Günter Wolf: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria - Gräfin Cosel

1985 | Drama, Historische film

Oost Duitsland 1985. Drama van Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Marzena Trybala, Dietrich Körner, Alfred Struwe, Jan Spitzer en Klaus Piontek.

De keurvorst van Sachsen, Adolf Magnus Freiherr von Hoym (Piontek) zet zijn gade Anna Constantia (Trybala) in bij een weddenschap. Hij verliest en hierdoor wordt Anna de ma[KA4]itresse van August de Tweede (K[KA3]orner), de koning van Polen, die haar de titel van gravin Cosel schenkt. Anna Constantia die August probeert zijn belofte te laten houden om haar te huwen, krijgt invloed aan het hof van Sachsen. Aan het Poolse hof wint een rivale aan invloed, terwijl Anna Constantia naar Pillnitz wordt verbannen. Ze gaat echter niet bij de pakken neerzitten en vlucht naar Pruisen, waar ze de aartsvijand van August, de koning van Pruisen Friedrich Wilhelm de Eerste (Mühlstädt), om hulp vraagt. Dit romantische melodrama dat speelt in 1712 in de barokperiode, is voor een kostuumstuk uit het boeren- en arbeidersparadijs van vadertje Honecker verrassend goed, net alsof de Oostduitse makers naar iets anders verlangden, hoger en beter, dat echter voor hen ongrijpbaar bleef. Werd uitgezonden in drie individuele delen die geproduceerd werden tussen 1983 en 1987 met verschillende titels, deels dezelfde hoofdrollen en verder een wisselende bezetting. Deze aflevering wordt meestal in twee delen uitgezonden. Het scenario is van Albrecht Börner en regisseur Kasprzik naar de roman van Josef I. Kraszewski. Het camerawerk is van Horst Hardt. Vervolg: SACHENS GLANZ UND PREUßENS GLORIA - BRŸHL.

Polizeiruf 110: Der Rettungsschwimmer

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Lothar Hans. Met o.a. Jürgen Frohriep, Rainer-Horst Scheibe, Heike Schrötter, Regine Heintze en Jörg Hengstler.

Een niet al te lange film die bedoeld was om de zomervakantie in te luiden. Wat voor een vakantie. Strandwachten komen te laat als Heike Merten (Schr[KA3]otter) om hulp schreeuwt. Ze trekken haar uit het water maar in het vooroorlogse ziekenhuis met instrumenten uit de jaren 1930 kan men haar niet meer tot leven wekken. Voor Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en zijn collega Leutnant Daimler (Scheibe) kan niet zomaar het dossier worden gesloten. Ze moeten eerst zorgvuldig de verdrinkingsdood nagaan. Ze ontdekken dat het slachtoffer zowel een relatie had met Heinrich Lingler (Hengstler) als Hans Thierbach (Wolf). Beide heren waren aan het strand toen Heike te water raakte. Zou er soms misdaad in het spel zijn? De kijker wacht geamuseerd af hoe de Oberleutnant zich er uit redt. Die tracht een beeld op te trekken van de egoïstische Heike, die in een confectiefabriek ter plaatse werkte en met hulp van een mondaine blonde collega een veelbelovende carrière in het vooruitzicht had. Soms wordt hij geholpen door een flauwe wending in het scenario, dat deze keer van Percy Dreger is: Heike bleek zwanger, maar gaf niet om de vader. Was het haar oudere, tamelijk slappe vriend of haar nieuwe minnaar van de reddingsbrigade? Hübner dwingt zoals gebruikelijk in de finale een bekentenis af. Aflevering 79. Stereo.

Polizeiruf 110: Zeugen gesucht

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Vera Loebner. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Günter Naumann, Frank Lienert en Margot Busse.

Hauptmann Fuchs (Borgelt) en Leutnant Arndt (Göhler) worden bij een noodlottig bedrijfsongeval geroepen. Een dak is ingestort en er valt een dode te betreuren. Ze ontdekken niet alleen dat er met het materiaal is geknoeid, maar dat het slachtoffer al dood was voor het ongeluk. Nu gaat het om moord en wist hij soms teveel? Het scenario van Ulrich Waldner gaat over de verrijking van een klein groepje, maar zegt niets over de werkelijke oorzaak: het ontbreken van een vrije markteconomie in het arbeiders- en boerenparadijs van vadertje Honecker. De nomenklatura kwam niets tekort en anderen dienden zich in te spannen om het land op te bouwen. Met hun kalme benadering en flauwe enkele draaien in het verhaal, grijpt ons politieduo de daders, die hun gerechte straf niet mogen ontlopen. Aflevering 67.

