bewaard bleven, onderzoeken. Ze ontdekken dat deze overleden zijn aan de beruchte Spaanse griep. Dit is voor hen de gelegenheid om een vaccin te ontwikkelen tegen deze ziekte. Een variatie op een populair thema, dat van virale epidemies. Het werd afstandelijk en koel behandeld waardoor de kijker er weinig voeling mee heeft. Het scenario van Philippe Madral is gebaseerd op een roman van Hervé Bazin. Erg klinisch in beeld gebracht door Jean-Claude Saillier. Formaat 16/9.

Les feux de la Saint-Jean

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van François Luciani. Met o.a. Virgile Bayle, Anne Coesens, Vanessa Guedj, Jean-Pierre Bagot en Roland Blanche.

Twee Franse boeren, keuterboer Fernand (Blanche) en grootgrondbezitter Anselme (Bagot), die in 1939 al een tijdje in onmin leven, besluiten vrede te sluiten. Als kroon op de verzoening zullen hun resp. kinderen, de zoon van Anselme, Fran[KA10]cois (Bayle) en de dochter van Blanche, Claire (Guedj) met elkaar trouwen. Fran[KA10]cois is echter verliefd op Marie (Co[KA3]esens), de oudere zus van Claire. Komt daar nog bij dat Marie een onecht kind blijkt te zijn; ze werd in 1917 geboren uit een gepassioneerde verhouding tussen een Duitse krijgsgevangene en Fernand`s vrouw Yvonne (Arditi). Juist aan de vooravond van WO II, meldt de echte vader van Marie, Friedrich (Leysen) zich aan. Melodramatische toestanden stapelen zich op in een lange tv-film (in twee delen), geschreven door Sylvain Joubert (die ook voor de dialogen tekende) en Pierre Lary, naar een 'ideetje' van Roland Gritti. De Vlaamse acteur Leysen is wel overtuigend als de Duitse biologische vader, die nazi-Duitsland ontvlucht. Jean-Pierre Gallo produceerde het geheel.

La Puritaine

1986 | Drama

Frankrijk/België 1986. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Michel Piccoli, Sandrine Bonnaire, Laurent Malet, Brigitte Coscas en Anne Coesens.

Doillon lijkt geobsedeerd te zijn door het thema van Oedipus. Na LA FILLE PRODIGUE en LA VIE DE FAMILLE krijgen we hier voor de derde keer het pijnlijke weerzien tussen een vader en zijn dochter voorgeschoteld. Uitgezonderd een korte scène op het station van Antwerpen en een andere op het appartement van Manon, de dochter van Pierre, speelt de hele film zich in het theater af, waarvan Pierre de directeur is. Het toneelgezelschap voert LE RETOUR DE MANON op. Beklemmend, frustrerend, fascinerend, dramatisch, veel psycho-analyse en desondanks uitmondend in een zekere sereniteit. Misschien wel de beste film van Doillon met een mise en scène die aan die van Ingmar Bergman doet denken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Anne Coesens op televisie komt.

Reageer