Djoko Rosic: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Zift

2008 | Misdaad, Drama

Bulgarije 2008. Misdaad van Javor Gardev. Met o.a. Zachary Baharov, Tanya Ilieva, Vladimir Penev, Mihail Mutafov en Djoko Rosic.

Als Mot vervroegd vrijkomt na twintig jaar gevangenschap, is zijn woonplaats Sofia compleet veranderd. Flashbacks laten zien wat er voorafging aan zijn tijd in de cel: een verliefdheid, een misgelopen inbraak en een moord. Regisseur Gardev lijkt het kunstje te hebben afgekeken van films als La haine en Goodfellas: de grauwe zwart-witbeelden zijn kunstig aan elkaar gemonteerd en de film zit vol voice-overs van het mijmerende hoofdpersonage. De Bulgaarse setting en de donkere humor voorkomen echter dat het een persiflage wordt. De interne monologen hadden iets minder literair gemogen (de film is gebaseerd op een roman), maar de rauwe, nihilistische toon en de absurde taferelen zorgen voor genoeg vermakelijks in deze neo-noir.

Jadviga párnája

2000 | Drama, Historische film

Hongarije​/​​Duitsland 2000. Drama van Krisztina Deák en Kriszstina Deák. Met o.a. Ildikó Tóth, Viktor Bodó, Mari Csomós, Djoko Rosic en Béla Fesztbaum.

Als Mot vervroegd vrijkomt na twintig jaar gevangenschap, is zijn woonplaats Sofia compleet veranderd. Flashbacks laten zien wat er voorafging aan zijn tijd in de cel: een verliefdheid, een misgelopen inbraak en een moord. Regisseur Gardev lijkt het kunstje te hebben afgekeken van films als La haine en Goodfellas: de grauwe zwart-witbeelden zijn kunstig aan elkaar gemonteerd en de film zit vol voice-overs van het mijmerende hoofdpersonage. De Bulgaarse setting en de donkere humor voorkomen echter dat het een persiflage wordt. De interne monologen hadden iets minder literair gemogen (de film is gebaseerd op een roman), maar de rauwe, nihilistische toon en de absurde taferelen zorgen voor genoeg vermakelijks in deze neo-noir.

Jona che visse nella balena

1993 | Biografie, Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1993. Biografie van Roberto Faenza. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Juliet Aubrey, Luke Petterson, Jenner Del Vecchio en Francesca De Sapio.

Indringende, integere film over de holocaust, gezien door de ogen van een kind dat de verschrikkingen drie jaar lang meemaakt. Niet-begrijpend ervaart Jonah, een vier-jarig Amsterdams jongetje, het proces van ontmenselijking: het maatschappelijke isolement, de jodenster, de razzia's, het doorgangskamp, het transport naar Bergen-Belsen, het gevecht om daar in leven te blijven, tot zijn bevrijding. Zijn ouders overleven het niet, maar uit de liefde die ze hem hebben gegeven put hij als zeven- jarige de kracht zijn leven weer op te pakken. Naar het autobiografische boek Kinderjaren van de Nederlander Jona Oberski dat hij in 1977 op veertig-jarig leeftijd publiceerde. Aangrijpend door de eenvoud en gespeend van alle sentimentaliteit.

Bockshorn

1983 | Komedie

Oost Duitsland 1983. Komedie van Frank Beyer. Met o.a. Jeff Dominiak, Bert Löper, Djoko Rosic en Dieter Montag.

Twee verschoppelingen, Mick en Sauly, lopen elkaar toevallig tegen het lijf. De half-volwassen Mick nemt de kleine Sauly op sleeptouw en samen gaan ze op zoek naar het paradijselijke Botnango, een dorpje aan zee. Ze ontmoeten Landolfo, die Sauly op de mouw speldt dat hij zijn beschermengel gestolen heeft. Deze raakt hierdoor van streek en samen met Mick beleeft hij allerlei avonturen op zoek naar zijn engelbewaarder.

Elve Vagy Halva

1979 | Avonturenfilm, Historische film

Hongarije 1979. Avonturenfilm van Tamas Rényl. Met o.a. Lajos Balázsovits, György Cserhalmi, Dzs[KA11]o Garas en Djoko Rosic.

Het geromantiseerde verhaal over Gáspár Noszlopy, een voormalige hoge regeringsambtenaar van de Oostenrijkse keizer Franz Joseph, die zich in 1848 inzette voor de vrijheid en onafhankelijkheid van Hongarije. Blut und Bodengeschiedenis onder het kleurloze communistische regime gemaakt en gebracht als onderhoudende avonturenfilm.

El Cantor

1977 | Biografie, Historische film

Oost Duitsland 1977. Biografie van Dean Reed. Met o.a. Friederike Aust, Edwin Marian, Dean Reed, Djoko Rosic en Gerry Wolff.

De Marxistische president Salvador Allende Gossens kwam in 1970 aan de macht in Chili. Hij nationaliseerde de mijnen en de banken en onteigende grondstukken die groter waren dan tachtig hectare. Hij probeerde zijn land te socialiseren (hetgeen hoog nodig was) naar communistisch model (hetgeen na[KA3]ief was) en knoopte betrekkingen aan met Cuba, de toenmalige DDR, Noord-Korea en Noord-Vietnam. Generaal Augusto Pinochet pleegde een staatsgreep met hulp van de CIA, die het land lam had gelegd met een transportstaking. In de schermutselingen verloor Allende op 11 september 1973 het leven (hetgeen nodeloos was en hem tot een martelaar maakte). De Chileense folksinger Victor Jara, bijgenaamd El Cantor, die het droeve lot van zijn land in protest-songs bezong, kreeg een beroepsverbod. Na zijn arrestatie werd zijn lijk gevonden. Het bedenkelijke Oostduitse regime wilde hem bombarderen tot een volksheld [KA2]a la Che Guevarra (die door Fidel Castro als te machtig geloosd werd naar Zuid-Amerika om de revolutie te prediken en in 1967 in Bolivia gevangen werd en daarop doodgeschoten). In de toenmalige DDR draaide men met de Amerikaan Reed in de hoofdrol een film over de gebeurtenissen van de militaire putsch in Chili. Het is niet zo zeer een onderhoudende film over de zanger Jara geworden, maar geeft eerder een bepaald beeld over de demonstraties en het soms willekeurig lijkende optreden van het leger. In historisch opzicht een propagandafilm van nul en generlei waarde en nauwelijks vertoond in het boeren- en arbeidersparadijs van vadertje Honecker (die na het vallen van de Berlijnse muur als gefrustreerde banneling en kankerpatiënt mocht sterven in Chili). Victor Jara is in eigen land echter niet vergeten. Het scenario is van Margit Schaumäker. Het camerawerk is van Hans Heinrich.

Kilenc hónap

1976 | Drama

Hongarije 1976. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Lili Monori, Jan Nowicki en Djoko Rosic.

De werkende jonge vrouw Juli heeft een kind uit een vroegere relatie en verwacht een tweede van J[KA1]anos, met wie ze een relatie heeft. De traditionele opvattingen van J[KA1]anos veroorzaken zoveel problemen, dat zij het besluit neemt op zichzelf te gaan wonen en haar tweede kind voor zichzelf te behouden. Een emotionele film met een sterk melodramatisch karakter, hoewel de problematiek scherp is gesteld: in hoeverre moet een vrouw voor zichzelf opkomen en in hoeverre moet ze concessies doen aan degene met wie ze een relatie heeft? Een emancipatie-film bij uitstek. Persprijs in Cannes (1977).