Polizeiruf 110: Die Entdeckung

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Heinrich, Ezard Haußmann, Heinz Behrens en Fred Dalmare.

Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) staat er alleen voor om de oplossing te vinden hoe het mogelijk was dat na bijna twintig jaar het gemummificeerde lichaam van de conservator van een museum over middeleeuwse kunst gevonden kon worden in het afgelegen kasteel, waar het museum gevestigd is. Was het een ongeluk of werd hij vermoord? Hoe wijs je na twintig jaar de dader aan, terwijl aangenomen werd dat het slachtoffer uitgeweken was naar het Westen, een onvaderlandse daad. Vera blijkt te beschikken over sociale en psychologische vaardigheden, die haar behulpzaam zijn om zo`n oude zaak te ontrafelen. Het tendentieuze, gezagsgetrouwe scenario is van C.U. Wiesner, en behalve G[KA3]ohler een weinig aantrekkelijke rolverdeling, maar dat is opzettelijk; de volkspolitie moet schitteren. De sfeer in het kasteel heeft iets weg van een Engelse `spookhuis` film (ver afgelegen van de buitenwereld, de telefoon valt uit, verborgen deuren, dito trappen en dubbele wanden), maar in tegenstelling tot dit gevestigde genre zijn hier de personages redelijk belachelijk met hun hippe gedrag van de jaren 1970. Speelt (wederom) in de winter. Aflevering 66.

Polizeiruf 110: Walzerbahn

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Jürgen Frohriep, Günter Wolf, Heidemarie Schneider, Rüdiger Joswig en Bernd Storch.

Een kruimeldief breekt in op campings en in vakantiehuisjes; hij kraakt auto`s en lijkt ongrijpbaar. De sterke mannen van de lokale politie kunnen hem niet pakken en vragen `Berlijn` om ondersteuning. De aalgladde Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die eigenlijk wel eens in hemdsmouwen en met een vlotte zonnebril binnen handbereik dienst wil doen, komt met een Wartburg namens de Vopo versterking bieden, maar het lukt zelfs hem niet de slimme vogel te vangen. Dan komt er een spoor dat in verband staat met de titel. De film schept een zeker beeld van de zomervakantie aan de Oostzeekust in de DDR. Kermis is het volksvermaak en voor een keer is er met mooi weer gedraaid. Irritant zijn de voortdurende `voorbij razende` Trabants-met- tweetakt-sound, die moesten laten zien hoe welvarend men in het boeren- en arbeidersparadijs wel was. Het scenario van regisseur Hildebrandt ademt bekrompen partij-politieke opvattingen van de SED uit en laat ons de DDR-sfeer flink proeven. Verbazingwekkend is n.l. de gemakzucht, waarmee een kermisklant, een humeurige, bejaard lijkende baardaap, zijn veel jongere vrouw wegens vermeend overspel midden in de nacht `de deur uitzet` (hij laat haar niet meer binnen en heeft haar koffers buiten gezet met daarbij een `Vorladung` om op het politiebureau gehoord te worden). Voor het zo ver kwam, had hij de kijker al getracteerd op een aardig staaltje van vooroordeel: zijn hulpje heeft een strafblad en was daarom volgens hem de gezochte dief en de verleider van zijn vrouw. (Later blijkt dat de jongen 'toch niet helemaal deugt', maar hij krijgt de grote slachtoffersrol). Een politieman op nachtpatrouille houdt een bestelwagen op een bosweg aan en vraagt of hij de vergunning om een rit te mogen maken mag zien. Nog belachelijker is de achtervolgingsjacht op de dief- hartenbreker die zich dan wel heel slecht gedraagt, en met een bestelbusje van de wasserij, waar hij werkt, met een zwaar gewonde door bos en duin raast, achtervolgd door een belachelijk Warschaupact helicoptertje. Aflevering 57.

Das Schilfrohr

1974 | Drama

Oost Duitsland 1974. Drama van Joachim Kunert. Met o.a. Walfriede Schmitt, Klaus-Peter Thiele, Carl-Hermann Risse, Petra Hinze en Günter Wolf.

In 1945 vlak voor de Russische bezetting van het oostelijke deel van het Duizendjarige Rijk der nazi`s redt Marta Emrich (Schmitt) het leven van een vluchteling. Door deze heldendaad, die zij eerder tegen wil en dank beging, verandert haar leven drastisch. De man die zij redde, wordt later door haar voorbij gestreefd. De verfilming van een verhaal van Anna Seghers, dat voor de DDR-tv werd geproduceerd en vele jaren na de Duitse hereniging in een archief werd teruggevonden. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Een curieuze film, die voor Seghers-liefhebbers van belang is.