Hirokazu Kore-eda

1962 Regisseur, Scenarist, Producer, Editor

Hirokazu Kore-eda (1962) is regisseur, scenarist, producer en editor.
Er zijn 12 films gevonden.

After the Storm

2016 | Drama

Japan 2016. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Hiroshi Abe, Yōko Maki, Taiyô Yoshizawa, Kiki Kirin en Satomi Kobayashi.

De gokverslaafde Ryota (Abe) krijgt van zijn ex te horen dat hij hun zoon alleen nog mag zien als hij snel alimentatie betaalt. Wat Ryota (natuurlijk) niet kan. Maar dan brengt het toeval (en een aanstormende tyfoon) het gebroken gezin bij elkaar in het kleine flatje van Ryota's moeder (heerlijk gespeeld door oudgediende Kirin). Alweer een fijn familiedrama van grootmeester Kore-eda (Nobody Knows, I Wish, Like Father, Like Son), waarin hij geen harde waarheden uit de weg gaat, maar desondanks blijft geloven in de goedheid van de mens.

Our Little Sister

2015 | Drama

Japan 2015. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzu Hirose en Ryo Kase.

Bij de begrafenis van hun vijftien jaar geleden vertrokken vader maken drie jongvolwassen zussen kennis met een nieuw familielid: hun dertienjarige halfzusje Suzu (Suzu Hirose), die na het vertrek van haar moeder nu zit opgescheept met vaders derde vlam. In een opwelling vraagt Sachi, de oudste, of Suzu niet bij de zussen in wil trekken. Zo geschiedt. De seizoenen trekken voorbij, romances lopen op de klippen, er wordt gegeten, gelachen en gekibbeld, begraven en herdacht. Zoetgevooisde ensemblefilm over wat mensen bindt, van de maker van Nobody Knows en Like Father, Like Son.

Like Father, Like Son

2013 | Drama

Japan 2013. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Masaharu Fukuyama, Machiko Ono, Yôko Maki, Jun Kunimura en Rirî Furankî.

Vier ouders, twee rijke en twee minder rijke, krijgen van een ziekenhuis te horen dat hun twee zonen bij de geboorte verwisseld zijn. Ze staan voor een dilemma: wie beschouwen ze als hun echte zoon en moeten ze de jongetjes ruilen? Dat melodramatische gegeven over de keuze tussen nature en nurture werkt Kore-eda in zijn typisch onderkoelde stijl uit. Like Father, Like Son is een film die je juist met z'n terughoudendheid weet te raken. Zoals in de scène waarin de kleine Keita om zich heen kijkt en het gedrag van z'n vader probeert te begrijpen. Weet hij veel van biologie en bloedbanden.

I Wish

2011 | Drama

Japan 2011. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Koki Maeda, Ohshirô Maeda, Ryôga Hayashi, Cara Uchida en Hiroshi Abe.

Op het Japanse eiland Kyushu, waar de broertjes Koichi en Ryu wonen, rijden nieuwe hogesnelheidstreinen. Wanneer twee van die treinen elkaar kruisen, zo gaat het verhaal, komt er een energie vrij die wensen laat uitkomen. De wens van de broers ligt voor de hand: hun onlangs gescheiden ouders moeten weer bij elkaar komen. Net als in zijn veelbekroonde drama Nobody Knows schetst gerenommeerde Japanse filmer Kore-eda in I Wish een geloofwaardige, universele, onsentimentele kinderwereld. Dat levert ditmaal een bijzonder aandoenlijke feelgoodfilm op.

Air Doll

2009 | Drama

Japan 2009. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Bae Doona, Arata, Itsuji Itao, Jô Odagiri en Fuji Sumiko.

Levensgrote sekspop ontwikkelt ziel en wordt verliefd op videoklerk. Op manga gebaseerde film van Koreeda (Nobody Knows) wil commentaar zijn op zaken als onschuld, vrouwen als lustobject, en eenzaamheid in de grote stad. Maar in tegenstelling tot de pop komt deze film maar niet tot leven. Wel overtuigende rol van de Koreaanse actrice Bae Doo-na als het tot leven gewekte seksspeeltje. Die tot de schokkende ontdekking komt dat liegen een van de eerste dingen is die ze leert als ze een ziel heeft.

Still Walking

2008 | Drama

Japan 2008. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. You, Hiroshi Abe, Yoshio Harada, Haruko Kato en Kirin Kiki.

Op de vijftiende sterfdag van hun broer bezoeken een volwassen broer en zus samen met de kinderen hun oude ouders voor het jaarlijkse gedenkmaal. Wat zich ontvouwt is een meesterlijk serene schets - in de tijdsspanne van een etmaal - van de uiteenlopende mechanismen die de verschillende familieleden hebben ontwikkeld om met verlies om te gaan. Veertiger Kore-eda (After Life) maakte met Still Walking een authentieke, ontroerende film die doet herinneren en vergeten, geïnspireerd door jeugdherinneringen en het verlies van zijn eigen moeder. Monumentaal in zijn genre.

Hana yori mo naho

2006 | Actiefilm

Japan 2006. Actiefilm van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Junichi Okada, Rie Miyazawa, Arata Furuta en Jun Kunimura.

Op de vijftiende sterfdag van hun broer bezoeken een volwassen broer en zus samen met de kinderen hun oude ouders voor het jaarlijkse gedenkmaal. Wat zich ontvouwt is een meesterlijk serene schets - in de tijdsspanne van een etmaal - van de uiteenlopende mechanismen die de verschillende familieleden hebben ontwikkeld om met verlies om te gaan. Veertiger Kore-eda (After Life) maakte met Still Walking een authentieke, ontroerende film die doet herinneren en vergeten, geïnspireerd door jeugdherinneringen en het verlies van zijn eigen moeder. Monumentaal in zijn genre.

