Roberto Rossellini

1906 -1977 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Roberto Rossellini (1906-1977) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 38 films gevonden.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

Il Messia

1975 |

Italië/Frankrijk 1975. Roberto Rossellini. Met o.a. Pier Maria Rossi, Mita Ungaro, Carlos de Cavallo, Fausta di Bella en Vernon Dobtcheff.

Leven en kruisiging van Jezus van Nazareth. Rosellini's didactische aanpak van historische onderwerpen geeft zijn films uit latere deel van zijn loopbaan vaak een verhelderende en informatieve werking. Het evangelieverhaal is echter zó bekend dat deze droge, letterlijke illustratie er niets aan toevoegt en nauwelijks weet te boeien, al steekt de presentatie weldadig af bij bidprentjes-kitsch van Hollywoodfilms. De laatste film van de regisseur.

Cartesius

1974 | Biografie, Historische film

Italië/Frankrijk 1974. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Ugo Cardes, Anne Pouchie, Claude Berthy, Gabriele Banchero en John Stacy.

Een zorgvuldig uitgewerkte biografie van een deel van het leven van de filosoof, die begint in de tijd dat hij college liep aan La Flèche en eindigt bij de formulering van 'Ik denk, dus ik ben' in een zaal in Utrecht. In de tussentijd zwierf hij rond en leidde hij het meerendeel van de tijd een verborgen bestaan. Een sober en strak werk, hoewel minder ontroerend en somber dan SOCRATES, ongetwijfeld omdat Descartes en de regisseur het ongetwijfeld minder goed met elkaar kunnen vinden dan deze laatste en de Griek. bekend als DESCARTES.

Cartesio

1974 | Biografie, Drama

Italië 1974. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Ugo Cardea, Anne Pouchie, Claude Berthy en Gabriele Banchero.

Roberto Rossellini maakte voor de Italiaanse televisie een aantal biografieën van historische wetenschappers, waaronder dit portret van René Descartes, filosoof en wiskundige.

Anno uno

1974 |

Italië 1974. Roberto Rossellini. Met o.a. Luigi Vannucchi, Dominique Darel, Valeria Sabel, Ennio Balbo en Paolo Bonacelli.

Nog tijdens de Duitse bezetting bezinnen anti-fascistische groeperingen zich op de politieke toekomst van Italië. Alcide de Gasperi zal zich ontwikkelen tot de leider van de Christen-Democraten en zich volledig inzetten voor de wederopbouw tot aan zijn dood in 1956. Rossellini ziet in politieke biografie af van dramatisering of romantisering en zelfs van ideologisch commentaar en beperkt zich bewust tot didactiek. Resultaat is geschiedenisles-op-film die dor zou zijn als de geschiedenis zelf niet zo boeiend was.

Blaise Pascal

1972 | Biografie, Historische film

Italië/Frankrijk 1972. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Pierre Arditi, Rita Forzano, Christian Aleny, Giuseppe Addobbati en Bernard Rigal.

Een zorgvuldig uitgewerkte biografie van de Franse filosoof (1623-1662), die alleen de jaren van 1639 (aankomst in Rouaan met zijn vader) tot 1654 (mystieke verlichting) bestrijkt. De andere jaren zijn overgeslagen, tot aan vier sc[KA2]enes die zijn dood beschrijven. Een sober, mystiek en strak werk, hoewel soms `een beetje vlak in vergelijking met andere projecten van Rossellini in hetzelfde genre` (Jill Forbes), wat waar is. Toch is deze film in niets pedant of dogmatisch.

Socrate

1970 | Biografie, Historische film

Spanje/Frankrijk/Italië 1970. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Jean Sylvère, Anne Caprile, Ricardo Palacios, Bepy Mammaiuolo en Manuel Angel Egea.

