Stéphane Audran

Acteur

Stéphane Audran is acteur.
Er zijn 106 films gevonden.

La fille de Monaco

2008 | Drama, Komedie

Frankrijk 2008. Drama van Anne Fontaine. Met o.a. Fabrice Luchini, Roschdy Zem, Louise Bourgoin, Stéphane Audran en Christophe Vandevelde.

Vermakelijke mix van buddyfilm en seksfarce met een vleugje Hitchcock, van de regisseur van Comment j'ai tué mon père en Coco avant Chanel. Bertrand (Luchini), een bekende Parijse advocaat, reist naar Monte Carlo om een vrouw te verdedigen die wordt verdacht van de moord op haar minnaar. Omdat het slachtoffer banden had met de Russische maffia krijgt Bertrand tegen zijn zin een kordate bodyguard toegewezen (Zem). Wanneer Bertrand in de ban raakt van een sexy weervrouw (Bourgoin, ooit werkelijk weervrouw op Canal Plus), ruikt de bodyguard onraad. Weinig diepgang, maar de mannelijke hoofdrolspelers zijn goed op dreef.

Sissi, l'impératrice rebelle

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Didier Bezace, Arielle Dombasle, Frédéric van den Driessche en Stéphane Audran.

De dromerige Sissi-biopic van regisseur Jean-Daniel Verhaeghe (Le rouge et le noir, Romance sans paroles, Galilée ou l'amour de Dieu) is een aangename retouche op de bekende trilogie van Ernst Marischka. Zo weigert Sissi, bijnaam van de (jeugdige) Oostenrijkse keizerin Elizabeth, het huwelijk met Franz Joseph te 'consumeren', en als het eindelijk zo ver is, wil ze de bruidsschat niet accepteren. Ik ben niet te koop, schreeuwt ze, waarbij ze de aangereikte geldpot door de slaapkamer gooit. Alle hoogte- en dieptepunten komen in deze vie romancée aan de orde. Intiem verfilmd, en kennelijk historisch verantwoord.

J'ai faim !!!

2001 | Romantiek

Frankrijk 2001. Romantiek van Florence Quentin. Met o.a. Catherine Jacob, Michèle Laroque, Garance Clavel, Isabelle Chandelier en Alessandra Martines.

De ijdele Barnab[KA1]e (Le Bolloc`h) heeft Lily (Jacob) in de steek gelaten voor de slanke den Ana[KA3]is (Martines). Lily is de veertig al gepasseerd en heeft geen jongemeisjesfiguur meer. Zij wil Barnab[KA1]e heroveren door te vermageren om haar rivale te evenaren. Haar vriendinnen Yolande (Clavel), Corinne (Candelier) en Arlette (Laroque) helpen haar een handje. Ze vervangen haar op het werk, plegen bedreigende telefoontjes en proberen Barnabé terug te lokken met zoete praat. De vermageringskuur valt niet mee, vooral als de diëtist zelf ook wel een paar pondjes mag verliezen. Het regiedebuut van scenarioschrijfster Quentin, die uiteraard haar eigen scenario schreef, is mager uitgevallen. Haar regie is schools en stijf, terwijl ze het komische talent van haar hoofdrol Jacob onvoldoende uitbuit. De overige rolverdeling doet zonder meer zijn best. De film is te episodisch en slechts sporadisch grappig. Quentin die o.a. hoog gescoord heeft met LA VIE EST UNE FLEUVE TRANQUILLE en LE BONHEUR EST DANS LE PRÉ kan beter achter haar computer blijven zitten dan achter de camera te staan. Het camerawerk van Bruno de Keyzer is overigens tiptop; hij heeft goed gebruik gemaakt van de Parijse locaties. Je honger zal deze film niet stillen.

Le pique-nique de Lulu Kreutz

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Didier Martiny. Met o.a. Philippe Noiret, Carole Bouquet, Niels Arestrup, Stéphane Audran en Michel Aumont.

Gevierde en wereldberoemde cellist Jascha Steg (Arestrup) geeft een concert in Evian-les-Bains aan het Meer van Gen[KA2]eve. Voor de gelegenheid heeft hij zijn ouders, Joseph (Noiret) en Olga (Magre), uitgenodigd. Zijn vader en moeder verheugen zich op een ontmoeting met hun oude vriendin Lulu Kreutz (Audran). Jascha ontmoet ondertussen Anna (Bouquet), violiste in het orkest dat hem begeleidt en minnares van weleer. Anna is inmiddels getrouwd met Primo Ghirardi (Leysen). Jascha die depressief is, hoopt evenwel op een hernieuwde intieme band met Anna. Dan nodigt Lulu hen uit voor de picknick uit de titel. Ondanks de sterbezetting krijgt de kijker geen voeling met de personages en heeft hij geen boodschap aan de onbelangrijke problemen van de betere klasse. Het pseudo-intellectuele scenario van Yasmina Reza die niet zonder talent is, en regisseur Martiny bevat verschrikkelijk veel dialoog en is sporadisch spiritueel, zodat de verveling algauw toeslaat. Het camerawerk van François Catonné is heel fraai en hij heeft de omgeving vastgelegd met mooie beelden, maar dit compenseert niet voldoende. Je kunt veel beter een goed toneelstuk in de schouwburg gaan bekijken.

La bicyclette bleue

2000 | Oorlogsfilm, Romantiek

Duitsland/Italië/België/Frankrijk/Zwitserland 2000. Oorlogsfilm van Thierry Binisti. Met o.a. Laetitia Casta, Georges Corraface, Silvia De Santis, Virgile Bayle en François Marthouret.

De duurste Franse tv-film tot op dit ogenblik is een prestigieus project over de belevenissen van een jonge vrouw tijdens WO II (1939-44). L[KA1]ea Delmas (Casta) groeit op tussen de wijnakkers, het familiebezit in het landelijke Montillac in de Bordelais. Deel 1 begint op het moment dat L[KA1]ea, de benjamin van het gezin, achttien wordt. Van haar vader Pierre (Marthouret) krijgt ze een blauwe fiets. Kort daarop breekt de oorlog uit. L[KA1]ea is heimelijk verliefd op Laurent D`Argilat (Bayle). Ze gaat met haar vader en twee tantes naar Parijs. Daar ziet ze Laurent opnieuw, maar die is inmiddels getrouwd met Camille (De Santis), haar beste vriendin. In deel 2 helpt L[KA1]ea Camille bij de geboorte van haar zoon. Ze neemt ze allebei mee naar Montillac. Enkele dagen later wordt het domein opge[KA3]eist door de Duitse bezetter. Pierre gaat in het verzet. L[KA1]ea`s oudste zus Fran[KA10]coise (Boutefeu) zet de familie voor schut door ervoor uit te komen dat ze een verhouding heeft met Otto Kramer (Sammel), een Duitse officier. Het laatste deel start met Léa die het levenloze lichaam van haar vader vindt. Hij werd door de bezetter vermoord. Léa is enkele weken in de war en wordt uit haar roes gewekt als ze bezoek krijgt van Laurent die toevallig in de buurt is. Léa gaat naar Parijs om Françoise op te zoeken die een kind heeft van Otto. Met haar filmdebuut weet topmannequin model Casta zeker te overtuigen in een moeilijke rol. Helaas wordt het omlaag gehaald door ellenlange dialogen en een traag tempo. De driedelige miniserie zou gebaat zijn met een inkorting. Xavier Maurel, Lorraine Lévy, Jean-Loup Dabadie en Claude Pinoteau bewerkten de romancyclus La bicyclette bleue, 101, Avenue Henri Martin en Le diable en rit encore tot een gelijkmatig scenario, maar een Franse GONE WITH THE WIND is het zeker niet geworden. Fraai camerawerk van Dominique Bouilleret. Stereo.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Belle Maman

1999 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1999. Romantiek van Gabriel Aghion. Met o.a. Catherine Deneuve, Vincent Lindon, Mathilde Seigner, Line Renaud en Stéphane Audran.

Knappe S[KA1]ev[KA1]erine (Seigner) trouwt met Antoine (Lindon). Zij is al zwanger van hem, maar Antoine kan met zijn ogen niet van zijn schoonmoeder L[KA1]ea (Deneuve) afblijven. Op zijn trouwdag wordt hij verliefd op haar en zij blijkt ook niet ongevoelig voor haar schoonzoon. Sévérine die al haar hele leven geleden heeft onder het dominerende karakter van haar moeder, is tegen deze situatie dan ook niet opgewassen. Naarmate Antoine meer van haar verwijderd raakt, zoekt zij nieuwe liefdespaden. Een tamelijk vermakelijke relatiekomedie, die volledig gedomineerd wordt door een als vanouds schitterende Deneuve. Regisseur Aghion die het scenario samen met Danièle Thompson schreef, wekt de indruk steeds weer de grenzen van het fatsoen te willen overschrijden met platvloerse, seksistische grappen en situaties. Hij doorbreekt moeiteloos een aantal taboes zonder echter het publiek te choqueren. Een leuk niemendalletje vol onverwachte wendingen. Het camerawerk is van Romain Winding. Dolby Stereo.

Madeline

1998 | Komedie, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1998. Komedie van Daisy von Scherler Mayer. Met o.a. Frances McDormand, Nigel Hawthorne, Hatty Jones, Ben Daniels en Arturo Venegas.

Voor jeugdige Amerikanen met een zwak voor de boeken van Ludwig Bemelmans (waarop deze film is gebaseerd) is Madeline een must, maar coole kikkers uit het buitenland zullen zich door het trage verteltempo snel vervelen. Dit ondanks de acteerprestaties van Hatty Jones als de 12-jarige Madeline die wil voorkomen dat haar Parijse (kost)school wordt doorverkocht aan een of andere ambassadeur. Oudere kijkers beleven vast plezier aan de mooie bijrollen van Nigel Hawthorne als kwade genius en Frances McDormand als schooldirectrice die soms, maar helaas niet altijd onraad ruikt. De mooie muziek van Michel Legrand past goed bij de sfeer van het verhaal.

Un printemps de chien

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Alain Tasma. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel, Cérise, Thomas Chabrol en Jonathan Demurger.

Na veertig jaar te hebben samengewoond besluiten Michel (Cassel) en Genevi[KA2]eve (Audran) dan toch maar om in het huwelijkbootje te stappen. Toeval wil echter dat Michel, op weg naar de plechtigheid, een gewonde hond vindt aan de rand van de weg. Voor hem is het belangrijker de hond naar een dierenarts te brengen dan te verschijnen voor de burgemeester. Geneviève denkt er echter anders over en het komt tot een hoogoplopende ruzie. Uiteindelijk besluiten ze uit elkaar te gaan, Michel met zijn tweedehands autozaak, Geneviève met haar vertalingen. Toch hebben ze beiden het gevoel dat ze iets missen in hun leven. Sentimentele prent over liefde op latere leeftijd. Het vlotte spel van Audran en Cassel kan verhinderen dat de film uit de hand loopt. Hun dialogen zijn erg geestig en ze komen spontaan uit hun mond. Leuke ontspanningsfilm zonder verdere pretenties, geschreven door Isabelle Mergault en Thierry Bourcy. Antoine Roche stond achter de camera.

