Gregor Schnitzler

Regisseur

Gregor Schnitzler is regisseur.
Er zijn 8 films gevonden.

Mein Sohn Helen

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Gregor Schnitzler. Met o.a. Heino Ferch, Jannik Schümann en Zoe Moore.

Finn had altijd al het gevoel, in het verkeerde lichaam te zitten. Hij heeft van zijn uitwisselingsjaar in de Verenigde Staten gebruik gemaakt om zich ook uiterlijk in een meisje te veranderen. Wanneer zijn vader hem ophaalt van de luchthaven dan krijgt die de schrik van zijn leven.

Ich bin eine Insel

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Gregor Schnitzler. Met o.a. Heio von Stetten, Ulrike Folkerts en Luc Feit.

Na de dood van een leerling is Thea uit het onderwijs gestapt en bedrijft ze een kiosk. De scheiding met haar man is aanstaande en Thea is er vast van overtuigd niemand nodig te hebben. Ze wijst ieder contact met mensen af, maar de tienjarige Rosa denkt in Thea een nieuwe vriendin gevonden te hebben

Die Wolke

2006 | Drama, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Gregor Schnitzler. Met o.a. Paula Kalenberg, Franz Dinda, Hans-Laurin Beyerling en Nikita Kuhlen.

Effectieve Duitse rampenfilm rond een verliefd tienermeisje (Kalenberg) in de provincie dat samen met haar jonge broertje moet vluchten vanwege een kernramp in een naburige kerncentrale. Regisseur Schnitzler draaide zijn televisiefilm 'om een nieuwe generatie te waarschuwen voor kernenergie, twintig jaar na de kernramp van Tsjernobyl'. Het gelijknamige bronboek van Gudrun Pausewang uit 1987, een jaar na Tsjernobyl, groeide eind jaren tachtig uit tot verplichte leeskost op Duitse scholen. Los van de educatieve inslag - en het onevenwichtige tempo - is Die Wolke een pakkende combinatie van uitgediepte jonge personages en tastbare dreiging.

Doppelter Einsatz - Der Fluch des Feuers

2005 | Misdaad

Duitsland 2005. Misdaad van Gregor Schnitzler. Met o.a. Despina Pajanou, Eva Herzig, Gerhard Garbers, Jockel Tschiersch en Jürgen Janza.

Twee jongens van acht jaar spelen voor detective in een parkeergarage. Daarbij zijn ze door stom toeval getuige van het inladen van een vette buit in een auto door een man, die zojuist een juwelierszaak heeft overvallen. De man merkt dat de jongens hem hebben gezien, en hij zet de achtervolging in. Een van hen, Tim Dietzek (Werner) krijgt hij te pakken, maar de ander Hannes Menz (Maue) ontkomt nadat hij de buit heeft weggegraaid. Tim wordt vermoord. Sabrina (Pajanou) en Caro (Herzig) onderzoeken de moord op Tim. Als zij Tims vader Arno (Zollner) ondervragen, stuurt hij hen naar Hannes. Hij jokt als Sabrina en Caro hem vragen wat er met Tim gebeurd zou kunnen zijn. De vader van Hannes, Thomas Menz (Meyer) ontdekt later de juwelen bij zijn zoon, en dringt erop aan ze naar de politie te brengen. Omdat Thomas diep in de schulden steekt, en hij geen al te sterke persoonlijkheid heeft, is de verleiding te groot om de juwelen niet terug te brengen. Hij probeert zelf de juwelen in het levensgevaarlijke wereldje van helers en boeven te slijten. De geroutineerde kijker weet dan precies hoe dit hachelijke avontuur zal aflopen. Het scenario van Norbert Eberlein is puur formulewerk en de heldendaden van Pajanou kennen we zo langzamerhand wel. Overige spelpresaties zijn niets bijzonders.

Soloalbum

2003 |

Duitsland 2003. Gregor Schnitzler. Met o.a. Matthias Schweighöfer, Nora Tschirner en Oliver Wnuk.

Twee jongens van acht jaar spelen voor detective in een parkeergarage. Daarbij zijn ze door stom toeval getuige van het inladen van een vette buit in een auto door een man, die zojuist een juwelierszaak heeft overvallen. De man merkt dat de jongens hem hebben gezien, en hij zet de achtervolging in. Een van hen, Tim Dietzek (Werner) krijgt hij te pakken, maar de ander Hannes Menz (Maue) ontkomt nadat hij de buit heeft weggegraaid. Tim wordt vermoord. Sabrina (Pajanou) en Caro (Herzig) onderzoeken de moord op Tim. Als zij Tims vader Arno (Zollner) ondervragen, stuurt hij hen naar Hannes. Hij jokt als Sabrina en Caro hem vragen wat er met Tim gebeurd zou kunnen zijn. De vader van Hannes, Thomas Menz (Meyer) ontdekt later de juwelen bij zijn zoon, en dringt erop aan ze naar de politie te brengen. Omdat Thomas diep in de schulden steekt, en hij geen al te sterke persoonlijkheid heeft, is de verleiding te groot om de juwelen niet terug te brengen. Hij probeert zelf de juwelen in het levensgevaarlijke wereldje van helers en boeven te slijten. De geroutineerde kijker weet dan precies hoe dit hachelijke avontuur zal aflopen. Het scenario van Norbert Eberlein is puur formulewerk en de heldendaden van Pajanou kennen we zo langzamerhand wel. Overige spelpresaties zijn niets bijzonders.