Deze televisiefilm is een beschouwing over de dood in de vorm van een concept. Het is de concrete weergave van een project, waarover de regisseur twintig jaar heeft nagedacht. Een uiterst strak werk, dat in de laatste sc[KA2]enes een soort van filosofie over de dood als ervaring bevat. Maar het is ook een testament in de stijl van Rossellini, die allerlei verwarrende overeenkomsten tussen de cineast en de filosoof laat zien. Zeker, een `moeilijke` film maar het feit dat de Franse versie tot nu toe (1990) nooit werd uitgezonden, is een grof schandaal.

The Rise Of Louis Xiv

1966 |

1966. Roberto Rossellini. Met o.a. Dominique Vincent, Katharina Renn, Silvagni, Raymond Jourdan en Jean-Marie Patte.

Deze televisiefilm is een beschouwing over de dood in de vorm van een concept. Het is de concrete weergave van een project, waarover de regisseur twintig jaar heeft nagedacht. Een uiterst strak werk, dat in de laatste sc[KA2]enes een soort van filosofie over de dood als ervaring bevat. Maar het is ook een testament in de stijl van Rossellini, die allerlei verwarrende overeenkomsten tussen de cineast en de filosoof laat zien. Zeker, een `moeilijke` film maar het feit dat de Franse versie tot nu toe (1990) nooit werd uitgezonden, is een grof schandaal.

La prise du pouvoir par Louis XIV

1966 | Biografie, Historische film

Frankrijk/Italië 1966. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Jean-Marie Patte, Raymond Jourdan, Giulio Cesare Silvagni, Katharina Renn en Dominique Vincent.

De jonge koning Lodewijk XIV blijkt na de dood van kardinaal Mazarin veel meer ter zake kundig dan de ministerraad die al een intrige om de strijd om macht had verwacht. Hij zet een politiek programma op waarbij het industrialiseringsproces gestimuleerd moet worden en de belangen van adel en bourgeoisie strikt gescheiden blijven. Onopgesmukte historische reconstructie van een tijdperk en personages die van romantisering (in talloze andere films en boeken) is ontdaan, maar niettemin spannend is als avonturenverhaal. Eerste en beste van Rossellini's didactische historische films, waarmee hij zich tot aan zijn dood in 1977 heeft beziggehouden.

Rogopag

1963 | Komedie

Italië/Kameroen/Frankrijk 1963. Komedie van Roberto Rossellini, Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini en Ugo Gregoretti. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Bruce Balaban, Alexandra Stewart, Jean-Marc Bory en Orson Welles.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.

Les carabiniers

1963 | Oorlogsfilm, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1963. Oorlogsfilm van Jean-Luc Godard. Met o.a. Marino Masé, Albert Juross, Geneviève Galéa, Catherine Ribeiro en Gérard Poirot.

Een aantal simpele mannen wordt door de carabinieri opgeroepen voor de oorlog en zwerft moordend en plunderend rond, onderwijl ansichten naar de vrouwen thuis sturend. Na de vrede denken ze als helden beloond te worden, maar ze worden door dezelfde carabinieri gefusilleerd. Deze geabstraheerde en tijdloze verfilming van het anti-oorlogstoneelstuk van Beniamino Joppolo - op de planken geregisseerd door Rossellini, die aan het scenario meeschreef - boeit door zijn kernachtigheid en bizarre humor tijdens de meeste episodes, hoewel de betrekkelijk korte film in andere opzichten nóg puntiger had gekund. Een briljante, quasi-primitieve fotografie van Raoul Coutard.

Laviamoci il cervello

1962 | Experimenteel

Frankrijk/Italië 1962. Experimenteel van Roberto Rossellini, Pier Paolo Pasolini, Ugo Gregoretti en Jean-Luc Godard. Met o.a. Laura Betti, Maria Bernardini, Bruce Balaban en Edmondo Aldini.