Arlette

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Josiane Balasko, Ennio Fantastichini, Jean-Marie Bigard, Martin Lamotte en Armelle.

Franck (Lambert) doet een act met zwaardwalvissen in Las Vegas. Hij heeft torenhoge gokschulden, hetgeen Wise (Allan) goed uitkomt. Assler (Fresco) bezit samen met Wise een hele keten van casino`s. Assler ligt op sterven, en diens aandeel dreigt in handen te geraken van zijn unieke erfgename in Frankrijk, die het gevolg van een avontuurtje was toen Assler voor Uncle Sam moest opkomen en in Ch[KA4]ateauroux moest dienen. Als Franck nu eens die erfgename opzoekt, haar versiert en met haar trouwt, dan kan Franck het nieuw verworven bezit van zijn vrouw als echtgenoot inruilen tegen zijn schulden. Die erfgename is Arlette (Balasko), een plompe, lelijke, vuil gebekte serveerster in een wegrestaurant in de buurt van Clermont-Ferrand. Franck wordt op haar afgestuurd. Ze gaan naar het Zuiden, naar Monaco, waar ze besluiten samen het gespuis te bestrijden, dat Franck gestuurd heeft. Deze klucht is uiterst vervelend, plat en traag en eigenlijk zou de film gewaardeerd moeten worden met een nul, maar vanwege het redelijke begin, het behoorlijke camerawerk van Jean- Jacques Tarbes en de hoofdrollen, die oprecht hun best doen er iets van te maken, toch nog gewaardeerd met één ster. Het basismateriaal zou zich wellicht lenen voor een beter uitgewerkte lachfilm. Het scenario is van regisseur Zidi en Balasko, die vooral voor een heel potig dialoog zorgde. 22ste film van Zidi. Widescreen. Dolby.

Maximum Risk

1996 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1996. Actiefilm van Ringo Lam. Met o.a. Jean-Claude Van Damme, Natasha Henstridge, Jean-Hugues Anglade, Zach Grenier en Paul Ben-Victor.

In Nice doet agent Alain Moreau (Van Damme) onderzoek naar de dood van iemand die als twee druppels water op hem lijkt. Het blijkt zijn tweelingbroer (alweer Van Damme) te zijn, die in New York opgroeide temidden van de daar residerende Russische maffia. Moreau reist af naar de VS, ontmoet daar de prachtige vriendin (Henstridge) van zijn broer, en al snel vliegen de kogels hem om z'n oren. Voor zijn Amerikaanse debuut had de Hongkongse actiespecialist Ringo Lam beschikking over meer geld dan hij gewend was, hij stopte het in ijzersterke actiescènes, maar zeker niet in het script.

Le fils de Gascogne

1995 | Komedie, Romantiek

Rusland/Frankrijk 1995. Komedie van Pascal Aubier. Met o.a. Jean-Claude Dreyfus, Dinara Droukarova, Grégoire Colin, Pascal Bonitzer en Gérard Cherqui.

De jonge Harvey (Colin) moet een groep Georgische zangers begeleiden die een drietal dagen in Parijs zal verblijven. Tussen hem en de achttien-jarige tolk Dinara (Droukarova) ontluikt een romance. Door een toeval ontmoet het stel Marco Garciano (Dreyfus), een werkloze acteur, die iedereen onder tafel kan praten. Marco beweert dat Harvey sprekend lijkt op een zekere Gascogne, een overleden dichter en musicus, die vooral bekend werd omdat hij een speelfilm gemaakt zou hebben die niemand ooit heeft gezien. Onder het mom dat Harvey de zoon van deze Gascogne is, gaan ze op zoek naar die legendarische film. Hun speurtocht brengt hen in contact met een resem bekende regisseurs, schrijvers, technici en acteurs, die allemaal hun eigen rol spelen. Op de manier van Robert Altman`s THE PLAYER (1992) werden veel mensen, die naam in de Franse film hadden gemaakt, bereid gevonden een rolletje te vertolken in deze sympatieke rolprent die ons een beeld van de hedendaagse Franse filmwereld geeft, gekoppeld aan een tournee van een zanggroep uit Georgië, waarin twee tegengestelde culturen met elkaar worden geconfronteerd. Het scenario is van regissieur Aubier en Patrick Mondiano. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

Au Petit Marguery

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Laurent Bénégui. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Aumont, Alain Begel, Marie Bunuel en Thomas Chabrol.

Au Petit Marguery is de naam van een bistro in Parijs, waar voor de laatste keer een diner geserveerd wordt aan een bont gezelschap voordat het zijn poorten sluit. Een sfeervolle film die deels uit clichés bestaat omdat hij opzettelijk bevolkt is met stereotiepe personages en deels gevoelig is omdat de menselijke zwakheden en tragiek aan het daglicht komen.

Weep No More My Lady

1994 | Thriller

Duitsland/Frankrijk 1994. Thriller van Michel Andrieu. Met o.a. Daniel J. Travanti, Kristin Scott Thomas, Shelley Winters, Francesca Annis en Robin Renucci.

Actrice Annis staat onder grote druk. Sinds korte tijd krijgt ze allerlei dreigtelefoontjes waarin iemand haar zegt dat ze te oud is voor de rol die ze moet spelen. Ook beweert de anonieme beller dat haar zuster Scott Thomas een verhouding heeft met haar producer en minnaar Travanti. De hele crew is ervan overtuigd dat ze een zenuwinzinking nabij is totdat ze op een dag spoorloos verdwijnt. Intrigerende suspensefilm die naar het einde toe teveel in clichés verzandt. Over het algemeen goede vertolking, met vooral een schitterende Winters als een wijze Miss Marple. Robert Levine en Andrieu baseerden hun Agatha Christie-achtige scenario op de roman van Mary Higgins Clark die op zijn beurt bewerkt werd door Leila Basen. Sombere fotografie van Renan Polles. Origineel opgenomen met Engelse dialogen.

Petit

1993 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1993. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Stéphane Audran, Julien Gutierrez, Patrick Pineau, Jan Rouiller en Michel Bompoil.

Na een eerder woelige vrijgezellennacht ontwaakt Leo (Pineau) met de gedachte aan zijn huwelijk met Lucie (Villeneuve) en herinneringen aan zijn jeugdliefde Marianne. Tot zijn verstomming stelt hij vast dat hij terug in het lichaam van een tienjarige (Gutierrez) zit. Hij kan niet anders bedenken dan dat hij behekst werd door het exotische hoertje waarop zijn vrienden hem trakteerden. Terwijl de hele familie en zijn verloofde vergeefs wachten in de kerk tracht hij wanhopig zijn normale ouderdom terug te krijgen. Enkel zijn moeder Fran[KA10]coise (Audran) gelooft hem, evenals zijn beste vriend (Bompoil), die echter van de gelegenheid gebruik maakt om Lucie te versieren. Voorspelbare komedie van een volwassene die terug kind wordt, maar praat met een terminologie van een dertigjarige. Er zitten enkele leuke momenten in (vooral met moeder Audran), maar naar het einde toe worden alle registers van de sentimentaliteit opengetrokken. Corinne Atlas schreef het scenario en Jacques Boumendil stond achter de camera.

Le droit à l'oubli

1993 | Drama, Film noir

Frankrijk/Zwitserland 1993. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Stéphane Audran, Isabelle Pasco, Chantal Liennel, Pierre Trapet en Jacques Zabor.

Bovenop een klif staan twee identieke huisjes. Het ene wordt bewoond door de succesvolle schrijfster Audran, het andere staat leeg en wordt in het dorp 'het spookhuis' genoemd. Hier speelde zich tien jaar geleden een drama af: de eigenaar werd gedood door zijn zeventienjarige dochter Pasco. Op een avond ziet Audran dat er licht brandt in het huis. Pasco heeft haar straf uitgezeten en is teruggekeerd. Audran probeert uit te zoeken wat er precies gebeurd is destijds, terwijl Pasco het verleden wil vergeten. Zwak gestructureerde film noir die profiteert van het schitterende spel van de twee hoofdrollen. In het scenario van Vergez, Huguette Debaisieux, Chantal de Rudder en Eric-Emmanuel Schmitt zit echter te weinig mysterie om te blijven boeien. Mooie fotografie van André Diot.

The Turn Of The Screw

1992 | Horror

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1992. Horror van Rusty Lemorande. Met o.a. Patsy Kensit, Julian Sands, Stéphane Audran, Marianne Faithfull en Joseph England.

Jonge gouvernante Kensit raakt betrokken bij twee kinderen, die geterroriseerd worden door de spookachtige kwade geest van vroegere gouvernante Miss Jessel en knecht Quint die een hartstochtelijke verhouding hadden. De situatie in het grote landhuis wordt steeds dreigender. De tweede verfilming van de beroemde spookroman van Henry James (in 1961 door Jack Clayton gedraaid als THE INNOCENTS). De regisseur bewerkte zelf de roman tot scenario. De weg naar de seksuele volwassenheid van de hoofdpersonage komt nu meer expliciet in het daglicht, evenals de magische aspecten, die het bij Clayton meer van de suggestie moeten hebben. Toch is de eerste versie stukken sterker, mede dankzij de vertolking van Deborah Kerr als Kensit. De fotografie is van Witold Stok.

L'evanouie

1992 |

1992. Jacqueline Veuve. Met o.a. Daniel Gélin, Thomas Chabrol en Stéphane Audran.

Jonge gouvernante Kensit raakt betrokken bij twee kinderen, die geterroriseerd worden door de spookachtige kwade geest van vroegere gouvernante Miss Jessel en knecht Quint die een hartstochtelijke verhouding hadden. De situatie in het grote landhuis wordt steeds dreigender. De tweede verfilming van de beroemde spookroman van Henry James (in 1961 door Jack Clayton gedraaid als THE INNOCENTS). De regisseur bewerkte zelf de roman tot scenario. De weg naar de seksuele volwassenheid van de hoofdpersonage komt nu meer expliciet in het daglicht, evenals de magische aspecten, die het bij Clayton meer van de suggestie moeten hebben. Toch is de eerste versie stukken sterker, mede dankzij de vertolking van Deborah Kerr als Kensit. De fotografie is van Witold Stok.

Betty

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Marie Trintignant, Stéphane Audran, Jean-François Garreaud, Yves Lambrecht en Christiane Minazzoli.

Een jonge dronken vrouw komt als een verzopen kat een bar binnen. Het enige wat ze wil is drinken en roken. Een rijke weduwe biedt haar een slaapplaats aan. Intrigerende karakterstudie, naar een boek van Georges Simenon uit 1960, ontbeert een hechte plotstructuur. In flashbacks krijgen we slechts flarden informatie over de mistroostige Betty. Mooie rollen van Trintignant en Chabrols echtgenote Audran. De meeste mannenrollen zijn minder doortekend, met name die van Garreaud als exploitant van een nachtrestaurant. Alsof Chabrol - die het scenario schreef - bij de mannenrollen z'n interesse verloor.

