Rina Morelli: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

L'innocente

1976 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1976. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli en Marc Porel.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

O tuono è marzo

1975 | Musical

Italië 1975. Musical van Eduardo De Filippo. Met o.a. Eduardo De Filippo, Paolo Stoppa, Rina Morelli, Luca De Filippo en Angelica Ippolito.

Satirisch toneelstuk uit 1912 van Vincenzo Scarpetta, in 1975 door Eduardo De Filippo bewerkt voor de tv. Turillo (Eduardo De Filippo) is de sluwe butler van Felice Sciosciammocca (Luca De Filippo). Turillo ontdekt dat Felice een onwettige zoon is van Sofia Borzillo (Morelli), de zuster van Don Saverio (Stoppa). Hij besluit misbruik te maken van de situatie en doet zich voor als de vader van Felice. Goed gespeeld.

Fatti di gente perbene

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Laura Betti, Rina Morelli, Corrado Pani en Paolo Bonacelli.

Een jonge bourgeois beraamt in Turijn 1897 met enige medeplichtigen de moord op zijn corrupte zwager. Binnen het opkomend socialisme wordt de misdaad afgeschilderd als een typerend voorbeeld van slechtheid van de hogere standen. De combinatie van politiek en decadentie - met incestverlangens tussen broer en zuster - is gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar de esthetiek van de regisseur geeft alle aandacht aan de fraaie aankleding en de erotiek en verwaarloost de maatschappelijke aspecten. Larmoyant spel van Giannini.

Il Gattopardo

1963 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

De patriarch (Lancaster) van een oude, adellijke familie op Sicilië ziet weemoedig toe hoe zijn neef (Delon) zich in 1860 aansluit bij de strijders van Garibaldi, en later ook nog trouwt met de dochter (Cardinale) van de burgemeester, al komt dat laatste goed uit, omdat ze weliswaar niet van adel is, maar wel schatrijk. Volgens regisseur Visconti is Il Gattopardo 'doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges.' Hij verwerkte het thema tot een klassieker en won er onder andere een Gouden Palm mee.

Il Giorno più corto

1962 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1962. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Anouk Aimée, Jean-Paul Belmondo en Pierre Brice.

De film handelt over de komische lotgevallen van twee Siciliaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, die door het per ongeluk opblazen van een vijandige oorlogsbodem de Italiaanse zege bewerkstelligen. Deze reeks van vaak flauwe en soms voor niet Italianen onbegrijpelijke revuesketches voert in hoog tempo 88 grote en kleine beroemdheden op, de enige overeenkomst met THE LONGEST DAY, waar dit geen satire op is.

Che gioia vivere

1961 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Barbara Lass, Gino Cervi, Paolo Stoppa en Rina Morelli.

Een jongeman die na diensttijd werkloos is, gaat in 1922 werken voor de fascistische partij, maar belandt via zijn verloofde in een familie van anarchisten wier revolutionair vuur groter is dan hun behendigheid. Fransman Clément weet opmerkelijk goed de toon van de satirische commedia all'Italiana te treffen, maar kan geen bevredigend slot voor zijn film vinden. Niettemin is het commercieel mislukken onverdiend; het maakte de regisseur en Delon ten onrechte kopschuw voor verdere komediepogingen.

Il bell'Antonio

1960 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Pierre Brasseur, Rina Morelli en Tomas Milian.

Direct na La dolce vita gooide Mastroianni moedig zijn imago van viriele beau overhoop. Als Siciliaan 'Mooie' Antonio gaat hij een gearrangeerde verbintenis aan met notarisdochter Barbara (Cardinale), maar wanneer families, pastoor en dorpsgenoten in de gaten krijgen dat het huwelijk bedtechnisch een fataal slappe vertoning is, zijn de rapen gaar. Door Armando Nannuzzi prachtig gefotografeerd drama uit de gouden jaren van de Italiaanse cinema veegt de vloer aan met naargeestige mores. Scenariobijdragen van Pier Paolo Pasolini.

Le Diciotteni

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Marisa Allasio, Antonio de Teffe, Luisella Boni, Helena Partelli en Ave Ninchi.