Een aantal simpele mannen wordt door de carabinieri opgeroepen voor de oorlog en zwerft moordend en plunderend rond, onderwijl ansichten naar de vrouwen thuis sturend. Na de vrede denken ze als helden beloond te worden, maar ze worden door dezelfde carabinieri gefusilleerd. Deze geabstraheerde en tijdloze verfilming van het anti-oorlogstoneelstuk van Beniamino Joppolo - op de planken geregisseerd door Rossellini, die aan het scenario meeschreef - boeit door zijn kernachtigheid en bizarre humor tijdens de meeste episodes, hoewel de betrekkelijk korte film in andere opzichten nóg puntiger had gekund. Een briljante, quasi-primitieve fotografie van Raoul Coutard.

Anima nera

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Vittorio Gassman, Annette Stroyberg, Nadja Tiller, Eleonora Rossi-Drago en Yvonne Sanson.

Een man wil een nieuw leven beginnen met een deugdzame echtgenote die niets weet van zijn morsig verleden. Hij heeft uit die tijd nog een aantal onbetaalde rekeningen en dus financiele problemen. Daardoor komt de waarheid boven, maar datzelfde verleden heeft ook nog positieve bindingen met vrouwen die hem helpen om een schandaal en chantage te voorkomen. Deze film van Rossellini die hij in opdracht draaide naar een ietwat geruchtmakend toneelstuk onderscheidt zich door boeiende vrouwenportretten rond Gassman als wilszwakke ex-gigolo.

Vanina Vanini

1961 | Drama, Romantiek, Historische film

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Sandra Milo, Laurent Terzieff, Martine Carol, Paolo Stoppa en Isabelle Corey.

Een Carbonaro die in de 19e eeuw voor de eenheid van Italië strijdt, wordt verliefd op een prinses, maar laat zijn ideaal boven de liefde gaan. Uit jaloezie verraadt ze de Carbonaro, maar probeert daarna het leven van haar geliefde te redden. Deze onderschatte film van Rossellini - naar motieven uit nagelaten werk en correspondentie van Stendhal - weet onder het uiterlijk van een verzorgd romantisch melodrama heel wat historische gegevens en politieke discussiestof aan de toeschouwer te presenteren. Ideologische uiteenzettingen worden voornamelijk in bed gehouden. Milo is niet opgewassen tegen de titelrol, maar de regisseur bereikt een verrassend resultaat met anders alleen maar decoratieve actrices als Carol en Corey. Franco Solinas, Diego Fabbri, Jean Gruault, Antonello Trombadori en regisseur Rossellini schreven het scenario. Camerawerk van Luciano Trasatti.

Viva l'Italia!

1960 |

Italië 1960. Roberto Rossellini. Met o.a. Franco Interlenghi, Paolo Stoppa, Renzo Ricci en Giovanna Ralli.

Een Carbonaro die in de 19e eeuw voor de eenheid van Italië strijdt, wordt verliefd op een prinses, maar laat zijn ideaal boven de liefde gaan. Uit jaloezie verraadt ze de Carbonaro, maar probeert daarna het leven van haar geliefde te redden. Deze onderschatte film van Rossellini - naar motieven uit nagelaten werk en correspondentie van Stendhal - weet onder het uiterlijk van een verzorgd romantisch melodrama heel wat historische gegevens en politieke discussiestof aan de toeschouwer te presenteren. Ideologische uiteenzettingen worden voornamelijk in bed gehouden. Milo is niet opgewassen tegen de titelrol, maar de regisseur bereikt een verrassend resultaat met anders alleen maar decoratieve actrices als Carol en Corey. Franco Solinas, Diego Fabbri, Jean Gruault, Antonello Trombadori en regisseur Rossellini schreven het scenario. Camerawerk van Luciano Trasatti.

Viva l'Italia

1960 | Historische film

Italië 1960. Historische film van Roberto Rossellini. Met o.a. Renzo Ricci, Tina Louise, Giovanna Ralli, Franco Interlenghi en Paolo Stoppa.

Garibaldi voert in 1860 een vrijwilligersleger aan om Sicilië van de Bourbonse onderdrukking te bevrijden. Hij draagt het over aan Koning Victor-Emmanuel II, maar zijn partizanen zien in hem het hoofd van de Italiaanse republiek. De film mist de analytische kwaliteiten van Rossellini's latere historische werk, maar geeft een overtuigende en soms spectaculaire reconstructie met een genuanceerde rol van de toneelveteraan Ricci als Garibaldi.