Giorni felici a Clichy

1991 | Erotiek

Italië/Frankrijk/Duitsland 1991. Erotiek van Claude Chabrol. Met o.a. Andrew McCarthy, Nigel Havers, Barbara De Rossi, Stéphanie Cotta en Eva Grimaldi.

Deze film speelt zich in Parijs af tussen 1935 en 1939. Place Clichy in Montmartre, een bohemiènachtige sfeer en eersteklas bordelen vormen het decor. Het zwakke script van Ugo Leonzio en Chabrol is gebaseerd op de roman van Henry Miller. De hoofdrolspelers zijn de goed geklede en welgemanierde Amerikaanse schrijver Joe, gespeeld door de slecht gecaste McCarthy, en zijn Engelse vriend Carl, goed geportretteerd door Havers. Er komt ook een weggelopen meisje in voor dat op Joe valt. De film is echt een nostalgische herinnering aan de Belle Epoque en zijn verval dat ingeluid werd door het geweld en de bombardementen die de fascisten en de communisten tegen elkaar gebruikten en met de twee protagonisten het laatste hedonistische moment uit de tijd die aan WO II voorafging. De Rossi, Galiena en Grimaldi zorgen voor de seks en het bloot. De film is teleurstellend voor de fans van Miller en voor degenen die zijn roman hebben gelezen.

La messe en si mineur

1990 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1990. Drama van Jean-Louis Guillermou. Met o.a. Margaux Hemingway, Denis Charvet, Pierre Amoyal, Annabelle Mouloudji en Stéphane Audran.

Laurent, concertsolist, wordt verliefd op een mooie Amerikaanse maar haar stiefmoeder steunt de verhouding niet en Laurent veroorzaakt opzettelijk een auto-ongeluk, waarbij hij de dood vindt. Een stompzinnig scenario en een film die weinig voorstelt, zodat de vraag rijst waarom zoiets wordt gemaakt. Alleen de charme van de jonge spelers maakt hem nog een heel klein beetje de moeite waard.

Sons

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Alexandre Rockwell. Met o.a. William Forsythe, D.B. Sweeney, Robert Miranda, Sam Fuller en Jennifer Beals.

Een oude, stervende man (Fuller) is vastgekluisterd aan een rolstoel en opgesloten in een ziekenhuiskamer. Drie huwelijken leverden hem drie totaal verschillende zonen op. Zij ontvoeren hem uit het ziekenhuis en trekken met hem door Frankrijk op zoek naar zijn verloren gewaande oorlogsliefje (Audran). Weemoedig, maar mooi met een goed acterende Fuller, wiens sterke persoonlijkheid de film redt. Opgedragen aan wijlen John Cassavetes, wiens filmstijl met veel emoties, dwarsverbindingen en herinneringen tactvol werd geëerbiedigd. Regisseur Rockwell schreef met Brandon Cole het scenario.

Manika une vie plus tard

1989 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1989. Mysterie van François Villiers. Met o.a. Julian Sands, Stéphane Audran, Jean-Philippe Écoffey, Saeed Jaffrey en Suresh Oberoy.

De tien-jarige Manika, die in een dorpje langs de kust van de Indische Oceaan woont, beweert dat ze in een vorig leven de vrouw van een rijke Brahmaan is geweest en in het kraambed is gestorven. Père Daniel doet wanhopige pogingen haar een reëelere kijk op de dingen bij te brengen. Hij gaat met haar mee naar Nepal, waar zij haar zogenaamde echtgenoot hoopt terug te vinden. Debutant Villiers vertelt, met als uitgangspunt een origineel thema, van deze lange tocht. Hij doet dit op kleurrijke, fantasievolle, vindingrijke en oorspronkelijke wijze. Prachtig camerawerk van Alain Levent.

Champagne Charlie

1989 | Romantiek, Oorlogsfilm

Canada/Frankrijk 1989. Romantiek van Allen Eastman. Met o.a. Hugh Grant, Magan Gallagher, Megan Follows, Stéphane Audran en R.H. Thomson.

Weelderig romantisch drama over de man die Amerika liet kennismaken met de geneugten vam champagne in de tijd van Abe Lincoln. Als er al iets aan bruiste, is dat doodgeslagen door de lengte van de film. Oorspronkelijk werd hij in twee delen vertoond. Het scenario is van Jacqueline Lefèvre. Het camerawerk is van Michel Genet.

Les prédateurs de la nuit

1988 | Mysterie, Horror

Frankrijk 1988. Mysterie van Jesús Franco. Met o.a. Helmut Berger, Brigitte Lahaie, Telly Savalas, Christopher Mitchum en Stéphane Audran.

In de kliniek van een arts die zich gespecialiseerd heeft in verjongingskuren, vindt handel plaats in organen van jonge meisjes. Franco heeft de pornofilm achter zich gelaten en keert terug naar zijn oorspronkelijke terrein, de perverse, sadistische film. Kortom, hij maakt goede sier met oude trucs. Deze film is technisch heel goed en hij weet een beklemmende sfeer op te roepen. Heeft veel weg van LES YEUX SANS VISAGE van Georges Franju.

Les dossiers de l'inspecteur Lavardin : L'escargot noir

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Roger Dumas, Catherine Rouvel, Stéphane Audran en Mario David.

In het Franse provincienest Chinon worden kort na elkaar een drietal vrouwen van onbestemde leeftijd vermoord. Duidelijk het werk van een maniak, want bij ieder lijk vindt men een zwarte slak. Commissaris David die moeite heeft met de voortgang van het onderzoek, krijgt hulp van Poiret, een inspecteur met Interpolervaring. Deze laatste is een keurige, grijze heer met humor, levenswijsheid en een onconventionele stijl van werken. Gelukkig voor David, dat hij goed kan opschieten met Poiret. Samen ontrafelen zij het moordmysterie, dat verweven zit in lokale intriges, waarvoor je de plaatselijke verhoudingen moet kunnen doorzien, wil je het kunnen oplossen. Dankzij het ironiserende scenario, de vaardige regie van Chabrol, die de clichés op een schitterende wijze uitbuit en het heerlijke spel van Poiret is de film een genoegen om naar te kijken.

Les Saisons du plaisir

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Charles Vanel, Denise Grey, Jacqueline Maillan, Bernadette Lafont en Jean-Luc Bideau.

Een honderdjarige president-directeur (Vanel) laat in zijn kasteel zijn belangrijkste plaatsvervangers bijeenkomen voor de jaarlijkse seminar. Dit thema dient als voorwendsel, zoals vaak bij de onverbeterlijke Mocky, om een mooie verzameling verwrongen, seksueel geobsedeerde, perverse, streberige, hebzuchtige en belachelijke figuren neer te zetten. Mocky gaat er nooit keihard tegenaan en dat valt te betreuren want zijn marionetten worden soms zo onuitstaanbaar dat alleen de intense uitgelaten vrolijkheid van de marionettenspeler hen redt terwijl de toeschouwer bevrijdend kan lachen!

Il nido del ragno

1988 | Horror

Italië 1988. Horror van Gianfranco Giagni. Met o.a. Roland Wybenga, Paola Rinaldi, William Berger, Stéphane Audran en Marghareta von Krauss.

Deze film speelt zich af in Boedapest in Hongarije en bevat enkele goede locatieopnamen, maar plichtmatig acteerwerk. Deze griezelfilm is voornamelijk een gespetter van bloed en gestold bloed dankzij de speciale make-up effecten. Het verhaal gaat over een Amerikaanse professor in Boedapest die verstrikt raakt in een mysterieus web van oude mysterieuze sekte, een monster - half mens, half spin - vereert en dat zich met menselijke offers voedt.

Faceless

1988 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1988. Thriller van Jesús Franco. Met o.a. Helmut Berger, Telly Savalas, Christopher Mitchum, Caroline Munro en Anton Diffring.

Berger runt een privékliniek waar hij als chirurg rijke oude vrouwen in mooie jongere vrouwen verandert. Met de hulp van een ex-nazi chirurg worden hiervoor echter jonge meisjes met een gave huid ontvoerd. Genietbare exploitation die geen echt camp wordt omdat te veel in genreclichés wordt vervallen. Met als hoogtepunten een injectienaald door een oog, een schaar door de keel, boor door het voorhoofd, een ontveld hoofd decapiteren met een kettingzaag en het zorgvuldig scalperen van het aangezicht.

Corps z'a corps

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van André Halimi. Met o.a. Philippe Khorsand, Stéphane Audran, Xavier Saint-Macary, Jean-Pierre Kalfon en Jean-Luc Bideau.

Als gevolg van een reorganisatie van zijn uitgeverij, waar Jean Chabert hoofdredacteur is van een serieus economisch tijdschrift, wordt hij tot uitgever van een erotisch blad gebombardeerd. De hele film draait om dit magere gegeven. Het verhaal zit vol banale grappen, uitermate vulgair en weinig geïnspireerd. Halimi die ook het scenario schreef, is een middelmatig regisseur met een oppervlakkig en nietszeggend oeuvre. Hij werkt voornamelijk voor de tv; dit is zijn tweede bioscoopfilm. De dialogen zijn ook van de regisseur, maar hij werd daarbij geholpen door Jacques Vilfrid en Christian Watton.

Poor Little Rich Girl

1987 | Biografie

Verenigde Staten 1987. Biografie van Charles Jarrett en Charles Jarrott. Met o.a. Farrah Fawcett, James Read, Kevin McCarthy, Burl Ives en Anne Francis.

Een oppervlakkige biografie naar het boek van C. David Heymann over de beroemde Woolworth erfgename. Het betreft de periode van haar vijfde jaar tot haar dood in 1979. Huttons derde echtgenoot, Cary Grant, wordt verbazingwekkend goed gespeeld door Read. Peck, de zoon van Gregory, komt later in het verhaal voor als een van Huttons jongere 'begeleiders'. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen. Ook bekend als THE BARBARA HUTTON STORY.

David et David

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Giorgio Capitani. Met o.a. Roberto Alpi, Carole André, Stéphane Audran, David Flosi en Barbara Scoppa.

Een geslaagde, rijke en beroemde arts (Alpi) verneemt bij het doodsbed van een verongelukte vrouw (Audran), tien jaar eerder zijn grote liefde, dat zij een zoontje hebben dat zijn naam draagt. Zij smeekt hem voor het kind te zorgen. Een slap melodrama.

Babettes gæstebud

1987 | Drama, Romantiek, Muziek

Denemarken 1987. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Bibi Andersson, Jarl Kulle en Bodil Kjer.

Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen (pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa), dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.

Un'isola

1986 | Biografie, Drama

Italië/Zwitserland/Frankrijk 1986. Biografie van Carlo Lizzani. Met o.a. Massimo Ghini, Christiana Jean, Stéphane Audran, Paolo Bonacelli en Ida Di Benedetto.

Deze tv-film, gebaseerd op het boek van Giorgio Amendola met dezelfde titel, vertelt het waar gebeurde verhaal van een jonge Italiaanse communist, Amendolo, die clandestien actie voert tijdens het fascistische tijdperk van Mussolini. De film volgt zijn vlucht naar Parijs, zijn arrestatie in Milaan, zijn lange gevangenschap en tenslotte zijn bevrijding. Het is tegelijk het liefdesverhaal tussen Amendola en Germaine Lecocq, zijn trouwe minnares. Een tv-film met goede acteurs en een prima script.