Direct na La dolce vita gooide Mastroianni moedig zijn imago van viriele beau overhoop. Als Siciliaan 'Mooie' Antonio gaat hij een gearrangeerde verbintenis aan met notarisdochter Barbara (Cardinale), maar wanneer families, pastoor en dorpsgenoten in de gaten krijgen dat het huwelijk bedtechnisch een fataal slappe vertoning is, zijn de rapen gaar. Door Armando Nannuzzi prachtig gefotografeerd drama uit de gouden jaren van de Italiaanse cinema veegt de vloer aan met naargeestige mores. Scenariobijdragen van Pier Paolo Pasolini.

L' Intrusa

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Lea Padovani, Andrea Checchi, Rina Morelli en Cesco Baseggio.

Een zwangere onderwijzeres wordt door haar verloofde afgetuigd en krijgt een miskraam. Na haar zelfmoordpoging vraagt de behandelende arts haar ten huwelijk, hoewel ze geen kinderen meer kan krijgen. Na jaren moet de arts de bevalling doen van de echtgenote van de ex-verloofde, waardoor de heldin in een nieuwe crisis raakt. Dit sentimentele melodrama van specialisten in het genre klopt de emoties zo hoog op dat het komisch gaat werken, hoewel het publiek in de jaren vijftig er zeer door geroerd raakte.

Andrea Chenier

1955 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Historische film van Clemente Fracassi. Met o.a. Michel Auclair, Antonella Lualdi, Raf Vallone, Rina Morelli en Catherine Valnay.

Een vreedzame revolutionair wordt in het Parijs van 1789 verliefd op de dochter van een aristocraat en haalt zich de jaloezie van de ook op haar verliefde bediende op de hals. De laatste slaagt erin de rivaal bij de revolutie verdacht te maken en te laten arresteren. Het smeken van het meisje brengt hem te laat tot inkeer, maar hij weet haar in de Bastille te brengen waar ze samen met haar minnaar op het schavot eindigt. De in opera-verfilmingen gespecialiseerde regisseur Fracassi inspireert zich opnieuw op libretto, maar laat de zang vervallen. De inzet van de acteurs behoedt de voortdurende pathos van belachelijkheid.

Senso

1954 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1954. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alida Valli, Farley Granger, Massimo Girotti, Rina Morelli en Heinz Moog.

Een patriottische, getrouwde gravin wordt in 1866 verliefd op een luitenant van het Oostenrijks bezettingsleger die met haar geld een arts wil omkopen om zich voor de dienst te laten afkeuren. Als ze alles voor hem heeft geofferd, blijkt hij haar ontrouw te zijn en levert ze hem als deserteur uit aan zijn eigen manschappen. Visconti's breuk met het neo-realisme resulteerde in barokke, historische liefdestragedie die misschien wel zijn beste film is, maar pas jaren na de première als zodanig werd erkend. Rol van Valli in alle uitersten van passie is van uitzonderlijke intensiteit. In 1992 herverfilmd voor de tv. Ook bekend als WANTON CONTESSA.

Altri tempi

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Vittorio Caprioli, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Aldo Fabrizi en Giovanni Grassi.

Een episodenfilm waarin zes verhalen - o.a. naar Luigi Pirandello - het idee van de `goede oude tijd` van ironische kanttekeningen worden voorzien. Een hoogtepunt is de sketch waarin De Sica als advocaat een mooie van moord verdachte vrouw (Lollobrigida) verdedigt op wie hij intussen verliefd is geworden.

Il Cristo proibito

1950 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1950. Drama van Curzio Malaparte. Met o.a. Raf Vallone, Elena Varzi, Gino Cervi, Alain Cuny en Anna-Maria Ferrero.

Krijgsgevangene komt na de oorlog terug in geboortedorp om zijn aan de Duitsers verraden broer te wreken. Mysticus met crimineel verleden noemt zich schuldig en laat zich doden. Als held daarna identiteit van de ware dader ontdekt, kan hij hem vergeven. Enige en curieuze film van schrijver Malaparte heeft opmerkelijke fotografie, sterke spelprestaties en bijna dichterlijke spankracht, maar bevlogen en literaire dialogen zijn onnodig pretentieus en bovendien weinig waarschijnlijk uit mond van deze personages.

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

Aquila nera

1946 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië 1946. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Rossano Brazzi, Irasema Dilian, Gino Cervi, Paolo Stoppa en Luigi Pavese.