Il Generale Della Rovere

1960 | Oorlogsfilm

Italië 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Vittorio De Sica, Hannes Messemer, Sandra Milo, Giovanna Ralli en Mary Greco.

Prachtig geacteerde rol van De Sica die een As-generaal speelt en erin gelooft. Een enigszins trage film, maar een prima portret. Sergio Amidei, Diego Fabbri, Indro Montanelli en Rossellini bewerkten een verhaal van Montanelli tot scenario. Carlo Carlini deed het camerawerk.

Era notte a Roma

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Italië/Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Leo Genn, Peter Baldwin, Sergey Bondarchuk, Giovanna Ralli en Renato Salvatori.

Drie ontsnapte soldaten uit verschillende legers - een Brit (Genn), een Amerikaan (Baldwin) en een Rus (Bondarchuk) - vinden tijdens WO II in Rome onderdak bij een vrouw (Ralli) die via de zwarte markt wat inkomsten heeft. Ondertussen rukken de Geallieerden op. Een soort didactische remake van Rosselini's Roma, città aperta (1945), waarbij de personages, overigens gespeeld door goede acteurs, ieder een politiek standpunt vertegenwoordigen. Technisch interessant doordat scènes in één vaste camera-instelling zijn opgenomen, met een door de regisseur zelf ontwikkelde Pancinor-zoomlens.

General Della Rovere

1959 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1959. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Hannes Messemer, Giovanna Ralli, Sandra Milo en Vittorio De Sica.

Genua, 1943. Grimaldi speelt een oplichter die zich voordoet als kolonel in het Italiaanse leger zodat hij in staat is de familie van Nazi krijgsgevangenen geld af te troggelen. Als hij betrapt wordt door de Gestapo moet hij zich om het er levend vanaf te brengen voordoen als General Della Rovera, een verzetsleider die net om het leven gebracht is door de Nazi's. Zodat hij uit kan vissen wat de identiteit is van een andere gezochte verzetsleider.

India, matri bhrumi

1957 | Documentaire

Italië 1957. Documentaire van Roberto Rossellini.

Een essaïstische documentaire over India in de vorm van een vierluik, waarin Rossellini gepoogd heeft een beeld te scheppen van de warme geest van het subcontinent. De eerste episode gaat over olifanten en hun karnak, die een romance beleeft met de dochter van een fluitspeler; de tweede gaat over een simpele arbeider die zijn hele leven aan een stuwdam heeft gewerkt, waarbij zijn broer is omgekomen; de derde gaat over een oude man die in de jungle een tijger redt, en de vierde gaat over het dilemma van een aap op een stokje, die zijn meester verliest en geen uitzicht meer op de toekomst heeft, todat hij een nieuwe heer vindt. Een werkstuk dat nog altijd de moeite van het bekijken waard is. De Indiase muziek werd aangepast voor het Europese oor door Alain Daniélou.

Viaggio in Italia

1954 | Drama, Romantiek

Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, George Sanders, Maria Mauban, Paul Müller en Anna Procelmer.

Een Engels echtpaar is met een zakelijke aanleiding in Italië en maakt er ook enkele toeristische uitstapjes, onder meer naar Pompeii. Hun relatie vertoont flinke scheurtjes. Ook deze derde film die Rosselini en Bergman (Stromboli, Europa '51) samen maakten, werd enigszins overschaduwd door het schandaal dat hun in 1949 buitenechtelijk begonnen relatie had veroorzaakt. Ondertussen acteert Bergman de sterren van de hemel als een vrouw die, teleurgesteld in haar man, zich emotioneel laat vervoeren door de haar onbekende omgeving - terwijl de echtgenoot met iedere Italiaanse flirt.