Suivez mon regard

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean Curtelin. Met o.a. Richard Berry, Patrick Bruel, Tom Novembre, Dominique Pinon en Zabou Breitman.

Deze film is eigenlijk een unieke onderneming en zou ook EEN DAG IN PARIJS kunnen heten: een opstopping onderweg naar het werk en een opstopping onderweg naar huis. Wel honderd acteurs verschijnen op het scherm, variërend van 15 sekonden tot 2 minuten, hoewel het geen sketches zijn: er is een eenheid van toon en sfeer. Diverse situaties worden kil en afstandelijk bestudeerd. De film doet aan PLAYTIME van Jacques Tati denken. Sommigen zullen het fascinerend vinden, anderen afschuwelijk. Ook bekend als JE HAIS LES ACTEURS.

La gitane

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Claude Brasseur, Valérie Kaprisky, Martin Lamotte, Stéphane Audran en Clémentine Célarié.

Bankfiliaalchef Hubert Durieux is permanent omsingeld door aandachteisende dames. Wanneer hij zich echter door knappe zigeunerin Mona zijn klassieke Citroën Traction Avant laat ontfutselen, schiet Huberts stressniveau pas serieus in het rood. Pijnlijk ongrappige klucht van De Broca (L'homme de Rio, Cartouche) stapelt flutgrap op prutscène. Brasseur schmiert, Kaprisky slaapwandelt en de resterende cast struikelt de film in en uit. Curieus genoeg geschreven door Jean-Loup Hubert, de latere parelkweker van Le grand chemin en À cause d'elle. Pluspunt: de muziekfalderietjes van Claude Bolling.

Poulet au vinaigre

1985 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1985. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Michel Bouquet, Stéphane Audran, Lucas Belvaux en Jean Topart.

Chabrol was een van de eerste nouvelle vague-filmers, maar hij excelleerde ook in zwart-komische moordmysteries zoals deze, naar een roman van Dominique Roulet. In een provinciaal dorpje loopt een ruzie over onroerend goed uit de hand, met een aantal moorden als gevolg. Inspecteur Jean Lavardin (Poiret), een nog brutere Dirty Harry, komt de zaak oplossen. De film is dan al een poos op gang, maar Lavardin bleek zo memorabel dat Chabrol hem een jaar later nog een film schonk (Inspecteur Lavardin) en daarna zelfs een televisieserie. Na 1992 zagen we Lavardin niet meer terug omdat vertolker Poiret overleed aan een hartaanval.

Night Magic

1985 | Musical, Komedie, Fantasy

Canada 1985. Musical van Lewis Furey. Met o.a. Carole Laure, Nick Mancuso, Stéphane Audran, Jean Carmet en Frank Augustyn.

Een mislukte poging tot een musical op toneel in een theaterstad, met eveneens een mislukte greep naar de wondere wereld van Walt Disney. Waarschijnlijk te wijten aan de povere intrige maar ook aan een soort opeenvolging van videoclips zonder enig onderling verband. Verveling is troef.

La cage aux folles III

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Michel Serrault, Antonella Interlenghi, Saverio Vallone, Stéphane Audran en Michel Galabru.

Naar het toneelstuk van Jean Poiret. Albin (Serrault) erft van een suikertantetje. Hiervoor moet hij helemaal naar Schotland. Als hij de erfenis wil bemachtigen moet hij binnen twee jaar getrouwd en vader zijn. Neef Mortimer (Vallone) die zijn seksuele voorkeur kent, ligt op de loer! Voor de derde keer worden zowel de psychologie als het gedrag van homoseksuelen volledig verbasterd door middel van grove karikaturen die de modale Fransman aan het lachen zouden maken. Volledig fantasieloos, niets nieuws onder de zon. Zelfs de vertolkers lijken er niet in te geloven en vervelen zich evenveel als de kijkers. Ook bekend als ELLES SE MARIENT. De fotografie is van Luciano Tovoli. Aan het scenario werd heel wat geschreven door Christine Carère, Marcello Danon en Philippe Nicaud en vervolgens werd dat weer omgezet door Michel Audiard, Jacques Audiard, Marcello Danon, Gérard Lomballe en regisseur Lautner.

La Cage Aux Folles 3

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Benny Luke, Michel Galabru, Michel Serrault, Ugo Tognazzi en Stéphane Audran.

Naar het toneelstuk van Jean Poiret. Albin (Serrault) erft van een suikertantetje. Hiervoor moet hij helemaal naar Schotland. Als hij de erfenis wil bemachtigen moet hij binnen twee jaar getrouwd en vader zijn. Neef Mortimer (Vallone) die zijn seksuele voorkeur kent, ligt op de loer! Voor de derde keer worden zowel de psychologie als het gedrag van homoseksuelen volledig verbasterd door middel van grove karikaturen die de modale Fransman aan het lachen zouden maken. Volledig fantasieloos, niets nieuws onder de zon. Zelfs de vertolkers lijken er niet in te geloven en vervelen zich evenveel als de kijkers. Ook bekend als ELLES SE MARIENT. De fotografie is van Luciano Tovoli. Aan het scenario werd heel wat geschreven door Christine Carère, Marcello Danon en Philippe Nicaud en vervolgens werd dat weer omgezet door Michel Audiard, Jacques Audiard, Marcello Danon, Gérard Lomballe en regisseur Lautner.

The Sun Also Rises

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van James Goldstone. Met o.a. Jane Seymour, Hart Bochner, Robert Carradine, Zeljko Ivanek en Ian Charleson.

Een opzichtige maar oppervlakkige herverfilming van roman van Hemingway (die ook bekend is als [KL]Fiesta[KLE]), stoutmoedig uitgebreid (o.a. de door Nimoy gespeelde figuur is nieuw) door producent Robert L. Joseph, die beweerd heeft dat Hemingway het voor de televisie zo zou hebben geschreven! Het beste zijn de plaatjes van Frankrijk, Spanje en actrice Seymour door cameraman Jacques Robin. Oorspronkelijke vertoning in twee delen.

Mistral's Daughter

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Douglas Hickox en Kevin Connor. Met o.a. Stefanie Powers, Lee Remick, Robert Urich, Timothy Dalton en Stéphane Audran.

Mini-serie in drie delen. Het onstuimige leven van de schilder Julien Mistral (Keach), zijn liefde voor een model (Powers) en zijn huwelijk met een dominerende vrouw (Remick), en daarnaast hoe het verder gaat met de avonturen van het model in Amerika. Dat alles naar het boek van Judith Krantz wier echtgenoot, Steve, de serie produceerde. De verfilming start aanvankelijk zeer goed, maar verwatert tegen het eind door te veel dialoog. Het geheel kostte desondanks wel 15 miljoen dollar. De liefhebbers van romantische drama's komen echter wel aan hun trekken.

Le sang des autres

1984 | Oorlogsfilm

Canada/Frankrijk 1984. Oorlogsfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Jodie Foster, Michael Ontkean, Sam Neill, Lambert Wilson en Stéphane Audran.

Dit drama speelt zich af in de wereld van het verzet voor en tijdens de WO II. Een jonge vrouw offert zich uiteindelijk op, meer uit liefde dan uit politieke overtuiging. Gebaseerd op het boek van Simone de Beauvoir, maar het scenario van is slecht geconstrueerd. De plot is te onwaarschijnlijk en vertoont grote hiaten op geschiedkundig gebied. Ook een internationale rolbezetting kan dit ambitieuze maar weinig overtuigende werk van Chabrol niet optrekken.

Cop Au Vin

1984 |

1984. Claude Chabrol. Met o.a. Lucas Belvaux, Jean Topart, Jean Poiret, Stéphane Audran en Michel Bouquet.

Dit drama speelt zich af in de wereld van het verzet voor en tijdens de WO II. Een jonge vrouw offert zich uiteindelijk op, meer uit liefde dan uit politieke overtuiging. Gebaseerd op het boek van Simone de Beauvoir, maar het scenario van is slecht geconstrueerd. De plot is te onwaarschijnlijk en vertoont grote hiaten op geschiedkundig gebied. Ook een internationale rolbezetting kan dit ambitieuze maar weinig overtuigende werk van Chabrol niet optrekken.

Mortelle randonnée

1983 | Thriller, Drama

Frankrijk 1983. Thriller van Claude Miller. Met o.a. Michel Serrault, Isabelle Adjani, Guy Marchand, Stéphane Audran en Macha Méril.

L'Oeil, zoals privé-detective Beauvoir (Serrault) door collega's wordt genoemd, schaduwt een seriemoordenares in wie hij zijn eigen dochter herkent, of meent te herkennen. Eigenlijk zou hij haar moeten arresteren, maar in feite beschermt hij haar. Is die criminele dame (Adjani) echt zijn dochter, de kleine Catherine die hij alleen van een klassenfoto kent. Na een 'mortelle randonnée', een dodelijke zwerftocht die voert van Brussel naar Baden-Baden, van Monte Carlo naar Rome, en van Biarritz naar Bobigny, komt de akelige waarheid aan het licht. Een briljante bewerking van Eye of the beholder van Marc Behm door Michel Audiard. In deze bewerking wordt de actie van twintig tot anderhalf jaar gecomprimeerd en het verhaal wint daarmee aan helderheid.

Les Voleurs de la nuit

1983 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1983. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Bobby Di Cicco, Veronique Jannot, Victor Lanoux, Stéphane Audran en Camille de Casabianca.

Werkeloze jongeren ontmoeten elkaar op het arbeidsbureau en besluiten uit wraak de hen vernederende ambtenaren te beroven, waarbij een van hun slachtoffers door eigen schuld een dodelijke val maakt, met als gevolg dat de politie de jongeren van moord verdenkt. Deze eerste Franse produktie van veteraan Fuller is eerder een liefdesfilm dan een sociaal drama of een thriller met actie die pas in de laatste helft aan bod komt. Prille liefde in een verloederende samenleving wordt in losstaande sc[KA2]enes getekend, die stuk voor stuk kleine bravoure-filmpjes zijn. De samenhang gaat daardoor te vaak verloren, zodat de film ondanks de boeiende elementen niet werkelijk geslaagd is. (De nasynchronisatie in Amerikaans bargoens van de exportversies is rampzalig).

La Scarlatine

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Gabriel Aghion. Met o.a. Brigitte Fossey, Stéphane Audran, Christophe Malavoy en Hito Jaulmes.

Rampzalige debuutfilm van Aghion, ex-assitent van o.a. Laurent Heyneman en Gérard Vergez. Wie probeert in het hysterische gestuntel een intrige te vinden houdt er in het beste geval stekende hoofdpijn aan over. De rode draad schijnt te zijn dat in een bepaalde familie alle vrouwen raar doen, maar de film is zo uitgewerkt dat je er alle kanten mee uit kunt. Behalve de goeie.

Un Paradis Pour Tous

1982 | Drama, Komedie

Frankrijk 1982. Drama van Alain Jessua. Met o.a. Jacques Dutronc, Patrick Dewaere en Stéphane Audran.

