Irving Thalberg (1899-1936): productie.
Er zijn 17 films gevonden.

The Good Earth

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Sidney Franklin en Victor Fleming. Met o.a. Paul Muni, Luise Rainer, Walter Connolly, Charley Grapewin en Jessie Ralph.

De strijd van een Chinees echtpaar tegen hebzucht en natuurgeweld. De film, gebaseerd op de roman van Nobelprijswinnares, Pearl S. Buck, verloopt traag en gekunsteld, maar de meesterlijke portrettering van het paar door Muni en Rainer, geeft een diepere dimensie aan dit werk, dat uitgroeide tot een klassieker van de zevende muze. Franklin weet steeds de aandacht van de toeschouwer terug te winnen door spectaculaire gebeurtenissen, zoals de aanval van de sprinkanen op het einde. Rainer kreeg een verdiende Oscar, evenals cameraman Karl Freund, voor de magistrale zwart/wit fotografie. Verdere nominaties voor beste film en regie.

A Day at the Races

1937 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1937. Familiefilm van Sam Wood. Met o.a. Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Allan Jones en Maureen O'Sullivan.

Groucho is Dr. Hackenbush die de ingebeelde zieke Dumont komt behandelen; veel klassieke sc[KA2]enes (Chico die aan Groucho racetips verkoopt, enzovoort), maar niet het succes van A NIGHT AT THE OPERA vanwege minder opwindende muziek en nevenintrige. Scenario van Robert Pirosh, George Seaton en George Oppenheimer. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Romeo and Juliet

1936 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1936. Drama van George Cukor. Met o.a. Norma Shearer, Leslie Howard, John Barrymore, Edna May Oliver en Basil Rathbone.

Goed geacteerde, weelderige produktie van Shakespeare's toneelstuk over noodlottige geliefden. Howard en Shearer zijn zo goed dat men vergeet dat ze te oud zijn voor hun rol. Niet de grote film die het had kunnen zijn, maar een hele goede.

Mutiny on the Bounty

1935 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. Charles Laughton, Clark Gable, Franchot Tone, Herbert Mundin en Eddie Quillan.

Op 28 April 1789 licht de Britse navy-klipper 'Bounty' het anker voor een wetenschappelijke expeditie naar het gebied rondom Tahiti. De wrede, gewetenloze kapitein Bligh voert het bevel, zijn eerste officier is Fletcher Christian. Na een verkwikkend oponthoud op een idyllisch eilandje besluit Christian op de terugreis, gesteund door de meerderheid van de bemanning, Bligh te ontheffen van zijn bevel: de muiterij is een feit. Deze versie ligt nog steeds vele zeemijlen voor op de herverfilmingen.

Biography of a Bachelor Girl

1935 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1935. Drama van Edward H. Griffith. Met o.a. Ann Harding, Robert Montgomery, Edward Everett Horton, Edward Arnold en Una Merkel.

Actrice Harding publiceert haar autobiografie en veroorzaakt daarmee, onbewust, moeilijkheden voor de vele mensen die erin voorkomen. Intrigerend verhaal, goed geacteerd.

A Night at the Opera

1935 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1935. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Kitty Carlisle en Allan Jones.

Als de Marx Brothers proberen carrière te maken in het operawereldje door Italiaanse vrienden voor grote sterren door te laten gaan, verloopt dat niet helemaal volgens plan en een grote, hilarische chaos is het gevolg. Romantiek, liedjes, grollen en grappen zijn naadloos tegen elkaar aangezet. Waarschijnlijk de beste Marx Brothers film, hoewel fervente liefhebbers misschien roepen dat het DUCK SOUP is. Scenario van George S. Kaufman, Morris Ryskind, Al Boasberg, Bert Kalmar en Harry Ruby. Camerawerk van Merrit B. Gerstad.

The Merry Widow

1934 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1934. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Una Merkel, Edward Everett Horton en George Barbier.

Een kostbare, verrukkelijke verfilming van de operette van Lehar - met charme - typerend voor Lubitsch en een uitgelezen rolbezetting. De aanstekelijke muziek is nog altijd eerste klasse. Scenario van Ernest Vajda en Samson Raphaelson. Camerawerk van Oliver T. Marsh. Hertiteld: THE LADY DANCES.

The Barretts of Wimpole Street

1934 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1934. Romantiek van Sidney Franklin. Met o.a. Norma Shearer, Fredric March, Charles Laughton, Maureen O'Sullivan en Katherine Alexander.

Knappe MGM-produktie van een klassiek liefdesverhaal van Elizabeth Barrett en Robert Browning in het Engeland van de 19e eeuw. Goed gespeelde romance misschien wat zwaar aangezet, tussen Elizabeth Barrett en de dichter Robert Browning, die Elizabeth redt van haar dominante vader (Laughton) en met haar trouwt. Regisseur Franklin maakte de film opnieuw in 1957. Hertiteld voor tv: THE FORBIDDEN ALLIANCE.

Tarzan the Ape Man

1932 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van W.S. Van Dyke. Met o.a. Johnny Weissmuller, Maureen O'Sullivan, Neil Hamilton, C. Aubrey Smith en Doris Lloyd.

Johnny Weissmuller is dé definitieve Tarzan. Hij was de uitvinder van de Tarzan-yell en hij kon beter zwemmen dan de krokodillen! Deze eerste van Weissmullers twaalf Tarzanfilms, volgt het boek van geestelijk vader Edgar Rice Burroughs redelijk getrouw. Hierin ontmoet Jane Tarzan voor het eerst, en zien we het beroemde taallesje 'Me Tarzan, you Jane', dat niet precies zo blijkt te gaan, maar dat moet u zelf maar zien. De film heeft zijn foutjes en is bij vlagen behoorlijk racistisch, niettemin is Tarzan the Ape Man een avonturenklassieker van formaat.

