Arne Nordheim: muziek.
Er zijn 3 films gevonden.

Hud

1986 | Drama

Noorwegen 1986. Drama van Vibeke Løkkeberg. Met o.a. Vibeke Løkkeberg, Keve Hjelm, Per Oscarsson, Elizabeth Granneman en Terence Stamp.

Een vrouw wordt door haar incestueuze stiefvader seksueel misbruikt voor de ogen van haar dove dochtertje. Is het meisje het product van de stiefvader of van haar liaison met een Engelse beeldhouwer? Voor de vrouw kan worden uitgehuwelijkt, wordt zij verkracht door haar aanstaande, een lokale notabele. Met een keukenmes doodt zij de 'verkeerde man'. Een melodrama gesitueerd rond de eeuwwisseling aan de ruwe Noorse Noordzeekust. De mannen lijken allemaal beesten, de vrouwen seksuele slavinnen. Een technisch en artistiek bevredigende film van en met Løkkeberg die internationale bekendheid kreeg door KAMILLA.

Förföljelsen

1981 | Drama, Historische film

Noorwegen​/​​Zweden 1981. Drama van Anja Breien. Met o.a. Lil Terselius, Bjørn Skagestad, Anita Björk, Erik Mørk en Ella Hval.

Door onafhankelijk gedrag laadt de vrouwelijke hulp op een boerderij in het zeventiende-eeuwse Noorwegen de verdenking van hekserij op zich, wat wordt aangewakkerd door de Deense stadhouder die een zondebok voor onlustgevoelens prima kan gebruiken. De ook op de heldin verliefde knecht gaat geloven behekst te zijn en zijn onverwachte dood bezegelt haar noodlot. Breien kiest voor Dreyer-achtige, sobere aanpak van historisch noodlotsdrama - zonder humor of spontaniteit van haar eerdere films - waarbij ze zowel de fotogenieke kwaliteiten van het berglandschap, als de dramatische mogelijkheden van haar acteurs opzettelijk onbenut laat. Academische aanpak heeft een bepaalde intellectuele fascinatie, maar de gelatenheid waarmee Terselius haar dood tegemoet gaat past slecht bij haar eerder getoonde geestkracht.

Dagny

1977 | Biografie, Historische film

Noorwegen​/​​Polen 1977. Biografie van Haakon Sandy. Met o.a. Lise Fjeldstad, Daniel Olbrychski, Per Oscarsson, Nils Ole Oftebro en Maciej Englert.

Op het eind van de vorige eeuw leefden de Poolse romancier Przybyszowski, de Zweedse toneelschrijver Strindberg en de Noorse schilder Munch gelijktijdig in Berlijn, tijdens welk verblijf de Noorse vrouw van de Pool [KA1]o[KA1]ok verhoudingen had met de twee andere kunstenaars (hoewel Strindberg impotent bleek). Eenmaal in Krakau verliet de Pool haar voor een andere vrouw en pleegde Dagny samen met een nieuwe minnaar zelfmoord. Deze interessante literaire biografie kreeg een oppervlakkig pittoreske verfilming, waarbij de beroemde namen van de personages bepaalde associaties moeten wekken, zonder dat de film hun karakters uitdiept.