Rampzalige debuutfilm van Aghion, ex-assitent van o.a. Laurent Heyneman en Gérard Vergez. Wie probeert in het hysterische gestuntel een intrige te vinden houdt er in het beste geval stekende hoofdpijn aan over. De rode draad schijnt te zijn dat in een bepaalde familie alle vrouwen raar doen, maar de film is zo uitgewerkt dat je er alle kanten mee uit kunt. Behalve de goeie.

Paradis pour tous

1982 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1982. Drama van Alain Jessua. Met o.a. Patrick Dewaere, Jacques Dutronc, Fanny Cottençon, Stéphane Audran en Philippe Léotard.

Sinds zijn eerste lange speelfilm, LA VIE [KA2]A L`ENVERS (1963), houdt Jessua zich uitsluitend bezig met de angst van het individu in onze westerse, concentratiekamp-achtige wereld. Een angst die vaak in waanzin uitmondt. Deze keer schenkt hij opnieuw inhoud aan zijn moralistische ideeën. Dankzij een medische behandeling zijn depressieve mensen te genezen maar tegelijkertijd gedragen ze zich opeens 'overaangepast'. Iemand die deze behandeling heeft ondergaan, vertelt dit alles in de vorm van memoires. Het komt allemaal wat te overtuigd over en door het steeds maar weer herkauwen van hetzelfde thema heeft Jessua nauwelijks nog iets nieuws te melden, ook al ontbreekt het zijn films niet aan kwaliteit.

Les Affinités electives

1982 | Drama

Servië en Montenegro/Frankrijk/Duitsland 1982. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Helmut Griem, Pascale Reynaud, Michael Degen en Jarmila Svehlova.

Verfilming van Goethe's klassieke roman over twee jeugdgelieven, die pas op latere leeftijd met elkaar kunnen trouwen, en de passie van weleer terugvinden in hun relaties met anderen. Een intelligent bewerkte en stijlvol gefilmde literaire adaptatie - een van de beste hedendaagse - mist helaas toch werkelijke overtuigingskracht. Misschien wel door de tweetalige rolbezetting, waardoor de versies zowel in het Duits als het Frans voor de helft nagesynchroniseerd moesten worden. Werkelijk tegenspel wordt hierdoor onmogelijk, hoe goed Audran en Griem hun rollen ook spelen. Niettemin zeer het bekijken waard. Het scenario is van Roger Grenier.

Le choc

1982 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Robin Davis en Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Catherine Deneuve, Stéphane Audran, Etienne Chicot en François Perrot.

Een beroepskiller wil uit het vak stappen en komt daarmee op de zwarte lijst van zijn opdrachtgever te staan. Hij duikt onder op een boerderij in Bretagne waar een commando hem komt liquideren. Hij weet samen met de gastvrouw wier man is gedood, te ontkomen en gaat op jacht naar de verrader. Bekwame regie vol vaart maakt het scenario dat lijkt op tientallen andere, niet boeiender of verrassender en de slappe film met veel sterren laat Delon binnen een eigen behandeling van de tekst en geeft Deneuve weinig kansen. De combinatie is ook minder explosief dan de titel suggereert. Audran steelt in een kleine rol de show als Delon's tipgeefster. Naar de roman La position du tireur couché van Jean-Patrick Manchette.

La Marseillaise

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Michel Berny. Met o.a. Michel Galabru, Stéphane Audran, Paule Noëlle, Françoise Doner en André Falcon.

Een bankkassier houdt zich zó angstvallig aan de regels van de maatschappij en zijn werkkring dat een promotie onvermijdelijk is. Hij schrijft een boek over zijn voorbeeldig leven om de mensheid tot lering te strekken. Hoewel zijn arrivisme en normbesef soms aan het wankelen worden gebracht, wordt hij toch hoofdkassier en ontpopt hij zich direct als een fascistoïde potentaat. De film verloopt van een komisch begin naar een geleidelijke beklemming als het repressief burgermansfatsoen haar ware gezicht laat zien. De quasi goedmoedige uitstraling van Galabru is ideaal voor zijn rol. Audran is verrukkelijk karikaturaal als zijn modieuze, aan elke zelfverbeteringsgril meedoende echtgenote. De humor steunt wat al te zeer op clichés en geciteerde agenda-wijsheden in de dialoog om buiten Frankrijk even effectief te blijven.

Boulevard des assassins

1982 | Thriller

Frankrijk 1982. Thriller van Bouramy Tioulong en Boramy Tiouling. Met o.a. Victor Lanoux, Jean-Louis Trintignant, Marie-France Pisier, Stéphane Audran en Serge Marquand.

Een schrijver ontvlucht een creatieve impasse en een mislukt huwelijk door zich aan de Côte d'Azur te vestigen in een appartement waar kort tevoren een misdaad is gepleegd. Een telefoontje, bestemd voor de vorige bewoner, maakt de journalist in hem wakker en brengt hem op het spoor van een plaatselijk politiek schandaal. Het opmerkelijke spel van Trintignant en Pisier is verspild aan een thriller die duidelijke referenties aan de ondernemerscorruptie in Nice omzichtig vermijdt, maar evenmin spanning of suspense weet te wekken. De debuterende tv-regisseur heeft zo weinig vat op zijn film dat veel commentaartekst nodig was om de gebeurtenissen te verklaren.

Coup de torchon

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Isabelle Huppert, Stéphane Audran, Jean-Pierre Marielle en Eddy Mitchell.

Regisseur Bertrand Tavernier reisde naar Senegal voor deze vrije bewerking van het boek 'Pop. 1280' van Jim Thompson (dat zich overigens in Amerika afspeelt). Een uitstekende Philippe Noiret speelt een politieman die zich eind jaren dertig in de West-Afrikaanse Franse kolonie stierlijk verveelt. Erger is dat hij door de dorpelingen, inclusief zijn echtgenote (een vileine Isabelle Huppert) wordt genegeerd dan wel belachelijk gemaakt. Op een dag is het genoeg en begint hij uit wraak aan een moordactie waarvan niemand hem verdenkt. Existentialistisch, verontrustend drama van de maker van onder meer La vie et rien d'autre en Daddy Nostalgie.

The Big Red One

1980 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1980. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Lee Marvin, Mark Hamill, Kelly Ward, Robert Carradine en Siegfried Rauch.

Imponerend beeld van WO II (1939-45) over een oudgediende, een sergeant bij de infanterie en zijn vier villers, realistisch verfilmd door veteraan Fuller die het zelf had meegemaakt en dit gevoel heeft overgebracht. Marvin excelleert, maar enkele coupures in het verhaal van de filmmaatschappij vallen te betreuren (Audran zweeft er nu maar wat tegenaan). Scenario van regisseur Fuller hoogst persoonlijk.

Le coeur à l'envers

1980 | Drama

Spanje/Frankrijk 1980. Drama van Franck Apprédéris. Met o.a. Annie Girardot, Laurent Malet, Stéphane Audran, Charles Denner en Florence Giorgetti.

Een jongeman keert na twaalf jaar bij zijn vader te hebben gewoond terug bij zijn nog altijd aantrekkelijke en jeugdige moeder. Hij gedraagt zich als jaloerse minnaar en weet een breuk met haar vriend te forceren. Tijdens een vakantie in Spanje steken ook bij haar incestueuze verlangens de kop op, maar de redelijkheid zorgt voor een voortijdig en definitief afscheid. Een nieuwe poging om de jeugdige Malet te lanceren als lustobject voor rijpere dames resulteert in een onbedoelde belachelijkheid waarbij geen cliché wordt overgeslagen.

Il était une fois des gens heureux... Les Plouffe

1980 | Komedie

Canada 1980. Komedie van Gilles Carle. Met o.a. Gabriel Arcand, Rémi Laurent, Anne Letourneau, Serge Dupire en Pierre Curzi.

Een bewerking van de roman van Roger Lemelin. De leden van de familie Plouffe waren al eens de helden in een enorm succesvolle televisieserie tussen 1953 en 1959, een beetje zoals Les Duration in Frankrijk in dezelfde tijd. Hoewel het gevaar tot jeugdsentiment te vervallen aanwezig was, vermijdt Carle dat handig in deze levendige schets van het dagelijks leven tussen 1938 en 1945 in Quebec. Deze lange film verveelt geen moment. Het natuurlijke en spontane spel doet veel en deze volksvertelling weet voortdurend te ontroeren, ook al is het typische 'spraakje' van Quebec niet altijd even goed te volgen.

The Prisoner of Zenda

1979 | Historische film, Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1979. Historische film van Richard Quine. Met o.a. Peter Sellers, Lynne Frederick, Lionel Jeffries, Elke Sommer en Gregory Sierra.

Het beroemde schermavontuur nu als klucht zonder dat er wat te lachen viel. Dit soort films hielp Sellers carrière de grond in totdat een tweede serie van Clouseau-films hem redde.

The Eagle's Wing

1979 | Western

Verenigd Koninkrijk 1979. Western van Anthony Harvey. Met o.a. Martin Sheen, Sam Waterston, Harvey Keitel, John Castle en Stéphane Audran.

God heeft nimmer de bedoeling gehad om pinguins te laten vliegen of om de Engelsen westerns te laten produceren en in deze langdradrige, zogenaamd kunstzinnig aandoende film met twaalf plotten wordt de hoofdmoot gevormd door de dood van een Comancheopperhoofd die de aanleiding is tot een hardnekkig touwtrekken om diens prachtige schimmel tussen een blanke pelsjager en een afvallige Kiowa-Indiaan. Een niet geslaagde en pretentieuze western, die door de liefhebbers van het genre waarschijnlijk maar matig gewaardeerd zal worden. Scenario van John Briley (GANDHI). Er zijn versies van 98m in omloop. Gefilmd in Panavision.

Le Soleil en face

1979 | Drama

Portugal/Frankrijk 1979. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Stéphane Audran, Alexandra Stewart, Pierre Vaneck en Françoise Prévost.

Een succesvolle schrijver in een inspiratie-crisis heeft zich met vrouw en kennissen teruggetrokken in een Portugees vissersdorp. Zijn omgeving probeert zijn ongeneeslijke kanker voor hem te verzwijgen en zijn laatste dagen zo aangenaam mogelijk te maken. Hij komt tenslotte toch achter de waarheid en wacht berustend zijn dood af. Dit boeiende gegeven - geïnspireerd op de persoonlijkheid en de dood van de met de regisseur bevriende auteur Roger Vailland - kreeg sterke en innemende spelprestaties, maar vervalt soms door de situering in een dorpje, in al te oppervlakkige folklore, waarbij de welgesteldheid en het intellectualisme van de personages op den duur irritant gaan werken.

Le Gagnant

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Phillippe Ruggieri, Odile Michel, Michel Galabru, Stéphane Audran en Henri Guybet.

Voorspelbare, fletse Franse komedie waarin een loodgieter de lotto wint en daardoor het meisje van zijn dromen kan veroveren. Was LE PION, de debuutfilm van Gion, nog min of meer fris, zijn tweede film onderscheidt zich in niets meer van dozijnen andere Franse kluchten. Te verwaarlozen.

