George Shane: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

An Everlasting Piece

2000 | Komedie

Ierland​/​​Verenigde Staten 2000. Komedie van Barry Levinson. Met o.a. Barry McEvoy, Brían F. O'Byrne, Anna Friel, Colum Convey en Billy Connolly.

Piece, met een e. Zoals in toupet. Regisseur Barry Levinson (Wag the dog, Rain man) leende zijn talent vijf jaar geleden aan acteur Barry McEvoy die een script had geschreven over een katholieke en een protestante kapper die in Ierland een toupetbedrijf opstarten (waarvan een genaamd is Toupee or not toupee). En het resultaat mag er zijn. 'Een eeuwige toupet' schakelt vlot tussen kolder, religie en politiek in roerig Ierland. Azijnpissers wezen op misbruik van het Ierse conflict terwijl Levinson juist de perfecte balans vond tussen humor en ernst.

Divorcing Jack

1998 | Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1998. Thriller van David Caffrey. Met o.a. Rachel Griffiths, Jason Isaacs, Laura Fraser, Richard Gant en Laine Megaw.

Zeer onderhoudende komische thriller met Thewlis als de lompe tabloidjournalist Dan Starkey die wordt beschuldigd van de moord op zijn minnares. Verdedigen wordt lastig nu alle mogelijke organisaties van de IRA en de Britse regering tot obscure gangsters toe bloed ruiken na zijn spottende reportages aan hun adres. Alle Britse heilige huisjes gaan omver en de politiek was er niet blij mee ('you can't make fun of the IRA!'). Toch ging de onnavolgbaar grappige film de boeken in als de beste Britse film sinds Trainspotting en daar is veel voor te zeggen. (VM/VPRO Gids)

Resurrection Man

1997 | Actiefilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1997. Actiefilm van Marc Evans. Met o.a. Stuart Townsend, Geraldine O'Rawe, James Nesbitt, John Hannah en Brenda Fricker.

Zeer onderhoudende komische thriller met Thewlis als de lompe tabloidjournalist Dan Starkey die wordt beschuldigd van de moord op zijn minnares. Verdedigen wordt lastig nu alle mogelijke organisaties van de IRA en de Britse regering tot obscure gangsters toe bloed ruiken na zijn spottende reportages aan hun adres. Alle Britse heilige huisjes gaan omver en de politiek was er niet blij mee ('you can't make fun of the IRA!'). Toch ging de onnavolgbaar grappige film de boeken in als de beste Britse film sinds Trainspotting en daar is veel voor te zeggen. (VM/VPRO Gids)

Life After Life

1995 | Drama, Misdaad

Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland 1995. Drama van Tim Fywell. Met o.a. Lorcan Cranitch, Michelle Fairley, Bridgit Turner, Ingrid Craigie en Des McAleer.

Ex-IRA-lid Leo Doyle (Cranitch) die levenslang kreeg wegens een moordaanslag, wordt na veertien jaar in voorlopige vrijheid gesteld. Dit betekent dat hij zwaar in de gaten gehouden wordt en dat hij bij de minste of geringste misstap weer de gevangenis in vliegt, want de staat vergeeft nooit. De integratie in de maatschappij is allesbehalve eenvoudig. Zijn vroegere kameraden geven hem de raad hen te vergeten, want zijn gezicht is te bekend. Het drama begint pas goed als hij zijn vroegere vriendin Roisin Donaghy (Fairley) die inmiddels getrouwd is met een IRA- lid, weer gaat zien. Benauwend beeld van het leven van een ex- gedetineerde in Belfast. Een man zonder vrienden die uiteindelijk zelfs door zijn eigen moeder (Turner) verstoten wordt en die te pas en te onpas door de politie wordt opgepakt. Het scenario van Graham Reid naar een verhaal van Anthony Rowe is deprimerend. Het camerawerk van Barry Ackroyd is somber en draaide op locatie in Belfast.

All Things Bright and Beautiful

1994 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland 1994. Barry Devlin. Met o.a. Ciaran Fitzgerald, Tom Wilkinson, Kevin McNally, Gabrielle Reidy en Caoileann McEnhill.

Een tien-jarig Iers koorknaapje (McNally) vindt in een landbouwschuur een gevluchte IRA-terrorist, die hij aanziet voor de bijbelse Barabas. Hij fluistert zijn ervaring als een visioen aan het Mariabeeld in de kerk, wat toevallig gehoord wordt door de kapelaan, die denkt met een wonder te maken te hebben en daarin de gelegenheid ziet om het steeds groter wordende aantal afvalligen, weer tot het geloof te bekeren. Als de jongen het aan zijn zusje vertelt, komt het hele verhaal uit. Dan worden er twee dode terroristen gevonden. Gesitueerd in 1954, het jaar dat paus Pius XII wijdde aan de Heilige Maria. Kleine film gezien door de ogen van het kind voor liefhebbers van verhalen met bijbelse inslag. Scenario van regisseur Devlin en camerawerk van Declan Quinn.

Love Lies Bleeding

1993 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1993. Thriller van Michael Winterbottom. Met o.a. Mark Rylance, Elizabeth Bourgine, John Kavanagh, Brendan Gleeson en Tony Doyle.

Een Ierse republikein die vierentwintig uur verlof heeft uit de Maze-gevangenis probeert de moordenaar van zijn vriendinnetje te vinden. Dit eerste scenario van romanschrijver Ronan Bennett is een ambitieus werkstuk over liefde, herinneringen en verraad. Het intense spel van Mark Rylance kan echter niet de doem wegnemen van alweer een lange, teleurstellende litanie over de recente geschiedenis van Ierland. Opnieuw zijn de dingen niet wat ze lijken en zijn slachtoffer en agressor onderling verwisselbaar.

Pigs

1984 | Drama

Ierland 1984. Drama van Cathal Black. Met o.a. Jimmy Brennan, George Shane, Maurice O'Donoghue, Kwesi Kay en Joan Harpur.

Rauw sociologisch drama over een stel outcasts die hun intrek nemen in een leegstaand huis ergens in een gore buurt in Dublin. Hoewel niet onverdienstelijk in het tonen van een doorgaans doodgezwegen maatschappelijke realiteit faalt de film omdat het heel moeilijk, zo niet onmogelijk is enige sympathie of emotionele verbondenheid te voelen met de hoofdpersonen. Ook technisch heeft de film te lijden van het gebrek aan middelen.

Acceptable Levels

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1983. Drama van John Davies. Met o.a. Andrew Rasleigh, Ray Adshead, Sally McCafferty, Roisina Brown en George Shane.

Uitermate interessante film over de invloed van de media op het politieke geweld in Noord-Ierland. We volgen een tv-team dat in West-Belfast een documentaire maakt over kinderen in het alledaagse geweld dat in een gezin spanningen veroorzaakt. Als de oudste dochter kort voor het vertrek van het TV-team door het leger wordt doodgeschoten, maakt de producer van dat 'buitenkansje' gebruik om zijn reportage dramatisch af te ronden. Functioneel geregisseerd en doeltreffend van inhoud.