Grand Hotel

1932 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1932. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Greta Garbo, Joan Crawford, John Barrymore, Wallace Beery en Lionel Barrymore.

Melodrama naar de veelgelezen roman Menschen im Hotel van Vicki Baum over een pluche hotel in Berlijn 'waar nooit wat gebeurt'. De sterren bewijzen het tegendeel: Garbo als eenzame ballerina, John Barrymore als haar minnaar, een juwelendief, Lionel Barrymore als een stervende man, Crawford als ambitieuze stenografe, Beery als keiharde zakenman en Stone die dit alles zo eens gadeslaat. Oscar voor beste film.

Freaks

1932 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1932. Horror van Tod Browning. Met o.a. Wallace Ford, Olga Baclanova, Leila Hyams, Rosco Ates en Harry Earles.

Zwart-wit klassieker over een circus waarin veel artiesten 'freaks' zijn, misvormde mensen, onder wie een dame met een baard en een man zonder armen of benen. Fatale vrouw Cleopatra verleidt een van hen, de rijke dwerg Hans, maar als de anderen ontdekken dat het haar alleen om het geld te doen is worden ze bloedlink. De echte handicaps van de acteurs worden zonder enige terughoudendheid geëxploiteerd. Dat het geschokte publiek de film destijds links liet liggen is begrijpelijk: Freaks is een zeer ongemakkelijke, maar ook fascinerende horrorfilm, die nog lang blijft naspoken.

Trader Horn

1931 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Avonturenfilm van W.S. Van Dyke. Met o.a. Harry Carey, Edwina Booth, Duncan Renaldo, Olive Golden (Carey) en Mutia Omoolu.

Een vroege klassieke geluidsfilm grotendeels opgenomen in Afrikaanse oerwouden. De film is nog steeds een opwindend avonturenverhaal over de plaatselijke handelaar Carey die last heeft van vijandige zwarte bewoners.

Where East is East

1929 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm, Zwijgende film

Verenigde Staten 1929. Drama van Tod Browning. Met o.a. Lupe Velez, Estelle Taylor, Lloyd Hughes, Louis Stern en Wong Hing.

Browning`s favoriete ster Chaney in de hoofdrol als Tiger Haynes, jager op groot wild in de Laotiaanse jungle. Amerikaan Bobby Bailey (Hughes) zet zijn zinnen op Tigers knappe dochter Toyo (Velez) nadat hij haar het leven heeft gered. Toyo`s sexy moeder, Madame de Sylva (Taylor), probeert Bobby te verleiden. Als Tiger dat merkt probeert hij een val te zetten voor Bobby. Geen middel gaat hem daarbij te ver. Buitensporige vermenging van drama, avontuur en romantiek. Het scenario is van Waldermar Young naar een verhaal van regisseur Browning en Harry Sinclair Drago. De tussentitels zijn van Joe Farnham. Het camerawerk is van Henry Sharp. Laatste zwijgende film van Browning, geproduceerd voor MGM door de legendarische Irving Thalberg.

The Crowd

1928 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Drama van King Vidor. Met o.a. Eleanor Boardman, James Murray, Bert Roach, Daniel G. Tomlinson en Dell Henderson.

Klassiek drama over een paar gelukkige en vele niet zo gelukkige dagen in het huwelijk van een echtpaar, pechvogels. Een van de grootste zwijgende films ooit gemaakt en nog steeds fraai om te zien. Scenario van de regisseur, John V. A. Weaver en Harry Behn naar een verhaal van Vidor. Camerawerk van Henry Sharp.

The Big Parade

1925 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Oorlogsfilm van King Vidor. Met o.a. John Gilbert, Hobart Bosworth, Claire McDowell, Claire Adams en Karl Dane.

Een van de beste films over WO I ooit vervaardigd; goed geschoren Jim Apperson (Gilbert) is de prachtige held, M[KA1]elisande (Adorée) een onvergetelijke heldin. Gevuld met memorabele scènes en enige van de meest hartverscheurende veldslagscènes ooit gedaan. Een juweel. Scenario van Harry Behn naar een verhaal van Lawrence Stallings. Camerawerk van John Arnold.

Greed

1924 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Drama van Erich von Stroheim. Met o.a. Gibson Gowland, Jean Hersholt, Tempe Pigott, Erich Von Ritzau en Sylvia Ashton.

Een absoluut meesterwerk dat oorspronkelijk zeven uren duurde! Het mes werd er door de studio ingezet en er bleef minder dan twee uur over. Prachtig realisme over McTeague die met de verloofde van zijn vriend Marcus trouwt. Marcus krijgt er echter spijt van dat hij zijn aanstaande vrouw kwijtraakt als zij de hoofdprijs in een loterij wint. Hebzucht slaat toe. Het einde werd in de Death Valley opgenomen onder barbaarse omstandigheden.

The Hunchback of Notre Dame

1923 | Zwijgende film, Horror, Drama

Verenigde Staten 1923. Zwijgende film van Wallace Worsley. Met o.a. Lon Chaney, Patsy Ruth Miller, Norman Kerry, Ernest Torrence en Tully Marshall.

Lon Chaney was een prima acteur, maar had ook een andere troef die hem een voorsprong gaf op zijn collega's toen het ging om het verkrijgen van de rol als Quasimodo in The Hunchback of Notre Dame: hij kon zichzelf geweldig goed schminken. De make-up maakte die film - zeker voor die tijd - extra spannend. En zijn spel zorgde ervoor dat het publiek medelijden voelde voor zijn personage. De film werd een gigantisch succes en leverde aan de kassa het enorme bedrag van drie miljoen dollar op. Chaney maakte twee jaar later het al even sterke The Phantom of the Opera.