Violette Noziere

1978 | Misdaad, Drama, Thriller, Biografie, Historische film

Frankrijk/Canada 1978. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Isabelle Huppert, Stéphane Audran, Jean-François Garreaud, Jean Carmet en Guy Hoffman.

In 1934 draait de 18-jarige Violette Nozière levenslang de bak in voor het vergiftigen van haar ouders. Vader is heen, moeder overleeft. Motief: wraak voor incest. Of waren het misschien de ouderlijke spaarcenten waarop prostituee Violette en haar dubieuze vrijer hun oog hadden laten vallen? Chabrol ensceneerde de hamvraag die Frankrijk lang bezighield als fascinerend misdaaddrama annex gedetailleerde mileuschets. Huppert is de sfinxachtige titelrol op het mooie lijf geschreven: de jury in Cannes bedeelde haar met de prijs voor Beste Actrice. De gifmengster zelf kwam in 1945 vervroegd vrij en huwde de griffierszoon van de gevangenis waar ze had gezeten.

Silver Bears

1978 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. Michael Caine, Cybill Shepherd, Louis Jourdan, Martin Balsam en Tommy Smothers.

Gentleman-dief Caine koopt na bemiddeling van een verarmde Italiaanse prins een bank in Lugano. Deze bank blijkt een vervallen kamertje boven een pizzeria. Wat moeten ze hun baas Balsam vertellen? Maar Caine zou geen meester in zijn vak zijn als hij geen oplossing kon bedenken, en die komt in de vorm van een zilvermijn in Iran. Onderhoudende caper-comedy, op speelse wijze vertolkt door een hele reeks bekende gezichten. Een licht niemendalletje, met typisch Britse dialoog- en situatiehumor en zonder gewelddadigheden. Peter Stone bewerkte de roman van Paul Erdman met veel soepelheid en gevoel voor humor. Een kolfje naar de hand van Caine. De camera van Anthony Richmond stond opgesteld in Zwitserland en Marokko.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

Les Liens de sang

1977 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Canada 1977. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Donald Sutherland, Stéphane Audran, Micheline Lanctôt, Aude Landry en Lisa Langlois.

Een tienermeisje wordt na afloop van een fuifje vermoord, terwijl haar stiefzusje wordt verwond. De getuigenis van de gewonde doet een lustmoord vermoeden, maar het onderzoek van een politie-inspecteur wijst steeds meer in de richting van een troebele gezinstragedie. Chabrol verplaatste Ed McBains roman [KL]87th Precinct[KLE] rond inspecteur Carella naar Montreal, dat hij met sfeervolle beklemming in beeld brengt. De ingewikkelde intrige zit een psychologische uitdieping in de weg; hetzelfde geldt voor de multinationale rolbezetting. Niettemin treffende momenten door het raffinement en de verziekte emoties bij de op het oog onschuldige jongeren. (De nieuw gemonteerde, zes minuten kortere Britse versie probeert de thriller-aspecten aan te dikken, ten koste van de milieu-ontleding, met averechts resultaat.) Wel wat lang en daardoor vervelend. Ook bekend als: BLOOD RELATIVES.

Folies bourgeoises

1976 | Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1976. Komedie van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Bruce Dern, Sydne Rome, Jean-Pierre Cassel en Ann-Margret.

Geen moordmysterie of psychologisch drama van nouvelle vague-meester Chabrol, maar nu eens een kolderieke relatiekomedie. De vrouw van een welgestelde schrijver heeft een verhouding met zijn uitgever, terwijl zowel schrijver als uitgever er zelf ook geheime relaties op nahouden. De verwikkelingen zijn op den duur moeilijk te volgen en eigenlijk ook niet bijster interessant. De op zich aantrekkelijke internationale cast lijkt er grotendeels net zo over te denken. Misschien had Chabrol beter de serieuze toon kunnen aanhouden van de roman van Lucie Faure, waarop hij zich baseerde.

The Black Bird

1975 | Thriller

Verenigde Staten 1975. Thriller van David Giler. Met o.a. George Segal, Lionel Stander, Lee Patrick, Elisha Cook jr en Felix Silla.

Verschrikkelijk slechte en humorloze nabootsing van THE MALTESE FALCON met Segal als Sam Spade Jr. De film wordt ook niet gered door de aanwezigheid van Patrick en Cook uit de film van 1941.

Chi dice donne, dice donna

1975 | Komedie, Erotiek

Italië 1975. Komedie van Tonino Cervi. Met o.a. Janet Agren, Adriana Asti, Stéphane Audran, Françoise Fabian en Lea Massari.

Een vijfluik. 1. Enkele zich in het huwelijk vervelende vrouwen openen een bordeel met zichzelf als sterattracties. 2. Een oplichter probeert misbruik te maken van het geheugenverlies bij een jonge vrouw, maar brengt haar identiteitsbesef terug. 3. De lezing van een erotisch instructieboek heeft voor een arbeidster een averechts resultaat. 4. Een mannelijke en een vrouwelijke travestiet trouwen met elkaar en krijgen een kind. 5. Een Zweedse vrouwelijke dominee helpt een gastarbeider van zijn remmingen af. De aantrekkelijke en begaafde actrices geven de episodes méér geest en smaak dan de scenario's en de regie verdienen.

Vincent, François, Paul et les autres

1974 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1974. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Yves Montand, Michel Piccoli, Serge Reggiani, Gérard Depardieu en Stéphane Audran.

Vincent, François, Paul en de anderen zijn goede vrienden. In de weekeinden komen ze regelmatig bij elkaar in Pauls landhuis in de Provence, op zondagavond keren allen weer terug naar de stad en naar hun eigen problemen. Fabrikant Vincent (Montand), heeft moeilijkheden met zijn bedrijf, zijn vrouw en zijn minnares. Arts François (Piccoli) wordt door zijn vrouw bedrogen. En Paul (Reggiani) is schrijver en gelukkig getrouwd, maar zijn boek zal wel nooit af komen. Mooi, optimistisch portret van drie vrienden die elkaar door hun mid-life crises helpen.

Le Cri du coeur

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lallemand. Met o.a. Stéphane Audran, Maurice Ronet, Eric Damain, Delphine Seyrig en Paul Frankeur.

Verwende puber moet na een ongeval een van zijn benen missen en terroriseert vanuit een rolstoel zijn bourgeois-milieu, maar de chantage met hun seksuele geheimen biedt geen echte bevrediging en hij pleegt zelfmoord. Interessante gedragsobservatie - zonder psychologische 'uitleg' echter - van jonge debutant, kreeg onvaste vormgeving en onzekere spelregie. Jeugdige tv-acteur Damain is opmerkelijk en krijgt goed tegenspel van Audran en Ronet als zijn ouders, die alleen in staat zijn tot materiële troost, maar de andere rollen zijn te vaak verkrampte karikaturen. Vooral Seyrig die, als vrouw van Ronets werkgever, de belichaming moet zijn van de verhitte puberdromen van de tragische hoofdpersoon.

Ein Unbekannter rechnet ab

1974 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland/Frankrijk/Spanje 1974. Thriller van Peter Collinson. Met o.a. Oliver Reed, Richard Attenborough, Elke Sommer, Gert Fröbe en Stéphane Audran.

Tien mensen worden vermoord in een afgelegen Perzisch hotel. De derde en minst geslaagde filmversie van Agatha Christie's moordroman, ditmaal verplaatst naar Iran. Een schitterend gegeven verzuipt in een saaie regie, waaraan zelfs de stem van Orson Welles als verteller niets kan verhelpen.

Comment réussir... quand on est con et pleurnichard

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Pierre Marielle, Stéphane Audran, Jane Birkin en Jean Rochefort.

'Hoe te slagen wanneer je een klootzak en een huilebalk bent'. Zo'n filmtitel kon alleen ontspruiten aan het brein van volkse dialoogmeester Audiard. Antoine Robineau (Carmet) is de dubbelsukkel in kwestie, een drankhandelaar die zielige verhalen ophangt om zijn azijnvermouth aan de man te brengen. Ook bij de dames legt de slinkse verkooptechniek hem geen windeieren. CRQOECEP is Audiard tout court: een tegelijk ordinair en hatelijk grappig anti-bourgeois jaren-zeventig-tijdsbeeld met navenante decors en muziekjes. Jane Birkin spreidt als stripdanseres haar talenten tentoon.

Wedding In Blood

1973 |

1973. Claude Chabrol. Met o.a. Clotilde Joano, Claude Piéplu, Stéphane Audran en Michel Piccoli.

'Hoe te slagen wanneer je een klootzak en een huilebalk bent'. Zo'n filmtitel kon alleen ontspruiten aan het brein van volkse dialoogmeester Audiard. Antoine Robineau (Carmet) is de dubbelsukkel in kwestie, een drankhandelaar die zielige verhalen ophangt om zijn azijnvermouth aan de man te brengen. Ook bij de dames legt de slinkse verkooptechniek hem geen windeieren. CRQOECEP is Audiard tout court: een tegelijk ordinair en hatelijk grappig anti-bourgeois jaren-zeventig-tijdsbeeld met navenante decors en muziekjes. Jane Birkin spreidt als stripdanseres haar talenten tentoon.

Les noces rouges

1973 | Misdaad, Erotiek, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Piccoli, Claude Piéplu, Clotilde Joano en Eliana De Santis.

Overspelige notabelen in een provincieplaats vermoorden hun respectievelijke echtelieden, maar kunnen elkaar daarna niet meer ontmoeten om geen verdenking op zich te laden. Deze film naar ware gebeurtenissen begint als een satire met een onvoorziene uitbarsting van seksuele gretigheid bij een keurige bourgeois, waarna de bedrogen burgemeester zijn rivaal medeplichtig wil maken bij politieke malversaties en een oogje wil toeknijpen voor diens liaison met zijn vrouw. Tegen het einde krijgt de film tragische dimensies als de dochter haar moeder van roddel wil vrijwaren en bewijzen voor haar onschuld zoekt met omgekeerd resultaat. Scenario van regisseur Chabrol en camerawerk van Jean Rabier.

Un meurtre est un meurtre

1972 | Thriller

Frankrijk 1972. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Claude Brialy, Catherine Spaak, Robert Hossein en Michel Serrault.

Een tirannieke verlamde vrouw komt bij een auto-ongeval om zodat haar echtgenoot een nieuw leven kan beginnen met zijn vriendin. Dan meldt zich een man die zegt de vrouw vermoord te hebben en een beloning voor zijn diensten eist, en de tweelingzus van de overledene komt de weduwnaar ook van moord beschuldigen. Deze bizarre misdaadintrige mist spanning in de verfilming, maar compenseert dat met humor tot aan een uitermate gezochte en teleurstellende ontknoping. De acteurs beleven merkbaar genoegen aan hun rollen.

Le charme discret de la bourgeoisie

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Spanje 1972. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Delphine Seyrig, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel en Paul Frankeur.