Giovanna d'Arco al rogo

1954 | Historische film

Italië 1954. Historische film van Roberto Rossellini.

Rossellini verfilmde het toneelstuk over Jeanne d'Arc met zijn vrouw Bergman in de hoofdrol. Hoewel de regisseur het beschouwde als een neorealistische film, blijft het gefilmd theater. Uitsluitend voor Rossellini-vorsers en fans van Bergman. Scenario van de regisseur en fotografie van Gabor Pogany.

Angst

1954 | Drama

Duitsland/Italië 1954. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Mathias Wieman, Ingrid Bergman, Renate Mannhardt, Kurt Kreuger en Elise Aulinger.

Franz Graf Treuberg, Sergio Amidi en Rossellini bewerkten Stefan Zweigs novelle Angst over een vrouw, die haar echtgenoot bedriegt en dan gechanteerd wordt door een vrouw, die haar geheim dreigt te onthullen aan haar man. Ze slaat uit het lood en raakt volledig ontmoedigd en wordt bijna tot zelfmoord gedreven, maar ter elfder ure wordt ze ervan weerhouden door haar echtgenoot, die echter zelf achter het complot zat. Wordt beschouwd als een dieptepunt in de carrière van Rossellini en Bergman. De fotografie werd verzorgd door Carlo Carlini en Heinz Schnackertz.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Dov'é la libertà

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Roberto Rossellini. Met o.a. Totò, Vera Molnar, Leopoldo Trieste, Franca Faldini en Eugenio Orlandi.

De ongelukkige Salvatore (Totò) wordt vreselijk jaloers, wanneer een man zijn vrouw het hof begint te maken, en tenslotte vermoordt hij hem. Hij eindigt voor enige tijd in de gevangenis, maar als hij vrijkomt ontdekt hij dat zijn vrouw hem werkelijk in de steek heeft gelaten. Goed geregisseerd door Rossellini, hoewel niet zijn meest gedenkwaardige film, noch zijn beste. Totò maakt zijn dramatische rol geloofwaardig, ook al zet hij dus niet zijn gebruikelijke stereotiepe personage neer. Het scenario is van Rossellini, Vitaliano Brancati, Ennio Flaiano, Antonio Pietrangeli en Vincenzo Talarico. Het camerawerk is van Aldo Tonti.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk/Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

Dov'è la libertà...?

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Roberto Rossellini. Met o.a. Vera Molnar, Leopoldo Trieste en Totò.

Na een gevangenisstraf van twintig jaar keert een kapper terug in zijn geboorteplaats. Maar hij kan niet omgaan met de veranderingen in de wereld en neemt een opmerkelijk besluit.

Europa '51

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina en Sandro Franchini.

Een oppervlakkige diplomatenvrouw verwaarloost haar zoontje, dat zich van de trap laat vallen om aandacht te trekken en sterft. Een neef probeert haar uit haar depressie te halen door haar de ellende in een sloppenwijk te laten zien. Ze stort zich volledig op de liefdadigheid, tot de niets begrijpende echtgenoot haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Sociale milieuschildering als achtergrond van psychologisch groeiproces; Rossellini werd destijds verweten overmatige aandacht te hebben voor zijn ster (en echtgenote) Bergman, maar het bleek achteraf dat hij een nieuwe filmstijl introduceerde. Scenario van Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perlli, Brunello Ronda, Diego Fabbri, Angonio Pletrangell en regisseur Rossellini. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als THE GREATEST LOVE.

Francesco, giullare di Dio

1950 | Biografie, Drama, Experimenteel

Italië 1950. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Aldo Fabrizi, Arabella Lemaitre, Gianfranco Bellini en Peparuolo.

Een wat fragmentarische, maar goed gemaakte film over het leven van de Franciscanen en een lyrisch portret van Franciscus van Assisi. In negen hoofdstukken wordt het verhaal verteld van het begin van de Franciscaner orde tot aan de preken van de volgelingen. Scenario van Rossellini en Frederico Fellini.