Een complot tegen het hoofd van de kozakken leidt tot de dood van zijn vrouw, de verbanning van zijn zoon en tot de onteigening van zijn bezit. Met dapperheid en vernuft slaagt hij erin zich te wreken en eerherstel te verkrijgen. Een sterke rolbezetting in deze levendig gemaakte avonturenfilm naar Doebrowski van Poesjkin. De film gaf de naoorlogse Italiaanse filmindustrie een nieuwe impuls, los van het neo-realisme. Het debuut van Lollobrigida, Sanson en Canale.

Quartetto pazzo

1945 | Komedie

Italië 1945. Komedie van Sergio Salvini. Met o.a. Anna Magnani, Gino Cervi, Rina Morelli, Paolo Stoppa en Giulielmo Barnabo.

Gebaseerd op een succesvol toneelstuk over een dag uit het leven van twee stellen in [KA1]e[KA1]en huis. Elena (Magnani) en Monica (Morelli) zijn zusters. Elena is een rijke vrouw, die een butler in huis heeft. Het hele verhaal speelt zich in dat huis af. Monica is verloofd met Filippo (Stoppa) en zal met deze rechtschapen man trouwen. Toch is zij bang om te trouwen en aldus een minnaar kwijt te raken, om er een echtgenoot voor in de plaats te krijgen. De zakenman Robert (Cervi) maakt Elena al jaren het hof, en is haar minnaar. Hij wil van zijn vrouw scheiden en met Elena trouwen. In de toneelversie speelt Andreina Pagnanin voor Elena maar zij werd als niet beroemd genoeg voor de film beschouwd, en vervangen door Magnani. De regie is middelmatig en de bezetting presteerde weleens beter.

La corona di ferro

1941 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1941. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Massimo Girotti, Luisa Ferida, Gino Cervi, Elisa Cegani en Stelio Carnabucci.

Een wrede Romeinse koning heeft de ijzeren kroon van een vorst van Byzantium gekregen die gemaakt is van spijkers uit Christus` kruis. Zodra de kroon zich op het gebied bevindt waar onrecht heerst wordt hij z[KA1]o zwaar dat hij in de bodem wegzinkt. De koning doodt zijn broer die aanspraak maakt op de troon en laat diens zoon voor de leeuwen achter. Deze wordt door hen grootgebracht en zal zich als volwassene wreken, waarna de kroon weer uit de grond verrijst. Deze Latijnse legende kreeg een filmvorm in de stijl van het Duits expressionisme. De vormgeving en muzikale ondersteuning doen de gevechten op balletten lijken. De film die bioscoop-escapisme bood tijdens het fascisme grijpt terug op de zg. peplum-spektakels uit de zwijgende periode. Hoge produktiewaarden die 7000 paarden, een complete dierentuin etc. omvatte. Kreeg de Grand Prix (voor de Beste Italiaanse Film) in 1941 van de Biennale van Venetië; dat was toentertijd de twijfelachtige Mussolini Bokaal, genoemd naar de fascistische dictator die op de vlucht naar Zwitserland met zijn maîtresse in 1945 door partizanen ter vergelding voor zijn misdaden werd doodgeschoten en daarna aan zijn voeten een lantaarnpaal werd opgehangen. Het scenario is van C. Pavolini, G. Zorzi, G. Zucca, regisseur Blasetti, en R. Castellani naar het verhaal van de twee laatsten. Het camarewerk is van M. Craven en V. Vich. mono, RCA Photophone System.

Un'avventura di Salvator Rosa

1940 | Avonturenfilm

Italië 1940. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Gino Cervi, Luisa Ferida, Osvaldo Valenti, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

Salvator Rosa (Cervi) steelt de show als schilder die een dubbelrol speelt. Onder de naam Formica neemt hij het zwaard op tegen de onderkoning van Napels en de verdorven Graaf Lamberto (Valenti), die het volk onderdrukken. Regisseur Blasetti levert altijd zeer verzorgde films af en hij weet zijn acteurs te bezielen. Zo ook hier, al doet deze kruising tussen Zorro en Scaramouche concessies aan de smaak van het grote publiek. Maar een genot om naar te kijken.