Een aantal personen uit de hogere klassen, onder wie de ambassadeur (Rey) van een fictieve bananenrepubliek en een bijzonder daadkrachtige bisschop, probeert langdurig, tevergeefs, om te dineren. Ze worden steeds maar onderbroken, door een politie-inval, door een sterfgeval, doordat de eettafel zich blijkt te bevinden op het podium van een theater. Buñuel liet zijn fantasie de vrije loop bij dit late werk van hem, een surrealistische komedie met scherpe randjes. Actrice Seyrig en het scenario van Buñuel en Jean-Claude Carrière wonnen een BAFTA, de film kreeg bovendien de Oscar voor de beste buitenlandse film.

Dead Pigeon on Beethoven Street

1972 | Misdaad

Verenigde Staten/Duitsland 1972. Misdaad van Samuel Fuller. Met o.a. Glenn Corbet, Christa Lang, Alexander D'Arcy, Sieghardt Rupp en Anton Diffring.

Privé-detective Corbet moet uitzoeken wie de president van de U.S.A. chanteert. Het komplot vindt zijn oorsprong in Duitsland met Diffring aan het hoofd. Deze film schiet qua acteren vaak te kort en Fuller heeft te veel grappen voor insiders erin verwerkt. Voor Duitsland een speciale aflevering van de tv-serie TATORT, daarbuiten een gewone speelfilm. Scenario van Fuller, camerawerk van Jerzy Lipman.

Sans mobile apparent

1971 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Italië 1971. Mysterie van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Carla Gravina en Jean-Pierre Marielle.

In Nice wordt een reeks geheimzinnige moorden gepleegd. Een politie-inspecteur ontdekt - nadat zijn ex-vriendin ook is neergeschoten - dat alle slachtoffers in het verleden hebben meegespeeld in dezelfde studententoneelvoorstelling. Eén van de actrices van toen is onvindbaar. De regisseur verplaatste de roman van Ed McBain naar de zonnige Côte d'Azur met verrassend resultaat. De intrige vertoont nogal wat gaten, maar geeft ruimte aan de kleurrijke variëteit van treffend gespeelde personages die in gespannen tempo de revue passeren. Scenario van de regisseur en Jacques Lanzmann naar de roman van Ed McBain Ten plus one.

Juste avant la nuit

1971 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1971. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Bouquet, François Périer, Jean Cammet en Marina Ninchi.

Een getrouwde veertiger heeft een sado-masochistische verhouding met de vrouw van zijn beste vriend en wurgt haar per ongeluk. Niemand verdenkt hem, maar zijn slecht geweten doet hem zowel tegen zijn echtgenote als tegen de weduwnaar bekennen, die beiden omwille van de façade weigeren hem aan te geven. Een typerende Chabrol-film waarin bourgeois-behoudendheid en oprechte liefde of loyaliteit subtiel door elkaar heen lopen.

Le boucher

1970 | Thriller, Misdaad, Romantiek, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1970. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Jean Yanne, Antonio Passalia, Roger Rudel en William Guérault.

Geliefde onderwijzeres Helene (Audran) raakt in haar ingeslapen Franse provinciestadje verwikkeld in een platonische vriendschap met lokale slager Popaul (Yanne). De stroeve galanterie slaat om in een psychologische uitputtingsslag als Helene begint te vermoeden dat de eenvoudige slager wellicht verantwoordelijk is voor de gruwelijke dood van enkele vrouwen. Le boucher is een topstuk uit de hoogtijdagen van maatschappijcriticus Chabrol (La femme infidèle) omdat de film de schone schijn van het kleinburgerlijk bestaan haarfijn ontleedt. Het raffinement schuilt in de suggestieve cameravoering, in het non-verbale acteerwerk, in de afgemeten pianoklanken: een oordeel blijft uit, maar Chabrols boodschap is bitter als gal.

La Rupture

1970 | Drama, Thriller

Italië/België/Frankrijk 1970. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphanie Audran, Jean-Pierre Cassel, Michel Bouquet, Jean-Claude Drouot en Michel Duchaussoy.

Een onvolwassen, aan drugsverslaafde rijkeluiszoon staat in zijn roes zijn zoontje naar het leven, waarna zijn vrouw zich met haar kind in een familiepension installeert en scheiding aanvraagt. Haar schoonvader houdt haar verantwoordelijk voor de verloedering van zijn zoon en wil de voogdij over zijn kleinkind, zodat hij een schoftige detective opdracht geeft om haar in discrediet te brengen. Dit melodramatisch en hoogst ingewikkeld verhaal vormt de aanleiding voor een eerbetoon aan de morele moed van Audran als de jonge moeder, waarbij de andere acteurs in vaak bizarre scènes op verrassende en geslaagde wijze rollen tegen - hun - type in, hebben gekregen.

La Peau de torpédo

1970 | Thriller

Duitsland/Italië/Frankrijk 1970. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Stéphane Audran, Lilli Palmer, Klaus Kinski, Frédéric de Pasquale en Michel Constantin.

De vrouw van een antiquair weet niet dat haar man in werkelijkheid een spion is en ziet daardoor zijn onderduiken met een vrouwelijke collega aan voor overspel. Ze doodt beiden, waardoor ze zowel de politie als de spionage-organisatie achter zich aankrijgt, maar uiteindelijk gaat ze toch vrijuit. De film is te spanningsloos en fragmentarisch voor een thriller en te oppervlakkig in het particuliere drama. Palmer als spionagehoofd en Kinski als killer geven sterke en verontrustende accenten in dit matig onderhoudend spionage-avontuur.

La Dame dans l'auto avec lunettes et un fusil

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1970. Misdaad van Anatole Litvak. Met o.a. Samantha Eggar, Oliver Reed, John McEnery, Stéphane Audran en Billie Dixon.

Eggar doet het nog het beste in deze weinig opzienbarende film. De psychologische thriller over een poging om een jonge vrouw krankzinnig te maken is slechts zo nu en dan interessant.

Dame Dans L'auto Avec Des Lunettes Et U

1970 |

1970. Anatole Litvak. Met o.a. John McEnery, Stéphane Audran, Samantha Eggar en Oliver Reed.

Eggar doet het nog het beste in deze weinig opzienbarende film. De psychologische thriller over een poging om een jonge vrouw krankzinnig te maken is slechts zo nu en dan interessant.

Aussi loin que l'amour

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Frédéric Rossif. Met o.a. Michel Duchaussoy, Francine Racette, Suzanne Flon, Stéphane Audran en Marcel Dalio.

Een vreemde montagefilm met als leidraad een verliefd koppeltje, waarvan zij een eenzame jonge vrouw is en hij een ornitholoog.Ze trekken samen naar zee, observeren vogels, vertellen verhalen en ontmoeten mensen. Dan ontdekt het meisje per toeval dat haar geliefde al getrouwd is. De ongetwijfeld diepere bedoelingen van deze film verdrinken in melige dialogen, vervelende zonsondergangen en soms leuke gastoptredens van Franse bekende koppen tot en met Chabrol. Het eindresultaat is onsamenhangend, hol en weinig enerverend.

Les Biches

1968 | Drama, Mysterie, Romantiek

Frankrijk/Italië 1968. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Jacqueline Sassard, Jean-Louis Trintignant, Henri Attal en Dominique Zardi.

Fr[KA1]ed[KA1]erique (Audran), een rijke lesbienne neemt de jonge straattekenares Whay (Sassard) bij zich in huis in Saint- Tropez, waar ze verliefd wordt op de architect Paul Thomas (Trintignant). De poging om in de beginnende relatie te interveniëren, resulteert in een verhouding van de vrouw met haar 'rivaal', waarbij het meisje steeds meer wordt buitengesloten. Deze geraffineerde film stelt binnen de driehoeksrelatie seksuele identiteit al dan niet op losse schroeven, met zowel tragische als onthutsende verwisselingen en aanpassingen. De film betekende na een reeks commerciële avonturenfilms een nieuw succes en verdere rijpheid in de carrière van Chabrol en was de doorbraak van Audran als intrigerende filmpersoonlijkheid. Ze werd op het filmfestival van Berlijn gelauwerd met de Zilveren Beer. Het scenario is van Paul Gégauff en regisseur Chabrol. Het camerawerk is van Jean Rabier. Eastmancolor, Mon.

La femme infidèle / Una moglie infedele

1968 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1968. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Maurice Ronet, Michel Bouquet, Stéphane Audran en Stephen Di Napolo.

Een vrouw (Audran) hervindt haar liefde voor echtgenoot (Bouquet) wanneer hij haar minnaar vermoordt. Wederom toonde Chabrol zijn meesterschap na een aantal magere films in de jaren zestig. De manier waarop hij ironie en maatschappijkritiek weet te dirigeren naar een magnifiek plot is van een ongekend niveau.

La femme infidèle

1968 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1968. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Bouquet, Maurice Ronet, Michel Duchaussoy en Guy Marly.

Gemoedelijke bourgeois ontdekt dat zijn echtgenote hem bedriegt en vermoordt in een plotselinge opwelling haar minnaar. De vrouw beseft daardoor de hevigheid van zijn liefde en probeert hem alibi te bezorgen zonder dat tussen hen iets wordt uitgesproken. Meesterwerk van Chabrol waar het simpele gegeven alle ruimte laat voor een kritische observatie van het burgermanscomfort en tegelijk aangrijpend pleidooi voor de echtelijke liefde is. De doorbraak van Bouquet als filmacteur.

Le scandale

1967 | Thriller

Frankrijk 1967. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Anthony Perkins, Maurice Ronet, Yvonne Furneaux, Stéphane Audran en Annie Vidal.

Een rijke champagne-verbouwster wil haar onderneming aan Amerikanen verkopen, maar ze is geen eigenares van het merk dat toebehoort aan de neef en beste vriend van haar playboy- echtgenoot. Op een ochtend ontwaakt de neef met naast zich het lijk van een call-girl. Daardoor kan hij gechanteerd worden om zijn rechten op het merk af te staan.

La Scandale

1967 | Drama, Thriller

Frankrijk 1967. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Suzanne Lloyd, Yvonne Furneaux, Anthony Perkins, Stéphane Audran en Maurice Ronet.

Een rijke champagne-verbouwster wil haar onderneming aan Amerikanen verkopen, maar ze is geen eigenares van het merk dat toebehoort aan de neef en beste vriend van haar playboy- echtgenoot. Op een ochtend ontwaakt de neef met naast zich het lijk van een call-girl. Daardoor kan hij gechanteerd worden om zijn rechten op het merk af te staan.

La Ligne de démarcation

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Daniel Gélin, Stéphane Audran en Jacques Perrin.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

La Ligne De Demarcation

1966 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Oorlogsfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Jean Yanne en Jean Seberg.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

Paris vu par...

1965 | Drama, Komedie

Frankrijk 1965. Drama van Jean Douchet, Jean Rouch, Jean-Daniel Pollet, Eric Rohmer en Jean-Luc Godard. Met o.a. Barbara Wilkind, Jean-Pierre Andréani, Nadine Ballot, Barbet Schroeder en Micheline Dax.