Stromboli, terra di Dio

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana, Mario Sponzo en Mario Vitale.

Politiek vluchtelinge Karin (Bergman) merkt na haar huwelijk met visser Antonio, ook vluchteling, dat het eiland Stromboli niet het paradijs is waar ze van droomde, maar een naargeestige, kale rots waar voortdurend de dreiging van een vulkaanuitbarsting voelbaar is. Karin probeert er het beste van te maken, maar de lokale bevolking accepteert haar nauwelijks. Ze voelt zich nog meer een vluchteling dan ooit tevoren. Stromboli, Terra di Dio is de geschiedenis ingegaan als het beginpunt van de scandaleuze relatie tussen regisseur en hoofdrolspeelster. Zij en Rossellini, de man van het neorealisme, maakten zeven weinig succesvolle films, voordat hun huwelijk en samenwerking in 1958 eindigde.

La Macchina ammazzacattivi

1948 | Drama

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Gennaro Pisano, Marilyn Bufferd en Bill Tubbs.

Een Amerikaanse ex-marinier keert na de oorlog terug naar het kustdorpje waar hij landde, om er een hotel te bouwen. Iedereen is ervan overtuigd dat het hotel een bron van inkomsten zal zijn voor alle inwoners, maar dat pakt anders uit... Deze minder bekende film van Rossellini is een sterk sociologisch drama, eenvoudig in thema en structuur, maar des te indringender wat betreft de emotionele lading.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

Germania anno zero

1948 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië/Frankrijk/Duitsland 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Edmund Moeschke, Franz-Otto Krüger, Ingetraud Hinze en Ernst Pittschau.

Een vijftienjarige moet in het naoorlogse Berlijn de kost zien te verdienen op de zwarte markt. De euthanasie-theorieën van een ex-nazi-onderwijzer veroorzaken dat hij zijn 'nutteloze' zieke vader vergiftigt. Als hij de consequenties van zijn daad beseft, pleegt hij zelfmoord. De film schildert het beeld van morele chaos zonder psychologische of sentimentele verteltrant, maar door documentaire benadering van een stad in ruïnes en de wijze waarop de hoofdrolspeler zich in de maatschappij gedraagt, om vervolgens des te indringender tot de onvoorspelbare acties van de jongen te komen, waarmee Rossellini's breuk met het neo-realisme eigenlijk al wordt aangekondigd.

Paisà

1946 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1946. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Gar Moore, William Tubbs en Dots Johnson.

De gevolgen van de geallieerde, Amerikaanse invasie en opmars in Italië tijdens WO II wordt in zes episodes op zes verschillende plaatsen van Sicilië tot aan de Po-vlakte getoond. De neo-realistische aanpak doet de zorgvuldige vormgeving en gedetailleerde karaktertekening bijna over het hoofd zien, waarmee Rossellini zich meer dan alleen ooggetuige betoont, zonder zijn visie aan de stof op te dringen. De Romeinse episode waarin een dronken G.I. de nacht bij een prostituee doorbrengt, aanvankelijk zonder in haar het meisje te herkennen dat hij bij de bevrijding heeft ontmoet, en andersom, is een meesterstukje van observatie en vertelt meer van de naoorlogse ontreddering dan complete of pamflettistische films.

Desiderio

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Elli Parvo, Massimo Girotti, Carlo Ninchi, Lia Corelli en Francesco Grandjacquet.

Een plattelandsmeisje is in de stad op drift geraakt en vlucht voor de liefde van een man - voor wie ze zich onwaardig acht - naar haar geboortedorp. Een nieuw begin blijkt onmogelijk, en ook daar is ze een willoze prooi voor diverse mannen, zodat ze zelfmoord pleegt. De in 1943 door de oorlog afgebroken film werd jaren later voltooid door Pagliero (de hoofdrolspeler uit ROMA CITT[KA2]A APERTA), waarna de Italiaanse censuur ingreep. Het warrige en soms al te melodramatische verhaal heeft opmerkelijke individuele sc[KA2]enes, die opvallend genoeg niet het neo- realisme aankondigen, maar ontwikkelingen in de Italiaanse cinema na 1950 (Antonioni, Fellini).