Finnlandia

2001 | Drama, Mysterie

Duitsland 2001. Drama van Eleni Ampelakiotou en Gregor Schnitzler. Met o.a. Caroline Baehr, Marc Hosemann, Erdal Yildiz en J. Christoffer Slotte.

Sophie (Baehr) en haar man Alex (Hosemann) gaan voor de vakantie kamperen op een van de duizenden eilandjes die Finland in zijn merengebied rijk is. Tijdens een hevig onweer komt het water snel op. Sophie kan zich in veiligheid brengen op de oever, maar Alex wordt door de wilde stroom meegesleurd. Zijn lichaam wordt niet meer gevonden en bedroefd keert Sophie terug naar Duitsland. Ze begint te prakkizeren en stelt zich voortdurend de vraag of ze het niet had kunnen voorkomen, en meent steeds meer aanwijzingen te vinden in de vorm van incidentjes en gebeurtenissen, die duiden op een lotsbestemming. Had ze het kunnen afwenden en hoe ziet de toekomst eruit? Sophie bevindt zich in een labyrinth, waar zij niet meer uit lijkt te komen. Mooi spel van Baehr en Hosemann, die een erotische uitstraling aan het tragische noodlotsdrama meegeven. Het scenario van debuterend regisseuse Ampelakiotou en Karl-Heinz Zubrod is gebaseerd op de roman van Martin Grzimek. De film is tevens het debuut van co-regisseur Schnitzler. Hij werd bekroond met de Max Ophülsprijs. Het camerawerk is van Ali Gözkaya en laat de Finse landschappen in zijn volle pracht zien. Voor liefhebbers.

T.E.A.M. Berlin - Tödlicher Wind

1999 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 1999. Misdaad van Gregor Schnitzler. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Jens Peter Nünemann en Sebastian Blomberg.

Uit een laboratorium in Berlijn worden reageerbuizen gestolen, waarin zich levensgevaarlijke virussen bevinden, die de hele stad zouden kunnen uitroeien. Typisch het werk van een gek. Het clubje uit de titel moet discreet te werk gaan en de zaak oplossen zonder dat de publieke opinie gealarmeerd raakt en er paniek zou uitbreken. Ze menen dat ze de dader snel ge[KA3]identificeerd hebben: professor Bernd Tillmann (Diehl), die zijn broer bij een laboratoriumongeluk verloor en een lange tijd gewaarschuwd had voor het gevaar van een dodelijke besmetting. Zijn boodschap bereikte slechts dovemansoren. Ons team wordt evenwel tegengewerkt door de militaire inlichtingendienst (MAD) en een speciale eenheid (SEK) van de federale politie. Puur formulewerk, dat om de tijd te doden niet slecht is. Het scenario is van Leo P. Ard en Birgit Grosz. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs.

T.E.A.M. Berlin - Unternehmen Feuertaufe

1998 | Actiefilm

Duitsland 1998. Actiefilm van Gregor Schnitzler. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Jens-Peter Nünemann en Jürgen Hentsch.

Na een mislukte aanslag op een Berlijns parlementslid laat Georg Paulsen zich als enige overlevende van het SEK (Sonder Einsatz Komando) overhalen een bijzondere eenheid, het T.E.A.M. Berlin uit de titel op te zetten. Paulsen, die volledige vrijheid van handelen heeft, mag zijn mensen uitkiezen: drie mannen en een vrouw. Nathalie Pohl (Kronj[KA3]ager) heeft connecties in hogere politieke kringen, Mirko Schmeisser (N[KA3]unemann), een grappenmaker met goede contacten in het rosse milieu en Frank Lanarth (Herforth), een ambitieuze driftkikker, die zijn vinger op de trekker houdt. Hun eerste missie en vuurdoop is de verdachte van de aanslag, waarbij Paulsen zijn kameraden verloor, te grijpen, na diens uitbraak uit de gevangenis. Deze pilootfilm met een scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz werd gedraaid naar een idee van Alexander Rümelin en M.N. Ulikuh, die goed moeten hebben kunnen praten om een dergelijke serie, die volslagen cliché is, te kunnen verkopen aan een van Europa's grotere publieke omroepen. Niets meer, maar ook niet veel minder dan Amerikaanse voorbeelden en de serie duurt zolang de kijkcijfers het toelaten en de omroep erin gelooft. Het camerawerk van Rodger Hinrichs oogt goed, maar stelt weinig voor. Formaat 16:9.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gregor Schnitzler op televisie komt.

Reageer