Een in zes verschillende wijken gesitueerde episodenfilm waarbij de 16mm-camera de regisseurs ongewone bewegingsvrijheid geeft en het low-budget hen bevrijdt van commerciële restricties. Er zijn sketches van wisselende toon en niveau - vooral Rohmers bijdrage valt tegen - met een uitschieter van Chabrol - ook als acteur - in een ongeremd venijnig beeld van een bourgeois huwelijk en de verrassende wraak van het zoontje. De in een doorlopende camerabeweging opgenomen sketch van Rouch waarin een jonge vrouw geconfronteerd wordt met een zelfmoordenaar is niet slechts een technisch hoogstandje, maar maakt zo de continuïteit van de emotie zichtbaar.

Marie-Chantal contre le Dr. Kha

1965 | Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Marie Laforêt, Francisco Rabal, Akim Tamiroff, Serge Reggiani en Roger Hanin.

Een snobistische jongedame krijgt tijdens een wintersportvakantie door een opgejaagde dief een bijou toevertrouwd die een voor de hele mensheid gevaarlijk virus bevat. Spionnen van diverse nationaliteit en meester-misdadiger Kha proberen haar de bijou te ontfutselen. Chabrol plaatste de cartoonheldin in een spionageparodie die voor de hand liggende grappen en avonturen afwisselt met meer persoonlijke, dwarse humor en sc[KA2]enes. (De rol van Audran als lesbische spionne loopt vooruit op LES BICHES.) De verbaasde gepikeerdheid van Laforêt wordt eentonig, maar het tegenspel is gevarieerd en kleurrijk, o.a. van Chabrol zelf als omkoopbare barkeeper.

Les Durs à cuire

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Pinoteau. Met o.a. Roger Pierre, Stéphane Audran, Jean Poiret, Michel Serrault en Mireille Darc.

Een schrijver van toneel-thrillers ontdekt dat zijn vrouw en zijn ghost-writer hem naar het leven staan. Hij wil zijn kennis van de perfecte misdaad gebruiken om wraak te nemen, maar de ene dode na de andere valt zonder dat hij zelf iets heeft ondernomen. Hoewel het hier een romanverfilming betreft, blijft deze zwarte komedie steken in de Franse traditie van de boulevardklucht, met aangedikt acteren en overwegend dialoog-humor. Het vlotte tempo en wat meer dan gewoonlijk visuele gags tillen het resultaat net boven het gemiddelde uit.

Le Tigre aime la chair fraiche

1964 | Avonturenfilm

Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Roger Hanin, Maria Mauban, Daniela Bianchi, Mario David en Roger Dumas.

Een geheimagent moet de vrouw en dochter van een Turkse minister tijdens een staatsbezoek tegen terroristen beschermen. Een romance met de dochter komt net op gang als ze ontvoerd wordt. Na een reeks niet-succesvolle films moest Chabrol inhaken op de spionage-mode om te kunnen blijven werken en versierde het doorsnee-scenario (van acteur Hanin) met zoveel verrassende vondsten en spectaculaire momenten dat hij een van aardigste films binnen het genre maakte.

Landru

1963 | Biografie, Misdaad, Horror

Italië/Frankrijk 1963. Biografie van Claude Chabrol. Met o.a. Charles Denner, Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Hildegard Knef en Juliette Mayniel.

Knap is hij niet, antiekhandelaar Henri-Desiré Landru (Denner), maar wel reuze charmant. En als hij ook nog zinspeelt op zijn fortuin zijn maar weinig vrouwen ongevoelig voor zijn toenaderingspogingen. Ze hadden verstandiger moeten zijn, blijkt uit deze verfilming van Chabrol over het leven van de beruchte vrouwenmoordenaar. Het scenario werd geschreven door Françoise Sagan, de cast was prima, toch is dit zeker niet Chabrols beste. Wie geïnteresseerd is in seriemoordenaar Landru kan beter terecht bij Chaplins Monsieur Verdoux (1947).

L'oeil du malin

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jacques Charrier, Stéphane Audran, Walter Reyer, Daniel Boulanger en Michael Munzer.

Een journalist die als kroniekschrijver naar Beieren is overgeplaatst, wordt jaloers op het professioneel en priv[KA1]e- geluk van een succesvol auteur die met een Fran[KA10]caise getrouwd is. Hij probeert door chantage via overspel de vrouw voor zichzelf te winnen, maar bereikt ermee dat ze door haar man wordt vermoord. De simpele verhaalstructuur die vooruitloopt op Chabrols beroemde films van tien jaar later geeft alle ruimte aan de complexe uitdieping van de personages, maar onderscheidt zich van al zijn andere films door de consequente vertelling vanuit de subjectiviteit van Charrier als journalist. De destijds geflopte film was zijn tijd vooruit, wat hem nu bij het (her-)zien des te interessanter maakt. Camerawerk van Jean Rabier.

Saint-Tropez Blues

1961 | Komedie

Frankrijk/Italië 1961. Komedie van Marcel Moussy. Met o.a. Marie Laforêt, Jacques Higelin, Pierre Michael en Stéphane Audran.

Een studente gaat met haar vriend naar Saint Tropez en wordt geïntroduceerd bij de vakantiehoudende jet set. Een veronderstelde flirt van haar vriend met een rijke toeriste wekt haar jaloezie en daarmee het bewustzijn van haar liefde. Na de verzoening gaan ze een dancing exploiteren. Het uiterst magere verhaaltje in dit regiedebuut van de criticus en scenarioschrijver Moussy is vooral aanleiding voor een ironische milieuschets, die meer scherpte en sjeu had kunnen gebruiken. Laforêt is als actrice nog onvoldoende om de hoofdrol interessant te maken.

Les Godelureaux

1961 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1961. Komedie van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Bernadette Lafont, Charles Belmont, Jean Tissier en Sacha Briquet.

Eigengereide jonge snob is slachtoffer van een practical joke van zijn kennissenkring. Hij wreekt zich door de vriendin van rijkeluiszoon af te troggelen en haar vervolgens de bons te geven. Ze troost zich snel met een Amerikaan. Een van de dwarse satires waarmee Chabrol zich in het begin van zijn carrière de woede van pers en publiek op de hals haalde. Film over 'versierde leegte' is daarmee niet lege film, al kan voor wie geen afstand neemt tot irritante personages, ergernis makkelijk overslaan. Brialy is perfect.

L' Oeil Du Malin

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Walter Reyer, Stéphane Audran en Jacques Charrier.

Eigengereide jonge snob is slachtoffer van een practical joke van zijn kennissenkring. Hij wreekt zich door de vriendin van rijkeluiszoon af te troggelen en haar vervolgens de bons te geven. Ze troost zich snel met een Amerikaan. Een van de dwarse satires waarmee Chabrol zich in het begin van zijn carrière de woede van pers en publiek op de hals haalde. Film over 'versierde leegte' is daarmee niet lege film, al kan voor wie geen afstand neemt tot irritante personages, ergernis makkelijk overslaan. Brialy is perfect.

Les bonnes femmes

1960 | Drama

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Bernadette Lafont, Clotilde Joano, Stéphane Audran, Claude Berri en Mario David.

Het dagelijkse bestaan van vier jonge verkoopsters - brave gesprekjes, degelijke werkkleding - vormt een groot contrast met hun leven 's avonds als ze zich, mooi opgemaakt, vrolijk maken in bars en nachtclubs. Nouvelle Vague-cineast Chabrol schetst in zijn vierde film, in fraai zwart-wit, een misschien niet altijd vrolijk stemmend beeld van een nieuwe generatie ogenschijnlijk vrije vrouwen. Destijds slecht ontvangen, maar een van Chabrols eigen favorieten. Actrice Audran, te zien als Ginette, was tussen 1964 en 1980 getrouwd met de filmmaker.

Les cousins

1959 | Drama, Romantiek, Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Gérard Blain, Jean-Claude Brialy, Juliette Mayniel, Claude Cerval en Michèle Méritz.

Charles (Blain), een provinciaal gaat in Parijs studeren en trekt in bij zijn neef Paul (Brialy) die moeiteloos studieresultaten bereikt en het middelpunt is van een feestende en lanterfantende groep jongeren. Hij wordt verliefd op de slome Florence (Mayniel) die Paul onmiddellijk - voor zijn bestwil - tot zijn eigen vriendin maakt. Een kritisch, maar niet- moraliserend portret van de ongebonden bourgeoisiejeugd is de achtergrond voor een boeiend liefde-haat-drama tussen beide neven. Een briljante en verontrustende rol van Brialy. De film is de curieuze stadse tegenhanger van Chabrol`s plattelandsdebuut LE BEAU SERGE (1958) met diametraal tegengestelde rollen van Blain, Brialy en Cerval. Het scenario is van Paul G[KA1]egauff (die ook de dialogen verzorgde) en regisseur Chabrol, die voor de film een Gouden Beer op het Berlijnse filmfestival in ontvangst mocht nemen. Het camerawerk is van Henri Decaë. Mono.

Le Signe du lion

1959 | Drama, Komedie

Frankrijk 1959. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Jess Hahn, Michèle Girardon, Van Doude, Jean Le Poulain en Paul Bisiglia.

Een succesloze (en mogelijk talentloze) componist wordt uit zijn hotel gezet en vervalt passief tot de status van clochard, waardoor zijn vrienden hem aanvankelijk niet kunnen bereiken met de mededeling dat hij een grote erfenis heeft gekregen. Als hij daar uiteindelijk toch van hoort, laat hij zijn enige medestander in nood zonder bijgedachten in de steek.Dit is een cynisch einde van Rohmers - door Claude Chabrol geproduceerde - debuutfilm, die de omzwervingen van de anti-held gebruikt voor milieuschetsen van de Rive Gauche en van ironisch geportretteerde, alleen verbaal actieve kunstluizen. Conform andere nouvelle vague-films gastrolletjes voor filmcritici en collega-regisseurs, onder meer Jean-Luc Godard.

La Bonne tisane

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Hervé Bromberger. Met o.a. Raymond Pellegrin, Madeleine Robinson, Bernard Blier, Estella Blain en Roland Lesaffre.

Een stel pas gediplomeerde verpleegsters heeft hun eerste nachtdienst in een ziekenhuis waar een gangster wordt opgenomen, die tijdens een treffen met rivalen gewond is geraakt. Ondertussen bereidt diens maîtresse met enkele oude handlangers zijn ontsnapping uit Frankrijk voor. Curieuze combinatie van gangsterfilm met verpleegstersromantiek houdt zich aan alle clichés van beide genres, maar de afwisseling daarvan is redelijk onderhoudend.

Le droit ê l'oubli

-1 |

. Gérard Vergez. Met o.a. Isabelle Pasco en Stéphane Audran.

Een stel pas gediplomeerde verpleegsters heeft hun eerste nachtdienst in een ziekenhuis waar een gangster wordt opgenomen, die tijdens een treffen met rivalen gewond is geraakt. Ondertussen bereidt diens maîtresse met enkele oude handlangers zijn ontsnapping uit Frankrijk voor. Curieuze combinatie van gangsterfilm met verpleegstersromantiek houdt zich aan alle clichés van beide genres, maar de afwisseling daarvan is redelijk onderhoudend.

op televisie
2 uitzendingen

La fille de Monaco (2008) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 27 november
TV 5 Monde Europe
23:24 - 00:56
vrijdag 24 november
TV 5 Monde Europe
18:39 - 20:12

Reageer