Roma, città aperta

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1945. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiaro en Maria Michi.

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi met de deknaam Luigi Ferrari (Pagliero) wordt door de Gestapo gezocht en vlucht uit zijn Romeinse woning naar een onderduikadres in de voorstad, maar wordt door zijn vriendin Marina Mari (Michi) verraden, die door de Duitsers gemanipuleerd wordt. Pina (Magnani), de verloofde van zijn vriend Francesco (Grandjacquet) en de priester Don Pietro Pellegrini (Fabrizi) proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. Deze klassieke film van het neorealisme werd opgenomen in de straten en tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome en heeft met de jaren niets van zijn oorspronkelijke werking verloren, evenmin als het opmerkelijke spel van Magnani. De opnames werden gedeeltelijk gedraaid onder de neus van de niets vermoedende bezetter. Kreeg in Cannes op het eerste festival met acht andere films de Grote Prijs. Het scenario is van Sergio Amidei, Federico Fellini en regisseur Rossellini, die met Amidei en Alberto Consiglio het verhaal bedacht. Het camerawerk is van Ubaldo Arata. Mono. Ook bekend als ROME, OPEN CITY.

L'uomo dalla croce

1943 | Oorlogsfilm

Italië 1943. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Alberto Tavazzi, Roswita Schmidt, Aldo Capacci, Franco Castellani en Piero Pastore.

Aan het front van de Oekra[KA3]ine leveren fascisten - nazi`s, Oekra[KA3]iners en Italianen van Benito Mussolini - een slag tegen het Rode Leger van Stalin. Een Italiaanse aalmoezenier (Tavazzi) van het leger, die het christendom verbreidt en de partizanen onderwijst, walgt van het bolsjewistische geweld. Hij grijpt - geheel onchristelijk - naar de wapens en mengt zich in de strijd. Als hij een in moeilijkheden geraakte tankchauffeur helpt, raakt hij gewond en wordt gevangen genomen door de barbaarse Sowjets. Hij sterft later in de armen van een Russische soldaat, die hij vergiffenis schenkt. Pure fascistische propaganda voor Mussolini, maar wel knap gemaakt. De film werd nauwelijks vertoond, want kort na het uitbrengen landden de geallieerden in Sicilië en werd de film verboden zodra de fascisten afgezet waren. Hoewel de film is opgedragen aan de gevallen aalmoezeniers, was hun hoogste baas, paus Pius de twaalfde ook geen 'lekkere jongen': hij deed 'zaken' met de nazi's. Het scenario is van Asvero Gravelli, regisseur Rossellini, Alberto Consiglio en G. D'Alicandro. Het camerawerk is van Guglielmo Lombardi. De beschrijvingen van de film lopen uiteen; het hangt er maar net vanaf hoezeer je in verlegenheid bent of hoezeer je de aalmoezenier wenst te verheffen tot een held.

Un Pilota ritorna

1942 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1942. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Massimo Girotti, Michela Belmonte, Gaetano Masier, Piero Lulli en Giovanni Valdambrini.

Een Italiaanse piloot wordt tijdens WOII boven Griekenland neergeschoten en komt in een Brits krijgsgevangenenkamp. Hij weet te ontsnappen en hoort bij zijn thuiskomst het nieuws van de Griekse overgave. De onder supervisie van een broer van Mussolini gemaakte propagandafilm is historisch interessant door Rossellini's pogen om -bedenkelijke -ficties te verenigen met de werkelijkheid van een authentieke registratie, waardoor de hoofdpersoon ook niet zozeer gemotiveerd wordt door heroïsch patriottisme, als door puur menselijke overlevings- en vrijheidsdrang. De film werd jarenlang verloren geacht, tot er een kopie werd ontdekt in Tsjechoslowakije.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roberto Rossellini op televisie komt.

Reageer