Nobody Knows

2004 | Drama

Japan 2004. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Yûya Yagira, Ayu Kitaura, Hiei Kimura, Momoko Shimizu en Hanae Kan.

In 1988 werden vier Japanse kinderen door hun moeder achtergelaten in een klein appartement in Tokio. Zes maanden lang leefden de kinderen daar, zonder naar school te gaan, zonder dat iemand doorhad wat er aan de hand was. Dit incident heeft Kore-eda (After Life) verfilmd in een hartverscheurend maar ingetogen drama dat nergens vervalt in melodrama of sentimentaliteit. De regisseur laat zien hoe de kinderen, vooral hoofdpersoon Akira (Yagira), hun best doen het gezin draaiende te houden en hoe dit 'gezin' tegelijkertijd langzamerhand onttakelt. Terecht werd Yagira in Cannes bekroond met de prijs voor beste acteur.

Distance

2001 | Drama

Japan 2001. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Yûsuke Iseya, Arata, Tadanobu Asano, Susumu Terajima en Yui Natsukawa.

Drie jaar geleden vergiftigde de Ark van de Waarheid-sekte het drinkwater van Tokyo. Terwijl de nabestaanden zich voor de jaarlijkse herdenking verzamelen bij de waterbassins van de stad, trekken drie mannen en een vrouw naar een bergmeer, nabij de plek waar de gelovigen voor hun terreurdaad samenleefden. Distance is één lange, omtrekkende beweging. Wat er is gebeurd en waarom zijn geen vragen die kunnnen worden beantwoord, lijkt Kore-eda te willen zeggen. De Waarheid van de sekte is niet te achterhalen, en daarmee heeft de trage opbouw van de film uiteindelijk geen onthullingen te bieden. De afstand die de levenden van de doden scheidt is net zo groot als de afstand die het verdriet van de nabestaanden onbenaderbaar maakt.

Wandafuru raifu

1998 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Japan 1998. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Arata, Erika Oda, Susumu Terajima, Takashi Naitô en Taketoshi Naitô.

Dromerige film over de weg van het leven naar het hiernamaals. Wie overleden is krijgt in After Life de gelegenheid een herinnering te kiezen die voor altijd bijblijft. Deze herinnering wordt verfilmd en getoond waarna alle andere herinneringen verdwijnen. De dierbaarste herinneringen blijken geen grootse gebeurtenissen maar kleine momenten van geluk.

Kioku-ga Ushenawareta-toki

1997 | Documentaire

Japan 1997. Documentaire van Hirokazu Kore-eda.

Dromerige film over de weg van het leven naar het hiernamaals. Wie overleden is krijgt in After Life de gelegenheid een herinnering te kiezen die voor altijd bijblijft. Deze herinnering wordt verfilmd en getoond waarna alle andere herinneringen verdwijnen. De dierbaarste herinneringen blijken geen grootse gebeurtenissen maar kleine momenten van geluk.

Maboroshi no hikari

1995 | Drama, Mysterie

Japan 1995. Drama van Hirokazu Kore-eda. Met o.a. Tadanobu Asano, Takashi Naitô, Makiko Esumi, Midori Kiuchi en Akira Emoto.

Yumiko (Esumi) is gelukkig getrouwd met Ikuo (Asano). Ze hebben een baby en zijn de dertig gepasseerd. De kijker weet dat Yumiko`s geweten bezwaard is: als kind lette ze niet op haar hoogbejaarde grootmoeder, die verdween en nooit meer terug gezien werd. Op een dag krijgt ze bezoek van de politie die haar vertelt dat Ikuo overreden is door een trein toen hij op de spoorrails liep. Men houdt het op zelfmoord. Yumiko is heel verdrietig, maar vijf jaar later ontmoet zij een weduwnaar, Tamio (Naito), die een dochter heeft. Ze trouwen en Yumiko fleurt op. Als ze haar moeder gaat bezoeken, belandt ze op de terugweg in de bar, waar Ikuo een paar glazen heeft gedronken, voordat het noodlot toesloeg. De barkeeper vertelt haar dat Ikuo vrolijk was en niets erop duidde dat hij zichzelf zou gaan doden. Yumiko zoekt naar een verklaring voor het mysterie, maar er is geen pasklaar antwoord, al probeert Tamio uit te leggen dat Ikuo wellicht verlokt werd door een geheimzinnig licht dat net zo geschenen moet hebben als een vuurtoren die door eenzame zeevarenden in open zee wordt waargenomen en verzaakt dat ze naar de kelder gaan. De debuutfilm van Kore-eda is duidelijk beïnvloed door meesters als Michelangelo Antonioni, Theo Angelopoulos en Ysujiro Ozu, die breedvoerige literaire verfilmingen hebben gemaakt. De film is traag vooral het eerste uur en hij ontrafelt het verhaal van Teru Miyamoto, dat door Yoshihisa Ogita tot scenario bewerkt werd, niet dieper dan hierboven beschreven, maar de fotografie van Masa Nakabori is oogverblindend, al zijn de beelden nogal statisch. De eveneens debuterende hoofdrol Esumi, eigenlijk fotomodel van beroep, is aantrekkelijk. Ze wordt krachtig gesteund door de bijrollen van Naito en Asamo. De artistieke ontwikkeling van zowel Kore-eda als Esumi zijn de moeite waard om in de toekomst te blijven volgen. Bekroond op het filmfestival van Vancouver met de regieprijs. Alleen voor fijnproevers.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hirokazu Kore-eda op televisie komt.

Reageer